Mikrofon - snímaní stage
-
- Reklama
Re: Mikrofon - snímaní stage
Ide o to, že direct out je výstup za predzosilovačom, takže výstup pre zvukára by si ovplyvňoval nastavením gainu. Ja by som niečo také pri neznámej kapele neriskol, okrem rozhodenia zvuku hrozia aj problémy so spätnou väzbou.svirest píše:To Thomas: Zabudni však na direct outy z Vášho pultu, to si zvukár na zodpovednosť nevezme, správnym riešením je splitter.
Prosím tě můžeš mi přiblížit v čem spočívá jak píšeš "zodpovědnost"? Jedná se o to, aby "něco" nevystřelilo do sluchátek (ohrožení sluchu)? S tím ale počítám, na mixu bych nastavil Limiter/threshold na 6-10, již jsem tu variantu s Direct Out viděl.... ale nejsem zvukař, takže si nechám poradit.... Presonus StudioLive 24.4.2 mám.
No a k Tvojmu problému - s takýmto prístupom kapely je neriešiteľný. Môžeš investovať tisíce do techniky, ale nikam to nepovedie. Zvučil som kapely, ktoré idú komplet na IEM a monitory si mixujú samy, kapely, kde IEM mixujem ja, kapely, ktoré nechám, aby si sami namiešali odposluchové cesty do bední (muzikantov dobre poznám), kapely, ktoré odohrajú prakticky bez odposluchov... Ale vždy je základ, aby sa muzikanti spolu dohodli, počúvali sa a mysleli na ostatných. Potom sa môžete SPOLU dohodnúť na koncepte Vášho monitoringu a začať do neho investovať.
- blaha
- Uživatel
- Příspěvky: 3588
- Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
- Bydliště: cca 10km od Jaroměře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mikrofon - snímaní stage
No já bych zase takový problém v direct out neviděl, a pokud mi to někdo pošle pre fader, pre eq, to by Presonus měl mít, tak moc problémů nastat nemůže.
V podstatě může nastat toto:
- blbě nastavené gainy na Presonusu, to se dá ale ošetřit, ideál by byl vozit si i vlastní mikrofony, které budou nastavené
- problém s kabeláží, pro přípoj do stageboxu je třeba XLR konektory - zde je ale stejně potřeba mít speciální kabeláž, protože Presonus má DO výstupy do multipinů
- problém s výstupní úrovní z DO - tady by asi mohl nastat problém, pokud má Presonus výstup na linkové úrovni, pak v případě analogového mixu (a části digitálních) u zvukaře může nastat problém, jelikož párák má většinou zapojený do mikrofonních XLR vstupů, ale linky jsou přes TRS a zvukař nebude mit určitě tolik redukcí aby to na mixu přepojil
Takže řešení je několik
1. varianta
- mix Presonus, komplet nastavený na IEM, přednastavené Gainy
- propojovací multikabel z mixu (multipiny Canon - tuším) na XLR-M, tak aby stačil ke SB zvukaře
- patřičný počet vlastních redukcí XLR-F na TRS, pozor ne kombo redukce, ale s krátkým třeba 10-15cm kabelem
- rack s IEM systémem pro všechny, ne nutně musí být všichni na bezdrátu, třeba k bicím, nebo klávesám stačí jen kabel
IEM pro všechny není nutný ihned, ale výrazně toto řešení vylepší váš poslech na pódiu, a zlikviduje odtamtud odposlechové bedny
- bude nutné přepojit všechny mikrofony a linky do Presonusu
- zvukař si pak smíchá pouze FOH a o odposlech se nestará (pokud budou mit všichni svůj IEM), ale v části případů bude muset použít vaše redukce XLR-TRS u mixu a asi bude nutné pohlídat si aby vám tam nepustil Phantom, nevím jak by se s tím Presonus na DO výstupu popral
2. varianta
- mix Presonus, komplet nastavený na IEM, přednastavené Gainy
- splitter, multikabel pro připojení od splitteru k Presonusu a ke SB zvukaře
- rack s IEM systémem pro všechny, ne nutně musí být všichni na bezdrátu, třeba k bicím, nebo klávesám stačí jen kabel
IEM pro všechny není nutný ihned, ale výrazně toto řešení vylepší váš poslech na pódiu, a zlikviduje odtamtud odposlechové bedny
- bude nutné přepojit všechny mikrofony a linky do splitteru
- zvukař si pak smíchá pouze FOH a o odposlech se nestará (pokud budou mit všichni svůj IEM), nemusí nic přepojovat, nehrozí Phantom, jen se musíte domluvit, kdo ho bude do mikrofonů pouštět
- toto je bezpečnější řešení, ale taky lehce nákladnější, i když splitter lze i vyrobit, buď s odpory, nebo Tesla vajíčky
Řešení s vlastním mixem pro odposlechy fungují tuším třeba Chinaski, Dominik Pecka u Škworu. S Presonusem to má třeba i konkrétně vyřešený kapela Wishmasters, kontakt ti pošlu do SZ.
