Co správně má poslat DJ zvukaři ?
-
- Reklama
Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Dobrý den,
S kapelou jezdíme koncerty, kde je přítomen cizí zvukař. Já v kapele mám roli DJ a nedávno jsem si pořídil mix Reloop RMX-80. Hlavní výstup z mixu je 2 x XLR (L a R), případně 2 x cinch.
Zvukaři, kteří nás zvučí v 90% nezvučili nic jiného než rockové kapely a neví si se mnou rady. Mám trvat na tom, aby mi natáhl ty 2 XLR kabely ? Nebo jak vlastně bych měl tuto situaci řešit, když mám svůj vlastní DJ mix a zvukař taky svůj ? Z mé strany je vše ok, hlasitosti vyvážené, ale mám hrozné obavy z toho, jak správně vyvést zvuk z mého mixu do mixu zvukaře, aby to šlo na bedny tak, jak to má být - aby to zvukař zapojil správně a ne tak, aby to bylo přebuzené a nebo podobně.
Mám strach, že zvukař zapojí ty XLR kabely např. do mikrofonního vstupu a výsledek pak neposlouchatelný. Uměl by mi někdo poradit jaký výstup z mého mixu mám použít a jaký vstup by měl použit zvukař ? Budu moc vděčný za radu.
S kapelou jezdíme koncerty, kde je přítomen cizí zvukař. Já v kapele mám roli DJ a nedávno jsem si pořídil mix Reloop RMX-80. Hlavní výstup z mixu je 2 x XLR (L a R), případně 2 x cinch.
Zvukaři, kteří nás zvučí v 90% nezvučili nic jiného než rockové kapely a neví si se mnou rady. Mám trvat na tom, aby mi natáhl ty 2 XLR kabely ? Nebo jak vlastně bych měl tuto situaci řešit, když mám svůj vlastní DJ mix a zvukař taky svůj ? Z mé strany je vše ok, hlasitosti vyvážené, ale mám hrozné obavy z toho, jak správně vyvést zvuk z mého mixu do mixu zvukaře, aby to šlo na bedny tak, jak to má být - aby to zvukař zapojil správně a ne tak, aby to bylo přebuzené a nebo podobně.
Mám strach, že zvukař zapojí ty XLR kabely např. do mikrofonního vstupu a výsledek pak neposlouchatelný. Uměl by mi někdo poradit jaký výstup z mého mixu mám použít a jaký vstup by měl použit zvukař ? Budu moc vděčný za radu.
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Vycházel bych z předpokladu, že zvukař není debil a ví, kam má zapojit linkové výstupy z tvého mixu a zároveň pozná, kdy je "to" přebuzené. Pro sichr, když není jistota, že zvukař není debil, případně si dal něco silnějšího, je velký problém mu říci: "Potřebuju dvě lajny do sterea..."? A pro tuplem sichr, při zvukovce pustit zvukaři signál ze svého mixu a jít si poslechnout? Toto však moc nedoporučuji. Zvukař pozná, že ho máš za debila a nebude tě mít rád...
Co nejde silou, jde ještě větší silou...
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
No pěkně popsáno. Díky za odpověď. Vycházet z předpokladu, že zvukař není debil prostě nemůžu, někdo je na úrovni, ale něčí znalosti končí nazvučením kytary, bicích a zpěvu. Už se mi stalo i několikrát, že jsem zvukaři musel půjčovat kabely, protože je neměl nebo je měl příliš krátké. Obecně, zvukařům se nechce ani řešit to stereo, většinou mi odseknou, že stačí mono a hádají se se mnou o ten jeden kabel. Ale jak jim mám vysvětlit, že to není kytara, ale že tam to stereo má opravdu smysl ? Je to spíš můj osobní problém, ale bere mi to chuť hrát živě.
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Urcite mu dat tie XLR a teda nosit so sebou nejake 2 dlhsie.
