Obyčejný crossover nebo speaker management?

Dynamické, efektové, multifunkční, nástrojové, výhybky...
  • Reklama
  • DEMO 15
lukasv
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 34
Registrován: pon 07. úno 2011 19:24:40

Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od lukasv » úte 29. říj 2013 21:03:31

Pěkný večer,
potřeboval bych poradit ohledně dělní signálu. Při občasných zvučeních buď reprodukované hudby nebo nějakého jazzu a folku bych rád využil subwooferů, které mám k dispozici. Problém je, že vršky nejsou stále stejné, někdy to jsou 12ti palcové aktivky od HK, někdy 15ti pálcová RCF atp. Spodky jsou 18' pasivní ZECKy.

Při mém zkoumání, co v rozumné cenové relaci existuje, jsem narazil buďto na obyčejné crossovery jako DBX 223XS, nebo pak sofistikovanější speaker managementy, např. DBX DriveRack PX.

Je mi jasné, že speaker management má mnohonásobně více možností. Jde mi o to, že na akcích kolikrát není tolik času hrát si s plno čudlíkama na speaker managementu a bojím se zkrátka jisté nepředvídatelnosti této "digitální" utilitky v běžné zátěži. Ne že bych tomu nevěřil, ale v záplavě spoustu funkcí by to mohlo dělat něco, co bych si zrovna nepřál :-)

Zajímalo by mě, jak moc je např. v reálu použitelné
- eliminace vazby (aby to třeba neeliminovalo přirozený pískot nějaké šílenější skladby) - občas mi vlítnou moderátoři před bednu - pomohlo by?
- automatická ekvalizace nastavená po zapojení měřícího mikrofonu - je výsledek použitelný.

Ten speaker management navíc dává další možnosti, jako například možnost zpožďování atp., což by se také mohlo v budoucnu hodit.

Má smysl investovat do levného speaker managementu (DBX DriveRack PX), nebo se raději držet obyčejného crossoveru?

Díky za jakékoliv nakopnutí.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od blaha » úte 29. říj 2013 22:30:26

Co kdyby jsi trochu pohledal, tohle se tu řešilo tak cca 2-3 měsíce zpátky.

Obecně Speaker Management má cenu zvažovat pro zařízení dejme tomu cca od 18k vejš nové ceny, cokoliv pod je lepší radši klasická výhybka.
DBX PA ani PX mezi ně nepatří.

Ale dají se sehnat jeté DSP procesory, třeba Rane RPM-26v tak kolem 6k, RPM-26z kolem 11k, to samé DBX DriveRack 260, atd.

A ano, DSP má podstatně víc možností než jen dělení, lze tam nastavit preset odladění nedostatků beden, některé zvládají i eliminaci zpětné vazby (třeba RPM-26z), dají se i víceméně ovládat na dálku (USB, RS232, RS485, LAN), atd.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od Návštěvník » stř 30. říj 2013 7:59:32

Nechápu co to je za teorie "DSP od 18k, cokoliv pod klasická výhybka".
To je jako digitální mixák od 100k, cokoli pod jedině analog. Zesilovač na suby od 50k cokoliv pod je shit. -naprosto nesmyslná rada idiota.
I na tom DBX se dá nastavit zpoždění, parametrická ekvalizace, to na obyčejné analog výhybce nejde.

Faktem ale je, že pokud se tazatel takhle ptá DSP by nastavit zřejmě nezvládl a nikdy by nevyužil potenciál co nabízí. A to je důvod proč mu doporučit co nejjednodušší výhybku - obyčejný crossover, což v případě dělení subu a kompaktu stačí.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od blaha » stř 30. říj 2013 8:20:30

Alespoň podepsat by jsi se mohl, takhle se tomu příspěvku moc váhy přikládat nedá.

