od Petr Z. » úte 27. pro 2016 0:56:27
Jak jsem si u ZESILOVAČŮ aktivek všiml, tak výrobci se vždy snaží o to, aby mohli použít pokud možno standardizovaný materiál k dosažení potřebného výkonu - i za cenu reproduktoru se zákaznickou impedancí.
Je mnohem jednodušší a levnější použít např. kondenzátory na 100V, než nechávat vyrábět zákaznické např. na 125V, protože standardní typy na další stupeň, tedy 160V už jsou o dost dražší a do daného objemu ani nevejde potřebná kapacita.
Obecně jsou i "vysokonapěťové" výkonové tranzistory o dost dražší, než typy pro nižší napětí a o něco vyšší proudy a tak je to obecně s téměř veškerým materiálem - a to nejenom do zesilovačů aktivek, ale obecně.
Jen někteří výrobci /a neplatí to zdaleka jen pro oblast PA/ pro zdání jakési výjimečnosti výrobku a také zisku z výhradně jím poskytovaného servisu a dílů používají vysloveně zákaznický, popř. alespoň zákaznicky šifrovaně značený materiál, mnohdy prakticky nenahraditelný standardním. Ono to ve výsledku vyjde o něco dráže při výrobě, ale zaplatí to vždy zákazník, neboť, jak již bylo řečeno, přístroj vykazuje v několika ohledech zdání výjimečnosti, je možno si dovolit mírně vyšší prodejní cenu a pak je zde onen výhradní servis..
V oboru PA v těchto prasárničkách suverénně vede Peavey, ostatní to až tolik do extrému neženou. Takto to v oboru dražšího HiFi kdysi praktikovala Matsushita, resp. dnešní Panasonic Corp. a jejich bývalá divize Technics.
A dodnes to takto praktikuje ve stejném oboru např. mnou smrtelně nenáviděná Sony, zčásti ještě i Denon a pár dalších "značkových" výrobců.
Pokud tedy konstruktérovi - výrobci vyjde, že při použití řečených standardních, hromadně vyráběných 100V kondenzátorů, hromadně vyráběných standardních tranzistorů a všeho dalšího /i dílů do zdrojů/ se dosáhne potřebného výkonu jen do impedance někde mezi 4 a 8 ohmy, nechají tedy sérii reproduktorů pro daný výrobek vyrobit třeba v 6,5 ohmu. Téměř nic to nestojí a získá se tím i "výhoda nenahraditelnosti" - neboť pro příslušně drahý, "speciální" zákaznický náhradní díl musíte jen k výrobci, nebo jen do jím autorizovaného servisu.
Každý výrobek má jisté rezervy a proti poškození kdejakými druhy přetížení se pokud možno chrání i sám výrobce, veden snahou omezit reklamace na minimum. Takže bych se např. nebál přímo poškození zesilovačů, pokud by opravdu byly konstruovány pro 6R zátěž a připojil se čtyřohmový typ. Je tu ale něco jiného - pro tuto zátěž může mít zdrojová část i zesilovače samotné nastaveny určité proudové limity i další parametry, které s jinou zatěžovací impedancí prostě "nebudou sedět". Tím nejmírnějším následkem pak bude jen citelná ztráta výkonu, nebo dřívější nástup limiterů.
Své o tom jistě bude vědět pan Mašín, lidé ze servisu Prodance a jistě i jiných.
Jak jsem si u ZESILOVAČŮ aktivek všiml, tak výrobci se vždy snaží o to, aby mohli použít pokud možno standardizovaný materiál k dosažení potřebného výkonu - i za cenu reproduktoru se zákaznickou impedancí.
Je mnohem jednodušší a levnější použít např. kondenzátory na 100V, než nechávat vyrábět zákaznické např. na 125V, protože standardní typy na další stupeň, tedy 160V už jsou o dost dražší a do daného objemu ani nevejde potřebná kapacita.
Obecně jsou i "vysokonapěťové" výkonové tranzistory o dost dražší, než typy pro nižší napětí a o něco vyšší proudy a tak je to obecně s téměř veškerým materiálem - a to nejenom do zesilovačů aktivek, ale obecně.
Jen někteří výrobci /a neplatí to zdaleka jen pro oblast PA/ pro zdání jakési výjimečnosti výrobku a také zisku z výhradně jím poskytovaného servisu a dílů používají vysloveně zákaznický, popř. alespoň zákaznicky šifrovaně značený materiál, mnohdy prakticky nenahraditelný standardním. Ono to ve výsledku vyjde o něco dráže při výrobě, ale zaplatí to vždy zákazník, neboť, jak již bylo řečeno, přístroj vykazuje v několika ohledech zdání výjimečnosti, je možno si dovolit mírně vyšší prodejní cenu a pak je zde onen výhradní servis..
V oboru PA v těchto prasárničkách suverénně vede Peavey, ostatní to až tolik do extrému neženou. Takto to v oboru dražšího HiFi kdysi praktikovala Matsushita, resp. dnešní Panasonic Corp. a jejich bývalá divize Technics.
A dodnes to takto praktikuje ve stejném oboru např. mnou smrtelně nenáviděná Sony, zčásti ještě i Denon a pár dalších "značkových" výrobců.
Pokud tedy konstruktérovi - výrobci vyjde, že při použití řečených standardních, hromadně vyráběných 100V kondenzátorů, hromadně vyráběných standardních tranzistorů a všeho dalšího /i dílů do zdrojů/ se dosáhne potřebného výkonu jen do impedance někde mezi 4 a 8 ohmy, nechají tedy sérii reproduktorů pro daný výrobek vyrobit třeba v 6,5 ohmu. Téměř nic to nestojí a získá se tím i "výhoda nenahraditelnosti" - neboť pro příslušně drahý, "speciální" zákaznický náhradní díl musíte jen k výrobci, nebo jen do jím autorizovaného servisu.
Každý výrobek má jisté rezervy a proti poškození kdejakými druhy přetížení se pokud možno chrání i sám výrobce, veden snahou omezit reklamace na minimum. Takže bych se např. nebál přímo poškození zesilovačů, pokud by opravdu byly konstruovány pro 6R zátěž a připojil se čtyřohmový typ. Je tu ale něco jiného - pro tuto zátěž může mít zdrojová část i zesilovače samotné nastaveny určité proudové limity i další parametry, které s jinou zatěžovací impedancí prostě "nebudou sedět". Tím nejmírnějším následkem pak bude jen citelná ztráta výkonu, nebo dřívější nástup limiterů.
Své o tom jistě bude vědět pan Mašín, lidé ze servisu Prodance a jistě i jiných.