STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
-
- Reklama
- TomasVv
- Uživatel
- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Abych byl i trošku konkrétní:
v malých klubech, kde je stereoobraz tvořen převážně nástroji a komby platí poučka ,že kdo chce líp slyšet konkrétní nástroj, má si stoupnout před něj
Tam tedy většinou panorámou sleduji reálné postavení muzikantů.
Pro tři a více zpěváků, či jiných podobných sólových a rovnocenných zdrojů panorámu zužuji oproti reálu, naopak pro sbory a doprovody je klidně rozhodím do stran, aby byl sólista uprostřed, i když reálně stojí na kraji a sbor zpívá i bubeník vprostřed.
Ve větších prosotrách chodím a poslouchám, co je lepší.
v malých klubech, kde je stereoobraz tvořen převážně nástroji a komby platí poučka ,že kdo chce líp slyšet konkrétní nástroj, má si stoupnout před něj
Tam tedy většinou panorámou sleduji reálné postavení muzikantů.
Pro tři a více zpěváků, či jiných podobných sólových a rovnocenných zdrojů panorámu zužuji oproti reálu, naopak pro sbory a doprovody je klidně rozhodím do stran, aby byl sólista uprostřed, i když reálně stojí na kraji a sbor zpívá i bubeník vprostřed.
Ve větších prosotrách chodím a poslouchám, co je lepší.
Dělám, co mě baví.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Jojo, taková odpověď mi v podstatě stačí ...já jsem jenom přemýšlel, jestli častá změna panorámy mezi písněmi lidi nezmate
TCHKPH - zvukař mírně pokročilý, pořadatel, muzikant
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Pokud ta změna není příliš výrazná a případně nelogická v kontextu složení dané kapely a jejího rozmístění na jevišti, tak většina lidí si ničeho ani nevšimne.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
No, právě když zpívají 4 lidé a jednou je hlavní ten na kraji, jindy ten uprostřed...tak to v kontextu rozložení nelogické je, ale je to pro tu chvíli hlavní hlas...
TCHKPH - zvukař mírně pokročilý, pořadatel, muzikant
- TomasVv
- Uživatel
- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Ber to tak, že nejspíš jediný, kdo řeší panorámu a věrný poslech budeš ty.
Takže radím se od toho odprostit a řešit co je prospěšnější lidem.
Opakuji, že věrný stereoposlech je dostupný jen hrstce lidí ve správném místě, tento prostor nebude velký ani před megaobří stage, protože je limitován Haasovým principem a rozdímem času signálu z L a R kolem 5 ms. Mimo tuto super ideální oblast je sice taky nějaké omezenější stereo vnímání, ale už to není tak markantní, takže drobné posuny panorámy nejsou vůbec patrné.
Takže otázka zní: pomůžeš většině posluchačů, když budeš kroutit panorámou podle reálného postavení muzikantů?
Pomůžeš jim, když budeš centrovat aktuálního sólistu?
Podle toho jednej.
Takže radím se od toho odprostit a řešit co je prospěšnější lidem.
Opakuji, že věrný stereoposlech je dostupný jen hrstce lidí ve správném místě, tento prostor nebude velký ani před megaobří stage, protože je limitován Haasovým principem a rozdímem času signálu z L a R kolem 5 ms. Mimo tuto super ideální oblast je sice taky nějaké omezenější stereo vnímání, ale už to není tak markantní, takže drobné posuny panorámy nejsou vůbec patrné.
Takže otázka zní: pomůžeš většině posluchačů, když budeš kroutit panorámou podle reálného postavení muzikantů?
Pomůžeš jim, když budeš centrovat aktuálního sólistu?
Podle toho jednej.
Dělám, co mě baví.
