Nahravani metalove kapely
-
- Reklama
Nahravani metalove kapely
Zdravim!
Bez praktickych zkusenosti budu nahravat (black) metalovou bandu. Bici, 2 kytary, basa, bliti. Zatim jsem takhle nikoho nenahraval, takze muze nastat spousta veci, ktery bych neocekaval. Mate nejaky rady, tipy na co si dat pozor, co udelat navic a tak, aby se pak nasledny postprocesing nestal nemoznym? Budu mit k dispozici velmi slusnou vybavu a 3 dny ve studiu na asi 4 songy, takze tam by problem byt nemel. Jediny, co se muze po.. jsem ja nebo kapela
Vim, ze je to trosku divne polozeny dotaz...
Bez praktickych zkusenosti budu nahravat (black) metalovou bandu. Bici, 2 kytary, basa, bliti. Zatim jsem takhle nikoho nenahraval, takze muze nastat spousta veci, ktery bych neocekaval. Mate nejaky rady, tipy na co si dat pozor, co udelat navic a tak, aby se pak nasledny postprocesing nestal nemoznym? Budu mit k dispozici velmi slusnou vybavu a 3 dny ve studiu na asi 4 songy, takze tam by problem byt nemel. Jediny, co se muze po.. jsem ja nebo kapela
Vim, ze je to trosku divne polozeny dotaz...
Re: Nahravani metalove kapely
Jen tak pro zajímavost. Schází ti zkušenosti s nahráváním obecně, nebo jen s danným žánrem?
Zvukař bez www stránek
Re: Nahravani metalove kapely
J.J.: vseobecne. Nejaky drobny zkusenustky (+ teoreticky znalosti) mam, ale to asi nelze pocitat...
Re: Nahravani metalove kapely
Ak vies po andglicky odporúčam kanál Produce like a pro na YT. Má videá v ktorých ti odpovie na všetko
Re: Nahravani metalove kapely
Potažmo na FB skupinu Metal Audio Engineers. Tam je takových samouků spousta. Za sebe doporučím - určitě si odboč a nahraj čistou bez efektů...Tihle lidi mají rádi hi-gain, ale když ho přeženou, tak z kytary je jenom bordel s milionem harmonických
Re: Nahravani metalove kapely
Ahoj,
sám hraju v deathmetalové kapele (tzn. sypačka) a tu a tam si vlastní počiny nahráváme.
Počítám, že se budeš nahrávat digitálně... V první řadě si pohlídej úrovně nahrávaného signálu někde kolem -18 dB se špičkami k -12 db. Netřeba to nějak přepalovat. Líp se s tím vším pak pracuje a vyhneš se klipům...
Bicí:
- Zásadní je pohlídat si fáze... Laboruj s umístěním mikrofonů.
- Počítám, že v blacku budou pasáže, kde bicmen hraje sypačku na virbl (ta ta ta ta ta). Takovým pasážím sluší kratší virbl. Pohraj si s dozvukem. Virbl, který houká by z toho jen udělal kopu bordelu, který bys musel přetrigrovat...
- U kopáku se zaměř na tečku. Mlaskavý kopák se pak opět prodere lépe hustější blackmetalovou aranží. Netřeba dělat kopák jako u Led Zeppelin. Tzn. mikrofon bych umístil/natočil více k beateru.
- Poslední dobou nahrávám u přechodů jak horní, tak dolní blánu. Výsledek mi přijde více 3D, přirozenější... Je nutno mít dostatek mikrofonů a při mixu otočit fázi u spodního mikrofonu.
- Overheady bych snímal AB dvojicí anebo ORTF. Nedával bych je moc vysoko. Spíš blíž k činelům. Ne však tak blízko, aby snímaly činely kontaktně. Většinou je nakláním směrem od virblu (v metalu nepotřebuji příliš virblu z overheadů, v mixu mi jde spíše o closemic signál virblu).
- nevím jaké máš prostory, ale umístění bicích bych orientoval tak, aby hajtka byla co nejdál od zdi... Největší peklo je, když ti mikrák pobere její odrazy. Stejně tak bubeník by se měl s hajkou umravnit. Když to nedokáže, tak mu do sluchátkového mixu pusť řádně zesílený signál z hajtky. Na některé to funguje
Basa:
- klasika linkou.
Kytary:
- při snímání více nežli jedním mikrofonem je opět nutné dát pozor na fáze. U kytar je to naprosto zásadní. Většinou dám SM57 anebo Heil PR22 přímo na střed kapsule (ostřejší zvuk) a doplním to kondenzátorem tak z 50 cm, u kterého chci mít v náběru hutnější spodky. V mixu je třeba pak laborovat s fází - buď pluginem, anebo růčo podle ucha. Možností je vícero. Výsledný zvuk je většinou jakýsi poměr mezi SM57 a kondíkem.
