od Petr Z. » čtv 22. pro 2016 8:55:49
No jak jsem napsal, několikrát je to s úspěchem vyzkoušeno na obou úrovních /mikrofonní i linkové/. V prvním případě to bylo kvůli fakt nechutně našponovanému rozpočtu a faktu, že trasa byla dlouhá jen okolo 40m a dala by se později kdykoli vyměnit za cokoli jiného, třeba kvalitní, 2x stíněný párák - chránička nebyla nikde moc lomená a měla 50 mm. Dodnes nebylo třeba a je to už víc, než pět let.
Popravdě - měl jsem z toho denně ráno hromadu bobků u postele, protože v divadlech je to všelijaké. Zrovna v tom prvním, kde jsem tohle řešení použil poprvé, bylo ve stmívací rozvodně 60 starých, triakových stmívačů TS150, zkombinovaných ještě s novějšími SJR5B pro hlediště. A z minulosti si pamatuju, že ty TS150, když jsou neseřízené, jsou na rušení neskutečné svině - naleze to úplně do všeho. Navíc tam byl tak trochu bordel v elektroinstalacích, půl divadla v TNS - tam, kde to tahala kdysi DiT, něco bylo TNC a nic nevycházelo z jednoho bodu, resp. jedné rozvodny - prostě k posrání. Najít nezarušený okruh pro režii byl problém na celý den a to jsme ještě museli extra tahat dalších asi 30m CYKY 5Cx2,5 až do režie.
Viděl jsem hlavní výhodu v tom, že jako skoro v každém divadle se to za koncem hlavní trasy z režie větvilo - něco na levý portál, něco pravý portál, pak střed jeviště, pět linek do provaziště na luxusní odposlech z jeviště, dvě linky pro inspici a dvě linky šly i dozadu za hlavní horizonty, do takové příruční rekvizitárny.
Vícepárové SYKFY jsme použili i pro ovládání směru signálu z inspice do šaten i jinam - bez problému i přesto, že to byl elektronický přepínací systém od DiT, se vstupy na poměrně zbytečně vysokých impedancích /snad kvůli úbytkům na případných dlouhých trasách/ - ty jsme uměle snížili paralelními odpory, protože už předtím se stávalo, že přeslechem z páru sepnulo víc vstupů a hulákalo to všude. Původní ovládací kabel byl vícežilový kabel MK - sice dobře stíněný, ale s nepárovými - nestáčenými žilami.
Vrcholem mojí drzosti při návrhu bylo, že současně s mikrofonními SYKFY šel v hlavní trase i 20-párový SYKFY s +6dBu linkami pro konce i rezervními výstupy na portály. Konce z technických i jiných důvodů nemohly zůstat v režii. Rack s dálkově, signálem a poté sekvenčně spínanými konci jsme dali za pravý portál do malého, nepoužívaného kumbálku, jakési bývalé kuřárny - nám se zrovna hodil. Nemohli jsme si cenově dovolit "tiché", pasivně chlazené koncové zesilovače, jaké by se do divadla hodily, tak jsme použili "běžné" konce, s regulovanými ventilátory, ale bohužel běžícími asi na třetinu otáček už po zapnutí - a dohromady jich bylo sedm, jsme v divadle, takže jsme ještě i nechávali odhlučňovat dveře od toho kumbálu s konci..
Přes větvení celého signálového rozvodu a souběhy úrovní v hlavní trase nebyl s tím SYKFY opravdu nejmenší problém.
Výstupní linky pro konce byly plovoucí - transformátorové už z režie, takže nevadila ani společná zem - stínění kabelu s výstupními linkami. Zem při tomto způsobu vedení signálu totiž principiálně není potřeba, stínění 20-párového SYKFY vůbec není k racku s konci připojeno. Kabel s výstupními linkami končí v kovové krabici, jednotlivé výstupní linky jsou tam jen zakončeny 680R odpory /druhý transformátor na konci linky není/ a linkový signál od zakončovacích odporů pokračuje svazkem jednotlivých dvoupárových kablíků SYKFY na vstupy jednotlivých konců. Stínění každého ze vstupů konců je připojeno na vlastní pin 1 XLR, ale na druhém konci nikde, takže každý ze svazku kablíků ke vstupům konců má stínění připojeno jen k vlastnímu vstupu - a už nikde jinde. Pro zajímavost - zemní potenciálový rozdíl mezi stíněním linkového SYKFY z režie a piny 1 XLR vstupů konců byl průměrně přes pět voltů..spojit to dohromady, tak jsme z toho zešedivěli.
