STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
-
- Reklama
- Jose1
- Uživatel
- Příspěvky: 638
- Registrován: stř 20. kvě 2009 19:31:19
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Docela by mě zajímalo, jak moc máte čas, si při live zvučení pohrát s panorámou, stereem. Neřešíte vůbec? Nakroutíte jen knoflíkem panorámy? Nebo to řešíte nějak zásadně pomocí "krabiček", umístění nástroje, zpěvu do prostoru?
Co??
Co??
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Asi klasika - bici do dvou grup, jedna L druha R a cely je poustim do obou, kde pak tomy a kotel a overheady lehce rozhodim. To same s klavesama (tam je to uplne jasne, jednotlive kanaly klasika L a R) a pak i kytarama, ale zase jen zlehka.
Zajimavy stereo efekty delaj ale samotny hally.
Zajimavy stereo efekty delaj ale samotny hally.
...není třeba hrát nahlas...
-
- Uživatel
- Příspěvky: 203
- Registrován: úte 19. pro 2006 9:48:50
- Bydliště: Český Těšín
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Já to dělám jako Jakub, včetně hall stereo efektu Jinak pokud je zpěváků více tak používám lehce panorámu i na ně..prostě snažím se namíchat a zesílit zvuk tak, jak přirozeňě vzniká na podiu.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
tak asi tnu do živého nebo si krutě naběhnu
neříkám, že panoramu vůbec neřeším, ale k zamyšlení - jaký má smysl při live v sále či na velkém prostranství?
jasně, někdy si tak pomůžu oddělit např. kytaru (klasickou) od kláves, nebo zpěv od něčeho, když je problém
ale jinak - z pohledu poskakujícího posluchače hodně vlevo či vpravo...
jinými slovy - snažíme se o (z jiného pohledu) vyrovnaný zvuk po celém sále a na druhou bychom ho sami mastili...
a teď jsem opravdu zvědavý, jestli se najde vůbec někdo, kdo mne podpoří
edit: anebo ještě jinak - proč raději nepustit do lidí kvalitní mono, tj. odevšad všechno víceméně stejně? že mi tu "zajímavost" přidají stereoefekty, v tom vidím právě tajemství úspěchu
neříkám, že panoramu vůbec neřeším, ale k zamyšlení - jaký má smysl při live v sále či na velkém prostranství?
jasně, někdy si tak pomůžu oddělit např. kytaru (klasickou) od kláves, nebo zpěv od něčeho, když je problém
ale jinak - z pohledu poskakujícího posluchače hodně vlevo či vpravo...
jinými slovy - snažíme se o (z jiného pohledu) vyrovnaný zvuk po celém sále a na druhou bychom ho sami mastili...
a teď jsem opravdu zvědavý, jestli se najde vůbec někdo, kdo mne podpoří
edit: anebo ještě jinak - proč raději nepustit do lidí kvalitní mono, tj. odevšad všechno víceméně stejně? že mi tu "zajímavost" přidají stereoefekty, v tom vidím právě tajemství úspěchu
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Jednak je zajimavy slyset break na bicich pekne jak ho hraje bubenik (ale bacha, nic neni totalne L a R).
A jednak (ale tam zase L a R je full) je hezky slyset klavesy ve stereu. Oni ty zvuky jsou samozrejme v obou kanalech, ale je tam pod tim treba urcita harmonie, ktera jede ve stereu.
A jednak (ale tam zase L a R je full) je hezky slyset klavesy ve stereu. Oni ty zvuky jsou samozrejme v obou kanalech, ale je tam pod tim treba urcita harmonie, ktera jede ve stereu.
...není třeba hrát nahlas...
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
tak momentík - neříkám, že nemáš pravdu...
ale vypíchnul bych znovu jednu věc: představte si pohled z vrchu na publikum, ozvučené nějakým klasickým PA
kolik lidí slyší plné stereo?
a kolik lidí slyší z jedné strany víc a z druhé míň (samozřejmě že to ubývá/přibývá vzehldem k pozici)?
jistě se to dá zhruba nakreslit a spočítat, nebo vzít odhadem...
- a to nemluvím o tom, do jaké vzdálenosti se podílí na výsledném zvuku rámus z pódia -
já jen, že ten brejk si možná zas tolik lidí nevychutná. A budou i tací, co ho budou mít zeslabující... anebo zesilující
ale jasně, u bicích nic není L a R (i když jsem to viděl, fakt). A u kláves to dělá každý, ale to je jinak...
ale vypíchnul bych znovu jednu věc: představte si pohled z vrchu na publikum, ozvučené nějakým klasickým PA
kolik lidí slyší plné stereo?
a kolik lidí slyší z jedné strany víc a z druhé míň (samozřejmě že to ubývá/přibývá vzehldem k pozici)?
jistě se to dá zhruba nakreslit a spočítat, nebo vzít odhadem...
- a to nemluvím o tom, do jaké vzdálenosti se podílí na výsledném zvuku rámus z pódia -
já jen, že ten brejk si možná zas tolik lidí nevychutná. A budou i tací, co ho budou mít zeslabující... anebo zesilující
ale jasně, u bicích nic není L a R (i když jsem to viděl, fakt). A u kláves to dělá každý, ale to je jinak...
