_Nešvary sálů, divadel atd.

Napište ostatním, jaké to kde je - velikost prostoru, připojení, možnost využití místního ozvučení, stěhování, foto atd.
Pravidla fóra
Napište/vyfoťte ostatním, jaké to kde je - velikost prostoru, připojení, možnost využití místního ozvučení, stěhování, foto atd.
Zdrojem dat je (se souhlasem admina skupiny) i https://www.facebook.com/groups/ozvuceni/, díky za spolupráci!
Pro vkládání fotek prosím používejte pouze vlastní zdroje, nikoliv snímky z internetových stránek a služeb (stránky sálů, StreetView apod.)

Pokud budete se zde uvedenými údaji pracovat, doporučujeme údaje překontrolovat, zejména s ohledem na prodlevu od datumu, kdy byl příspěvek vložen.
  • Reklama
  • DEMO 15
Uživatelský avatar
safa
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 26. pro 2005 1:28:29
Bydliště: Praha, matka měst a vesnic
Kontaktovat uživatele:

KD Divadlo Pasáž Třebíč

Příspěvek od safa » úte 31. kvě 2011 10:34:46

To je bohuzel castej nesvar mnoha instalacnich firem. Jak se tak po podobnych salech pohybuju mam cim dal tim vic dojem ze firmy co to tam navrhujou celej ten system sijou horkou jehlou a pak ho predaji nic netusicimu udrzbari proti podpisu, hlavne aby bylo predano a penize na konte. Je to k zbliti kdyz v takovym odflaknutym prostoru ma clovek delat. Jasne, za okno muzou z velky miry architekti, ale instalacni firmy prece bejvaji na miste vcas ve stadiu navrhu aby k tomu rekli svoje. U nas v novem kulturaku je napriklad z rezie velke dvojite okno ktere je neotviratelne a vysoko tak, ze casti zasahuje do stropniho podhledu a sedici clovej NEVIDI NA JEVISTE. To musel navrhovat debil (vim, ale nebudu jmenovat) a jiny debilove to v dobre vire prevzali a zkolaudovali. A to nepopisuju dalsi technicke boty a ze jich tam je pozehnane.

Ota
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 381
Registrován: ned 08. led 2006 15:06:12

KD Divadlo Pasáž Třebíč

Příspěvek od Ota » úte 31. kvě 2011 14:00:52

Je to ještě malinko jinak. :) Nevěřili by jste, jaké dá úsilí, zrekonstruovat kulturák tak, aby to opravdu bylo vymáknuté. Nemyslím ale z hlediska technického, ale z hlediska obchodního i legislativního.
Myslet si, že stačí znalosti, zkušenosti a podrobný projekt, podle kterého se to opravdu přesně udělá, je dnes bohužel naivní. Ono by to šlo lépe, kdyby investor byl ochoten rozdělit zakázku na stavební a architektonické práce a zvlášť na technologie. V praxi je to totiž tak, že v rámci ohromného podlézání cen, aby generální dodavatel stavby zakázku vůbec získal, je zejména obor AV + osvětlovací technologie finančním prostředkem, kde zahojit závažnější průsery, které vznikly během stavebních prací. Tedy mimo jiné, tlaků na minimalizaci investic do zařízení je mnohem více a tak výsledkem je, že zakázku od stavební firmy získává pouze ten, kdo to dodá nejlevněji. Nic víc. A že se vždycky někdo najde! Generální dodavatel si mne ruce, fakturuje pochopitelně částku dle projektu, zatímco jste to vy dodali za cenu třetinovou. No a protože se naše předpisy o zadávání veřejných zakázek harmonizují s evropskými, je tu další zásadní komplikace. Do projektu se totiž nesmí uvést jediný konkrétní typ výrobku, aby nemohl být zvýhodněn žádný obchodník-dodavatel. Takže lze zařízení jedině specifikovat popisem a výčtem vlastností, ale to je v praxi zásadní nerealizovatelná pitomost. Kdo se někdy pokoušel takto prosadit kvalitní značkové zařízení, ví o čem je řeč. Papírově vyhovuje zpravidla i ten nejsračkovitější Omnisráč, tak s nějakým "alanem" můžete jít tak akorát do riti. Na práci máte zpravidla tak dvě odpoledne, jelikož dnes až na výjimky neexistuje přiměřený dostatek času na tvorbu projektu, výpis a specifikaci položek, výkaz, výměr, včetně potřebných prací. Na co potřebuje měsíc, máte zpravidla týden!
Je jasné, že prostor pro ojebání dodávky je díky tomu značný - podklady a projekt jsou úplně k ničemu (kromě poznatku, kudy asi tak ty kabely povedou), takže ve výsledku jde jen o to, aby to přebral někdo, kdo si bude myslet, že to asi tak má být a věřit žbleptům dodavatele o tom, jaké tu má moderní supervybavení.
Na nějaké řešení praktických vychytávek, důmyslného "patching-managementu" atd. není rozhodně čas, peníze ani vůle. V závěru stavby se finišuje do neúprosného termínu a řeší jen to nejnutnější, aby se slavnostně mohla přestřihnout páska - pokuty jsou jinak kruté.