V podstatě může nastat toto:
- blbě nastavené gainy na Presonusu, to se dá ale ošetřit, ideál by byl vozit si i vlastní mikrofony, které budou nastavené
- problém s kabeláží, pro přípoj do stageboxu je třeba XLR konektory - zde je ale stejně potřeba mít speciální kabeláž, protože Presonus má DO výstupy do multipinů
- problém s výstupní úrovní z DO - tady by asi mohl nastat problém, pokud má Presonus výstup na linkové úrovni, pak v případě analogového mixu (a části digitálních) u zvukaře může nastat problém, jelikož párák má většinou zapojený do mikrofonních XLR vstupů, ale linky jsou přes TRS a zvukař nebude mit určitě tolik redukcí aby to na mixu přepojil
Takže řešení je několik
1. varianta
- mix Presonus, komplet nastavený na IEM, přednastavené Gainy
- propojovací multikabel z mixu (multipiny Canon - tuším) na XLR-M, tak aby stačil ke SB zvukaře
- patřičný počet vlastních redukcí XLR-F na TRS, pozor ne kombo redukce, ale s krátkým třeba 10-15cm kabelem
- rack s IEM systémem pro všechny, ne nutně musí být všichni na bezdrátu, třeba k bicím, nebo klávesám stačí jen kabel
IEM pro všechny není nutný ihned, ale výrazně toto řešení vylepší váš poslech na pódiu, a zlikviduje odtamtud odposlechové bedny
- bude nutné přepojit všechny mikrofony a linky do Presonusu
- zvukař si pak smíchá pouze FOH a o odposlech se nestará (pokud budou mit všichni svůj IEM), ale v části případů bude muset použít vaše redukce XLR-TRS u mixu a asi bude nutné pohlídat si aby vám tam nepustil Phantom, nevím jak by se s tím Presonus na DO výstupu popral
2. varianta
- mix Presonus, komplet nastavený na IEM, přednastavené Gainy
- splitter, multikabel pro připojení od splitteru k Presonusu a ke SB zvukaře
- rack s IEM systémem pro všechny, ne nutně musí být všichni na bezdrátu, třeba k bicím, nebo klávesám stačí jen kabel
IEM pro všechny není nutný ihned, ale výrazně toto řešení vylepší váš poslech na pódiu, a zlikviduje odtamtud odposlechové bedny
- bude nutné přepojit všechny mikrofony a linky do splitteru
- zvukař si pak smíchá pouze FOH a o odposlech se nestará (pokud budou mit všichni svůj IEM), nemusí nic přepojovat, nehrozí Phantom, jen se musíte domluvit, kdo ho bude do mikrofonů pouštět
- toto je bezpečnější řešení, ale taky lehce nákladnější, i když splitter lze i vyrobit, buď s odpory, nebo Tesla vajíčky
Řešení s vlastním mixem pro odposlechy fungují tuším třeba Chinaski, Dominik Pecka u Škworu. S Presonusem to má třeba i konkrétně vyřešený kapela Wishmasters, kontakt ti pošlu do SZ.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř
Re: Mikrofon - snímaní stage
blaha: Kritické sú podľa mňa práve dve veci:
1. Prednastavenie gainov - toto sa podľa mňa nedá urobiť v prípade, ak kapela nemá všetko svoje - mikrofóny, odposluchy... Vždy hrozí, že s gainom budú hýbať nielen na zvukovke, ale aj počas hrania.