Kazdopadne ked sa ide cez nejaku cudziu aparaturu, tak je to vzdy koledovanie si o pruser, pokial sa samozrejme nejedna o nejaky fest s profi zvukarmi. Mne sa to par krat stalo a od vtedy si nosim vsetko so sebou vlastne.
Kazdopadne ked sa ide cez nejaku cudziu aparaturu, tak je to vzdy koledovanie si o pruser, pokial sa samozrejme nejedna o nejaky fest s profi zvukarmi. Mne sa to par krat stalo a od vtedy si nosim vsetko so sebou vlastne.
"Keď je zvuk dobrý, tak je zvuk dobrý"
http://www.hrbikmedia.eu
http://www.hrbikmedia.eu
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Možná bych doporučil mít i vlastní DI boxy s galvanickým oddělením, protože pokud debil pustí fantom do příslušných vstupů, nemusel by to DJ mix ustát. A ono se to může omylem stát i normálnímu zvukaři. Také možnost volby útlumu na diboxu by nebyla od věci právě pro případ přebuzování vstupů FOH mixu, např. jako má BSS AR133: 0, -20, -40dB.
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Taky bych doporučil použít vlastní kvalitní DIBOX - mělo by to vyřešit veškeré problémy, jak s úrovní signálu, impedancí, galvanického oddělení atd. Ideální poměr cena výkon je pasivní dvoukanálový box od Prodance s trafy Jensen.
Zvukař bez www stránek
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Správně poslat zvukaři můžete cokoli, co bude mít čistý co nejméně zkreslený signál a zvukař by ideálně mohl předem vědět, co se po něm bude chtít aby do mixu připojil a jinak je to na něm, aby se s příslušnými konektory a příslušnou úrovní signálu vypořádal. Pokud často narážíte na zvukaře, kteří neví co si počít s linkovou úrovn signálu na XLR, a nemůžete s tím nic dělat, můžete si koupit di-box který umí symetrický vstup, je stereo a jde na něm nastavit útlum. Namátkou třeba tohle.
http://kytary.cz/art-dual-x-direct/HN121744/
I když to není pro vás ideální kousek, protože při linkovém výstupu nepotřebujete do-box aktivní a řešit jeho napájení (baterie nebo phantom), ale kvalitní pasivní di-box, co by tohle uměl, možná vyjde citelně dráž.
Třeba se tu objeví někdo ze znalejších, kdo vytáhne lépe vyhovující kousek a nebude citelně dražší.
http://kytary.cz/art-dual-x-direct/HN121744/
I když to není pro vás ideální kousek, protože při linkovém výstupu nepotřebujete do-box aktivní a řešit jeho napájení (baterie nebo phantom), ale kvalitní pasivní di-box, co by tohle uměl, možná vyjde citelně dráž.
Třeba se tu objeví někdo ze znalejších, kdo vytáhne lépe vyhovující kousek a nebude citelně dražší.
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Já toho mám na zapojení právě celkem už dost, právě proto jsem se chtěl DI boxu vyhnout ... do DJ mixu mám napojený sampler, podklady (ty mám jemně zmasterované a taky nahozený limiter), syntetizér. Ale je vás víc, co to doporučují tak do toho asi půjdu...je pravda, že se na zvukaře nedá opravdu spolehnout, hlavně když tady hrajeme víceméně takový hudební "okresní přebor"..docela si umím představit tu situaci s fantomovým napájením poslaným zpětně na výstup do mého mixáku .
Aleš: A nevyšel by levněji a jednodušeji jeden dvoukanálový DI-box ?