DSP by mělo být kvalitativně úměrné, nebo dokonce lepší než zbytek aparátu, není to věc, kterou by jsi měnil každý rok. Pokud bude používat Omnitroniky, Skyteky apod., pak PA i PX asi budou nejsilnějšími články v řetězci, ale k tomu co má určitě procesor kvalitnější, těch 18k je zhruba orientační hranice, kde začínají slušně použitelné procesory. Tuším, že Ashly má i jeden kolem 15k, ale ten nemá připojení k PC, a to třeba mě by u DSP poměrně dost vadilo.
Ale právě mezi 18-24k je dost procesorů. které jsou slušné (Ashly, Sabine, DBX 260, Dynacord, EV, Rane RPM-26v/z-ten se už ale nevyrábí, atd.).
Tyhle mašiny se dají sehnat i bazarově od nějakejch 6k do dejme tomu 15k, a tohle je oblast kam se zaměřit. Teď nedávno jsem někde viděl viset inzerát (myslím, že i tady) na Rane RPM-26z za 11k a to je podstatně lepší investice než DBX PA/PX.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Lentil.CZ
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 101
Registrován: pon 25. črc 2011 18:34:07

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od Lentil.CZ » stř 30. říj 2013 8:25:15

Návštěvník píše:Nechápu co to je za teorie "DSP od 18k, cokoliv pod klasická výhybka".
Kdyby jsi o tom vedel, tak by jsi taky vedel, ze ty levnejsi DBX maji horsi prevodniky, tudiz hraji podstatne hur - proto je zvukove lepsi obycejna vyhybka (zase ne nejlevnejsi, protoze muze vic sumet, nebude sedet nastaveni s tim co je natisknuto apod).
Nikdo ti nemluvil ani o mixu a ani o zesilovaci jak pises, ale opravdu zesilovac, ktery stoji par korun nebude fungovat jak ten co stoji 30k(levnejsi bude mit mekci zdroj, horsi slewrate, odrbany ochrany apod.)

lukasv
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 34
Registrován: pon 07. úno 2011 19:24:40

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od lukasv » stř 30. říj 2013 21:51:36

Upozornění: Pokud vás blbé dotazy amatérů rozčílují, příspěvek nečtěte a neztrácejte čas s odpovědí!

Zdravím, velmi děkuji za reakce.

To Blaha: Ano, vzhledem k tomu, že forum čtu pravidelně, tak vím, že se něco podobného řešilo.

Přesto se raději pro jistotu a odlišnost problému zeptám, než abych udělal botu. Někdo může mít cenné postřehy. Pokud tím někoho obtěžuji a jsem přítěží fora vedoucí k jeho poklesku, jak se jeden z členů nechal slyšet v jiném tématu i s citací DBX DriveRacku, pak se omlouvám. Možná jsem z pohledů zvukařských mistrů pracujícími s obrovskými aparáty a mnoha lidmi "amatér", ale nebojím se tvrdit, že svou práci se snažím provádět co možná nejlépe a vše stále vylepšovat. Musíte uznat, že prostě nemůžu vědět, že produkt DBX DriveRack má být automaticky mršák zvuku, když přeci DBX není ekvivalentní značka různých x-techů. Kdybych tady básnil o omnitronicích a dovíčem, tak je hněv na místě.. Ale takhle?

Dálkové řízení bych asi nevyužil, jsem rád, že uhlídám a časově pozvládám, to co je už na odiv; ještě abych strašil s notebookem. Ale někdy by se to mohlo hodit, to je pravda.

To Návštěvník. To je otázka, jestli bych možnosti nevyužil... Ptám se proto, že sem s tím nikdy nedělal. Člověk jsem snad poměrně učenlivý, a když mám nějaký přístroj, velmi rád testuji veškeré jeho funkcionality :). S tím příměrem ceny - ano, vše má své místo v dané cenové relaci. Je to asi tak, jak se ostře diskutuje nad Behringrem X32..

Díky za tipy na slušnější speaker managementy, ještě prověřím návratnost investice. Do budoucna se chystám pořídit subwoofery v aktivu. Takže možná sáhnu po obyčejné výhybce. Ale hlavně obejdu kolegy z okolí a prozkoumám jejich dělení a kvalitu výstupu.

Co se týče výhybek, DBX 223XS je na tom lépe, nebo je to také levný šumák?

Díky.