2. Muzikanti bez IEM - nechať muzikantov miešať si odposluchy do bední na malom hlučnom pódiu bez toho, aby mal zvukár akúkoľvek možnosť zasiahnuť, môže byť podľa mňa dosť nebezpečné a nemám s tým dobré skúsenosti.
Prvé riziko eliminuje splitter, to druhé eliminuje iba IEM alebo veľmi disciplinovaná kapela.
Určite je to iné, ak hudobníci presne vedie, čo robia a aký to bude mať dopad na zvuk. Ale ak si niekto nevie nastaviť úroveň komba alebo registrov na klávesoch, tak ťažko očakávať, že bude mať súdnosť pri nastavovaní odposluchu.
1. Prednastavenie gainov - toto sa podľa mňa nedá urobiť v prípade, ak kapela nemá všetko svoje - mikrofóny, odposluchy... Vždy hrozí, že s gainom budú hýbať nielen na zvukovke, ale aj počas hrania.
2. Muzikanti bez IEM - nechať muzikantov miešať si odposluchy do bední na malom hlučnom pódiu bez toho, aby mal zvukár akúkoľvek možnosť zasiahnuť, môže byť podľa mňa dosť nebezpečné a nemám s tým dobré skúsenosti.
Prvé riziko eliminuje splitter, to druhé eliminuje iba IEM alebo veľmi disciplinovaná kapela.
Určite je to iné, ak hudobníci presne vedie, čo robia a aký to bude mať dopad na zvuk. Ale ak si niekto nevie nastaviť úroveň komba alebo registrov na klávesoch, tak ťažko očakávať, že bude mať súdnosť pri nastavovaní odposluchu.
Re: Mikrofon - snímaní stage
Ještě bych poprosil - můžete mi nějaký splitter doporučit s cenou do např. 15.000,-? Našel jsem jen mikrofonní...
Re: Mikrofon - snímaní stage
Zdravím všechny.
Hraji se "svirest" kapele.
Předpoklad je, že všichni použijí své mikrofony, kabely a stejné nastavení hlasitosti na nástrojích.
Poté jednodušší řešení bude nandat to do Presonusu a nebo složitější a dražší do toho mikrofonního splitteru + rackového multidiboxu. Co byste doporučili?
Jenže zvažte máme:
Mikrofony - zpěv 5x
Mikrofon - saxofon 1x
Mikrofony - komba 2x
Mikrofony - bicí dynamické - 5x
Mikrofony - bicí kondenzátorové - 2x
Line XLR (baskytara) - dibox 1x
DI BOXY XLR (akustiky) 2x
klávesy - DIBOX 4x
Pad 3,5mm jack (pad, iPad) 1x
Sampler AKAI 6,3mm jack 2x
Má cenu cpát všechny mikrofony, co ozvučují bicí do toho Presonusu? Nestačilo by pro nás jen kopák + virbl?
Hraji se "svirest" kapele.
Předpoklad je, že všichni použijí své mikrofony, kabely a stejné nastavení hlasitosti na nástrojích.
Poté jednodušší řešení bude nandat to do Presonusu a nebo složitější a dražší do toho mikrofonního splitteru + rackového multidiboxu. Co byste doporučili?
Jenže zvažte máme:
Mikrofony - zpěv 5x
Mikrofon - saxofon 1x
Mikrofony - komba 2x
Mikrofony - bicí dynamické - 5x
Mikrofony - bicí kondenzátorové - 2x
Line XLR (baskytara) - dibox 1x
DI BOXY XLR (akustiky) 2x
klávesy - DIBOX 4x
Pad 3,5mm jack (pad, iPad) 1x
Sampler AKAI 6,3mm jack 2x
Má cenu cpát všechny mikrofony, co ozvučují bicí do toho Presonusu? Nestačilo by pro nás jen kopák + virbl?
- blaha
- Uživatel
- Příspěvky: 3588
- Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
- Bydliště: cca 10km od Jaroměře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mikrofon - snímaní stage
thomas: Pochopitelně to předpokládá ukázněnost kapely, tzn. nikdo nebude hejbat s Gainy, tohle ošéfovat jde, pokud by to nemělo jít mezi 8mi lidma, tak ať se na to vykašlou.