J.J. : Di - box značky Prodance neumím nikde najít. Možná myslíte DI-box ze stránek prodance.cz ? Neposlal byste konkrétní typ ?
mkarr: "zvukař by ideálně mohl předem vědět, co se po něm bude chtít, aby do mixu připojil." Ano mohl a také z mé strany o tom vždy ví , STAGE PLAN s přesným popisem a ilustracemi posílám na akce pokaždé s poselstvím, aby to bylo předáno zvukaři. No věřte tomu nebo ne, ani jednou se ani jeden z nich na to nepodíval. Ani jednou. A potom na pódiu se můžou podělat z toho, co to tam po nich chci. A kolikrát je to jen ostuda, než se vůbec začne. To je to o čem mluvím a co mi bere chuť do živého hraní.
Raději bych určitě pasivní DI box, i když vyjde dráž. Kdyby si tohle ještě někdo četl, nedoporučili byste nějaký pasivní DI BOX dvoukanálový pro vstupy XLR ? A na výstupu by bylo ideální mít na výběr XLR i JACK. Kvůli dostupnosti kabeláže, ale nutnost to není. V záloze můžu vozit XLR kable i pro zvukaře (tohle zní fakt divně )
Aleš: A nevyšel by levněji a jednodušeji jeden dvoukanálový DI-box ?
J.J. : Di - box značky Prodance neumím nikde najít. Možná myslíte DI-box ze stránek prodance.cz ? Neposlal byste konkrétní typ ?
mkarr: "zvukař by ideálně mohl předem vědět, co se po něm bude chtít, aby do mixu připojil." Ano mohl a také z mé strany o tom vždy ví , STAGE PLAN s přesným popisem a ilustracemi posílám na akce pokaždé s poselstvím, aby to bylo předáno zvukaři. No věřte tomu nebo ne, ani jednou se ani jeden z nich na to nepodíval. Ani jednou. A potom na pódiu se můžou podělat z toho, co to tam po nich chci. A kolikrát je to jen ostuda, než se vůbec začne. To je to o čem mluvím a co mi bere chuť do živého hraní.
Raději bych určitě pasivní DI box, i když vyjde dráž. Kdyby si tohle ještě někdo četl, nedoporučili byste nějaký pasivní DI BOX dvoukanálový pro vstupy XLR ? A na výstupu by bylo ideální mít na výběr XLR i JACK. Kvůli dostupnosti kabeláže, ale nutnost to není. V záloze můžu vozit XLR kable i pro zvukaře (tohle zní fakt divně )
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
[OT]
[/OT]
Na našem okrese a vlastně všude, kde hrál jeden můj kamarád-basák, není zvukaře, který by neodjížděl z kšeftu bez jednoho kabelu jack-jack Vždy to začíná větou: "Prosím tě, neměl bys kabel džekdžek? Mně to ňák nehraje...". Při balení se na to "zapomene" a na pódiu po něm zůstane jeden nehrající kabel. Taky jsem tuto "výměnu" absolvoval. Nutno však přiznat, že jsem na tom vydělal. Neznámý kolega, který mu kabel poskytl přede mnou, používá hodně kvalitní kabely a konektory a mně stačilo jen přeletovat vytržený drát... Takže: "Tome! díky za kabel..."V záloze můžu vozit XLR kable i pro zvukaře (tohle zní fakt divně )
[/OT]
Co nejde silou, jde ještě větší silou...
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Prodance to vede pod značkou Megaton
http://www.prodance.cz/lv-di-box-xf-1.html
http://www.prodance.cz/lv-di-box-xf-1.html
Zvukař bez www stránek
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Jistěže dvoukanál je vhodnější, nemyslel jsem taky AR133 jako doporučení pro tento případ, ale jako příklad diboxu s přepínatelným útlumem.
Zrovna diboxu s galvanickým oddělením bych se určitě nevyhýbal, právě z toho důvodu možného nechtěného puštění fantomu na výstupy tvého mixu. Ten to nemusí přežít a s kým pak budeš řešit opravu?
Dibox nepředstavuje zase tolik přidané složitosti navíc, aby to za tuto jistotu nestálo.
