ideální počet a rozmístění komponentů

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
  • Reklama
  • DEMO 15
MADMAX
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 465
Registrován: stř 09. led 2008 8:41:16
Bydliště: Vršovická 30/808, PRAHA 10

Re: ideální počet a rozmístění komponentů

Příspěvek od MADMAX » úte 19. črc 2016 12:44:30

2 KarlosSou: počkej, mám tomu rozumět tak, že se nejedná o 4 naprosto identické subbasové boxy (konstrukcí, osazení etc.?)
MAD

Uživatelský avatar
Petr Z.

Re: ideální počet a rozmístění komponentů

Příspěvek od Petr Z. » úte 19. črc 2016 12:46:57

Ano, přesně jak píše MAD. Ta hromada uprostřed se většinou dělá v plenéru a když jsou slabší suby s nižší citlivostí /třeba nějaké starší dvoupatnáctkové basreflexy. Tam lze téměř ty 3dB získat - to jsem si ověřil jako mladý osel, když jsem měl 300L BR suby s dvěma 15" ARO9308, odborně a zodpovědně upravenými v Rolay. Původní ARO9308 měly každá 100dB/W/m, 8ohm/100VA,
po úpravě na vlastně později sériově vyráběnou ARA9408 klesla citlivost jen na 98dB, ale šly programově zatížit každá až 300VA. Byly v bednách po dvou, takže jako celek mohla ta bedna mít opět skoro 100dB/W/m. Už tehdy byly nějaké úvahy o spolehlivosti, takže každá bedna se dvěma 15" byla živená jedním můstkovým kanálem zesilovačů 2x700W s oddělenými zdroji a s tehdy výbornými maďarskými kopiemi 2N3773, co se tam při zájezdech daly koupit za pár forintů. Víc toho do 4U kisny narvat nešlo :-) Tyhle basové zesilovače byly dva, na každé straně jeden a když jednou jedinkrát jeden kanál vypadl, nebylo to téměř poznat - samozřejmě já ano, ale osazenstvo bigbítu určitě ne.
Měl jsem takovéto suby tenkrát jen čtyři, prostě se víc těchto reproduktorů sehnat nedalo ani s úplatky v Tesle :-) V sálech typu větší sokolovna se to dávalo po dvou na stranu a bohatě to stačilo - ale venku to byl už problém, muselo to jet úplně nadoraz.
Byly to BR, takže zpoždění jaksi moc netřeba, jen hodně dobrý crossover a opravdu ostrý odřez 6. řádem všeho pod 40Hz, zesilovače nedostávaly nic pod 40Hz, zbytečně jim to neužíralo výkon výše, basa hrála furt slušně, "kiňáky" za tenhle odřez moc děkovaly a byly pak věčné :-)
Tenkrát jsem dostal jakési vnuknutí při vzpomínce na nárůst celkové citlivosti ve Forte Vocal 60 :-) proti jednotlivému reproduktoru, zaexperimentoval jsem a helfři to seskládali doprostřed naležato. Ten nárůst tlaku tam skutečně byl markantní a od té doby jsem to venku skládal jen doprostřed.
Právě proto, že basové zesilovače běží prakticky pořád nadoraz, bych nedoporučoval výkon do basů dodávat ze zmůstkovaných zesilovačů. Každý zesilovač můstkový provoz snáší různě - zvlášť u těch levnějších, co sice můstek umožňují, se ale živení subbasů moc nedoporučuje. Raději napájet z výkonnějšího dvoukanálového zesilovače, co je schopen dávat např. 2x2000W/4ohm a kde kanály nejsou uvnitř konstrukčně zmůstkovány. Takové zesilovače bývají z principu robustnější a na basech mnohem spolehlivější. Do dvou osmiohmových MT18 bude takový zesilovač dodávat asi 2x1100W a získáte tak i 100% rezervu výkonu do budoucna, pro paralelní připojení dalších dvou MT18.
Takovým zesilovačem by mohl být např. Behringer iNuke NU6000DSP za směšných 10.000,-Kč. Má výkon 2x3000W/4ohm a máte v něm i DSP, co Vám zajistí crossover i případně potřebné zpoždění vůči středovrchům.
Ještě před 10 lety měla zesilovače s výkonem okolo 2.000W na kanál a více jen superprofi liga, nebyly snadno dostupné a stávaly desetinásobek /např. CA18, FP10000Q a další/.

Uživatelský avatar
KarlosSou
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 105
Registrován: pon 25. led 2016 20:59:36
Bydliště: Karlovy Vary
Kontaktovat uživatele:

Re: ideální počet a rozmístění komponentů

Příspěvek od KarlosSou » úte 19. črc 2016 16:01:28

to MADMAX: Ne, reproboxy jsou totožné, ale dva mám aktivní a do třetího pasivního jsem vbudoval zesilovač z DB stage OPERA 61.18, který napájí i ten čtvrtý pasivní. Ty dva aktivní jsou buzeny z mono out z mixu (nastaven ořez na 120Hz přímo na pultu) a ty druhý jsou z hlavního L+R výstupu. Na tom DB stage OPERA 61.18 mám taky nastaven ořez na 120Hz a zbytek jde do aktiv satelitů. Ty subby jsou Proel EX18 a satelity Proel Neos 12A.
Jinak děkuji PetrZ za hezký příklad z praxe, rád tyhle příspěvky čtu.

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“