Mixdown hraje po exportu jinak.

Otázky a odpovědi ze STUDIOVÉ PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika).
  • Reklama
  • DEMO 15
Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od pavlii » stř 20. led 2016 8:25:48

Neinterpoluje - tedy alespoň nemusí vždy. Viz například můj odkaz výše, kde je jasně řečeno, že pošleš-li 32bit audio do zvukovky, převádí se na 24bit OŘEZÁVÁNÍM, čili třeba i zde není nic o interpolaci (princip je stejný, akorát se jde s bitovou hloubkou dolů).
Každopádně jde o princip a algoritmus a co se týče navyšování bitové hloubky, tak si nedělám iluze nejen já, ale i jiní napříč internetem; nikde jsem nenarazil na informaci, že by ex-post změna bitové hloubky směrem nahoru měla nějaký smysl. Prostě pokud to ve vyšším rozlišení již nenabereš, tak máš smolíka a přepočtem na vyšší bitovou hloubku ten základní detail nezískáš (ergo v další práci je to stejný nonsense, protože tam prostě chybí ty detaily z prvotního převodu).
Čili kdo chce nejlepší výsledek, musí mít především know-how, pak nějaké rozumné vybavení a nakonec schopnost udělat dobře hrající mix. Bitová hloubka a S/R jsou do určité míry podružné 8) S tím bych tohle asi zatím uzavřel.

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od KamilV » stř 20. led 2016 19:03:13

jammixer píše: interne spracovanie je niečo ine alebo každy real time plugin si signal presampluje do 32 a znova resampluje naspať do 16 na tu chvilu čo pustiš play ?
Nevím, jak přesně pracují DAW vevnitř, ale vždy jsem si myslel, že audio přepočitávají na 32 bit rozsahu, aby se vyhli clipu. A pak výslednou dynamiku při exportu rozpočítají na patřičný bitrate. I z programového hlediska mi to dává smysl, nemá cenu tratit čas tím, že by plugin rozhodoval, jestli má na vstupu 16 bit nebo 24 bit. Prostě to naškáluje na 32 bit s tím, že "nahoře" bude mít více či méně volného místa.

Tato myšlenka jde pak ruku v ruce s tím, že nemá smysl 16 bit náběr uměle přepočítávat.

jammixer
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 101
Registrován: stř 04. lis 2015 0:01:00

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od jammixer » stř 20. led 2016 19:26:34

ten nárast dynamiky soplu s bitmi je trochu mätuci .
Sigal preampu je vačšinou v rozsahu 0V až 1V (profi trochu viacej) . ale dá sa to teoreticky brať ako maximalna amplituda ktoru treba nasamplovať . bit je bitová širka kde sa ti podari zapisať množstvo čisel
pre1bit prevodnik 0 a 1
pre 2bitový od 0-4
pripad 16bit od 0 do 65536

tymito dielikmi sekáš amplitudu aby si ju mohol digitalne vykresliť.
v pripade 32bit je to (2na32) = 4294967296 to neni 2x16bit ani 24+8bit !!
dynamika rozsah zavisi od toho kolko voltov je jeden malý dielik čím viac dielikov tym tichší najtichší signal dokažeme zapisať ,.. a to je to -96 dB pri 16bit. to je jeho ticho .
potrebu presamplovania interpolacie vidim hlavne pred upravou zvuku či už prejde nejakou simuláciou alebo sa pridava reverb ..alebo vysledný mix viacerych stop ktore su pod sebou a nesu tiež nejaku informaciu v tej oblasti

jammixer
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 101
Registrován: stř 04. lis 2015 0:01:00

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od jammixer » stř 20. led 2016 20:19:33

uplne laicky povedane zvyšovanim bitov sa zvyšuje počet dielikov ktorymi vykresluješ amplitudu
ale dynamika narasta smerom nadol k tichšim zvukom . preto dyn rozsah určujeme 0 až-96db , 0až -144dB , 0 až -192dB

Uživatelský avatar
dclvmen
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 13
Registrován: pon 03. úno 2014 18:26:42
Bydliště: Děčín

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od dclvmen » stř 20. led 2016 21:31:51

Jsem rád, že diskuze rozšířila i o oponenty. V podstatě jsem to prve chàpal tak jak píše jammixer teda z poznatků z předčtených článků jeden z nich:
http://www.audiozone.cz/recenze/stoparu ... 18487.html ale třeba jsem pochopil špatně.

Edit: z článku pro mě vyplívá, že je resampling před masterem dobrý jen pokud by mi signál někde přesahoval nulu protože 32 bit float je prakticky "nepřebuditelný". Pak bych mohl být při masteringu nepříjemně překvapen. Kdyby mi třeba jedna ze stop někde clipovala. Jinak pro mě asi smysl nemá. Úrovně si hlídám. A v metalu jede většinou všechno full throttle :twisted:
Nic není tak složité, aby se nedalo pochopit.