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od MADMAX » čtv 31. říj 2013 10:00:54

Když mne tvůj dotaz nerozčílil, tak asi mohu odpovědět? :D

I renomovaní výrobci se občas uchylují k tomu, že nabízejí nějaké "entry-level" výrobky (většinou ze zištných úmyslů, protože v této kategorii sice nejsou vysoké ceny, ale zato často vysoké marže a hlavně - laciných věcí se prodá spousta, řádově víc než těch drahých), které se svojí "kvalitou" často blíží těm čínským šuntům, s tím, že zpravidla jsou "napohled" zpracované stejně pěkně jako ta "vážně míněná" zařízení dané značky. (To je, bohužel, i případ levných modelů dbx - jak řady XS, tak DriveRacků PX a PA.)
Narozdíl od toho čínského sajrajtu máš k dispozici alespoň seriózní servisní zázemí.
http://www.music-store.cz/recenze/dbx-driverack-px
Pro vážně míněnou práci bych asi začínal někde v DriveRacku 260.

Pakliže většinu funkcí v DSP nevyužiješ (např. nepotřebuješ zpožďovat měniče proti sobě v komplikovanější vícepásmové bedně), máš už nějakou slušnou ekvalizaci na master atd. a jde Ti o co nejpříznivější cenu a přitom dobrý zvuk, asi bych se držel toho analogu. Ten dbx XS bohužel taky není zvukově zrovna výhra, je to takové trochu "pod dekou" (dokonce i starý behringer CX2300 byl zvukově krok vpřed - samozřejmě nové Super-X PRO jsou už horší...) Asi nejlepší z těch dostupných analogů je RANE.
Pokud se nebojíš second-handů, tak se pořád dají na e-bay, solarisnetwork.com nebo digibid.comnajít BSS FDS360, symetrix 524E nebo Harrison AC400 - ono totiž dnes už nikdo žádné "drahé" analogy nevyrábí, ale tohle jsou mašiny, které svého času stály ke 40.000 a jejich zvuk i spolehlivost a životnost tomu odpovídá...

V "zaplatitelných" digitálech opravdu dobře hraje ASHLY Protea (o něco lépe než Sabine a Driverack 260)
anebo Dynacord DSP260 / EV DC-One (což je totéž), kde je k dispozici i dobrý grafický EQ. a pak jsou tu opet samozřejmě secon-handy, třeba XTA DP224...

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od MADMAX » sob 02. lis 2013 18:51:00

např.tady: musel by jsi samozřejmě přeosadit karty, 350Hz není zrovna moc šikovný dělicí kmitočet (pokud jsem to pochopil, dělil tím nějaké hifi bedny v biampu), ale díky tomu že to měl nadoma, tak je v luxusním stavu!
http://www.ebay.com/itm/Rare-Vintag-UK- ... 0966902179

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od blaha » pát 22. lis 2013 7:50:35

Teď jsem koukal, že na bazaru PD je v nabídce EV DX-38, ten se dá považovat za slušný a cenu k jednání bych já viděl někde kolem 6k.
http://www.prodance.cz/vas-bazar.html?t ... t=&s=dx+38
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

saty_cz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 124
Registrován: stř 03. srp 2011 10:26:43

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od saty_cz » stř 08. led 2014 22:39:57

Ahoj,
pro na starším aparátu jsem mel Driverack PX a byl jsem spokojený, něco se dalo vychytat i přibaleným měřícím mikrofonem (pro start) a pak už upravoval podle poslechu.
Dělal sem stejné rozhodnutí a výsledku sem nelitoval.