Jiří E
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 102
Registrován: čtv 02. říj 2008 15:21:39
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

KD Divadlo Pasáž Třebíč

Příspěvek od Jiří E » úte 31. kvě 2011 17:17:20

Bohužel, to co tu popisujete se netýká jen zvukové techniky, ale naprosto všech profesí ! Rozšíření kulturního domu teď řešíme u nás a sám jsem zvědav co zůstane po dodělání se zvukových zařízení, které jsme pomáhali projektantovi navrhnout. Jenomže všude se šetří a o penězích rozhodují ti, kteří tomu vůbec nerozumějí ( v lepším případě ) a nebo ti, co chcou tyto peníze do svých kapes ( v horším případě).
Sám se pohybuji v oblasti vzduchotechniky. Že nejde vzduchotechniku pustit během produkce, protože je hlučná ? Koho to vlastě zajímá ? V podstatě nikoho !!! A to jsem se nabízel, že to zadarmo přeprojektuji, aby to fungovalo ( protože tam taktéž budu občas zvučit ). Není zájem !!

Gustav
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 453
Registrován: ned 19. úno 2006 14:37:28
Bydliště: Praha

KD Divadlo Pasáž Třebíč

Příspěvek od Gustav » úte 31. kvě 2011 18:55:25

Strojovna VZT je určitě sólo místnost zvukově vytěsněná , jinak vzduch trochu funí - Já znám pro 500 lidí Pražskej sál kde to vždycky trochu neplechu dělalo :( Zvukař=Gustav

Pavel Sokolovna
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 57
Registrován: sob 13. lis 2010 21:24:54
Bydliště: českobudějovicko

KD Divadlo Pasáž Třebíč

Příspěvek od Pavel Sokolovna » úte 31. kvě 2011 21:02:20

safa píše:...To musel navrhovat debil (vim, ale nebudu jmenovat) a jiny debilove to v dobre vire prevzali a zkolaudovali. A to nepopisuju dalsi technicke boty a ze jich tam je pozehnane.

Já u nás ty debily taky bohužel znám jmenovitě a některé i osobně :-( Jinak těch technických bot je tu taky víc... Namátkou mě napadají 2 osvětlovací baterie, na kterých není vyvedenej DMX. V požadavcích přitom byl a stejně to bez něj převzali.
No a neotvírací okno kabiny? "To přece není problém, máte tam kvalitní odposlech".

Ota
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 381
Registrován: ned 08. led 2006 15:06:12

KD Divadlo Pasáž Třebíč

Příspěvek od Ota » úte 31. kvě 2011 23:37:50

No vidíš, Pavle, a přitom si můžeš pískat - Týnská Sokolovna patří v kontextu s velikostí města i samotného KD k těm nejlépe vybaveným v republice. Zrovna tak je na tom relativně dobře i Pasáž v Třebíči. Co je občas k vidění v nově zrekonstruovaných sálech víceúčelových KD, to je fakt na ublížení na zdraví některým osobám.