- Jak už kdosi psal - s gainem na aparátu opatrně. Méně je zde více. Určitě nahraj i čistý signál kytar... Můžeš potom vyzkoušet simulace.
Zpěv:
- použij popfiltr. U tohoto stylu bych asi použil i trik s tužkou, která se pomoci gumiček upevní na mřížku mikrofonu a jakoby protíná kapsuli. Pomáhá to odstranit prudké rázy, které u blackového skřehotala určitě můžou nastat.
No a teď už mě nic nenapadá... Mix je potom větší sranda
M.
sám hraju v deathmetalové kapele (tzn. sypačka) a tu a tam si vlastní počiny nahráváme.
Počítám, že se budeš nahrávat digitálně... V první řadě si pohlídej úrovně nahrávaného signálu někde kolem -18 dB se špičkami k -12 db. Netřeba to nějak přepalovat. Líp se s tím vším pak pracuje a vyhneš se klipům...
Bicí:
- Zásadní je pohlídat si fáze... Laboruj s umístěním mikrofonů.
- Počítám, že v blacku budou pasáže, kde bicmen hraje sypačku na virbl (ta ta ta ta ta). Takovým pasážím sluší kratší virbl. Pohraj si s dozvukem. Virbl, který houká by z toho jen udělal kopu bordelu, který bys musel přetrigrovat...
- U kopáku se zaměř na tečku. Mlaskavý kopák se pak opět prodere lépe hustější blackmetalovou aranží. Netřeba dělat kopák jako u Led Zeppelin. Tzn. mikrofon bych umístil/natočil více k beateru.
- Poslední dobou nahrávám u přechodů jak horní, tak dolní blánu. Výsledek mi přijde více 3D, přirozenější... Je nutno mít dostatek mikrofonů a při mixu otočit fázi u spodního mikrofonu.
- Overheady bych snímal AB dvojicí anebo ORTF. Nedával bych je moc vysoko. Spíš blíž k činelům. Ne však tak blízko, aby snímaly činely kontaktně. Většinou je nakláním směrem od virblu (v metalu nepotřebuji příliš virblu z overheadů, v mixu mi jde spíše o closemic signál virblu).
- nevím jaké máš prostory, ale umístění bicích bych orientoval tak, aby hajtka byla co nejdál od zdi... Největší peklo je, když ti mikrák pobere její odrazy. Stejně tak bubeník by se měl s hajkou umravnit. Když to nedokáže, tak mu do sluchátkového mixu pusť řádně zesílený signál z hajtky. Na některé to funguje
Basa:
- klasika linkou.
Kytary:
- při snímání více nežli jedním mikrofonem je opět nutné dát pozor na fáze. U kytar je to naprosto zásadní. Většinou dám SM57 anebo Heil PR22 přímo na střed kapsule (ostřejší zvuk) a doplním to kondenzátorem tak z 50 cm, u kterého chci mít v náběru hutnější spodky. V mixu je třeba pak laborovat s fází - buď pluginem, anebo růčo podle ucha. Možností je vícero. Výsledný zvuk je většinou jakýsi poměr mezi SM57 a kondíkem.
- Jak už kdosi psal - s gainem na aparátu opatrně. Méně je zde více. Určitě nahraj i čistý signál kytar... Můžeš potom vyzkoušet simulace.
Zpěv:
- použij popfiltr. U tohoto stylu bych asi použil i trik s tužkou, která se pomoci gumiček upevní na mřížku mikrofonu a jakoby protíná kapsuli. Pomáhá to odstranit prudké rázy, které u blackového skřehotala určitě můžou nastat.
No a teď už mě nic nenapadá... Mix je potom větší sranda
M.
Re: Nahravani metalove kapely
Cau chlapi, veliky diky za veskery hinty Na nektery se jeste optam (misto quote pouziju tucnost, at je to prehledne)
Jen ad styl - neni to uplne typickej black, je to takovej "blackovej punk", vylozene sypacky tam nejsou, mozna obcas rychlejsi dvojslapka, ale asi ani to ne.
Odbocka pro kytaru - co na to pouzit? Krabicku s bufferem a zapojit aparat a instrument vstup ve zvukovce paralelne?
Počítám, že se budeš nahrávat digitálně ... -18 dB se špičkami k -12 db ...Ano, digital a asi v 24b.
nevím jaké máš prostory...hajtka byla co nejdál od zdi...To bude asi horsi. Prostorem bude malinka mistnustka, kam se ty bici sotva vlezou. Prinejhorsim nejaky jehlanstvo na zed hned u hh?
