Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Otázky a odpovědi z LIVE PRAXE - co, jak a proč dělat atd. (otázky na techniku směřujte do sekce Zvuková technika)
  • Reklama
  • DEMO 15
strapal
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 272
Registrován: úte 15. zář 2015 11:42:50
Bydliště: Valašské Království

Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od strapal » pát 06. led 2017 4:19:37

Hoj. Mám zesík QSC PLX 3102, který má vestavěný přepínatelný crossover 100Hz - top/full/sub. Stejně tak lze využít vestavěný crossover na aktiv. subu Mackie HD 1501, rovněž 100Hz. Je vhodnější použít rozdělení signálu již na aktiv subu nebo až na zesilovači pro satelity?

asterix1
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 205
Registrován: stř 13. bře 2013 14:34:39

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od asterix1 » pát 06. led 2017 9:26:33

Mackie HD 1501 má stereo XLR fullrange a súčasne HPF100Hz výstupy pre satelity, t.j. ak prepojíš High Pass výstup so vstupom na QSC, na tomto zosilovači nemusíš aktivovať HPF pre satelity. Všetko je zrejmé z blokovej schémy. Samozrejme je možné využiť aj HPF na QSC v tomto prípade ideš so subu z XLR fullrange do QSC, ktorý prepneš do TOP100. Neaktivovať obidva HPF súčasne. Sub má HPF 100Hz/24dB, ale na QSC som sa nedopátral akú má filter strmosť. Je možné, že má QSC 18dB a potom to nemusí byť jedno, ktorý použiješ.

Uživatelský avatar
Petr Z.

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od Petr Z. » pát 06. led 2017 10:23:51

Někdo říká, že v jednoduchosti je krása i síla. V mnoha věcech to může být pravda, ale zde o tom nejsem tak úplně přesvědčen.
Můj skromný, praxí potvrzený názor, který vyústil ke konstrukci vlastního, byť analogového subwooferového "processingu" /požadované funkce byly mnohem jednodušeji realizovatelné analogově/ je takový, že pevná dělička horní propusti 100Hz může v mnoha případech u jednoduchých, nezáludných konstrukcí subwooferů vyhovět, ale u jiných konstrukcí /a není jich málo/ už to může býti dost vysoko, sub bude mít sklony k bučení, což ale potom bohužel nelze tak jednoduše odstranit. Možná snad na digitálním pultu ostrým vyříznutím "hučícího" kmitočtu z komplexního výstupního signálu. Pokud bude řez ostrý a s vysokým Q, nemusí to ve výsledném zvuku být vůbec poznat, půjde-li o úsek, čítající do desítky Hz a vyříznutý strmostí 5-6. řádu.
Jedny série zesilovačů Crest, tuším CP či CPX měly dokonce zabudovaný hornopropustný filtr na 150Hz !!, což je podle mne i na velmi jednoduché aplikace už nepoužitelné. Přišlo mi to v nich jako "cosi" navíc, co umožnilo o fous jakoby zvýšit uživatelskou hodnotu, o fous zvýšit cenu, ale ve skutečnosti to k použití nebylo.
Nevím, zda to někdo z Vás s těmi Cresty zkoušel. Já ano a zjistil jsem, že ta jejich 150Hz horní propust má strmost jen 18dB/okt., což její použití ještě dále omezuje.

exxxi
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1443
Registrován: sob 29. led 2011 1:35:00
Bydliště: dálnice D5

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od exxxi » pát 06. led 2017 12:31:04

Ale to asi nebude pripad tohoto dotazu. Tady je jasne, ze sub si bude hrat, jak chce. Otazka je, co dal pustit do satelitu. Obecne by se asi jako prvni zkouselo pouzit vyhybku v subu. Pokud by to hralo divne, tak laborovat s druhou verzi.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od Zdeněk Prodance » pát 06. led 2017 12:34:08

Předpokládal bych, že výhybka v aktivní bedně je spíš šitá na skutečné potřeby než tahle "navíc" v zesilovači. Kromě toho by měla počítat s různými zpožděními, aby se to vůbec se satelity rozumně sčítalo v prostoru, což ta v zesilovači nemůže a kombinace dvou naprosto různých (např. analog bez zpoždění a DSP s vrozenou latencí a možná ještě zpožděním) jsou lístek do divadla kouzel. Skutečně slušné analogové výhybky měly QSC jen v příplatkových modelech ( -A na konci) anebo jako příslušenství do konektorů v zadním panelu (i DSP se tak dělalo).

H.M.

strapal
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 272
Registrován: úte 15. zář 2015 11:42:50
Bydliště: Valašské Království

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od strapal » úte 10. led 2017 20:44:53

Ještě doplním dotaz - v popisované cestě výše, to znamená - mix - akt.sub - zes - pasiv.fullrange satelity, kam vřadit analog graf.EQ? Mezi mix a sub nebo až za sub před zesík, když jsou ze subu použity výstupy fullrange?

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od Zdeněk Prodance » úte 10. led 2017 23:33:46

Do inzertu v mixu, ale pokud už se pojedou satelity fullrange, tak mi nedává smysl tahat signál pro jejich zesilovač skrz aktivní subwoofer (pokud to nemá nějaký důvod) a udělal bych to opačně.

H.M.

strapal
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 272
Registrován: úte 15. zář 2015 11:42:50
Bydliště: Valašské Království

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od strapal » stř 11. led 2017 0:56:46

Jenže já nemám teď bohužel k dispozici ext. crossover než ten integrovaný v subu (pro sub), takže přes něho to musím hnát vždy. Jde o to, jestli dát EQ před nebo za sub.

