Nahravani metalove kapely
-
- Reklama
Re: Nahravani metalove kapely
Pánové,
v digitální doméně máte pravdu, ale nezapomeňte, že NEŽ se analogový signál změní na čísla, jsou ve hře úplně jiná pravidla.
Námět k přemýšlení:
Proč norma R128 pro měření audiosignálu poměrně přesně sleduje tzv. "True Peak"?
Jak se chovají reálné A/D a D/A převodníky?
Proč všechny profesionální společnosti v Evropě používají přiřazení 0 dBu = -18 dBFS ? (v Americe -20).
Hezký den
J.
v digitální doméně máte pravdu, ale nezapomeňte, že NEŽ se analogový signál změní na čísla, jsou ve hře úplně jiná pravidla.
Námět k přemýšlení:
Proč norma R128 pro měření audiosignálu poměrně přesně sleduje tzv. "True Peak"?
Jak se chovají reálné A/D a D/A převodníky?
Proč všechny profesionální společnosti v Evropě používají přiřazení 0 dBu = -18 dBFS ? (v Americe -20).
Hezký den
J.
Re: Nahravani metalove kapely
Cajs: priznam se, ze nevim, ale rad se necham poucit. Pokud jde o ADC a DAC, tak odhaduju, ze "na hranicich svych moznosti" nejsou tolik linearni?
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nahravani metalove kapely
2Cajs: Ano.
2Sukovec: Nicméně když zůstaneme jen v té digitální doméně, o kterou tu víceméně od začátku jde: asi by bylo dobré hlavně držet se toho, že "dBFS" se týká "full scale" - ergo "0" je strop a plusové hodnoty prostě nejsou (0 dBFS je maximální vybuzení A/D/A převodníku, neboli taková úroveň analogového signálu, kterou převodník zpracuje ještě bez zkreslení - alespoň teoreticky).
Stať o vztahu 24b a 32b (hlavně ta poznámka o "trpění nepřesností") mi malinko uniká, ale zkusím se dovzdělat doba pokročila. Které zvukovky mají 32b převodníky?
Každopádně stačí držet se toho nahrávat BEZ zkreslení s maximálním možným vybuzením A/D převodníku (nicméně, jak jsem byl před nějakou dobou upozorněn, údajně se doporučuje při 24b záznamu budit max na -18/-12 dBFS, je to prý optimálnější). Při míchání dodržovat maximum digitální nuly všude, kde se pracuje se sběrnicí (BUS) - obvykle jen na Master sběrnici (pokud se nevyužívá dílčí outboard). Zabývat se případným rozdílem v kvalitě při 24/32/32FP formátu mi přijde trochu mimo, alespoň pro daný žánr muziky (minimální dynamický rozsah). Metalová kapela bude s nadsázkou hrát kvalitně i při prvotním záznamu do 16 bitů - pokud bude produkovat kvalitní muziku a nahrávání/mix nebude dělat makovec
P.
2Sukovec: Nicméně když zůstaneme jen v té digitální doméně, o kterou tu víceméně od začátku jde: asi by bylo dobré hlavně držet se toho, že "dBFS" se týká "full scale" - ergo "0" je strop a plusové hodnoty prostě nejsou (0 dBFS je maximální vybuzení A/D/A převodníku, neboli taková úroveň analogového signálu, kterou převodník zpracuje ještě bez zkreslení - alespoň teoreticky).
Stať o vztahu 24b a 32b (hlavně ta poznámka o "trpění nepřesností") mi malinko uniká, ale zkusím se dovzdělat doba pokročila. Které zvukovky mají 32b převodníky?
Každopádně stačí držet se toho nahrávat BEZ zkreslení s maximálním možným vybuzením A/D převodníku (nicméně, jak jsem byl před nějakou dobou upozorněn, údajně se doporučuje při 24b záznamu budit max na -18/-12 dBFS, je to prý optimálnější). Při míchání dodržovat maximum digitální nuly všude, kde se pracuje se sběrnicí (BUS) - obvykle jen na Master sběrnici (pokud se nevyužívá dílčí outboard). Zabývat se případným rozdílem v kvalitě při 24/32/32FP formátu mi přijde trochu mimo, alespoň pro daný žánr muziky (minimální dynamický rozsah). Metalová kapela bude s nadsázkou hrát kvalitně i při prvotním záznamu do 16 bitů - pokud bude produkovat kvalitní muziku a nahrávání/mix nebude dělat makovec
P.