Basa linkou. .. A nebo uplne naprimo pres instrument vstup?
Zpev... Tady si jeste nejsem jistej, cim ho vzit - jestli velkomembranou (treba sE 2200T), nebo SM58 at si to prasacky chytne a vyprodukuje tim fakt spinavej zvuk.
Jen ad styl - neni to uplne typickej black, je to takovej "blackovej punk", vylozene sypacky tam nejsou, mozna obcas rychlejsi dvojslapka, ale asi ani to ne.
Odbocka pro kytaru - co na to pouzit? Krabicku s bufferem a zapojit aparat a instrument vstup ve zvukovce paralelne?
Počítám, že se budeš nahrávat digitálně ... -18 dB se špičkami k -12 db ...Ano, digital a asi v 24b.
nevím jaké máš prostory...hajtka byla co nejdál od zdi...To bude asi horsi. Prostorem bude malinka mistnustka, kam se ty bici sotva vlezou. Prinejhorsim nejaky jehlanstvo na zed hned u hh?
Basa linkou. .. A nebo uplne naprimo pres instrument vstup?
Zpev... Tady si jeste nejsem jistej, cim ho vzit - jestli velkomembranou (treba sE 2200T), nebo SM58 at si to prasacky chytne a vyprodukuje tim fakt spinavej zvuk.
Re: Nahravani metalove kapely
Basu zvyknem nahrávať aj cez linku z hlavy a aj priamo z nástroja do zvukovky (ak máš zvukovku s tou možnostou ) a potom to namiešam.
Na scream a groul je skvely Shure SM 7 B ten použivam stále. Na spevavé refrény a podobne použi klasický veľkomembránový kondenzátorový mikrofón ktorý máš.
Na scream a groul je skvely Shure SM 7 B ten použivam stále. Na spevavé refrény a podobne použi klasický veľkomembránový kondenzátorový mikrofón ktorý máš.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 565
- Registrován: čtv 18. zář 2008 13:40:53
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nahravani metalove kapely
Ta krabicka sa vola DI Box kabel z gitary do vstupu, dalej gitarovym kablom do pedalov alebo komba, a z XLR vystupu do zvukovky (ale nie som studiovy zvukarko, takto sa to robi na live).Sukovec píše:Odbocka pro kytaru - co na to pouzit? Krabicku s bufferem a zapojit aparat a instrument vstup ve zvukovce paralelne?
Re: Nahravani metalove kapely
Alebo niečo ako Two Notes Torpedo Live. Dá sa používať aj na nahrávanie high gain gitár v štúdiu a znie to skvele. Plánujem kupiť este jeden pre druhého gitaristu a používať to live ked sa neni kedy hrať s nastavenim mikrofónu. Je to sice len digitalna simulácia ale váži o 50kg menej ako isokabinety ktoré sa mieto toho používaju čize pre mna zaujímavý kompromis...
Re: Nahravani metalove kapely
janek: nejaky DI boxy k dispozici budou, ale mam pocit, ze vsecko to jsou pasivy pro linkovej signal, ne pro hi-Z nastrojovej...
jeste uvidim, s cim tam pribehnou (jeden kytarak ma obrovskej multiefekt, pres kterej frci, tak z toho treba pujde nejakej bypass signal vyndat ven)
jeste uvidim, s cim tam pribehnou (jeden kytarak ma obrovskej multiefekt, pres kterej frci, tak z toho treba pujde nejakej bypass signal vyndat ven)
Re: Nahravani metalove kapely
Asi jsi mě nepochopil správně... Přečti si něco o "Gainstagingu" v digitálním nahrávání.Sukovec píše: Počítám, že se budeš nahrávat digitálně ... -18 dB se špičkami k -12 db ...Ano, digital a asi v 24b.
Anebo mrkni na toto video... Ten týpek je sice šílený, ale z toho videa by to mohl pochopit každý...
https://www.youtube.com/watch?v=TGFy-s-mG70
Re: Nahravani metalove kapely
Cau, nepochopil, to mas pravdu
Chapu to v analogovem prostredi, nicmene u digitalu nejak postradam smysl toho. Kdyz mi v digitalu (pri pouzivani 32bit FP) signal vyleze pres 0dBFS, tak se nikde nic neztraci, neprebuzuje a nic (a kdyby to melo vadit efektu, tak pouziju "input gain"). A kdyz, u digitalu, nahraju signal, ze peak bude u -2dBFS, porad muzu bouchnout na "Normalizovat -12dBFS" a mam to.