Možná by toto zasloužilo samostatné vlákno. Nebylo by od věci zde shromáždit zásadní a časté průsery "předaných zakázek", pokud možno včetně objektivní analýzy, kým a proč ta chyba pravděpodobně vznikla. Mohlo by to být zajímavé čtení. Na závěr bychom mohli udělat anketu o největší kocourkovskou debilitu! :)

------------
Pozn. admin: samostatné vlákno vytvořeno

Pavel Sokolovna
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 57
Registrován: sob 13. lis 2010 21:24:54
Bydliště: českobudějovicko

Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od Pavel Sokolovna » stř 01. čer 2011 11:40:29

Oto, z tohohle úhlu pohledu máš nejspíš pravdu. Já teda moc kulturáků po republice neznám, ale podle ohlasů účinkujících i návštěvníků to tu bude z toho lepšího.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od blaha » stř 01. čer 2011 14:04:06

No u násto je tky odfláknutý, ale taky si myslím, že jsme na tom dopadli ještě dobře.
Výbava repro HK Audio, zesy Crest, DSP DBX, mix Soundcraft, comp LA Audio, mic Audix, kabely dělané s Amphenoly, patch panely.

Nesmysly:
- ve výbavě 6 mikrofonů, 16vst. mix a 24 stojanů na mic.
- absence jakýchkoliv mikrofonů na bicí
- dodané 2 výhybky HK Audio, přičemž jedna nebyla nikdy využitá
- dodané 2 bedny IL15.1 instalační série navíc, které do doby než jsme je doplnily o madla a hnízda byly nevyužité
- dodáno asi 8 sad portů a handek DEXON za 90k, kde se minimálně 2 duplikovaly frekvencema a navíc i podle techniků Dexonu, nikdy všech 6 sad dohromady nemohlo pořádně fungovat
- kompresory se do mého nástupu nikdy nepoužily, protože jednak nikdo nikoho nezaškolil, a hlavně k nim nikdo nedodal Y kabely
- absence jakéhokoliv audio panelu v sále na místě pro zvukaře (hlavně že tam je 3F 400V zásuvka)
- na jevišti pro světla a zvuk 1x 3f 400V/16A a 1x 3f 400V/32A@25A
- dimmery pod jevištěm = brum hlavně u lampovejch komb
- okno sice otevírací - posunovací, ale přes rám je vidět lidem až od prsou vejš, nebo si vykroutit krk jako žirafa
- DMX zásuvka na jeviště sice vyvedená, kabel nataženej, ale konektory již nepropojené

a to je jen nástin a nemluvím ohledně vduchotechniky, stavebních prací atp.

Nicméně co se týká zvuku a světel, za ty 3 roky co tam jsem se toho docela dost doplnilo, dodělalo a vychytalo, takže teď už to docela funguje.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Pavel Sokolovna
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 57
Registrován: sob 13. lis 2010 21:24:54
Bydliště: českobudějovicko

Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od Pavel Sokolovna » stř 01. čer 2011 18:53:29

Blaha: S dimmery máme obdobný problém, rozvodna za jevištěm.
Panel pro připojení v místě zvukaře tady taky není, ale aspoň se mi podařilo prosadit zakoupení páráku, takže z patch panelů mám rozplet do multipinu a na pultu rozplet s protikusem. Když pak potřebuju pult venku z kabiny, je mezi to 40 metrů páráku.

