od TomasVv » úte 12. zář 2017 17:07:48
Když umístíš dva kompakty, jako třeba ART 712 těsně vedle sebe, frekvence, které odpovídají 1/2 vlnové délce vzdálenosti středů reproduktorů a nižší se sečtou, jako by to byl jeden reprák o 6dB silnější. Pro 12" reproduktory to platí přibližně do kmitočtu 1134 Hz. (Vzdálenost středů je cca 30 cm tj. lambda/2, lambda je tedy 30 cm. 340/0,3 = 113,34 Hz). Berte čísla s rezervou a taky jsem se mohl felit ve výpočtu.
Pro vyšší kmitočty se už dvojice reproduktorů nechová jako jeden zdroj, tedy pro každého posluchače, mimo jejich přesnou osu dorazí zvuk po dvou různě dlouhých drahách, tedy se zpožděním. Kde se to potká na lichém násobku poloviny vlnové délky, je ticho (pro daný kmitočet). Tím vzniká hřebenový filtr - jako bys pro každé místo na place nakroutil jiný divoký ekvalizér s útlumy až -60 dB (teoreticky mínus nekonečno, ale nic není ideální).
Jak daleko dohraješ v podstatě vůbec nesouvisí s konstrukcí reproduktoru, záleží pouze na maximálním SPL toho repráku a hranice útlumu, kterou považuješ za dostatečnou. Platí, že s dvojnásobkem vzdálenosti klesá SPL o 6dB (venku, otevřené pole).
tedy pokud 1 metr od bedny máš 130dB , na 32 metrech máš 100 dB (pozor, platí to fakt od bedny, ne od hrany pódia, kvůli výšce umístění).
Line array toto umí do velké míry kompenzovat, ale ani s nimi se obvykle nehraje na 100m bez dalších vykrývacích beden.
Když umístíš dva kompakty, jako třeba ART 712 těsně vedle sebe, frekvence, které odpovídají 1/2 vlnové délce vzdálenosti středů reproduktorů a nižší se sečtou, jako by to byl jeden reprák o 6dB silnější. Pro 12" reproduktory to platí přibližně do kmitočtu 1134 Hz. (Vzdálenost středů je cca 30 cm tj. lambda/2, lambda je tedy 30 cm. 340/0,3 = 113,34 Hz). Berte čísla s rezervou a taky jsem se mohl felit ve výpočtu.
Pro vyšší kmitočty se už dvojice reproduktorů nechová jako jeden zdroj, tedy pro každého posluchače, mimo jejich přesnou osu dorazí zvuk po dvou různě dlouhých drahách, tedy se zpožděním. Kde se to potká na lichém násobku poloviny vlnové délky, je ticho (pro daný kmitočet). Tím vzniká hřebenový filtr - jako bys pro každé místo na place nakroutil jiný divoký ekvalizér s útlumy až -60 dB (teoreticky mínus nekonečno, ale nic není ideální).
Jak daleko dohraješ v podstatě vůbec nesouvisí s konstrukcí reproduktoru, záleží pouze na maximálním SPL toho repráku a hranice útlumu, kterou považuješ za dostatečnou. Platí, že s dvojnásobkem vzdálenosti klesá SPL o 6dB (venku, otevřené pole).
tedy pokud 1 metr od bedny máš 130dB , na 32 metrech máš 100 dB (pozor, platí to fakt od bedny, ne od hrany pódia, kvůli výšce umístění).
Line array toto umí do velké míry kompenzovat, ale ani s nimi se obvykle nehraje na 100m bez dalších vykrývacích beden.