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od KamilV » stř 20. led 2016 22:47:41

To, co píše janmixer, tady ale nikdo nijak nerozporuje a je to přece obecně známo. Nijak se to ale nedotýká tématu, zda má smysl "to, co se navzorkovalo na 16 bit převodníku" následně přepočítat na 24 bit.

Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od pavlii » čtv 21. led 2016 8:07:13

dclvmen píše:...resampling před masterem dobrý jen pokud by mi signál někde přesahoval nulu...
Pozor - neplést resampling a změnu rozlišení (=bitové hloubky)! Navíc o tom clipu před masterem se zmiňuju níže, tohle by se prostě jako míchačka nikdy nemělo dostat ven [-X
dclvmen píše:...protože 32 bit float je prakticky "nepřebuditelný". Pak bych mohl být při masteringu nepříjemně překvapen. Kdyby mi třeba jedna ze stop někde clipovala...
To je sice pravda, ale jak jsem zmínil nejen já výše - má to smysl pouze v případě, že již náběr bude ve 32b/32b FLOAT. Jinak je to zbytečnost, protože detail, který může zachytit vyšší rozlišení, byl ztracen již při prvotním A/D převodu. A ještě jednu věc zopakuji - viz ten odkaz, co jsem dával - přehrávání vyššího než 24bit rozlišení je čistě oříznutí na 24bit (prostě podle použitého D/A převodníku). I proto nevidím velký smysl pracovat ve vyšším rozlišení, protože v poslechovém řetězci je tento krok, nad kterým nemám kontrolu.

Navíc ruku na srdce - bez smysluplného vybavení to tuplem smysl nemá, pokud poslechový řetězec nemá takovou "rozlišovací schopnost" v detailech, tak je to opravdu jen plýtvání místem na disku.

V neposlední řadě osobně nesouhlasím s větou "při masteringu může jedna ze stop clipovat" - na mastering se má dávat hotový mix, takže jen jedna stopa (mixdown). Pokud je to myšleno tak, že jeden z těch dodaných mixdownů může někde clipovat, tak pokud clipuje sám o sobě, je to jednoznačně chyba mixu a nemá cenu se s tím materiálem zabývat. Během masteringového procesu k tomu taktéž dojít nemůže, protože pak by to byla chyba toho, kdo mastering dělá.

Myslím, že se na to někteří prostě dívají špatně: vyšší rozlišení neposouvá hranici digitální nuly, ta je pořád stejně (ve vztahu k analogovým úrovním); pouze se zvětšuje headroom a tím i dynamický rozsah a rozlišitelnost v úrovních.

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

Bassman
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 465
Registrován: stř 03. čer 2015 15:02:59

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od Bassman » čtv 21. led 2016 10:21:51

Mne to pride, ze vzdy treba nahravat v najvyssej moznej kvalite (co sa bitovej hlby tyka) aku dovoluje hardware. Ale mozno som ovplyvneny tym ze nahravam prevazne klasicku hudbu. Tam o 16 bit ani neuvazujem. Samozrejme nahravat na 32bit float, to asi tiez nie, pokial proste nemam prevodnik na 32 bitov tak idem na 24.

Prevod na vyssi bitrate ziadne klipy neodstrani pokial su uz v nabere alebo nejakom exporte. To len na okraj pre tych ktory by to zle pochopili.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu

Uživatelský avatar
dclvmen
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 13
Registrován: pon 03. úno 2014 18:26:42
Bydliště: Děčín

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od dclvmen » čtv 21. led 2016 18:57:44

Díky všem pánové. V žádném případě jsem nechtěl obhajovat své nepravdy a rád se přiučím a dozvím nové věci. Je toho moc a čím víc se tomu věnuji tím více otázek mi vyvstává. Jsem rád, že je tu komunita okolo zvuku aktivní a že to tu funguje. A omlouvám se za své né zrovna profesionální vyjadřování. Vzdělání si průběžně doplním.
Nic není tak složité, aby se nedalo pochopit.

jammixer
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 101
Registrován: stř 04. lis 2015 0:01:00

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od jammixer » čtv 21. led 2016 23:06:13

pre zaujmavost by som rad vediet ako sa da preložit slovo mastering :-)

ako tu bolo povedane nahravať 16bit je chyba pokial nemam všetko už pripravene v analogu a vysledok robim pre 16bit .
Ak to už je v 16bitoch tak také prevzorkovanie interpolaciou nam može priniesť niečo podobne ako by sme nahrali na vyššie rozlišenie. pokial editacia v DAW nezabespečí že aj 16bit vstupný material sa bude automaticky spracovavať ako 32bit tak to treba resamplovať. Neviem nemam to preskumane ..ale asi by som stavil na to že pokial projekt neni nastaveny na 32bit tak sa tak nedeje. Dalo by sa to zistit pred-exportom nejakej stopy do projektu a uložit . či sa zvý zvýši objem dát.