Re: Nahravani metalove kapely
pavlii: jo, pri nahravani rozhodne - to se snazim drzet pri tech -10dBFS. Zadna zvukovka nema 32bit prevodniky, delaji se jen 24bitove s tim, ze fakticky je to 20 bitu. Pokud se nepletu Tady je, samozrejme, 0dBFS absolutni strop.
Kdyz se s tim pak uz patlam v DAWu, tak tam se pouziva casto onen float a tam uz muze bejt dBFS kladny Presnost trpi, protoze float32 dokaze zaznamenat vsechna cela cisla, jako signed 24bit integer, cokoliv nad ten rozsah se bude "shlukovat", tedy pri ulozit 5 ruznych celych cisel do float32 zustane 5 stejnych cisel (muzu to zkusit ukazat na prikladu, na vysvetlovani nejsem moc dobrej ).
Kazdopadne ano, odedneska si davam vetsi pozor na nulu.
No a nahravani/mix delal makovec Sukovec (ten samej jako z HF )
Kdyz se s tim pak uz patlam v DAWu, tak tam se pouziva casto onen float a tam uz muze bejt dBFS kladny Presnost trpi, protoze float32 dokaze zaznamenat vsechna cela cisla, jako signed 24bit integer, cokoliv nad ten rozsah se bude "shlukovat", tedy pri ulozit 5 ruznych celych cisel do float32 zustane 5 stejnych cisel (muzu to zkusit ukazat na prikladu, na vysvetlovani nejsem moc dobrej ).
Kazdopadne ano, odedneska si davam vetsi pozor na nulu.
No a nahravani/mix delal makovec Sukovec (ten samej jako z HF )
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nahravani metalove kapely
proč by měl být 24b převodník fakticky jen 20b - nechápu..? Ano, už mi to je s tou přesností jasné - přehlídl jsme přesný popis, tohle znám a vím. Jak zaznělo před lety na Electrozone - 32b-FP má headroom nějakých 1500 dB nekontroloval jsem. Full-scale beru prostě jako strop (digitální strop, jemuž odpovídá nějaká analogová úroveň). No je to trochu akademická debata (tak to koneckonců skončilo i na EZ), praktický dopad v aktuálních podmínkách asi žádný - takže prakticky vidím smysl pouze v teoretickém porozumění problému a jinak až případně v budoucnu při 32b převodnících
Každopádně zdravím Sukovce (na HF jsme na sebe ještě nenarazili, nebo?).
P.
Každopádně zdravím Sukovce (na HF jsme na sebe ještě nenarazili, nebo?).
P.
Re: Nahravani metalove kapely
pavlii: Mozna, ze uz to jsou zastaraly informace, dovolim si kratkou citaci z wiki
Takhle nejak jsem to myslel, jen se neumim vyjadrovat. Narazili, viz prva tri pismenka meho nicku zdehowever, as of 2007 digital audio converter technology is limited to a SNR of about 124 dB (21-bit) because of real-world limitations in integrated circuit design. Still, this approximately matches the performance of the human auditory system.
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nahravani metalove kapely
Ahh sooo postuduju.
Dix!
P.
Dix!
P.
Re: Nahravani metalove kapely
2sukovec: 32b FP má význam UVNITŘ zařízení při vlastním procesingu. Při výpočtech uvnitř digitálního zvukového zařízení je občas potřeba "jít nad digitální nulu" i když třeba s menší přesností (ta je naopak potřeba při slabých signálech) - typicky veškeré frekvenční korekce a pod. Ale NA ROZHRANÍ - vstupy / výstupy se nepřenese nic, co je větší než 0 dBFS bez ohledu na způsob vnitřního matematického zpracování.
V profi praxi se proto jako optimální považuje aby špičky byly do -9 dBFS (měřeno kvazipeak indikátorem s integračním časem 10ms), nebo -3 dBTP podle R128. Potom máš zaručeno zpracování s nejmenším zkreslením a maximálním odstupem signál-šum. (I když v případě hudby která má ve výsledku dynamiku obvykle menší než 3 dB je to dost nezajímavý parametr.)
J.
V profi praxi se proto jako optimální považuje aby špičky byly do -9 dBFS (měřeno kvazipeak indikátorem s integračním časem 10ms), nebo -3 dBTP podle R128. Potom máš zaručeno zpracování s nejmenším zkreslením a maximálním odstupem signál-šum. (I když v případě hudby která má ve výsledku dynamiku obvykle menší než 3 dB je to dost nezajímavý parametr.)
J.