KV2 Audio ES | ALLEN&HEATH GL2400 | Sennheiser | Audix | Beyerdynamic | Rode

Robert
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 448
Registrován: sob 28. úno 2015 10:08:18

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od Robert » stř 13. kvě 2015 8:29:53

Také uvažuji již dlouho o zkoušce "entry-level" zařízení DBX Driverack PA+ hlavně kvůli oddělení subwooferu a satelitu, také funkce AFS by se mohla hodit jako poslední záchrana nečekané akce moderátora ale mám trochu obavu, že nejlepší zvuk mám na surovo bez všech kompresorů, limiterů a dalších pomocníků (protože základní DSP mají již 422A v sobě) a to, že odlehčím satelitům o pásmo, které je zatěžuje zbytečně a paralelně se subem to deformuje frekvenční průběh si vlastně zvukově moc nepolepším. Došel jsem k závěru, že bez zkoušky varianty s a bez se ničeho nedoberu a tak zbývá risknout a zainvestovat na zkoušku. Kdybyste se někdo za rozumnou cenu chtěl tohoto zbavit nebo věděli o někom třetím, kdo již tuhle zkoušku absolvoval a zařízení má navíc, dejte vědět.
PS: nebo někdo spokojený kdo by byl ochotný zařízení na chvíli půjčit na vyzkoušení, čemuž moc nevěřím.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od blaha » stř 13. kvě 2015 10:10:29

Jestli myslíč RCF422A, tak ty až tak blbě nehrajou, ale jemná korekci by dle mne prospěla. ROzhodně si ale nemyslím, že to co by jim mělo pomoct je Driverack PA, PA+ nebo PX.
Modely DSP, kterými se má cenu zabývat už tu zmíněné byli 100x, to že se dají sehnat z druhé ruky za cenu toho PA+ apod. to už se tu zmiňovalo taky x-krát a nejen v tomto vláknu.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Robert
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 448
Registrován: sob 28. úno 2015 10:08:18

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od Robert » stř 13. kvě 2015 16:51:03

Nebylo to myšleno tak, že RCF422A hrají špatně, naopak, na moje hraní je to víc než dobré, ale při jejich podložení subwooferem, který si sic ořízne vrchní frekvence pro sebe, ale dále do satelitů jde stále celé pásmo. Tímto bych satelitům odlevil od nejnižších tónů, nechal by se SUB doladit do fáze, zajímala mne funkce generování subfrekvencí, jestli by to v některých případech neznělo lépe a vyrovnaněji, nežli prosté zdůraznění spodních frekvencí, funkce AFS mne též zajímá, rychlé autonastavení ekvalizeru dle akustiky prostoru... prostě ten celý soubor funkcí. A co by se nehodilo, nechá se jednoduše vypnout, ale není tam toho tolik, že bych se v tom ztratil. V čem je špatný Driverack? Znehodnotí zvuk už z principu ? Jak? Je ten rozdíl takový, že jej pozná i nezkušené ucho? Vždyť 80% lidí už vnímá 12 kHz jako neurčitý tlak a ne jako frekvenci. Proč se stále držím tohoto? Protože nevím, který jiný výrobek by splňoval stejné funkce a po čem jiném se tudíž poohlížet.

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1443
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00
Bydliště: dálnice D5

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od exxxi » stř 13. kvě 2015 21:49:15

Robert: jaky mas mixpult?
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?

Příspěvek od Zdeněk Prodance » stř 13. kvě 2015 22:52:33

Pusť z hlavy podobné poučky o 80% lidí a neurčitém tlaku, to vychází z naprostého nepochopení a naprosto nevhodné metody "zkoumání". Zrovna tak dobře bych mohl říct, že všechno pod 100Hz se vnímá jako jakési neurčité změny pohybu nohavic a ne kmitočet (proč bychom nakonec měli vnímat hlavně kmitočet, nemáme na tom založenou řeč, jako například Číňani a muziku můžeš dosti libovolně transponovat a furt to bude ta samá muzika).
Celý ten soubor atypických funkcí je v DSP typu speaker management dost naprd a kromě Harmana je tam málokdo dává i jednotlivě, natož všechny najednou a to i u těch mnohem dražších. Přitom je to jen něco připsáno v SW, žádné další HW není potřeba. Klidně si s tím vyhraj než tě omrzí, ale rozumnější by bylo rovnou sáhnout po lepším DSP. Rane, Ashly, není to o moc dražší a na rozdíl od nejlacinějšího driveracku najdeš to samé i v lepších aparátech.

H.M.

Odpovědět

Zpět na „Zvukové procesory“