Ota
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 381
Registrován: ned 08. led 2006 15:06:12

Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od Ota » pon 06. čer 2011 10:34:54

Když je řeč o těch dimmerech, tak bych rád doplnil, že největší podíl na rušivá napětí do vysokoimpedančních asymetrických rozvodů v audiu má v těchto případech vedení k reflektorům, které zde tvoří poměrně účinnou vysílací anténu. Samotná přitomnost rozvodny scénického osvětlení až zas tolik problémů nevytváří, jednotky dimmerů jsou uvnitř kovového zeměného šasi a běžné divadelní výrobky musí splňovat požadavky elektromagnetické kompatibility.
Nevím jak kde, ale dosud jsem nikde nenarazil na nový či rekonstruovaný kulturák, kde by bylo použito pro scénické osvětlení stíněných silových kabelů (např. CYKCY namísto CYKY). Přibližně 30% nárůst ceny této kabeláže by teoreticky neměl být zásadní problém, jenomže vzhledem tomu, co jsem popsal již dříve ohledně současné stavební praxe, i zde vidí dodavatel, či někdy i investor, místo pro "šetření". Tedy, pokud ovšem toto již bylo požadováno projektantem, což také nebývá vždy. No a ten, pokud o problematice EMC cosi tuší, stejně většinou podlehne svému šéfovi nebo zákazníkovi pod tíhou argumentu: " ... Si ulít vole, tohle platit nikdo nebude!!! Bezpečnost to neohrozí, revizí to projde, tak si nevymejšlej pičoviny! A normy o EMC? Tak napíšeme, že sál není určen pro koncerty s el. kytarou..." No a tak je v PD pro jistotu již rovnou běžný CYKY, případně bezhalogenní např. N2XH apod., "aby hasiči neřvali" a nedejbože při požáru se nikdo nedusil zplodinami běžného PVC pláště.
Taková "prkotina", že pak během koncertů mají kytaristi a baskytaristi na jevišti značný problem s vrčením (sinus brum 50/100Hz to není), nikoho z šéfů/investorů ve chvíli příprav či samotné rekonstrukce nezajímá.
Další kapitolou jsou elektro-projektanti, kteří si svůj odbyt zajišťují pomocí image "levný tvůrce rychlých návrhů levných instalací". Na to leckdo rád slyší, investor obzvlášť a architekti projekčních kanceláří snad nejvíce. Pak není divu, že v nově rekonstruovaném i poměrně velkém KD či divadle, lze nalézt mj. např. páteřní rozvody mezi hlavním a podružnými rozvaděči (rozvodnu scén. osvětlení nevyjímaje) ve čtyřžilovém TN-C provedení. :smt021 Co pak dovedou způsobit i v PA úbytky (rušivého) napětí na mnoho desítek m dlouhém PEN vodiči, snad nemusím dále rozepisovat.

Pavel Sokolovna
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 57
Registrován: sob 13. lis 2010 21:24:54
Bydliště: českobudějovicko

Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od Pavel Sokolovna » úte 07. čer 2011 20:40:41

Oto, tak mi to nedalo a oddekloval jsem přípojnici dimmerů. Samozřejmě jsou tam obyč nestíněné CYKY.

Uživatelský avatar
Ondráš

Re: Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od Ondráš » stř 11. čer 2014 19:14:47

U nas mame take CYKY od stmivacu :evil: . A kdyz je AV a audio rack extra prizemnenej (podle "normy"), tak mame ve zvuku bordel jaksvin, kterej se meni podle toho, jak se stmiva. :evil: :evil:

Za ten clanek Oto diky, to presne vystihuje moji zkusenost. Proto jsem si rekl, jiz nikdy vice se nebudu zapojovat do zadnych podobnych akci. O to horsi, pokud uzivatel je osloven jako spolutvurce PD, at uz fakticky nebo ideove.
Stejne ho nikdo nikdy nevyslysi a i kdyby si sebevic stezoval, inverstor, dodavatel nebo v oba kombinaci ho "smaznou" a je ve finale ten nejhorsi, co si navymyslel p...viny kvuli kterym se komplikuje predani, terminy a fin. stranka veci. Pro otrlejsi povahy to pak konci ukoncenim PP, soudem, anonymnimi udani na UOHS apod. =D> .
Namitky o funkcnosti pak casto take investor nevaha nazyvat neco vicepracemi (dalsi rito marze pro retez subdodavatelu, tady se cena nekontroluje a jde mimo zakazku), i kdyz se vlastne o zadne viceprace nejedna (pokud byl puvodni projekt dobre, tak tam ty veci jsou, jen se najednou v PD pro vyber zhotovitele zahadne ztratily).

