STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od DaveGibborn » stř 24. úno 2016 12:37:23

Díky, jsem zase o něco moudřejší. My jsme samozvučící se kapela, takže párák nepoužíváme, ale "kalhotky" se budou hodit :-) I kdyby jen za zpěv.

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Aleš » stř 24. úno 2016 10:54:45

Ano. Kalhotky je hovorový název pro právě takovou rozdvojku z jedné XLR samice na dva XLR samce a používá se to tak jak jsi napsal.

Stereo vstupy mixu nebývají většinou vyvedené párákem na podium, používají se častěji spíš jako návraty efektů, vstup CD přehrávače a podobně. Proto se na klávesy a podobné nástroje se stereo výstupem mohou používat i dva monofonní kanály. Předpoklad je, že je jich samozřejmě dostatek k dispozici.

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od DaveGibborn » stř 24. úno 2016 10:29:06

Aleš píše:"Kalhotky" používám na hlavní zpěv už automaticky při jakékoliv akci. Umožňuje to pohrát se dosyta s kompresorem a korekcema a udělat maximum pro srozumitelnost, aniž bych přitom znervózňoval muzikanta změnama zvuku v monitoru.
Co se týče sterea naživo, také myslím, že nemá cenu to nějak extra řešit, právě z důvodu, že jen minimum posluchačů se nachází v oblasti optimálního poslechu. Mírné rozhození kytar a vokálů panoramou pomůže jejich lepší separaci, ale nesmí se to přehnat, protože pak začnou chodit rádcové z jedné nebo druhé strany, že neslyší tu protilehlou kytaru :-) Stereo výstup klapek samozřejmě nadoraz do L a R, protože spousta zvuků má ve stereu "prostor" který je slyšet i bez zvláštního ohledu na polohu posluchače.
Lidi asi jsem noob, ale co jsou to ty "kalhotky"? Chápu to tak, že používáte jakousi rozdvojku např. XLR na 2xXLR? Pokud ano, chápu dobře další využití: Jeden vstup do auxu pro odposlechy a druhý vstup na předek? Pak je to super věc:-)

Klávesy dávám do sterea vstupů na mixu - 2x jack pod sebou - vy to dáváte do dvou kanálů zvlášť?

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Krakonosh » čtv 22. říj 2015 13:08:25

Tak to samozřejmě vždy dělám, ale tak sebevědomý zvukař, abych si byl jistý, že to dělám správně. Proto se nachytřuju jinde. Když mi bude odpověď připadat smysluplná, použiju řešení v praxi s tím, že ho mám něčím podložené. Pokud se mi něco nebude zdát, položím pár dalších otázek a třeba to dál budu dělat podle sebe. Proto mě většinou nezajímají odpovědi A nebo B, spíše A bych volil, protože...prostě obhajoba je pro mě stejně důležitá, protože chci porozumět a ne opakovat jak to někdo dělá...

Hmmm, seskupení M Ž M Ž zní zajímavě (nebo M Ž Ž M?), je otázkou zda je pohlavní symetrie tak důležitá...nu, kapela na mě dá, zkusíme podebatovat...

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Aleš » čtv 22. říj 2015 10:53:40

Ta jedna strana mixu je po výměně hlavního zpěvu hlušší nejen pro Tebe ale i pro lidi co tam stojí. A právě toto bude pro ně spíš matoucí, protože ten sólista tam naráz není tak, jak by měl být. Sólový zpěv/nástroj musí v danou chvíli v celkovém mixu vést, proto je nejlíp když je i uprostřed.
K těm variantám čistě teoreticky, podle mě by bylo v tomto případě logičtější b. Nebo i případně účinkující na jevišti přeskupit do M Ž M Ž, pokud není nějaký pádný důvod k původnímu rozmístění.

Jinak ale celá tato snaha hledat nějaké exaktní postupy a jasně definované varianty je poměrně zbytečná. Jak už tu zaznělo několikrát, prostě zkoušej a dělej to, co je v daný moment, v daném prostoru, s daným aparátem a danou kapelou pro lidi nejlepší, aby dobře slyšeli. Dělej to nějak tak, jak bys to asi sám jako návštevník chtěl na cizím koncertě slyšet.
Pokud je publikum i kapela s Tvým zvukem spokojené, tak je to v pořádku, bez ohledu na to, jestli jsi zrovna panoramoval podle varianty a nebo b a nebo že na fóru tvrdili c nebo d ...

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Krakonosh » čtv 22. říj 2015 7:03:35

Panorámu beru jako výhodu, když se potkají dva podobné hlasy/nástroje, tak člověk pozná, který je který. Když se ale změní "poměry sil" a hlavní zpěv má jiný zpěvák naž do té doby, pro mě je pak jedna strana mixu hlušší. Vzhledem k tomu ale, že všechny panoramatické úpravy dělám já, neposoudím, jestli prostorovým přesunem tohoto zpěváka, který je fyzicky na kraji doprostřed (a tedy třeba zvukovým prohozením jeho s vedlejším hlasem) lidi nezmatu...to, že holt si lid nepřiřadí správný tón dvojhlasu ke správnému člověku asi vadí nejméně...

A když jsme u toho (nevím, jestli to není na jiné vlákno), když mám rozložení zpěváků tekto:

M M Ž Ž

co vyznívá jako lepší - kroutit podle toho co vidím, nebo rozhodit pány a dámy po jednom do každého repro? Varianta A je logičtější, varianta b se mi ale zamlouvá frekvenčním vyvážením...pravda, v mým případě jsou dámy na tom rozsahově podobně, pánové jsou tenor a basbaryton/bas...