Naposledy upravil(a) Nick dne pon 12. říj 2009 4:20:25, celkem upraveno 1 x.
- Pavel Sedlák
- Uživatel
- Příspěvky: 1326
- Registrován: úte 24. črc 2007 12:44:06
- Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Tak já to používám především ke zlepšení srozumitelnosti/čitelnosti v blbých prostorech.
Nástroje, co dělají bordel, jako jsou kytary, plechy bicích, některý klávesový orgie... je někdy dobrý frekvenčně ořezat a pouze je přiznat ve středech, možná výškách a strčit je na jednu stranu.
Tady často použiju kahotky a pracuju s více klikama na jeden zdroj.
To je vždy dost individuální.
Často se tím podaří snížit intenzitu a četnost odrazů.
To ovšem neplatí u basových nástrojů, tam je zase potřeba vybrat ty "správné" frekvence a zbytek odfiltrovat.
V akusticky dobrých prostorech je lahůdka, když se dají nástroje umístit do prostoru, ale chce to slušné zařízení, jenom s panoramou si já osobně nevystačím, ale je dost možné, že to jenom neumím
Nástroje, co dělají bordel, jako jsou kytary, plechy bicích, některý klávesový orgie... je někdy dobrý frekvenčně ořezat a pouze je přiznat ve středech, možná výškách a strčit je na jednu stranu.
Tady často použiju kahotky a pracuju s více klikama na jeden zdroj.
To je vždy dost individuální.
Často se tím podaří snížit intenzitu a četnost odrazů.
To ovšem neplatí u basových nástrojů, tam je zase potřeba vybrat ty "správné" frekvence a zbytek odfiltrovat.
V akusticky dobrých prostorech je lahůdka, když se dají nástroje umístit do prostoru, ale chce to slušné zařízení, jenom s panoramou si já osobně nevystačím, ale je dost možné, že to jenom neumím
Nemám strach z lopaty, mám strach ze srpu a kladiva
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Plne stereo nikdo neslysi, beznej navstevnik to ani nevnima, ale tyhle lahudky spis slysej muzikanti, dalsi zvukari a jiny lide z oboruNick píše:kolik lidí slyší plné stereo?
...není třeba hrát nahlas...
- Jose1
- Uživatel
- Příspěvky: 638
- Registrován: stř 20. kvě 2009 19:31:19
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
No to se nám to téma rozjelo.... a to je dobře.
Tak já si myslím:
Opravdu jen pár posluchačů sedící v hledišti to dle mne vnímá, jelikož prostě z fyzikálního hlediska sedí tam, kde by posluchač ve stereu měl sedět.
V šimněte si, že píšu sedět, jelikož pokud skáče a křepčí, a chlastá, tak je to zbytečná snaha, bych řek.
Občas používám taky pouze tu panorámu a to řek bych pro pocit, že jsem pro čitelnost zvuku udělal maximum.
Jo a taky, když mě dvě až tři kytary drhnou unisono to samý, abych se v tom zorientoval.
Nicméně by mě právě zajímaly, právě ty techniky s "kalhotkama" Dva tři vstupy na jeden nástroj. Myslím, že na koncertě, kde posluchači sedí jak myšky, to význam má.
Klapky ve stereu na dvou kanálech jsou snad jasný...
Tak já si myslím:
Opravdu jen pár posluchačů sedící v hledišti to dle mne vnímá, jelikož prostě z fyzikálního hlediska sedí tam, kde by posluchač ve stereu měl sedět.
V šimněte si, že píšu sedět, jelikož pokud skáče a křepčí, a chlastá, tak je to zbytečná snaha, bych řek.
Občas používám taky pouze tu panorámu a to řek bych pro pocit, že jsem pro čitelnost zvuku udělal maximum.
Jo a taky, když mě dvě až tři kytary drhnou unisono to samý, abych se v tom zorientoval.
Nicméně by mě právě zajímaly, právě ty techniky s "kalhotkama" Dva tři vstupy na jeden nástroj. Myslím, že na koncertě, kde posluchači sedí jak myšky, to význam má.
Klapky ve stereu na dvou kanálech jsou snad jasný...
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
v mensich salach nesedite v strede s mixom !
a vonku vam to sfukuje prudenie vzduchu
a vonku vam to sfukuje prudenie vzduchu
Naposledy upravil(a) mart_xx dne úte 29. zář 2009 20:00:13, celkem upraveno 1 x.
martin
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
"Kalhotky" používám na hlavní zpěv už automaticky při jakékoliv akci. Umožňuje to pohrát se dosyta s kompresorem a korekcema a udělat maximum pro srozumitelnost, aniž bych přitom znervózňoval muzikanta změnama zvuku v monitoru.
