od Petr Z. » pon 02. led 2017 21:30:59
Zesilovač pro podobný účel /luxusní restaurace se salonky/ jsem před pěti lety vyrobil a spolehlivě / i přes občas drsnou obsluhu personálem/ funguje dodnes bez jediného zásahu.
Zesilovač je v mono provedení - do obchodů a restaurací je stereo zbytečné a spíš na škodu, ideální poslech má jen velmi malé procento lidí.
Šest koncových stupňů s TDA7293V, napájením uškrcené na asi 80W/4R. Mají předřazeny pouze nástrojem a víceméně jednou provždy i třípásmové korekce, neboť každý ozvučovaný prostor byl akusticky úplně jiný a nebyly ani použity stejné typy soustav.
V každém prostoru byly dvě 8R soustavy paralelně, v jednom, největším pro dobré pokrytí čtyři 4R soustavy sérioparalelně.
Každý ze šesti výstupních kanálů, označených přímo jménem místnosti, má zvenčí uživatelsky ovladatelnou pouze hlasitost a přepínač volby vstupu. Požadavek pana ředitele totiž zněl na současnou reprodukci tří až čtyř hudebních žánrů, takže každý ze šesti kanálů má navíc ještě robustní, otočný přepínač volby jednoho ze šesti vstupů. Jeden je linkový rezervní, stejný jako ostatní a jeden nouzový mikrofonní - kdyby třeba začalo hořet, nebo tak něco - to byl můj výmysl, který byl velmi kvitován.
"Linkové" vstupy 300mV/10kOhm, mikrofonní 5mV/1kOhm, vše přebuditelnost 30dB a zezadu, přímo nad každou dvojicí vstupních cinchů je ještě regulátor citlivosti vstupu v rozsahu 6dB pro předběžné "srovnání" úrovní různých zdrojů signálu.
Jinak vstupy žádný zvenčí ovaldatelný prvek nemají, není to zapotřebí, ani účelné.
Zdroje signálu byly v době instalace dva mp3 přehrávače a dva univerzální stolní přehrávače, schopné přehrát všechny formáty z jskéhokoli disku. Později se tam ještě připojil do rezervního vstupu /jak prozíravé../ i výstup z TV/DVD/dataprojektor sestavy kvůli sledování sportovních přenosů v jedné z místností. Až něco podobného budu dělat příště /těžko/, budou rezervní vstupy dva.
Signál z mikrofonního předzesilovače je rozdělen přes separátní sběrnici na všechny vstupy korekčních zesilovačů před koncovými stupni - jednoduše proto, aby bylo možno i do reprodukované hudby okamžitě vstoupit hlášením v plné úrovni bez nějakého dalšího přepínání, na které třeba v krizové situaci nikdo není zvědavý. Stačí jen zapnout vypínač na mikrofonu.
Napájení obstarává přibližně 400VA stíněný toroid s dobrým softstartem, s osmi sekundáry a samostatnými zdroji.
Šest symetrických sekundárů pro koncové stupně, jeden pro samostatné napájení nevýkonových částí a jeden pro dva ventilátory nouzové nucené ventilace chladiče, pokud by byla zapotřebí. Prý jej ještě hučet neslyšeli - zapínat má na 60°C.
Ochranných obvodů koncových stupňů /zpožděné připojení zátěží, tepelná a ss ochrana/ je také šest, aby v případě poruchy jednoho kanálu nevypadl úplně celý zesilovač - to kdybych použil ochranu společnou. Společná ochrana by tak jako tak musela mít šest relé a šest vstupů - a slušná relé jsou nejdražší. Takže moc bych na nákladech neušetřil, osazení každého modulu ochran je drobotina v celkové hodnotě okolo 20Kč a tímto směšným šetřením bych se připravil o šanci dalšího provozu neporouchaných kanálů zesilovače při nějakých nesrovnalostech jen jednoho. Společná ochrana by shodila celý zesilovač a v celém podniku by nastalo naprosté ticho. Někteří hosté by to snad i uvítali, ale celkový výpadek by jistě neuvítal ani pan provozní, ani pan ředitel.
Reproduktorové rozvody dvojlinkou SCY 2x2,5mm2 v podhledech jsou po každém metru délky opatřeny větším výrazně reflexně červeným štítkem s potiskem "REPRO" - nikdy totiž nevíte, čeho všeho jsou zásuvkáři /jak já říkám obecně silnoproudařům/ schopni...
Zesilovač jako takový vyšel sakumprdum na cca 15.000,-Kč a do individuální stavby jsem se pustil hlavně proto, že nic, ani vzdáleně podobného, třeba jakkoli drahého tehdy prostě nebylo na našem trhu. Typické "rozhlasové ústředny" a ani nic od Bosch Security se k tomuto účelu naprosto nehodí ani provozními možnostmi, ani výbavou, ani výkonem.
Bylo to před pěti lety, takže dnes by výroba ze stejně kvalitního materiálu, jaký jsem použil tehdy, vyšla "o něco" dráže.
A splácat něco z toho, co se dá koupit přes pult v bastlířských krámech je škoda peněz i pošramocené pověsti.