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Zdeněk Prodance » stř 21. říj 2015 18:02:36

Já bych tady asi ani nezkoušel používat termín "věrný", protože se nejedná o reprodukci, ale živý zvuk. Maximálně se dá sledovat ten cíl, aby měl každý posluchač co nejlepší dojem a do jaké míry k tomu přispěje rozdílný mix do rozdílných beden (vůbec nikde není psáno, že by měly být dvě nebo dělené do dvou skupin, to je jen taková konvence z hifi a že jsou v kině vždy minimálně tři už tady padlo) není nikde předem dáno, to je ve schopnostech aparátu (třeba i pravé strany hrát dostatečně nalevo a naopak) a obsluhy. Co já moc rád nemám, je úmyslné 100% "monofonění" všeho, co do beden jde, protože je to nejjednodušší a není o čem přemýšlet a ještě může někdo mít omylem dojem, že dělá to nejlepší, co lze. Takový člověk by měl rozhodně trvat na použití jediného centrálního klastru a tuto svou myšlenku dokázat prosadit a ne z duševní lenosti a setrvačnosti nadále vozit, stavět, používat dvoukanálový stereofonní (nebo složitější) aparát :-)

H.M.

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od TomasVv » stř 21. říj 2015 16:13:07

Ber to tak, že nejspíš jediný, kdo řeší panorámu a věrný poslech budeš ty.
Takže radím se od toho odprostit a řešit co je prospěšnější lidem.

Opakuji, že věrný stereoposlech je dostupný jen hrstce lidí ve správném místě, tento prostor nebude velký ani před megaobří stage, protože je limitován Haasovým principem a rozdímem času signálu z L a R kolem 5 ms. Mimo tuto super ideální oblast je sice taky nějaké omezenější stereo vnímání, ale už to není tak markantní, takže drobné posuny panorámy nejsou vůbec patrné.

Takže otázka zní: pomůžeš většině posluchačů, když budeš kroutit panorámou podle reálného postavení muzikantů?
Pomůžeš jim, když budeš centrovat aktuálního sólistu?
Podle toho jednej.

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Krakonosh » stř 21. říj 2015 13:35:00

No, právě když zpívají 4 lidé a jednou je hlavní ten na kraji, jindy ten uprostřed...tak to v kontextu rozložení nelogické je, ale je to pro tu chvíli hlavní hlas...

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Aleš » stř 21. říj 2015 12:38:31

Pokud ta změna není příliš výrazná a případně nelogická v kontextu složení dané kapely a jejího rozmístění na jevišti, tak většina lidí si ničeho ani nevšimne.

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Krakonosh » stř 21. říj 2015 11:53:10

Jojo, taková odpověď mi v podstatě stačí :-)...já jsem jenom přemýšlel, jestli častá změna panorámy mezi písněmi lidi nezmate

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od TomasVv » stř 21. říj 2015 11:20:20

Abych byl i trošku konkrétní:
v malých klubech, kde je stereoobraz tvořen převážně nástroji a komby platí poučka ,že kdo chce líp slyšet konkrétní nástroj, má si stoupnout před něj :-)
Tam tedy většinou panorámou sleduji reálné postavení muzikantů.
Pro tři a více zpěváků, či jiných podobných sólových a rovnocenných zdrojů panorámu zužuji oproti reálu, naopak pro sbory a doprovody je klidně rozhodím do stran, aby byl sólista uprostřed, i když reálně stojí na kraji a sbor zpívá i bubeník vprostřed.

Ve větších prosotrách chodím a poslouchám, co je lepší.

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Aleš » stř 21. říj 2015 10:28:53

Odpovědi veškeré žádné je snad přehnané, co bys vlastně chtěl slyšet? Řekl bych, že v celém vlákně je odpovědí dost a závěr ten, že jednoznačný recept neexistuje. Jak píše TomasVv, každý přístup (panoramovat vs. vše na střed) generuje jiné problémy a je na zvukaři aby v daný moment na dané akci v daném prostoru rozhodl co bude pro dobrý výsledek přijatelnější.
Není nic jednoduššího než pochodit po place, poslechnout si jak to kde hraje a podle toho se zařídit :)
Pokud tedy jde o Tvůj dotaz - ano, hlavní zpěv by měl být vždy uprostřed, slyšet jej a rozumět mu musí všichni stejně, když má být hlavní.

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od Krakonosh » stř 21. říj 2015 6:49:39

Kukám, že jsem tohle vlákno zase rozjel, ale odpovědi veškeré žádné...:-( že by zase blbě formulovaná otázka?

Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?

od TomasVv » stř 21. říj 2015 0:55:40

Tady moc neexistují univerzální pravdy, resp. existují dvě protichůdné:
Mono mix - tedy duál mono zaručí stejné poměry pro všechny posluchače, ale způsobí velké problémy s fází a hřebenovými filtry z obou stran osy PA.
Stereo mix zmenšuje problémy s fází a hřebenovými filtry, resp, posouvá je do jiných míst pro každý rozpanovaný vstup, ale způsobí jiné poměry nástrojá v pravé a levé části poslechového prostoru.
Dále plné stereo lze slyšet jen ve velmi malé oblasti prostoru, nezáleží moc na šířce stage.
Co si z toho vyberete?

Nahoru