Chce se mi blejt...hezkej vecer.

Ota
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 381
Registrován: ned 08. led 2006 15:06:12

Re: Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od Ota » pon 16. čer 2014 17:15:59

Ondráši, to přizemění racku v tomhle případě příliš vliv na indukci "tyristorbordelu" nemá. Hledej asymetrická propojení do vstupů s vyšší impedancí. Do profi řetězce s kompletní symetrikou a standardně stíněnými linkami se toto rušení běžně nedostává natolik, aby to bylo na první poslech patrné. Samozřejmě, jedná se o instalaci ozvučení v kulturáku - v nahrávacím studiu, kde jsou potřeba odstupy lepší, to již nemusí platit. Pokud je zde instalace nová, ujisti se, zda i mezi podružnými rozvaděči je všude síť TN-S (oddělený ochranný a nulový vodič) a pak pátrej i po krátkých spojích, které nejsou propojeny symetricky a zkusmo odpojuj. Dělali jsme cca před dvěma roky instalaci, elektrika zde byla důsledně TN-S (projektoval jsem si to sám :-) ), samostatné přívody z RH jak pro rozvaděč jevištní, tak i pro zvukovou a projekční techniku, režie v jiném patře, než rozvodna a stejně se tam vrčení od stmívačů objevovalo. A to jen někdy a nahodile. Příčinou byl komerční DVD přehrávač. Když se na mixpultu vyjela příslušná šavle, brum se v určité chvíli, dle najetí stmívačů objevil, jinak ne. Po odpojení konektorů od přehrávače bylo ticho. Také by mne nenapadlo, že to tak významně pochytá analogová výstupní část elektroniky přehrávače. Výměnou přístroje, nebo doplněním externího HDMI De-embedderu bylo po problému.

Pokud jde o to, jak ovlivnit k lepšímu rekonstrukci, tak především ve velmi počátečních fázích příprav projektové dokumentace. Jak se jednou již rozešle potenciálním uchazečům o zakázku výkaz výměr, je již pozdě něco měnit.
Dnes je situace ještě o něco horší. Krize ve stavebnictví již pokročila do takové fáze, že většina stavebních firem podsekává nabídky pod reálné náklady, aby si jich v tendru vůbec někdo všimnul. Vedení stavební firmy chtě - nechtě, pak doufá, že něco vytříská na vícepracích, co půjde, tak nahradí levnějšími materiály, české dělníky na stavbě také zpočátku málokdo potká a seškrtí, na krev ořeže, či případně pomocí schopných právníků nezaplatí značnou část subdodávek. Rádi to nedělají, ale je to furt (pro ně) menší zlo, než propouštět vlastní zaměstnance a nebo nechat firmu zkrachovat. Samozřejmě, že to nelze delší dobu ustát a tak mnohé firmy již neexistují. Je to bohužel spirála, tento boj již několik posledních let neúprosně přitvrzuje a pro technologické zkušené fajnšmekry tu již dávno není prostor. Chceš dodávat, tak se musíš řemeslně sakra ohnout a ještě víc nejen obchodně zariskovat, jinak máš smůlu.
Jeden by řekl, že je tedy potřeba něco udělat s těmi tupými trubci na úřadech (na investičních odděleních a hlavně ve výběrových komisích, potažmo radách i zastupitelstvech), kteří tvrdošíjně vybírají zhotovitele jen a pouze na základě nejnižší nabídnuté ceny. A ještě k tomu velmi často i bez valného zájmu, co za ty "levné" ceny vlastně nakoupí a získají. Částečně je to dílem neznalosti a mylných doměnek, že vše ošetří "zázračné" technické normy. Ale mnohem větší motivací tohoto přízemního výběru je jiný fakt: Obava z napadení neúspěšnými uchazeči, "kteří přeci nabízeli ještě nižší cenu".
Současný zákon o zadávání veř. zakázek umožňuje a dokonce doporučuje vybírat ekonomicky nejvhodnější nabídku (což není totéž, jako nabídka s nějnižší cenou). Ale právě z důvodu odvolávacích řízení, které ukrajují čas na realizaci zakázky, potažmo termín ukončení stavby, na který se váže podmínka proplacení dotací, vítězí na plné čáře naprosto jednoznačná a jednoduchá alibistická soutěž o nejnižší cenu. A že je vedle poctivějších stavebních firem stále větší procento sajrajtů v podobě vychcaných a dobře placených divizí právníků, kravaťáků a jejich nohsledů, schovávajících se za různé stavební společnosti, profitujících z napadání a odvolávání těchto zadávacích řízení, není snad nutné opět dodávat.