Uvedený dibox Megaton obsahuje vemi slušná trafa. Ovšem má převodní poměr 1:1, což by neřešilo případy snadno přebuditelných vstupů FOH mixu. Prodance tam má i jiné modely se sestupnými poměry 3:1, 5:1 a 12:1, které by v takových případech mohly být vhodnější. Ovšem zeslabení signálu je u nich pevně dané, nelze ho měnit, ani vyřadit.
http://www.prodance.cz/lv-di-box-121.html
http://www.prodance.cz/lv-di-box-51.html
http://www.prodance.cz/lv-di-box-31.html
Zrovna diboxu s galvanickým oddělením bych se určitě nevyhýbal, právě z toho důvodu možného nechtěného puštění fantomu na výstupy tvého mixu. Ten to nemusí přežít a s kým pak budeš řešit opravu?
Dibox nepředstavuje zase tolik přidané složitosti navíc, aby to za tuto jistotu nestálo.
Uvedený dibox Megaton obsahuje vemi slušná trafa. Ovšem má převodní poměr 1:1, což by neřešilo případy snadno přebuditelných vstupů FOH mixu. Prodance tam má i jiné modely se sestupnými poměry 3:1, 5:1 a 12:1, které by v takových případech mohly být vhodnější. Ovšem zeslabení signálu je u nich pevně dané, nelze ho měnit, ani vyřadit.
http://www.prodance.cz/lv-di-box-121.html
http://www.prodance.cz/lv-di-box-51.html
http://www.prodance.cz/lv-di-box-31.html
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Ještě k tomu nechtěně zapnutému fantomu, to není jen nějaká "výsada okresního přeboru", to se může stát komukoliv na jakékoliv akci. Nikdo není neomylný a je lépe se proti tomu pojistit.
Co se týče stageplánů, ty se právě ke zvukařům mnohdy vůbec nedostanou. Pořadatel na to buď zapomene, nebo se na to vykašle, protože mu to nepřipadá důležité, zvlášť pokud se nejedná o známého umělce-kapelu, hvězdu večera.
Takže těžko to mít za zlé vždy jen zvukařům. Sám to občas zažívám jako kapelní zvukař, že po příjezdu na místo nemá osádka aparatury o nás žádné informace. Naštěstí to nemáme složité a zpravidla se vše vyřeší za pochodu bez zdržení.
Co se týče stageplánů, ty se právě ke zvukařům mnohdy vůbec nedostanou. Pořadatel na to buď zapomene, nebo se na to vykašle, protože mu to nepřipadá důležité, zvlášť pokud se nejedná o známého umělce-kapelu, hvězdu večera.
Takže těžko to mít za zlé vždy jen zvukařům. Sám to občas zažívám jako kapelní zvukař, že po příjezdu na místo nemá osádka aparatury o nás žádné informace. Naštěstí to nemáme složité a zpravidla se vše vyřeší za pochodu bez zdržení.
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Být Vámi, tak vůbec nejezdím a nevystupuji na akcích, kde zvukař :
a/ nemá na FOH pultu rezervní buď jeden stereo linkový vstup na XLR/jack, nebo dva běžné mono XLR vstupy
b/ nemá v zásobě příslušné redukce či redukční kabely, aby dokázal zpracovat jednu stereolinku navíc
c/ neumí na dvou běžných mono XLR vstupech zapnout PAD/line a stáhnout gain na nulu /pak takový vstup zpracuje až +12dBu/
d/ nemá na stageboxu dvě volné symetrické XLR/jack linky k pultu
e/ nemá v rezervě minimálně ty dva desetimetrové XLR-XLR kabely
f/ je takový vůl, že by opravdu dokázal do XLR vstupu, přepnutého na line úroveň pustit fantomové napětí
g/ pokud propojením Vaší a PA aparatury vznikne brum, je povinen se o jeho odstranění postarat zvukař, nikoli Vy
h/ není Vaší povinností, jako vystupujícího, si vozit vlastní kabely a DI box stejně, jako si např. bubeník nevozí vlastní sadu mikrofonů /většina/. Semtam se stane, že si např. velmi dobrý zpěvák vozí na akce některého typu vlastní mikrofon nebo sadu, to je ale z toho důvodu, že jde o výjimečně kvalitní výrobek výjimečné značky, která dotyčnému zpěvákovi prostě "přesně sedí" a nechce riskovat, že bude muset zpívat do nějaké E825. Samozřejmě, vlastní iniciativou můžete mít připraveno vše potřebné, třeba i ve dvou provedeních /XLR-XLR a XLR-TRS/, eliminujete tak vlastní iniciativou možné potíže, vyplývající z bodů d, e, f.