ked mam v 16+ stopách stlačené gitary zdvojene posunute o par ms do sterea križom kražom basa kopak všetko sa to bije nad sebou v rovnakej dobe v rovnakej hlasitosti .. tak je pre DAW lepšie ak detailne vidi ktory signal je v tej dobe naozaj najhlasnejši a može urobiť spravne rozhodnutie .
ešte by som zdoraznil potrebu aj frekvenčnej zmeny vo vzťahu ku bitoveemu dynamickemu rozlišeniu ,. je to vo vysledku X os mriežky ktorou vykreslujem digtalny obraz zvuku .

Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od pavlii » pát 22. led 2016 0:40:09

Masteringem se rozumí příprava výsledných mixů pro audio CD například.

Nahrávat do 16bit není chyba - jen je to již nějakou dobu zbytečné ochuzování se o možnosti (převodníky jsou standardně 24bit).

Nad interním zpracováním v DAW se zamýšlet nemusíš - prostě se děje ve 32bit. A hlavně proboha už podruhé čtu "resamplovat" - to je vyloženě arcinegramotnost totok..!!

Stačí občas číst také manuály k produktům a objem dotazů a myšlenkových posunů se sníží cca o 50% 8)

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

jammixer
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 101
Registrován: stř 04. lis 2015 0:01:00

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od jammixer » pát 22. led 2016 13:02:07

mastering - master = hlavny , zhlavnovanie ? zmocnenie zosilnovanie? niečo taketo som mal na mysli. moc to neoddelujem od zvyšku prace v DAW všetko je to praca na vysledku cez ktory neustale monitorujem a masteringove efekty nahadzujem aj na stopy pred mixom .

Uživatelský avatar
pavlii
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 414
Registrován: úte 06. říj 2009 11:00:25
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od pavlii » pát 22. led 2016 13:07:23

Hlavně nepřekládat, toto je prostě terminus-technicus. Osobně mám výhrady k tomu dávat při mixu cokoli na master, ale proti gustu; není ojedinělé míchat např. do limiteru, jde prostě o zvolení si svého postupu.

P.
Obrázek
home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11 / Dynaudio BM6 + A500 / Antelope Discrete 8 Pro SC

Uživatelský avatar
KamilV
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1439
Registrován: pon 30. lis 2009 13:10:24
Bydliště: Olomouc

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od KamilV » pát 22. led 2016 19:26:17

Interní práce DAW ve 32 bitech se samozřejmě žádným sledováním velikosti wavu neprojeví, protože DAW neswapuje na disk, stačí se zamyslet, jak pomalý přístup k HDD je a jak rychle musí DAW přepočítávat jednotlivé vzorky. Kdyby na to všechno bylo dost času, tak neutrácíme za lepší procesory, obrovské ramky a SSD disky.

Některé DAW sice odkládají na HDD temp soubory s indexy, ale IMHO je využívají jen při budoucím otevření projektu, aby nemusely znovu zdlouhavě analyzovat wavy.
https://www.soundonsound.com/sos/jan08/ ... 0108_3.htm

Mastering (už se tu o něm hodně mluvilo) je potřeba vidět jako "finální úpravy vedoucí k masteru". Tedy ne věšení nějakých pluginu na master track jedné skladby. Mix musí hrát sám o sobě dobře. A pokud budeš mít např. 16 pěkně znějících kousků a budeš je chtít dát na jedno CD, mělo by znít kompaktně, ne jako 16 různých kousků, ale jeden sladěný celek. A na to mastering je. A umí ho málokdo. V ČR hodně málo. A málokdo je na něj vybavený. A ne - rozhodně nejde udělat v domácích podmínkách. To se jen "mastering" začalo říkat kde čemu.

jammixer
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 101
Registrován: stř 04. lis 2015 0:01:00

Re: Mixdown hraje po exportu jinak.

Příspěvek od jammixer » ned 24. led 2016 18:29:19

tu kontrolu som si predstavoval exportom tracku do projektu a kontrolou jeho velkosti po uloženi ale ani neočakavam že DAW bude pracovať s inym rozlišenim ake nastaviš v projekte.
v suvislosti s tym člankom čo sa snaži zistit s akou bit dynamikou DAW pracuje mi začina dochadzať že Daw má svoje pevné maximum rozlišenia a ked nenastaviš na maximum aj projekt , tak sa pracuje niekde v strede celkoveho rozlišenia ktore odpoveda dielikom rozlišeniu projektu. Tak ostava priestor na zosilnenie bez skreslenia . .to ale nepovažujem za moc potrebne.

Odpovědět

Zpět na „Nahrávání a práce ve studiu“