od TomasVv » úte 01. zář 2015 15:42:39
Koukám, že můj příspěvek se neuchytil, tak znovu:
Všesměrový je pouze jeden subbasový box. Jak je jich více, hraje roli jejich vzdálenost mezi sebou a posluchačem, rozdíly ve vzdálenosti mezi posluchačem a boxem 1 a posluchačem a boxem 2. Pokud je rozdíl vzdáleností 1/2 vlnové délky, tento kmitočet se u posluchače odečte. Tím se vytvoří směrová charakteristika subbasů. Ta může být dobře využita, aby basy hrály kam mají a nehrály do pódia, nebo jinam, kam si nepřejeme, nebo taky můžeme na ni dojet, protože budou hrát basy všude jinak a nikde dobře.
Proto se basovky obvykle fázují - měří se kmitočtově-fázová charakteristika a jednotlivé boxy se zpožďují a ekvalizují, aby tyto charakteristiky byly co nejpodobnější. Problém nastává při kombinaci různých typů basovek - přímé, horny, bandpass, někdy to prostě ani nejde nastavit tak, aby to mohlo hrát spolu (v rozumné kvalitě) ani se špičkovým vybavením.
Koukám, že můj příspěvek se neuchytil, tak znovu:
Všesměrový je pouze jeden subbasový box. Jak je jich více, hraje roli jejich vzdálenost mezi sebou a posluchačem, rozdíly ve vzdálenosti mezi posluchačem a boxem 1 a posluchačem a boxem 2. Pokud je rozdíl vzdáleností 1/2 vlnové délky, tento kmitočet se u posluchače odečte. Tím se vytvoří směrová charakteristika subbasů. Ta může být dobře využita, aby basy hrály kam mají a nehrály do pódia, nebo jinam, kam si nepřejeme, nebo taky můžeme na ni dojet, protože budou hrát basy všude jinak a nikde dobře.
Proto se basovky obvykle fázují - měří se kmitočtově-fázová charakteristika a jednotlivé boxy se zpožďují a ekvalizují, aby tyto charakteristiky byly co nejpodobnější. Problém nastává při kombinaci různých typů basovek - přímé, horny, bandpass, někdy to prostě ani nejde nastavit tak, aby to mohlo hrát spolu (v rozumné kvalitě) ani se špičkovým vybavením.