No, co s tím? Moc toho dělat zatím nelze. Pokud se ale podaří zapojit již ve fázi zpracovávání prvotních architektonických studií a pak především v druhé fázi zajistit dostatek finančních prostředků (přesvědčit investora, zastupitelstvo...) na velmi podrobnou realizační dokumentaci do takové fáze, aby pak do sebe vše zapadalo jak stavebnice, je z velké části vyhráno. Zde je asi jediná možnost, jak přiložit v rámci svých možnosí ruku k dílu. Z podrobné a jednoznačné dokumentace se stanoví již poměrně přesná cena a také mantinely, kam až to (ne)lze ošidit. Pokud budou uchazeči o zakázku žít s vědomím (detailní dokumentace jim to i napoví, ale musí se to tak nějak i třeba neoficiálně "rozkřiknout"), že to bude přebírat někdo v oborech znalý a kdo bude vyžadovat splnění veškerých zadání i precizní práci, pak se to moc "ojebávat" nedá. Ale závěrem dodávám, že podrobná specifikace i veškerá dokumentace také není rozhodně nijak jednoduchou záležitostí. Tedy, hlavně je velmi pracná.

Uživatelský avatar
MADMAX

Re: Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od MADMAX » pon 16. čer 2014 17:34:30

Jojo, chlapci. A právě z výše uvedených důvodů si kolega, který provozuje instalační firmu, nakonec zařídil i firmu stavební - zjistil, že pokud chce někde prosadit kvalitní audio řešení, je jediná cesta dodat i tu stavbu, protože je to sice šílenej opruz, ale dá se to ohlídat, zatímco přesvědčit z pozice subdodavatele o něčem toho generálního dodavatele nad vámi je prostě nemožné. Totéž se týká stavební akustiky a akustických úprav prostoru - zkrátka, co si člověk neudělá sám... "Jak to bude hrát" nějakou stavební firmu vůbec nevzrušuje, a to nejen v případě nějakého kulturáku ve Vidlákově, ale dokonce ani v případě soukromého nahrávacího studia s rozpočtem několika miliónů!

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Nešvary sálů, divadel atd.

Příspěvek od Zdeněk Prodance » pon 16. čer 2014 22:37:07

Několik milionů je rozpočet nevelkého bytu nebo opravdu malého domku. To už spíš ty kulturáky jsou o hodně výš. Nevím jak velkou stavební firmu je potřeba si pořídit, aby se dalo vůbec zúčastnit jejich typického výběrka, ale malá nebude. Není to optimální, speciální stavby by měly dělat specializované firmy, ale ty těžko přežijí větší a delší útlum, jaký právě byl a je. S pár lidmi a bez vlastní stavební techniky se asi dá být pouze tím subdodavatelem anebo dělat rodinné domky a rekonstrukce bytů.

H.M.

Odpovědět

Zpět na „Sály“