In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
Odpovědět
  • Reklama
  • DEMO 15
Grazlll
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 232
Registrován: ned 27. bře 2011 10:12:21

In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od Grazlll » ned 24. srp 2014 22:31:58

Ahoj,
nedávno jsme jako kapela pořídili "naslouchátka" a nutno podotknout, že i s levnějšíma modelama je to velkej skok kupředu.. Nicméně...Pořád ještě trávíme zbytečně hodně času přesnym doladěním před vlastnim hranim...
A já bych měl dotaz na aktivní zvukaře...
Napadlo mě, že pomocí příslušného audio interface by šlo nastavit přes PC poměry jednotlivýcn nástrojů, případné korekce a pak vždy jen přijít na koncert, zapnout rack a hrát...
Ale...
Napadají mě jen dva způsoby jak "zvukovku" zapojit...
I. nástroje zapojit do vstupů na "zvukovce", tedy basa, kytara, bicí a dva zpěvy (vychází to krásně na osm) a výstupy poté zapojit do páráku vedoucímu k mixu
Bohužel tenhle způsob znamená pro zvukaře rozpojovat stávající zapojení a nevim uplně jak se na to bude nějakej bručoun tvářit...
II. rack umístit přímo k mixu a do vstupů zapojit Directy z mixu... Tenhle způsob mě přijde elegantnější pro zvukaře, ale nevim uplně jestli smysl setupu na kartě neovlivní vlastnosti mixu (ačkoliv na propojení vstup a direct snad není nic co by mohlo ovlivnit zvuk do "naslouchátek"...)

Ano, jeden z dotazů určitě bude znít..proč to děláte, copak jste nějací profíci? Nejsme, ale chceme dobře hrát a základ toho je dobře se slyšet :-)

Dokážete mi případně poradit ještě jinou používanou variantu?

Díky moc!!

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3592
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od blaha » ned 24. srp 2014 23:36:56

Ve vašem případě je to finančně nesmyslné, dělá se to, ale dělají to kapely, které mají komplet vybavené řešení. Splitter, nějaký digimix nebo zvukovku s potřebným počtem vstupů (8 na kapelu je opravdu málo) a výstupů, mají vlastní mikrofony, nebo alespoň trvají na dodržení rideru (to platí i o splitteru, který může dodat i zvučící firma, ale to se taky může promítnout do ceny).

Tvé návrhy nemůžou fungovat, první určitě ne, i když teda budu brát těch 8 kanálů, ven by jsi jich potřeboval znova 8 ke zvukaři a další 3-4 k IE. To už je problém. Navíc těch 8 kanálů by muselo být neovlivněno ani gainem ani ničím jiným a to pravděpodobně při průchodu zvukovkou bude.

Druhá verze by šla , ale zvukař musí mít pult s DirOut, to taky nemusí být vždy a v dnešní době to už zase může být problém i třeba u digi pultů, které DirOut nemají (ano dá se routovat).

A navíc, většina zvukařů vám bicí nebude zvučit na 4 mikrofony (teda klasickou soupravu), takže 8ch zvukovka nestačí určitě.

Nedávno jsem dělal kapelku, která to měla tak nějak řešené AUX 1-4 IE, AUX 5 k submixu u bubeníka (drátová sluchátka), AUX 6 jeden pódiový monitor. Rack s IE měli připravený, jen se přepojili kabely a asi za 10 minut jsme měli zvukovku hotovou ven i do odposlechů (každej věděl co tam chce).

Pro vás nejjednodužší bude ty IE si srovnat do racku, opatřit tak 3m multikabelem s XLR na konci (+redukce na TRS v zásobě), můžete si do racku třeba hodit i šuplík na sluchátka, baterky, příjmače. Pak se jen přecvakáte do páráku a elektriky.
K tomu si musíte ujasnit kdo co a kolik čeho chce do toho ucha pustit, všichni se účastnit zvukovky a rovnou při zvučení si ukazovat kolik vám tam toho má zvukař pustit.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Grazlll
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 232
Registrován: ned 27. bře 2011 10:12:21

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od Grazlll » ned 24. srp 2014 23:52:28

Jak píšeš tak to máme, vozíme si i svoje kabely, protože spousta zvukařů na mě kouká jak na ježíška když přijdu s IE... Dotaz: co to je mě opravdu překvapuje..:-)
Ale už jsem se setkal i s borcem, kterej to prostě nakroutit nedokázal, proto jsem přemýšlel nad timhle řešením...
Ovšem děkuju za rady a postřehy :-)

Uživatelský avatar
TomasVv
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1215
Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od TomasVv » pon 25. srp 2014 7:36:55

Já jsem jednou jel autobusem a šofér neuměl couvat, od té doby si vozím všude vlastní autobus...
Nevím, co je kde špatně, je v ČR tolik špatných zvukařů, kteří neumí na pokyn zvednuté ruky otočit auxem a tím namíchat poměry v IEM? Nebo hrajete takovou pralesní ligu, kde zvučí v létě operátor sněžného pluhu?