Co se týče sterea naživo, také myslím, že nemá cenu to nějak extra řešit, právě z důvodu, že jen minimum posluchačů se nachází v oblasti optimálního poslechu. Mírné rozhození kytar a vokálů panoramou pomůže jejich lepší separaci, ale nesmí se to přehnat, protože pak začnou chodit rádcové z jedné nebo druhé strany, že neslyší tu protilehlou kytaru Stereo výstup klapek samozřejmě nadoraz do L a R, protože spousta zvuků má ve stereu "prostor" který je slyšet i bez zvláštního ohledu na polohu posluchače.
Co se týče sterea naživo, také myslím, že nemá cenu to nějak extra řešit, právě z důvodu, že jen minimum posluchačů se nachází v oblasti optimálního poslechu. Mírné rozhození kytar a vokálů panoramou pomůže jejich lepší separaci, ale nesmí se to přehnat, protože pak začnou chodit rádcové z jedné nebo druhé strany, že neslyší tu protilehlou kytaru Stereo výstup klapek samozřejmě nadoraz do L a R, protože spousta zvuků má ve stereu "prostor" který je slyšet i bez zvláštního ohledu na polohu posluchače.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Já bych se teda za stereo přimlouval... minimálně z toho důvodu, že soudruzi muzikanti na pódiu nejsou nahloučeni v jedné kupě uprostřed, ale stojí různě do stran. Pak mono může být pro diváka trochu matoucí..
Když se to s panorámama nepřežene, neřek bych že to neuslyší málo lidí, ti co stojí dál chytají oba repráky +- stejně a ti, co stojí blízko pódia/pod PA už chytají zvuk z pódia rozhozený do stran přirozeně...
(teda za předpokladu, že zvukař panorámuje stejně, jak muzikanti na pódiu stojí - zdánlivě samozřejmost, leč najdou se i tací, kteří tak nečiní..) A jak už tady bylo řečeno je to dobrý nástroj pro separaci.
Důležitá (jak pro "umělecký dojem" tak pro separaci) a řek bych že dost opomíjená je taky předozadní lokalizace pomocí kompresorů a verbů (i když tady asi hodně záleží na aparátu - na blbym to asi nebude moc slyšet..)
Když se to s panorámama nepřežene, neřek bych že to neuslyší málo lidí, ti co stojí dál chytají oba repráky +- stejně a ti, co stojí blízko pódia/pod PA už chytají zvuk z pódia rozhozený do stran přirozeně...
(teda za předpokladu, že zvukař panorámuje stejně, jak muzikanti na pódiu stojí - zdánlivě samozřejmost, leč najdou se i tací, kteří tak nečiní..) A jak už tady bylo řečeno je to dobrý nástroj pro separaci.
Důležitá (jak pro "umělecký dojem" tak pro separaci) a řek bych že dost opomíjená je taky předozadní lokalizace pomocí kompresorů a verbů (i když tady asi hodně záleží na aparátu - na blbym to asi nebude moc slyšet..)
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Čau,
já si zas myslim to, že neni vhodný to na koncertech s panoramou přehánět. Jo, když si stoupnu za pult tak to je v pohodě a hraje to krásně stereo, ale jako posluchač, co stojí blízko kraje podia, jsem spíš naprdlej, že neslyšim druhou kytaru...
já si zas myslim to, že neni vhodný to na koncertech s panoramou přehánět. Jo, když si stoupnu za pult tak to je v pohodě a hraje to krásně stereo, ale jako posluchač, co stojí blízko kraje podia, jsem spíš naprdlej, že neslyšim druhou kytaru...
-
- Uživatel
- Příspěvky: 461
- Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Ja tim nekdy resim odkloneni vazby od bedny, kdyz je to nejaky akusticky problemovy prostor. Takze ten, kdo stoji u prave bedny hraje vic z leve. Je to sice neprirozene, ale ve 3/4 salu uz je to jedno a mne to nevazbi.
Re: STEREO při zvučení Live, jak to děláte vy?
Otocit vazbici nastroj do vzdalenejsi bedny, to me jeste nenapdlo
Jinak obecne, z ciste fyzikalniho hlediska je panoramovani na koncerte blbost. Dobre to bylo udelany ve starym palaci kultury - pomoci reproduktoru zabudovanych v sedackach atd... Ale stejne panoramuju a hodne. Mnohem vetsi zlo je "zmonit" stereo klavesy, ktere ho maji vyrobene rozfazovanim a podobnyma zverstvama. Mnohem lepe se da docilit srozumitelnosti a o estetickem efektu je skoda mluvit. Myslite, ze kdyz budete neco snimat ortf dvojickou, v levo nahore na balkone zmizi nejaky nastroj?
Jinak obecne, z ciste fyzikalniho hlediska je panoramovani na koncerte blbost. Dobre to bylo udelany ve starym palaci kultury - pomoci reproduktoru zabudovanych v sedackach atd... Ale stejne panoramuju a hodne. Mnohem vetsi zlo je "zmonit" stereo klavesy, ktere ho maji vyrobene rozfazovanim a podobnyma zverstvama. Mnohem lepe se da docilit srozumitelnosti a o estetickem efektu je skoda mluvit. Myslite, ze kdyz budete neco snimat ortf dvojickou, v levo nahore na balkone zmizi nejaky nastroj?