Opravdu bych se, už kvůli Vaší profesionální pověsti, raději neúčastnil akcí, kde místní zvukař nezvládá více, než dva body z výše uvedeného výpisu.
Ještě mě napadlo se zeptat: Z jakých konkrétních důvodů používáte při profesionálních vystoupeních techniku Reloop?
a/ nemá na FOH pultu rezervní buď jeden stereo linkový vstup na XLR/jack, nebo dva běžné mono XLR vstupy
b/ nemá v zásobě příslušné redukce či redukční kabely, aby dokázal zpracovat jednu stereolinku navíc
c/ neumí na dvou běžných mono XLR vstupech zapnout PAD/line a stáhnout gain na nulu /pak takový vstup zpracuje až +12dBu/
d/ nemá na stageboxu dvě volné symetrické XLR/jack linky k pultu
e/ nemá v rezervě minimálně ty dva desetimetrové XLR-XLR kabely
f/ je takový vůl, že by opravdu dokázal do XLR vstupu, přepnutého na line úroveň pustit fantomové napětí
g/ pokud propojením Vaší a PA aparatury vznikne brum, je povinen se o jeho odstranění postarat zvukař, nikoli Vy
h/ není Vaší povinností, jako vystupujícího, si vozit vlastní kabely a DI box stejně, jako si např. bubeník nevozí vlastní sadu mikrofonů /většina/. Semtam se stane, že si např. velmi dobrý zpěvák vozí na akce některého typu vlastní mikrofon nebo sadu, to je ale z toho důvodu, že jde o výjimečně kvalitní výrobek výjimečné značky, která dotyčnému zpěvákovi prostě "přesně sedí" a nechce riskovat, že bude muset zpívat do nějaké E825. Samozřejmě, vlastní iniciativou můžete mít připraveno vše potřebné, třeba i ve dvou provedeních /XLR-XLR a XLR-TRS/, eliminujete tak vlastní iniciativou možné potíže, vyplývající z bodů d, e, f.
Opravdu bych se, už kvůli Vaší profesionální pověsti, raději neúčastnil akcí, kde místní zvukař nezvládá více, než dva body z výše uvedeného výpisu.
Ještě mě napadlo se zeptat: Z jakých konkrétních důvodů používáte při profesionálních vystoupeních techniku Reloop?
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
PeBe: No a mně na minulém koncertě zvukař po výkonu, kdy jsem mu půjčoval kable, kdy nabodal výstupy od nás, které vůbec napojovat neměl a pouštěl mezi lidi v písničkách nahlas metronom, tak po skončení koncertu si ještě začal balit můj mikrofonní kabel do své výbavičky https://imusicdata.cz/sommer-cable-scn9 ... i-highflex
JJ: no vypadá zajímavě. Ale je to pořád převod z XLR na XLR, tedy tak jako tak musím myslet na to, abych měl u sebe kabely, kdyby zvukař nebyl vybaven. Sice by mi mixák nezačal asi jiskřit, ale chybí mi tam třeba ta redukce dB jako u BSS AR133. Když mám na mixu samo o sobě symetrické výstupy, tak jakou by to mělo jinak úlohu než tu ochrannou ?