Redukce pro IEM vysílače si určitě vozte, to vád budou mít rádi.
Zvukovka - co latence, nebude vám vadit? Už kolem 2ms dokáže sebrat detaily ve výškách.
A představa, že zvučím kapelu, kde mi všechno jde nejdřív do jejich zvukovky a pak ke mě, mi ježí chlupy i na dlani.
Dělám, co mě baví.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3592
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od blaha » pon 25. srp 2014 8:29:29

TomasVv píše:Redukce pro IEM vysílače si určitě vozte, to vád budou mít rádi.
Teď nevím jak je věta myšlena, věřím, že v kladném :D . Abych to osvětlil, na páráku, digistageboxu, a větších pultech se připojíš přes XLR. Na pultech ligy kde se budete pohybovat jsou však většinou pro AUXy výstupy TRS a to by mohl být někde problém, proto redukce.
Já mám teda sice z pultu (GB4) výstupy TRS, ale jde to přes EQ a tam už jsou XLR, takže u mě by problém nebyl. Mimochodem mám i dostatečnou zásobu redukcí :D .
Jen bych doporučil na ty redukce užší Jacky a mit je s kouskem kabelu (ne ty komba), AUXy bývají na pultu poměrně blízko a ty baculatý XLRka se tam pak nevejdou, navíc to pak nedělá takovou páku na konektory v pultu.

Taky nechápu jak někdo nedokáže otočit AUXem podle gestikulace, já tenkrát v rámci urychlení celé zvukovky nastavoval i 2 najednou.

Ale jak říkám, tady to chce i maximální kázeň a pozornost kapely, ne že kytarista, protože už má kytaru nazvučenou, si tam něco vrzá, nebo si jde pro pivo (platí i pro ostatní členy).
Prostě nazvučím linku/nástroj dopředu a rovnou dělám odposlechy všem, každej si ukáže kolik. Když je nazvučeno jednotlivě, udělá se zvukovka (nebo po první skladbě), se max. doladí nějaké drobnosti a musí to fungovat.

A vytahat 4-6 kabelů z páráku a místo toho tam napojit jiný (od IEM), to je to nejmenší.

A pokud to chceš fakt zjednodušit, tak pochopitelně si to dát do SP, případně rideru, zajistit si aby se to dostalo ke zvukaři, kterej tu akci bude dělat. Tomu pak na nístě dáš vidlici 230V (jednu) a k tomu multikabel a vyřešeno, žádnej problém.
A pro urychlení zvukové zkoušky si ještě můžete do input listu udělat sloupce pro AUXy, kde si zaškrtáte kdo co do toho AUXu chce, to je vyloženě pro zvukaře, protože mrkne a ví kterej nástroj kam půjde a čí gestikulaci si má hlídat :wink: .
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Egestas
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 280
Registrován: pát 01. dub 2011 6:40:27

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od Egestas » pon 25. srp 2014 10:10:47

A co DIboxy s odbočením, + mix na pódiu ať si namícháte do odposlechů co potřebujete? I když nechápu význam proč to neřešit na zvukovce, leda by nebyl vždy zajištěný dostatek auxu...

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1456
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00
Bydliště: dálnice D5

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od exxxi » pon 25. srp 2014 10:29:07

Dneska seženeš bazarovej mix typu AH Wizzard, kterej má directy a dostatek auxů.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3592
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od blaha » pon 25. srp 2014 11:00:58

DiBoxy přímo asi ne, už kvůli Phantomu.

Ono by to nějak poskládat šlo, dokonce si myslím, že i do 7mi vstupů, jenše vzhledem k ekonomické části je to nesmysl.
Zadání připojení 3-4IEM, do nich mix basa, kytara, 2x zpěv, kopák, rytmičák, HiHat, celkem 7 věcí. Funkce zapojit a hotovo, žádná nutnost ladění a nastavování, pro to tu prostor není. Mixáž v digi pultu nebo zvukovce, kvůli uloženému nastavení.

potřeba třeba:
ART S8 - 8ch mikrofonní splitter 7100,-
http://www.audiotek.cz/product-38466-art-s8

