mkarr:
Tak asi je to potřeba brát spíš tak, že vyhoukání je základ boje se zpětnou vazbou, tedy když mám problémy, jdu si najít na čem mi to vazbí. Nikoli, že postavím aparát a jdu vyhoukávat mikrofony.
Nevím, jestli jsem tě pochopil, ale za základ "boje" se zpětnou vazbou považuji eliminaci podmínek pro její vznik. Vazba je následek nevhodného umístění/zesílení mikrofonů a PA v daném prostoru. Samozřejmě jsou horší i lepší místa...
Vaše jiné možnosti jsou některé tak nějak samozřejmé, že to ani nepovažuju za boj se zpětnou vazbou, ale spíš za prevenci, která se dělá automaticky.
Divil by ses, co a kam jsou schopní někteří "takyzvukaři" postavit včetně beden Skytec, mikrofonu za 500,- apod.
Vaše jiné možnosti jsou některé tak nějak samozřejmé, že to ani nepovažuju za boj se zpětnou vazbou, ale spíš za prevenci, která se dělá automaticky. Jiné bohužel moc nefungují.
Třeba stažení hlasitosti doprovodné kapely, se dá použít jen ve chvíli, kdy je celá doprovodná kapela elektronická, jinak celou případnou kapelu dorovnáváte k nejhlasitějšímu akustickému nástroji a to je v kostele často větší problém, než celý sbor. Stejně tak různé změny umístění mikrofonů. Pak vám přijde člověk s kytarou, postaví se k mikrofonu trošku jinak než minule a krásně vám tam tělem kytary odrazí zvuk z PAčka, kterého jste se změnou polohy mikrofonu před chvíli zbavil.
A změna umístění sboru.... No ještě jsem neviděl sbor, který by se přestěhoval z předtím pečlivě vybíraného místa (které je obvykle stejně jen jedno smysluplné), jen proto, že si to zvukař přál.
To umístění PA považuju naopak za tu prevenci, o které bych ani nemluvil jako o boji se zpětnou vazbou.
Velmi nesouhlasím, změna hlasitosti kapely se dá například velice dobře dosáhnout umístěním kapely na kůr k varhanům či na ochoz. To je super například pokud tam umístíš trumpetisty (a ještě to dobře vypadá). Takto si navíc třeba uvolníš místo pro sboristy dole. Nebo obráceně sbor nahoře, kapela dole...
Nebo lze sbor rozdělit a umístit na ochozy vlevo a vpravo do patra kostela...
Nebo lze sboristy umístit před oltář či za oltář...
Nebo lze PA zavěsit nad sbor na ochozy po bocích či na stojany a sklopit dolů na lidi...
Nejsou jen kostely v Horní - Dolní, které mají jednu velkou "místnost" a ještě tomu bídnou...
Záleží samozřejmě na tom koho zvučíš (např. školáky nebo profíky - aby to mělo smysl řešit) a musí k tomu být svolná i farnost...
Za boj právě naopak považuju to vyhoukání a případně zapojení nějakého procesoru, co to udělá z části za mě. A co se týče toho, jestli je vhodnější to dělat na pultu z hlediska šetrnějšího zásahu, Schválně jsem zmiňoval značku Sabine, která je v tomto oboru jedním z těch co to umějí
Taky nesouhlasím:
- 99,9% zvukařů má antifeedback procesor zapojený do mainu, tudíž si v PA udělá díry podle toho nejhůř nastaveného mikrofonu
- zrovna Sabine já považuji za málo povedený, dělá si občas co chce a to nemluvím o tom, co dělá s fázemi. Nicméně nejlepší antifeedback je žádný antifeedback.
Ekvalizéry na jednotlivých vstupech slouží především k tomu, abyste z toho co nabral mikrofon, udělal co nejposlouchatelnější výsledek. Když je použijete na boj proti zpětné vazbě, tak, pokud to vůbec trefíte srovnatelně dobře, připravil jste se o ekvalizer na doladění zvuku pro solidní poslouchatelnost. Digitální pulty v kategorii samozvučících se těles a cenovce naznačené při výběru mikrofonů, nebudou oplývat parametrickými ekvalizery řaditelnými za sebe. Často nebudou mít ani ten insert, aby se tam dal dát ten externí procesor, jen na konkrétní kanál/y
Téměř všechny malé digitální pulty jako např. UI24 apod. mají minimálně 4 parametry + lowpas a hipass. Takže když použiji jeden nebo dva parametry a třeba hipass, tak mě pořád zbydou ještě 2-3 parametry. S tím se pořád dá pracovat. Pokud by i to bylo málo, mohl by sis ten vstup dát do grupy a použít ekvalizér grupy nebo VCA. Jestli i potom máš problém na více frekvencích, pátral bych jinde - špatná frekvenční nebo fázová charakteristika PA atd.
Mimochodem, pokud nedáváš vyhledání kritických frekvencí sluchem, můžeš použít třeba RTA, například ve zmíněném UI24 je integrovaný...
Insert je nesmysl, už proto, že bys těch antifedbacků potřeboval několik...
Procesory mi v kostelích docela fungují. Právě do problematických prostor jsou určené. V pohodových prostorách je nikdo nepotřebuje. Jen v kostelích mají trošku horší pověst kvůli náchylnosti považovat varhany za zpětnou vazbu Takže je lepší si filtry zamknout, alespoň většinu a nenechat je přelaďovat jak se jim zachce, pokud se má hrát i na varhany.
Mám opačnou zkušenost, nakonec výše jsi si odpověděl ohledně pověsti antifeedbacků.
Jinak nerad bych vyvolal dojem, že to o čem se tu bavíme děláme často. Většina z výše popsaného jsou extrémy, které je málokdy potřeba řešit. Navíc kostely už tak často neděláme.