Jestli jsi si nevšiml, záměrně jsem nezmínil přepojení odposlechů na Presonus. Ale pro jistotu to napíšu naplno, přes Presonus pouze IEM, kdo nemá a potřebuje bednu, pak mu to míchá zvukař, kterej si nechá zapojený odposlechy na svým pultu, to tam ale mezi řádky zmiňuju.
Splitter, dá se vyrobit, na jeden kanál potřebuješ 1xXLR-F, 2xXLR-M, 1x trafo 1:1 (Tesla vejce 3AN670.07, nebo asi Neutrik NTE1), náklady na kanál cca 250-400,- Kč + nějakou krabici ideálně rackovou (cca 3-4 tis.).
Nebo koupit buď nový (= drahý), ale možná by se mohl dát na spec. bazarech koupit jetý, bohužel pro předpokládaný počet vstupů to bude asi taky hodně.
K tomu je taky potřeba kabeláž, opět s konektory, pro rychlejší zapojení by šli použít multipiny, to by vyšlo asi na víc, nebo to udělat kompaktně, na splitter pouze vstupní konektory a výstupy řešit dvěma multikabely s rozplety na jedné straně, jedním do SB zvukaře, druhým do Presonusu.
Mohlo by vám stačit tak 16 kanálů, ale i těch 24 by se do 15 tis. mohlo vejít (při samovýrobě vč. kabeláže).
Mikrofonní vstupy na splitteru, jsou proto/stejně jako na SB, že se uvažuje připojení mikrofonů přímo a linkovejch věcí (třeba klávesy), přes DIBox.
Splitter by byl vložený mezi mikrofony, nástroji a mixy (Presonus, zvukař).
Jo a ještě abych se vrátil k obecnému řešení, prvním a hlavním předpokladem, je aby kapela zapracovala na sobě, tzn. zpracovat aranže, srovnat rejstříky kláves, umravnit kytaristy i bubeníka, srovnat si co vlastně do odposlechu potřebuju a co tam chci. Znám spoustu kvalitních kapel, které chtějí pouze svůj zpěv, maximálně nějakou rytmiku a sólového zpěváka. Styl všechno všem a nikdo vlastně neví a neumí si říct kolik toho chce, je cesta do pekel.
Jestli jsi si nevšiml, záměrně jsem nezmínil přepojení odposlechů na Presonus. Ale pro jistotu to napíšu naplno, přes Presonus pouze IEM, kdo nemá a potřebuje bednu, pak mu to míchá zvukař, kterej si nechá zapojený odposlechy na svým pultu, to tam ale mezi řádky zmiňuju.
Splitter, dá se vyrobit, na jeden kanál potřebuješ 1xXLR-F, 2xXLR-M, 1x trafo 1:1 (Tesla vejce 3AN670.07, nebo asi Neutrik NTE1), náklady na kanál cca 250-400,- Kč + nějakou krabici ideálně rackovou (cca 3-4 tis.).
Nebo koupit buď nový (= drahý), ale možná by se mohl dát na spec. bazarech koupit jetý, bohužel pro předpokládaný počet vstupů to bude asi taky hodně.
K tomu je taky potřeba kabeláž, opět s konektory, pro rychlejší zapojení by šli použít multipiny, to by vyšlo asi na víc, nebo to udělat kompaktně, na splitter pouze vstupní konektory a výstupy řešit dvěma multikabely s rozplety na jedné straně, jedním do SB zvukaře, druhým do Presonusu.
Mohlo by vám stačit tak 16 kanálů, ale i těch 24 by se do 15 tis. mohlo vejít (při samovýrobě vč. kabeláže).
Mikrofonní vstupy na splitteru, jsou proto/stejně jako na SB, že se uvažuje připojení mikrofonů přímo a linkovejch věcí (třeba klávesy), přes DIBox.
Splitter by byl vložený mezi mikrofony, nástroji a mixy (Presonus, zvukař).