Zesilovač pro podobný účel /luxusní restaurace se salonky/ jsem před pěti lety vyrobil a spolehlivě / i přes občas drsnou obsluhu personálem/ funguje dodnes bez jediného zásahu.
Zesilovač je v mono provedení - do obchodů a restaurací je stereo zbytečné a spíš na škodu, ideální poslech má jen velmi malé procento lidí.
Šest koncových stupňů s TDA7293V, napájením uškrcené na asi 80W/4R. Mají předřazeny pouze nástrojem a víceméně jednou provždy i třípásmové korekce, neboť každý ozvučovaný prostor byl akusticky úplně jiný a nebyly ani použity stejné typy soustav.
V každém prostoru byly dvě 8R soustavy paralelně, v jednom, největším pro dobré pokrytí čtyři 4R soustavy sérioparalelně.
Každý ze šesti výstupních kanálů, označených přímo jménem místnosti, má zvenčí uživatelsky ovladatelnou pouze hlasitost a přepínač volby vstupu. Požadavek pana ředitele totiž zněl na současnou reprodukci tří až čtyř hudebních žánrů, takže každý ze šesti kanálů má navíc ještě robustní, otočný přepínač volby jednoho ze šesti vstupů. Jeden je linkový rezervní, stejný jako ostatní a jeden nouzový mikrofonní - kdyby třeba začalo hořet, nebo tak něco - to byl můj výmysl, který byl velmi kvitován.
"Linkové" vstupy 300mV/10kOhm, mikrofonní 5mV/1kOhm, vše přebuditelnost 30dB a zezadu, přímo nad každou dvojicí vstupních cinchů je ještě regulátor citlivosti vstupu v rozsahu 6dB pro předběžné "srovnání" úrovní různých zdrojů signálu.
Jinak vstupy žádný zvenčí ovaldatelný prvek nemají, není to zapotřebí, ani účelné.
Zdroje signálu byly v době instalace dva mp3 přehrávače a dva univerzální stolní přehrávače, schopné přehrát všechny formáty z jskéhokoli disku. Později se tam ještě připojil do rezervního vstupu /jak prozíravé../ i výstup z TV/DVD/dataprojektor sestavy kvůli sledování sportovních přenosů v jedné z místností. Až něco podobného budu dělat příště /těžko/, budou rezervní vstupy dva.
Signál z mikrofonního předzesilovače je rozdělen přes separátní sběrnici na všechny vstupy korekčních zesilovačů před koncovými stupni - jednoduše proto, aby bylo možno i do reprodukované hudby okamžitě vstoupit hlášením v plné úrovni bez nějakého dalšího přepínání, na které třeba v krizové situaci nikdo není zvědavý. Stačí jen zapnout vypínač na mikrofonu.
Napájení obstarává přibližně 400VA stíněný toroid s dobrým softstartem, s osmi sekundáry a samostatnými zdroji.
Šest symetrických sekundárů pro koncové stupně, jeden pro samostatné napájení nevýkonových částí a jeden pro dva ventilátory nouzové nucené ventilace chladiče, pokud by byla zapotřebí. Prý jej ještě hučet neslyšeli - zapínat má na 60°C.
Ochranných obvodů koncových stupňů /zpožděné připojení zátěží, tepelná a ss ochrana/ je také šest, aby v případě poruchy jednoho kanálu nevypadl úplně celý zesilovač - to kdybych použil ochranu společnou. Společná ochrana by tak jako tak musela mít šest relé a šest vstupů - a slušná relé jsou nejdražší. Takže moc bych na nákladech neušetřil, osazení každého modulu ochran je drobotina v celkové hodnotě okolo 20Kč a tímto směšným šetřením bych se připravil o šanci dalšího provozu neporouchaných kanálů zesilovače při nějakých nesrovnalostech jen jednoho. Společná ochrana by shodila celý zesilovač a v celém podniku by nastalo naprosté ticho. Někteří hosté by to snad i uvítali, ale celkový výpadek by jistě neuvítal ani pan provozní, ani pan ředitel.
Reproduktorové rozvody dvojlinkou SCY 2x2,5mm2 v podhledech jsou po každém metru délky opatřeny větším výrazně reflexně červeným štítkem s potiskem "REPRO" - nikdy totiž nevíte, čeho všeho jsou zásuvkáři /jak já říkám obecně silnoproudařům/ schopni...
Zesilovač jako takový vyšel sakumprdum na cca 15.000,-Kč a do individuální stavby jsem se pustil hlavně proto, že nic, ani vzdáleně podobného, třeba jakkoli drahého tehdy prostě nebylo na našem trhu. Typické "rozhlasové ústředny" a ani nic od Bosch Security se k tomuto účelu naprosto nehodí ani provozními možnostmi, ani výbavou, ani výkonem.
Bylo to před pěti lety, takže dnes by výroba ze stejně kvalitního materiálu, jaký jsem použil tehdy, vyšla "o něco" dráže.
A splácat něco z toho, co se dá koupit přes pult v bastlířských krámech je škoda peněz i pošramocené pověsti.