Nahravani metalove kapely

Otázky a odpovědi ze STUDIOVÉ PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika).
  • Reklama
  • DEMO 15
Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od Cajs » stř 06. led 2016 15:41:22

Pánové,
v digitální doméně máte pravdu, ale nezapomeňte, že NEŽ se analogový signál změní na čísla, jsou ve hře úplně jiná pravidla.

Námět k přemýšlení:
Proč norma R128 pro měření audiosignálu poměrně přesně sleduje tzv. "True Peak"?
Jak se chovají reálné A/D a D/A převodníky?
Proč všechny profesionální společnosti v Evropě používají přiřazení 0 dBu = -18 dBFS ? (v Americe -20).

Hezký den
J.

Sukovec
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 10
Registrován: pon 10. srp 2015 18:09:48

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od Sukovec » stř 06. led 2016 15:57:21

Cajs: priznam se, ze nevim, ale rad se necham poucit. Pokud jde o ADC a DAC, tak odhaduju, ze "na hranicich svych moznosti" nejsou tolik linearni?

Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od pavlii » stř 06. led 2016 16:01:48

2Cajs: Ano.

2Sukovec: Nicméně když zůstaneme jen v té digitální doméně, o kterou tu víceméně od začátku jde: asi by bylo dobré hlavně držet se toho, že "dBFS" se týká "full scale" - ergo "0" je strop a plusové hodnoty prostě nejsou (0 dBFS je maximální vybuzení A/D/A převodníku, neboli taková úroveň analogového signálu, kterou převodník zpracuje ještě bez zkreslení - alespoň teoreticky).

Stať o vztahu 24b a 32b (hlavně ta poznámka o "trpění nepřesností") mi malinko uniká, ale zkusím se dovzdělat doba pokročila. Které zvukovky mají 32b převodníky? 8)

Každopádně stačí držet se toho nahrávat BEZ zkreslení s maximálním možným vybuzením A/D převodníku (nicméně, jak jsem byl před nějakou dobou upozorněn, údajně se doporučuje při 24b záznamu budit max na -18/-12 dBFS, je to prý optimálnější). Při míchání dodržovat maximum digitální nuly všude, kde se pracuje se sběrnicí (BUS) - obvykle jen na Master sběrnici (pokud se nevyužívá dílčí outboard). Zabývat se případným rozdílem v kvalitě při 24/32/32FP formátu mi přijde trochu mimo, alespoň pro daný žánr muziky (minimální dynamický rozsah). Metalová kapela bude s nadsázkou hrát kvalitně i při prvotním záznamu do 16 bitů - pokud bude produkovat kvalitní muziku a nahrávání/mix nebude dělat makovec :-)

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

Sukovec
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 10
Registrován: pon 10. srp 2015 18:09:48

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od Sukovec » stř 06. led 2016 16:13:39

pavlii: jo, pri nahravani rozhodne - to se snazim drzet pri tech -10dBFS. Zadna zvukovka nema 32bit prevodniky, delaji se jen 24bitove s tim, ze fakticky je to 20 bitu. Pokud se nepletu :) Tady je, samozrejme, 0dBFS absolutni strop.

Kdyz se s tim pak uz patlam v DAWu, tak tam se pouziva casto onen float a tam uz muze bejt dBFS kladny :) Presnost trpi, protoze float32 dokaze zaznamenat vsechna cela cisla, jako signed 24bit integer, cokoliv nad ten rozsah se bude "shlukovat", tedy pri ulozit 5 ruznych celych cisel do float32 zustane 5 stejnych cisel (muzu to zkusit ukazat na prikladu, na vysvetlovani nejsem moc dobrej :) ).

Kazdopadne ano, odedneska si davam vetsi pozor na nulu.

No a nahravani/mix delal makovec Sukovec ;) (ten samej jako z HF ;) )

Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od pavlii » stř 06. led 2016 16:31:46

:-) proč by měl být 24b převodník fakticky jen 20b - nechápu..? Ano, už mi to je s tou přesností jasné - přehlídl jsme přesný popis, tohle znám a vím. Jak zaznělo před lety na Electrozone - 32b-FP má headroom nějakých 1500 dB ;-) nekontroloval jsem. Full-scale beru prostě jako strop (digitální strop, jemuž odpovídá nějaká analogová úroveň). No je to trochu akademická debata (tak to koneckonců skončilo i na EZ), praktický dopad v aktuálních podmínkách asi žádný - takže prakticky vidím smysl pouze v teoretickém porozumění problému a jinak až případně v budoucnu při 32b převodnících 8)

Každopádně zdravím Sukovce (na HF jsme na sebe ještě nenarazili, nebo?).

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

Sukovec
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 10
Registrován: pon 10. srp 2015 18:09:48

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od Sukovec » stř 06. led 2016 16:38:19

pavlii: Mozna, ze uz to jsou zastaraly informace, dovolim si kratkou citaci z wiki
however, as of 2007 digital audio converter technology is limited to a SNR of about 124 dB (21-bit) because of real-world limitations in integrated circuit design. Still, this approximately matches the performance of the human auditory system.
Takhle nejak jsem to myslel, jen se neumim vyjadrovat. Narazili, viz prva tri pismenka meho nicku zde :)

Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od pavlii » stř 06. led 2016 16:42:05

Ahh sooo :-) postuduju.

Dix!

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

Cajs
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 170
Registrován: ned 12. čer 2011 19:28:17

Re: Nahravani metalove kapely

Příspěvek od Cajs » stř 06. led 2016 17:05:26

2sukovec: 32b FP má význam UVNITŘ zařízení při vlastním procesingu. Při výpočtech uvnitř digitálního zvukového zařízení je občas potřeba "jít nad digitální nulu" i když třeba s menší přesností (ta je naopak potřeba při slabých signálech) - typicky veškeré frekvenční korekce a pod. Ale NA ROZHRANÍ - vstupy / výstupy se nepřenese nic, co je větší než 0 dBFS bez ohledu na způsob vnitřního matematického zpracování.

V profi praxi se proto jako optimální považuje aby špičky byly do -9 dBFS (měřeno kvazipeak indikátorem s integračním časem 10ms), nebo -3 dBTP podle R128. Potom máš zaručeno zpracování s nejmenším zkreslením a maximálním odstupem signál-šum. (I když v případě hudby která má ve výsledku dynamiku obvykle menší než 3 dB je to dost nezajímavý parametr.)

J.

Odpovědět

Zpět na „Nahrávání a práce ve studiu“