Jo a ještě abych se vrátil k obecnému řešení, prvním a hlavním předpokladem, je aby kapela zapracovala na sobě, tzn. zpracovat aranže, srovnat rejstříky kláves, umravnit kytaristy i bubeníka, srovnat si co vlastně do odposlechu potřebuju a co tam chci. Znám spoustu kvalitních kapel, které chtějí pouze svůj zpěv, maximálně nějakou rytmiku a sólového zpěváka. Styl všechno všem a nikdo vlastně neví a neumí si říct kolik toho chce, je cesta do pekel.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř
Re: Mikrofon - snímaní stage
Díky za odpověď.
Kytarista jsem já a jsem odted ukázněný, protože cca po roce usilovné práce a dolaďování se mi podařilo vychytat hlasitosti všech presetů (56). Takže odteď už mám kombo na 3/12 a hlasitost leze pořád stejná, resp. přizposůbená vždy dané skladbě. Problém bude akorát s klávesama, kde klávesák nepoužívá presety a jednotlivé zvuky dolaďuje dle ucha:( - ale na tom zapracujeme.
Jde mi ještě o toto - má cenu dávat do inearů komplet bicí? Nestačilo by dát třeba jen kopák a virbl a ostatní mikrofony poslat jen zvukaři?
Kytarista jsem já a jsem odted ukázněný, protože cca po roce usilovné práce a dolaďování se mi podařilo vychytat hlasitosti všech presetů (56). Takže odteď už mám kombo na 3/12 a hlasitost leze pořád stejná, resp. přizposůbená vždy dané skladbě. Problém bude akorát s klávesama, kde klávesák nepoužívá presety a jednotlivé zvuky dolaďuje dle ucha:( - ale na tom zapracujeme.
Jde mi ještě o toto - má cenu dávat do inearů komplet bicí? Nestačilo by dát třeba jen kopák a virbl a ostatní mikrofony poslat jen zvukaři?
Re: Mikrofon - snímaní stage
Na to se ptej sám sebe, jestli stačí kopák a virbl.
Zvukař bez www stránek
Re: Mikrofon - snímaní stage
Proto se casto do inearu posila kopak, virbl a overhead nebo hajtka.
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
Re: Mikrofon - snímaní stage
Presonus v pohodě zvládá DO pre EQ, úrovně mi šly do XLR na analogovém pultu s ničím nebyl problém. Byla to přesně taková aplikace, kdy si kapela na Presonu míchala IEM a z DO jsem si to odebíral do FOH.
- blaha
- Uživatel
- Příspěvky: 3588
- Registrován: úte 30. pro 2008 18:13:14
- Bydliště: cca 10km od Jaroměře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mikrofon - snímaní stage
Jo podle blokáče má Presonus DO hned za preampem a Gainem, tzn. nejde a ani nemůže jít třeba za EQ, nebo Post Fader, prostě je to na to jak dělaný.
Takže i Kamil odpověděl, stačí Presonus, ideálně ho dát ke SB zvukaře (nebo mit hotový multikabel tam i zpět - pokud by ho chtěl mit u sebe třeba bubeník, nebo kdokoliv jiný), kde se přepíchají potřebné mikrofony a přes DO se propojí zase zpět do SB, na Presonusu namíchat IEM, případně sluchátka, ostatní odposlechy ať míchá zvukař a postupně převést celou kapelu na IEM.
Takže i Kamil odpověděl, stačí Presonus, ideálně ho dát ke SB zvukaře (nebo mit hotový multikabel tam i zpět - pokud by ho chtěl mit u sebe třeba bubeník, nebo kdokoliv jiný), kde se přepíchají potřebné mikrofony a přes DO se propojí zase zpět do SB, na Presonusu namíchat IEM, případně sluchátka, ostatní odposlechy ať míchá zvukař a postupně převést celou kapelu na IEM.
Zdeněk "Bláha" Blahovec, ozvučení, světla, stage, instalace, poradenství, divadlo Jaroměř
Re: Mikrofon - snímaní stage
Dobrá tedy, zkusíme to.
Snad poslední dotaz - kdyby tedy FOH zvukař zapnul Phantom, byl by problém?
Předpokládám, že ten kondenzátorový overhead budeme mít napájený phantomem z našeho pultu.
Snad poslední dotaz - kdyby tedy FOH zvukař zapnul Phantom, byl by problém?
Předpokládám, že ten kondenzátorový overhead budeme mít napájený phantomem z našeho pultu.