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Já bych tady asi ani nezkoušel používat termín "věrný", protože se nejedná o reprodukci, ale živý zvuk. Maximálně se dá sledovat ten cíl, aby měl každý posluchač co nejlepší dojem a do jaké míry k tomu přispěje rozdílný mix do rozdílných beden (vůbec nikde není psáno, že by měly být dvě nebo dělené do dvou skupin, to je jen taková konvence z hifi a že jsou v kině vždy minimálně tři už tady padlo) není nikde předem dáno, to je ve schopnostech aparátu (třeba i pravé strany hrát dostatečně nalevo a naopak) a obsluhy. Co já moc rád nemám, je úmyslné 100% "monofonění" všeho, co do beden jde, protože je to nejjednodušší a není o čem přemýšlet a ještě může někdo mít omylem dojem, že dělá to nejlepší, co lze. Takový člověk by měl rozhodně trvat na použití jediného centrálního klastru a tuto svou myšlenku dokázat prosadit a ne z duševní lenosti a setrvačnosti nadále vozit, stavět, používat dvoukanálový stereofonní (nebo složitější) aparát :-)
H.M.
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Panorámu beru jako výhodu, když se potkají dva podobné hlasy/nástroje, tak člověk pozná, který je který. Když se ale změní "poměry sil" a hlavní zpěv má jiný zpěvák naž do té doby, pro mě je pak jedna strana mixu hlušší. Vzhledem k tomu ale, že všechny panoramatické úpravy dělám já, neposoudím, jestli prostorovým přesunem tohoto zpěváka, který je fyzicky na kraji doprostřed (a tedy třeba zvukovým prohozením jeho s vedlejším hlasem) lidi nezmatu...to, že holt si lid nepřiřadí správný tón dvojhlasu ke správnému člověku asi vadí nejméně...
A když jsme u toho (nevím, jestli to není na jiné vlákno), když mám rozložení zpěváků tekto:
M M Ž Ž
co vyznívá jako lepší - kroutit podle toho co vidím, nebo rozhodit pány a dámy po jednom do každého repro? Varianta A je logičtější, varianta b se mi ale zamlouvá frekvenčním vyvážením...pravda, v mým případě jsou dámy na tom rozsahově podobně, pánové jsou tenor a basbaryton/bas...
A když jsme u toho (nevím, jestli to není na jiné vlákno), když mám rozložení zpěváků tekto:
M M Ž Ž
co vyznívá jako lepší - kroutit podle toho co vidím, nebo rozhodit pány a dámy po jednom do každého repro? Varianta A je logičtější, varianta b se mi ale zamlouvá frekvenčním vyvážením...pravda, v mým případě jsou dámy na tom rozsahově podobně, pánové jsou tenor a basbaryton/bas...
TCHKPH - zvukař mírně pokročilý, pořadatel, muzikant
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Ta jedna strana mixu je po výměně hlavního zpěvu hlušší nejen pro Tebe ale i pro lidi co tam stojí. A právě toto bude pro ně spíš matoucí, protože ten sólista tam naráz není tak, jak by měl být. Sólový zpěv/nástroj musí v danou chvíli v celkovém mixu vést, proto je nejlíp když je i uprostřed.
K těm variantám čistě teoreticky, podle mě by bylo v tomto případě logičtější b. Nebo i případně účinkující na jevišti přeskupit do M Ž M Ž, pokud není nějaký pádný důvod k původnímu rozmístění.
Jinak ale celá tato snaha hledat nějaké exaktní postupy a jasně definované varianty je poměrně zbytečná. Jak už tu zaznělo několikrát, prostě zkoušej a dělej to, co je v daný moment, v daném prostoru, s daným aparátem a danou kapelou pro lidi nejlepší, aby dobře slyšeli. Dělej to nějak tak, jak bys to asi sám jako návštevník chtěl na cizím koncertě slyšet.
Pokud je publikum i kapela s Tvým zvukem spokojené, tak je to v pořádku, bez ohledu na to, jestli jsi zrovna panoramoval podle varianty a nebo b a nebo že na fóru tvrdili c nebo d ...
K těm variantám čistě teoreticky, podle mě by bylo v tomto případě logičtější b. Nebo i případně účinkující na jevišti přeskupit do M Ž M Ž, pokud není nějaký pádný důvod k původnímu rozmístění.
Jinak ale celá tato snaha hledat nějaké exaktní postupy a jasně definované varianty je poměrně zbytečná. Jak už tu zaznělo několikrát, prostě zkoušej a dělej to, co je v daný moment, v daném prostoru, s daným aparátem a danou kapelou pro lidi nejlepší, aby dobře slyšeli. Dělej to nějak tak, jak bys to asi sám jako návštevník chtěl na cizím koncertě slyšet.