Steinberg UR824 - 8x8(24x24) zvukovka s 8mi mic. vstupy a možností mixáže vč. EQ, EFX, Comp. pro 8 vstupů 19590,-
http://www.audiotek.cz/product-50391-steinberg-ur824
pokud by se to přeci jen mělo odehrát na analogovém pultu, pak asi cenově nejdostupnější splňující zadání (8xmic, 4xAUX a neřeším teď PRE/POST)
Yamaha MG16 10990,-
http://www.audiotek.cz/product-61516-yamaha-mg16

K tomu propojovací kabeláž XLR-XLR mezi splitter a mix/zvukovku, TRS-XLR mezi mix/zvukovku a IEM a 8ch multikabel XLR-XLR mezi splitter a párák a druhej obráceně pro dovedení mikrofonů odpojených od páráku.
Plus nějakej Rack, elektrika, šuplík.
Pravda, tyhle věci alespoň z části máte.

- Fyzicky to pak znamená přepíchat minimálně 14 konektorů u páráku (7+7) a to z různejch linek a některých i pod Phantomem, což určitě přispěje k dobré orientaci v už tak velké spleti kabelů.
- Znamená to, že všechny sledované nástroje musí mít stále stejné mikrofony pro náběr, tzn. buď je budete požadovat po zvukaři, nebo si pořídíte vlastní a přeházíte si je tam. S tím problém nebude, pokud budete mit mikrofony riderové (SM57, B52, D40, D112, SM58, atd.).
- Pokud mikrofony mit nebudete vlastní, ani je nedodrží zvukař, čeká vás při každé akci samozvučení monitorů, tzn. musí tam bejt někdo, kdo vám to nakroutí rychle a dobře.
- V případě zvukovky to ještě znamená sebou noťas, pro případné dorovnání (jinak UR824 funguje i bez NB, jen si tam krom gainu nic nenastavíte).

Sečteno, podtrženo je to investice tak 20-50tis. a hromada opičáren kolem.

Když nad tím tak přemejšlím, tak vás vyjde levněji kapelní zvukař (s rukama), kterej nejen, že bude vědět komu kolik a jak nakroutit do IEM, ale udělá vám i ten správnej zvuk dopředu, bude znát písničky, správně použije efekty, vytáhne sóla atp.

Na druhou stranu, vlastní pult + mikrofony + IEM, se dá použít i ve zkušebně, nebo při doplnění o nějaké PA i třeba na menší akci s nízkým rozpočtem, třeba pro kamarády.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od MADMAX » pon 25. srp 2014 11:59:38

"nestandardní řešení vedou k nestandardním výsledkům"

jezdím dlouhodobě s kapelou, která používá 3x vlastní bezdrátový IEM a jen jednu cestu s klasickým odposlechem, a taky nechápu, proč by měl být problém to namíchat z mixu - přesto pokud "na kšeft" náhodou nemůžu jet, tak prý problém dost často bývá. Fakt je, že já už vím, co kdo chce a kolik, takže naše zvukovka může být docela rychlá...

Pokud opravdu nechcete s sebou vozit vlastního zvukaře, a je mezi vámi někdo dostatečně technicky erudovaný, můžete to řešit jako třeba kapela Škwor - vozí si vlastní stagebox, z něj mají odbočení (párák s XLR-M "koštětem") pro zvukaře do jeho stb, a druhým párákem jde signál do jejich vlastní YAMAHY 01V/96 a z jejích čtyřech auxů do čtyř IEM Sennheiser. Velkou výhodou je, že mají stále vlastní poslech i na velkých festivalech, kde nemusejí spoléhat na místního monitorového inženýra... jinak se ale rozluč s představou, že "to jednou namícháte a tak to zůstane" - tak to nefunguje. Základní podmínkou by bylo, abyste všude měli kompletně stejnou sadu mikrofonů (to já třeba mám, protože si všude vozím vlastní), za druhé i požadavky na poměry nástrojů a barvu zvuku do IEM se liší dle velikosti pódia, jeho akustiky etc. Základ samozřejmě zůstává stále stejný, ale je potřeba se v tom drobně pohrabat před každým vystoupením...