Aleš: Dobrá otázka - s kým pak řešit opravu, když by pořadatelé nejraději nedali ani na cesťák ? U těch zmíněných modelů jsou to napevno dané sestupní poměry. Tedy když to v ideálním případě zapojí zvukař dobře, signál mu bude přicházet ode mě slabý.
K těm STAGE plans - uznávám, že za to mohl v nejednom případě i pořadatel.
Petr Z.: Když ke zvukaři zatím ani jednou nedošel obyčejný STAGE plan, obávám se, že k němu nedorazí ani jeden ze zmíněných bodů. Ale i ten STAGE plan by mu měl tak jako tak stačit, aby věděl, jestli to zapojit zvládne nebo ne. Od toho to přece je. A když se k němu nedostane, je to těžké.
Profesionální pověst, ani profesionální vystoupení nemáme , možná proto ten Reloop . Používám jenom ten mix, četl jsem docela dobré recenze a cenově to vyjde přece jen o dost levněji než Pioneer, Denon atd.
JJ: no vypadá zajímavě. Ale je to pořád převod z XLR na XLR, tedy tak jako tak musím myslet na to, abych měl u sebe kabely, kdyby zvukař nebyl vybaven. Sice by mi mixák nezačal asi jiskřit, ale chybí mi tam třeba ta redukce dB jako u BSS AR133. Když mám na mixu samo o sobě symetrické výstupy, tak jakou by to mělo jinak úlohu než tu ochrannou ?
Aleš: Dobrá otázka - s kým pak řešit opravu, když by pořadatelé nejraději nedali ani na cesťák ? U těch zmíněných modelů jsou to napevno dané sestupní poměry. Tedy když to v ideálním případě zapojí zvukař dobře, signál mu bude přicházet ode mě slabý.
K těm STAGE plans - uznávám, že za to mohl v nejednom případě i pořadatel.
Petr Z.: Když ke zvukaři zatím ani jednou nedošel obyčejný STAGE plan, obávám se, že k němu nedorazí ani jeden ze zmíněných bodů. Ale i ten STAGE plan by mu měl tak jako tak stačit, aby věděl, jestli to zapojit zvládne nebo ne. Od toho to přece je. A když se k němu nedostane, je to těžké.
Profesionální pověst, ani profesionální vystoupení nemáme , možná proto ten Reloop . Používám jenom ten mix, četl jsem docela dobré recenze a cenově to vyjde přece jen o dost levněji než Pioneer, Denon atd.
- Zdeněk Prodance
- Uživatel
- Příspěvky: 4039
- Registrován: pon 18. dub 2011 11:17:46
Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?
Podle návodu by ten mix měl mít možnost nastavit jakýsi limiter výstupního napětí, nevím co tím reálně myslí, tedy jestli to funguje jako limiter nebo jde o něco jiného, ale udávaných maximálně až -12dB by asi už stačilo, aby nepřebuzoval běžné mikrofonní vstupy, pokud to v nich kvůli XLR skončí a půjde o mix bez padu na XLR. Vzhledem k tomu, že asi nemůžete předem získat věrohodné informace o modelu mixu, jeho obsazení a stavu kufru s kabely a krabičkami dotyčného zvukaře, bych se rozhodně pár kabely a redukcemi asi vybavil a minimálně ta dvě signálová trafa v krabičkách nebo krabičce s sebou taky vozil. Ušetří to nervy, čas, hádačky o tom, co kdo měl a neměl zařídit a co je nebo není standard (stereo v podobných případech rozhodně je, ale "kytaroví zvukaři" si občas myslí, že tahle sekce jejich mixu je tam omylem). Hlídat při balení se musí všechno a tady zrovna zas tak velká škoda nehrozí a jak už bylo psáno, jsou tyhle "fitinky" tak trochu průtokové, tedy občas se nějaká ztratí (nám hlavně redukce RCA/jack, ta se odnese velmi snadno zapíchnutá v mixu), u kabelů pomáhá atypická barva.
H.M.
H.M.
Prodance, http://www.prodance.cz