Pokud je publikum i kapela s Tvým zvukem spokojené, tak je to v pořádku, bez ohledu na to, jestli jsi zrovna panoramoval podle varianty a nebo b a nebo že na fóru tvrdili c nebo d ...
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Tak to samozřejmě vždy dělám, ale tak sebevědomý zvukař, abych si byl jistý, že to dělám správně. Proto se nachytřuju jinde. Když mi bude odpověď připadat smysluplná, použiju řešení v praxi s tím, že ho mám něčím podložené. Pokud se mi něco nebude zdát, položím pár dalších otázek a třeba to dál budu dělat podle sebe. Proto mě většinou nezajímají odpovědi A nebo B, spíše A bych volil, protože...prostě obhajoba je pro mě stejně důležitá, protože chci porozumět a ne opakovat jak to někdo dělá...
Hmmm, seskupení M Ž M Ž zní zajímavě (nebo M Ž Ž M?), je otázkou zda je pohlavní symetrie tak důležitá...nu, kapela na mě dá, zkusíme podebatovat...
Hmmm, seskupení M Ž M Ž zní zajímavě (nebo M Ž Ž M?), je otázkou zda je pohlavní symetrie tak důležitá...nu, kapela na mě dá, zkusíme podebatovat...
TCHKPH - zvukař mírně pokročilý, pořadatel, muzikant
-
- Nováček fóra
- Příspěvky: 6
- Registrován: pát 19. úno 2016 8:32:06
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Lidi asi jsem noob, ale co jsou to ty "kalhotky"? Chápu to tak, že používáte jakousi rozdvojku např. XLR na 2xXLR? Pokud ano, chápu dobře další využití: Jeden vstup do auxu pro odposlechy a druhý vstup na předek? Pak je to super věc:-)Aleš píše:"Kalhotky" používám na hlavní zpěv už automaticky při jakékoliv akci. Umožňuje to pohrát se dosyta s kompresorem a korekcema a udělat maximum pro srozumitelnost, aniž bych přitom znervózňoval muzikanta změnama zvuku v monitoru.
Co se týče sterea naživo, také myslím, že nemá cenu to nějak extra řešit, právě z důvodu, že jen minimum posluchačů se nachází v oblasti optimálního poslechu. Mírné rozhození kytar a vokálů panoramou pomůže jejich lepší separaci, ale nesmí se to přehnat, protože pak začnou chodit rádcové z jedné nebo druhé strany, že neslyší tu protilehlou kytaru Stereo výstup klapek samozřejmě nadoraz do L a R, protože spousta zvuků má ve stereu "prostor" který je slyšet i bez zvláštního ohledu na polohu posluchače.
Klávesy dávám do sterea vstupů na mixu - 2x jack pod sebou - vy to dáváte do dvou kanálů zvlášť?
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Ano. Kalhotky je hovorový název pro právě takovou rozdvojku z jedné XLR samice na dva XLR samce a používá se to tak jak jsi napsal.
Stereo vstupy mixu nebývají většinou vyvedené párákem na podium, používají se častěji spíš jako návraty efektů, vstup CD přehrávače a podobně. Proto se na klávesy a podobné nástroje se stereo výstupem mohou používat i dva monofonní kanály. Předpoklad je, že je jich samozřejmě dostatek k dispozici.
Stereo vstupy mixu nebývají většinou vyvedené párákem na podium, používají se častěji spíš jako návraty efektů, vstup CD přehrávače a podobně. Proto se na klávesy a podobné nástroje se stereo výstupem mohou používat i dva monofonní kanály. Předpoklad je, že je jich samozřejmě dostatek k dispozici.
-
- Nováček fóra
- Příspěvky: 6
- Registrován: pát 19. úno 2016 8:32:06
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Díky, jsem zase o něco moudřejší. My jsme samozvučící se kapela, takže párák nepoužíváme, ale "kalhotky" se budou hodit I kdyby jen za zpěv.