J.J.
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 600
Registrován: pon 21. led 2008 18:38:20

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od J.J. » pon 25. srp 2014 16:17:47

Viděl jsem poslední dobou u pár poměrně zvučných kapel používat pro tyto účely X32 v rackovém provedení, když se dívám na výbavu a cenu tak to asi nemá konkurenci. Když k tomu přidáte spliter s kabelem do zvukařova stageboxu tak ani přestavby nejsou o moc náročnější. Stejně se tomu ale bude muset někdo plnohodnotně věnovat - ideální je zpěvák který toho jinak nemá moc na chystání balení - ještě lépe zvukař, pak to má smysl.
Zvukař bez www stránek

Jiří E
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 102
Registrován: čtv 02. říj 2008 15:21:39
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od Jiří E » pon 25. srp 2014 16:47:16

Já bych to viděl na Spliter 16 kanálů + Mackie 1608 + každý svůj Ipad. Každý si namíchá do uší co chce a případně si to během produkce může i opravit.
Již jsem to na jednom turné s kapelkou takto dělal, kluci byli poměrně spokojení a já měl polovinu práce. Každý měl svůj In-Ear a svůj Ipad. Mackie byl můj. Spliter jsem na turné neřešil, signály jsem vytáhl z Direct Auxů. Vše v jedné krabici, zapojeno -jen před každám hraní jsem musel správně zapojit každý kanál. Vše bylo uloženo v paměti.

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od MADMAX » pon 25. srp 2014 17:32:32

správně zapojit každý signál bych při zvučení viděl jako základní podmínku úspěchu #-o :lol: :lol: :lol:.

K digitálním mixpultům AH (iLive, GLD) existuje kouzelná krabička ME-1, která sice není bezdrátová, musí do ní vést CAT5 kabel, ale umožňuje namíchat až 10 navolených zdrojů v libovolném poměru... a navíc pokud nepotřebujete IEM bezdrátově (klávesáci, bubeníci a jiní hudebníci upoutaní nástrojem na jedno místo), takmpřímo do ní lze zapojit sluchátka.

Jiří E
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 102
Registrován: čtv 02. říj 2008 15:21:39
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od Jiří E » pon 25. srp 2014 17:45:21

Napsal jsem to blbě, uznávám. Myslel jsem to ale dobře. Na všechno jinak mám multipiny. Tu ME-1 znám. Ale AH nemám. To je už spíše řešení pro kapely se svým aparátem.

Bildic
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 156
Registrován: ned 17. bře 2013 17:00:04

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od Bildic » úte 02. zář 2014 21:00:19

MADMAX píše: K digitálním mixpultům AH (iLive, GLD) existuje kouzelná krabička ME-1, která sice není bezdrátová, musí do ní vést CAT5 kabel, ale umožňuje namíchat až 10 navolených zdrojů v libovolném poměru... .
Pre info ku ME-1

Patching mixer outputs to ME-1
Depending on the connected source you can
patch up to 16(Aviom mode) or 40 (ME-1mode) channels, set stereo
links and send channel names
.

Examples:
Channels – Typically Direct Outputs set post-
EQ, pre-Compressor, pre-fader, post-mute.
Link – Assign odd/even as stereo pairs.
Groups – Mono or stereo groups if you prefer to combine sources at the main console.
Auxes – Mono or stereo auxes to create an independent balance at the main console.
Main mix – To send the console FOH mix.
FOH effects – Combine main mix FX returns via a stereo Group to send to the musicians.
‘My’ effects – Set up an available FX at the console dedicated to one musician, for example reverb for a lead vocalist. Return via channel Direct Outputs or a stereo Group.
Ambient mics – Set a stereo pair of channel
Direct Outputs for room microphones.
Talk – Talk to musicians via a mono Aux or a spare channel Direct Output.

amigo
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 11
Registrován: pát 03. črc 2009 1:48:20

Re: In-ear + vlastní setup pro monitoring?

Příspěvek od amigo » pon 24. lis 2014 21:38:33

Zdravím, chcel by som iba prispet do tejto temy otázkou/prosbou.
Máme 7 člennú kapelu v takomto zložení
-2xKlávesy (oba - stereo)
-bicie (celá sada)
- Trubka (bezrat)
- Sax (bezdrat)
- Trombon (bezdrát)
- basa (linka)
- gitara ide cez preamp (2x xlr out)
-3x Spev (SM58)
Celá kapela fungujeme na in-ear monitoroch rozdelených do 3 auxov, okrem bubenníka ten má klasický monitor (4aux).
Vlastníme digitálny pult presonus 24.4 2 a radi by sme ho začali používať ako vlastný monitorovací mix, kde budú save-nute presety pre odposluchy.
Potreboval by som poradiť nejaký najjednoduchší a cenovo dostupný spôsob ako rozbočiť nástroje do našho pultu a do stageboxu. NIečo čo by bolo najednoduchšie na prepravu aj na zapojenie. Páčilo by sa mi niečo na tento spôsob: http://www.thomann.de/cz/pro_snake_stagebox_988119.htm

Ďakujem za radu

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“