Stránka 1 z 1

EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: stř 10. kvě 2017 13:28:33
od richardkad
Zdravím všechny kolegy muzikanty/zvukaře,
už nějakou dobu se se zvukem "přátelím" jako muzikant a zvukař v jedné osobě (ano - zvučíme naší zábavovku z pódia), ale teď jsme konečně pořídili digitál MIDAS MR18 (lehce upgradovaný Behringer XR18) a čeká mě první nastavení/zvukovka.
Mám dotaz na to, jak nastavujete EQ na main výstupech? - spolehnete se na známou nahrávku z CD nebo dnes už z jiného HiRes zdroje a poladíte EQ na mainech tak, aby nahrávka zněla skoro stejně jak jí máte naposlouchanou, nebo používáte sofistikovanější metody ve formě RTA?
Já doteď tuto otázku v analogu neřešil, i když jsem tam měl zainzertovaný DBX215, ale je pravda, že jsem sál od sálu obvykle úplně rozboural celý mix, který jinde fungoval naprosto skvěle...
Teorie praví, že pokud mám správně nastavené kanály a neměním mikrofony ani jejich umístění a hrajou na ně pořád stejní muzikanti, měl bych zvuk upravovat právě EQ na main výstupu. S novým mixem mě napadla myšlenka, že bych z PC routoval do Midase pink noise, na sále ho sejmul měřícím mikrofonem, poslal do šavle, kterou nepoužívám (nebo bude v rámci scény/snapshotu určená k RTA), tenhle signál pak použiju jako RTA source, který si promítnu do GEQ na mainu, tam RTA zvolím post EQ a pohybem faderů se pokusím nastavit flat odpověď reprosoustav?
Pro upřesnění používáme boxy Mackie S408 a suby Mackie S410s, mix Midas MR18, crossover Rane AC 22, zesilovače Yamaha P7000s pro středovýšky a QSC PLX 3102 pro basy. RTA mikrofon ještě nemám, zdroj růžového šumu nejspíš jako plug in v Cubase nebo ze Smaart aplikace, kterou ale nehodlám používat, když mix už základní RTA umí. Produkce: pop, rock, lidovky country, osazení 2 kytary, klávesy, basa, bicí, tři hráči zpívají. Monitoring přes drátěný in-ear.
Děkuju za tipy od zkušenějších, určitě si nechám poradit, i když už jsem lecčím prošel...
Pěkný den, Richard Kadeřábek, Lišany u Rakovníka.

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: stř 10. kvě 2017 14:08:07
od Bassman
Myslim ze takto to fungovat nebude. Popravde to nemam odskusane, ale u kapiel ktore zvucievam pravidelne su niekedy odchylky v ramci nastavenia mixu dost odlisne a upravenim EQ na vystupe by som to asi nevykompenzoval (mam Behrouse X32).

Vzhladom na to ze mate InEar, tak to ako tak asi fungovat moze, ale ak vam skutocne zalezi na dobrom zvuku, tak budete musiet v kazdej sale do toho mixu siahnut.

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: stř 10. kvě 2017 14:21:57
od richardkad
Díky, Bassmane, za odpověď: já vlastně mám tu zkušenost stejnou, s basou a kopákem jsem hýbal skoro vždycky vč. korekcí na šavli (buď to hučelo, nebo to bylo moc hubený), často nebyly slyšet zpěvy, jinde zas vokály přebyly zbytek, přeslechy z činelů do mikrofonu klávesistky na malých prostorech... pořád se něco měnilo. Tak jsem se chtěl jen zeptat, jestli mi RTA usnadní život, nebo jestli mám "po staru" pustit CD, porochat EQ na konci plus mínus na ucho a pak rozmydlit mix, ovšem už s tím, že si ho můžu uložit na příště do paměti?

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: čtv 11. kvě 2017 9:14:08
od Bassman
Treba vyskusat, ale RTA v roznych "podnikovych" akustikach moze viac pomylit ako pomoct. Taketo merania su skor do studii. Ale ako vychodiskovy bod nastavenia ... ?