Tedy - ted vim, co jsi tim myslel, ale nechapu, jaky by to mohlo mit ucel
Kazdopadne, kapela davno nahrana, zkusenost dost velika, jeste to stale neni smichany, ale blizi se to do finale...
Chapu to v analogovem prostredi, nicmene u digitalu nejak postradam smysl toho. Kdyz mi v digitalu (pri pouzivani 32bit FP) signal vyleze pres 0dBFS, tak se nikde nic neztraci, neprebuzuje a nic (a kdyby to melo vadit efektu, tak pouziju "input gain"). A kdyz, u digitalu, nahraju signal, ze peak bude u -2dBFS, porad muzu bouchnout na "Normalizovat -12dBFS" a mam to.
Tedy - ted vim, co jsi tim myslel, ale nechapu, jaky by to mohlo mit ucel
Kazdopadne, kapela davno nahrana, zkusenost dost velika, jeste to stale neni smichany, ale blizi se to do finale...
- pavlii
- Uživatel
- Příspěvky: 414
- Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nahravani metalove kapely
Není trochu nonsense napsat, že něco přeleze 0dBFS? To je jako napsat, že jsi se právě vrátil z patentovacího úřadu s patentem na perpetuum-mobile v kapse nebo tomu už vůbec nerozumím? I když se tu zmínila 32b-FP, tak dBFS stupnice má nahoře "0" a nic dál přece nemůže být...nebo?
P.
P.
Re: Nahravani metalove kapely
pavlii: dekuji, prave jsi me donutil to pochopit na 100%
Integer ma presne dane hranice datoveho typu - tedy <0, (2^n - 1)> pro unsigned n-bitovy int (pro signed tam je urcity bias).
Floating point (ktery pouziva asi vetsina DAW) ma ty hranice na + a - nekonecnu, dalsi dostupne cislo je neco hrozne obrovskyho. Do single (32bit) floatu se vleze kazde jednotlive cislo, ktere lze vyjadrit 24 bity, cokoliv dalsiho uz bude trpet nepresnostmi (tedy existuje cislo n, pro ktere plati ze n == n+1 == n+2 ... n + m). Je to proto, ze mantisa 32bit floatu ma 23bit mantissu (float je -1^(znamenko)*mantisa^exponent)
Coz bude asi presne ten problem, proc neprekracovat 0dBFS v floating pointu
Jinymi slovy: 24bit integer (s kterym se spatne pocita, protoze bezne procesory radeji pocitaji s 32bitovymi adresami, nektere ARMy dokonce nezarovnane adresy nedokazi zpracovat) pouziva pro 0dBFS uplne stejna cisla, jako 32bit integer a 32bit float s tim rozdilem, ze narozdil od 24bit intu lze jit i do plusovych hodnot. U 32bit integeru snad 24dBFS a u floatu do nehoraznych cisel za cenu ztraty presnosti. (cisla jsou mozna spatna, nejsem na tohle zadny odbornik, ale nejdriv ze sebe nekdo musi udelat vola, aby to mohl nekdo osvetlit odborneji a poucit se vsichni )
Integer ma presne dane hranice datoveho typu - tedy <0, (2^n - 1)> pro unsigned n-bitovy int (pro signed tam je urcity bias).
Floating point (ktery pouziva asi vetsina DAW) ma ty hranice na + a - nekonecnu, dalsi dostupne cislo je neco hrozne obrovskyho. Do single (32bit) floatu se vleze kazde jednotlive cislo, ktere lze vyjadrit 24 bity, cokoliv dalsiho uz bude trpet nepresnostmi (tedy existuje cislo n, pro ktere plati ze n == n+1 == n+2 ... n + m). Je to proto, ze mantisa 32bit floatu ma 23bit mantissu (float je -1^(znamenko)*mantisa^exponent)
Coz bude asi presne ten problem, proc neprekracovat 0dBFS v floating pointu
Jinymi slovy: 24bit integer (s kterym se spatne pocita, protoze bezne procesory radeji pocitaji s 32bitovymi adresami, nektere ARMy dokonce nezarovnane adresy nedokazi zpracovat) pouziva pro 0dBFS uplne stejna cisla, jako 32bit integer a 32bit float s tim rozdilem, ze narozdil od 24bit intu lze jit i do plusovych hodnot. U 32bit integeru snad 24dBFS a u floatu do nehoraznych cisel za cenu ztraty presnosti. (cisla jsou mozna spatna, nejsem na tohle zadny odbornik, ale nejdriv ze sebe nekdo musi udelat vola, aby to mohl nekdo osvetlit odborneji a poucit se vsichni )