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od blaha » stř 11. led 2017 8:28:48

Asi Huberta nechápeš, fullrange znamená celé pásmo, tzn. že do satelitů chceš stejně poslat všechno, takže než mit dvojitě kabely (k subu a zpět), tak to prohnat buď přes zesilovač (který budeš mit nejspíš někde u sebe) a z něj pak do subu, nebo rovnou z mixu.

Možná by bylo dobré doplnit typ mixu, a než zapojíš EQ, tak i EQ, jestli to má vůbec cenu ho na výstup zařazovat.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od Zdeněk Prodance » stř 11. led 2017 10:35:14

Ano a opravdu to všechno souvisí i s modelem zařízení, protože ten fullrange výstup ze subu může být dělaný různě, inzert v mixu taky atd.

H.M.

strapal
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 272
Registrován: úte 15. zář 2015 11:42:50
Bydliště: Valašské Království

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od strapal » stř 11. led 2017 12:03:50

Já vim co je fullrange, ale zřejme je třeba upřesnit techniku. Mix je DJ (Denon MC6000 MKII) a má jen jeden master out, pominu-li druhý, oddělený, přiřaditelný výstup 2x Jack 6,3 (BOOTH), který ale používám pro druhý PC na řízení světel. Takže nemám jak z mixu nakrmit zvlášť aktiv sub a zvlášť zesík pro satelity. Je tam sice ještě jeden nesymetr. výstup (2x chinch), ale ten není zřejmě nijak oddělen od XLR master out, protože když jsem zkoušel nakrmit ext. USB zvukovku druhého PC pro řízení světel, tak se to mezi sebou jebe - pokud jsou zapojeny i XLR. Oddělit by se to snad dalo vložením modulu dovnitř včetně využití napájení atd., ale v záruce to kuchat nehodlám a další ext. krabici nechci. Takže podle mně nezbývá než to od mixu poskládat za sebe i za cenu zpětného vedení z aktiv subu, jak to mám teď a jak to odhadnul blaha. Ale 10m není problém. Zesík je QSC PLX 3102, z něho nelze vysosat nic. Takže otázka kam s EQ zůstává.

http://www.prodance.cz/dn-mc6000-mk2.html
http://www.prodance.cz/mackie-hd1501.html
https://kytary.cz/dbx-231-s/HN120042/?g ... 0wodlNgH9Q

Uživatelský avatar
blaha
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 3588
Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
Bydliště: cca 10km od Jaroměře
Kontaktovat uživatele:

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od blaha » stř 11. led 2017 12:44:10

No na rychlo k EQ, zrovna DBX 231s bych na výstup nezapojoval nikam, šumí to víc než Behringer (po přeosazení). Pokud DBX tak 1231, nebo 2231.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od Zdeněk Prodance » stř 11. led 2017 12:49:54

Jako skoro všechny zesilovače má PLX3102 dva konektory paralelně, takže lze signál do subu brát z něj. GEQ asi musí být mezi mixem a zesilovačem (nebo mixem a subem, podle toho, jak to za sebe nadrátuješ), protože má podobnou dvojici konektorů i GEQ, šlo by to rozdělit i na jeho výstupu. Zásadní nevýhodou GEQ až za master faderem je to, že šumí furt na plné pecky, není to kde stáhnout ani když se nehraje a šum tedy není maskovaný ničím. Někdy to vadí někdy ne. Také ho nejde slyšet ze sluchátek připojených do mixu atd. Tady ovšem není na výběr.

H.M.

strapal
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 272
Registrován: úte 15. zář 2015 11:42:50
Bydliště: Valašské Království

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od strapal » stř 11. led 2017 14:31:07

DBX mám za ty prachy na zkoušku, abych zjistil, co se s daným apáratem a se zvukem za nepříznivých podmínek dá pomocí EQ vylepšit. Šum teď neřeším a 1231 / 2231 je v ceně bazarového DSP.

PLX jsem nezkoušel zapojit jak říká HM, netušil jsem, že to mají řešeno "natvrdo" propojením vstupu. Měl jsem za to, že je tam třeba aspoň vypínací kontakt na Jacku na odpojení XLR nebo tak něco a dekl jsem neměl dole to omrknout. Takže podle všeho, je asi jedno jak to zmastím... Nebo myslíte, že je obecně lepší držet se symetrie nebo je to v této konstalaci fuk a můžu to naházet na ty Jacky v podstatě všude kromě mixu?

Uživatelský avatar
Zdeněk Prodance
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46

Re: Použití crossoveru - v aktiv. subu nebo v zesilovači?

Příspěvek od Zdeněk Prodance » stř 11. led 2017 16:10:41

Ty jacky v zesilovači a GEQ jsou samozřejmě také symetrické, TRS. Kabel nemusí mít na obou koncích stejný konektor, takže to jde propojit opravdu mnoha způsoby a stále to bude symetricky. To je v profi standard, naopak není to standard v DJ a muzikantských věcech, tam spíš velká výjimka a jen u dražších a jen něco. V hifi apod se nevyskytuje prakticky vůbec, bez ohledu na cenu. Proto vznikají problémy hlavně při přechodech mezi těmito oblastmi.

H.M.

Odpovědět

Zpět na „Zvučíme live a věci okolo“