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: čtv 11. kvě 2017 9:51:34
od Jaris
Moje osobní zkušenost je, že nastavovat master EQ tímto způsobem je v reálu téměř neproveditelný. Někam se přijede, vše se postaví, jenže v té době už je v sále mraky dalších lidí (pořadatelé, obsluha baru, atd...) a ty se moc netváří, když tam začneš pouštět něco jako růžovej šum. Navíc by to chtělo pustit ve srovnatelnej hlasitosti, jako bude finální produkce. Pak se ti možná povede nastavit super zvuk v jednom bodě (kde je zrovna ten měřící mikrofon), ale jak to bude znít v ostatních místech toho sálu? A jak se ti na výslednym zvuku projeví zvuk z pódia?... Co se týče "bezzásahového zvučení" kapely. Tam to taky fungovat nebude. Pokaždé stojíte jinak daleko od sebe, každěj hraje trochu jinak nahlas, od věci kolem vás se zvuk jinak odráží atd... Takže podle mě jsou nějaké korekce vždycky potřeba. Osobně mam master EQ nastavený podle měření beden - venku ve volném prostoru a více méně na něj moc nesaham.

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: čtv 11. kvě 2017 11:00:53
od exxxi
Provest mereni pred zacatkem zvukovky je bezne. Vetsina salu ma mejaky hrb, treba na 2kHz to byva dost otravne. Taky se zjisti zpetna vazba na basech, ktera je na dutych drevenych podiich potreba korigovat. Nesvary jako odrazeni cinelu do ostatnich mikrofonu je potreba resit na jednotlivych vstupech.

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: pát 12. kvě 2017 8:29:10
od richardkad
Zdravím a moc děkuju za odpovědi a názory, které všechny kopíruji mé zkušenosti z terénu... tak se na RTA asi vybodnu, spolehnu na ucho... je fakt, že jak se mění sál od sálu, hraje jinak i samotné pódium (rozměry pódia, holé stěny a strop, lino na zemi vs. koberec a těžké závěsy), takže někdy je hluk z pódia na sále tak otravný a silný (i při použití plexi na bicí a kyt. aparátech), že jakékoli změny na main speakerech se takřka neprojeví.... je to opruz, řeknu Vám úpřímně, když během první písničky přijdou, že to řve, stáhnu to a přijde další, že mi není rozumět, ať vytáhnu zpěvy, vytáhnu zpěvy a při první příležitosti si to jdu dolů poslechnout a nestačím se divit, jaká hrůza se z toho line, to pak člověka otráví skoro na celý večer.

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: pát 12. kvě 2017 13:00:24
od TomasVv
A mnoho z těchto problémů by vyřešil zvukař :-)

Jinak RTA a GEQ je dobrý jen pro rychlé hrubé vyřešené největších problémů. Pro solidní práci je potřeba duální FFT a parametrické ekvalizéry.

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: sob 13. kvě 2017 20:33:32
od Bildic
Jaris píše:když tam začneš pouštět něco jako růžovej šum. Navíc by to chtělo pustit ve srovnatelnej hlasitosti, jako bude finální produkce. Pak se ti možná povede nastavit super zvuk v jednom
Ak mas napr. Smaart, nepotrebujes na meranie plnu hlasitost - ten pracuje aj s "malou hlasitostou" mas krivku "posunutu" nizsie.

Pri RTA/Spectrum na mixe uz hlasitost vplyva na meranie - kedze tam nemas moznost to nijak okrem hlasitosti ovplyvnovat.

Meraci mikrofon a soft je na analyzu a aj priebezne meranie. RTA/Spectrum je vdacna pomocka, nenahradza vsak specializovany soft s jeho moznostami.

Re: EQ na main výstupech pro kompenzaci akustiky sálu?

Napsal: čtv 25. kvě 2017 13:09:46
od richardkad
Díky, chlapi, za názory: myšlenku RTA jsem definitivně pustil z hlavy. Prvotní nastavení mám už s kapelou jakž takž udělané, na EQ na main (a že MR18 má jak 4 band parametric, tak 31 band graphic - aktivní jen jeden z nich) jsem zatím nesahal, hrálo to venku jak z praku bez jakýchkoli úprav (testovací nahrávka pouštěná z PC přes USB z Foobar2000: -123min. - Try (FLAC 44/16) - skvěle vyrovnaná a přehledná věc) a pak jsem teprve dělal naší kapelku. Uvidíme, co udělají se zvukem ty někdy až úděsný vesnický sály. Každopádně děkuju za vaše názory a zkušenosti. Ať vám to všem hraje.