Při téhle rekonstrukci jsme tam narazili na superprasečiny, které měli na triku nejspíš "machři" z Vráblí. Jako konce použili desetikanálový 10x100W / 100V výkonový stojan AUC2102, který měl odpojený sítový PE..Deset síťových, bezkostrově vinutých traf v jedné plechové bedně a oni odpojí PE, aby jim to při propojení s jejich pultem v režii nebručelo..přitom každý kanál toho stojanu má své vstupní trafo.
Nutno však před tím vrábelským stojanem i ohavným pultem AUA144 smeknout - vydrželo to tam /v divadle/ s běžnou údržbou /elektrolyty, občas nějaké to KD či drobnosti v mixu/ fungovat téměř 40 let..
No jak jsem napsal, několikrát je to s úspěchem vyzkoušeno na obou úrovních /mikrofonní i linkové/. V prvním případě to bylo kvůli fakt nechutně našponovanému rozpočtu a faktu, že trasa byla dlouhá jen okolo 40m a dala by se později kdykoli vyměnit za cokoli jiného, třeba kvalitní, 2x stíněný párák - chránička nebyla nikde moc lomená a měla 50 mm. Dodnes nebylo třeba a je to už víc, než pět let.
Popravdě - měl jsem z toho denně ráno hromadu bobků u postele, protože v divadlech je to všelijaké. Zrovna v tom prvním, kde jsem tohle řešení použil poprvé, bylo ve stmívací rozvodně 60 starých, triakových stmívačů TS150, zkombinovaných ještě s novějšími SJR5B pro hlediště. A z minulosti si pamatuju, že ty TS150, když jsou neseřízené, jsou na rušení neskutečné svině - naleze to úplně do všeho. Navíc tam byl tak trochu bordel v elektroinstalacích, půl divadla v TNS - tam, kde to tahala kdysi DiT, něco bylo TNC a nic nevycházelo z jednoho bodu, resp. jedné rozvodny - prostě k posrání. Najít nezarušený okruh pro režii byl problém na celý den a to jsme ještě museli extra tahat dalších asi 30m CYKY 5Cx2,5 až do režie.
Viděl jsem hlavní výhodu v tom, že jako skoro v každém divadle se to za koncem hlavní trasy z režie větvilo - něco na levý portál, něco pravý portál, pak střed jeviště, pět linek do provaziště na luxusní odposlech z jeviště, dvě linky pro inspici a dvě linky šly i dozadu za hlavní horizonty, do takové příruční rekvizitárny.
Vícepárové SYKFY jsme použili i pro ovládání směru signálu z inspice do šaten i jinam - bez problému i přesto, že to byl elektronický přepínací systém od DiT, se vstupy na poměrně zbytečně vysokých impedancích /snad kvůli úbytkům na případných dlouhých trasách/ - ty jsme uměle snížili paralelními odpory, protože už předtím se stávalo, že přeslechem z páru sepnulo víc vstupů a hulákalo to všude. Původní ovládací kabel byl vícežilový kabel MK - sice dobře stíněný, ale s nepárovými - nestáčenými žilami.
Vrcholem mojí drzosti při návrhu bylo, že současně s mikrofonními SYKFY šel v hlavní trase i 20-párový SYKFY s +6dBu linkami pro konce i rezervními výstupy na portály. Konce z technických i jiných důvodů nemohly zůstat v režii. Rack s dálkově, signálem a poté sekvenčně spínanými konci jsme dali za pravý portál do malého, nepoužívaného kumbálku, jakési bývalé kuřárny - nám se zrovna hodil. Nemohli jsme si cenově dovolit "tiché", pasivně chlazené koncové zesilovače, jaké by se do divadla hodily, tak jsme použili "běžné" konce, s regulovanými ventilátory, ale bohužel běžícími asi na třetinu otáček už po zapnutí - a dohromady jich bylo sedm, jsme v divadle, takže jsme ještě i nechávali odhlučňovat dveře od toho kumbálu s konci..
Přes větvení celého signálového rozvodu a souběhy úrovní v hlavní trase nebyl s tím SYKFY opravdu nejmenší problém.
Výstupní linky pro konce byly plovoucí - transformátorové už z režie, takže nevadila ani společná zem - stínění kabelu s výstupními linkami. Zem při tomto způsobu vedení signálu totiž principiálně není potřeba, stínění 20-párového SYKFY vůbec není k racku s konci připojeno. Kabel s výstupními linkami končí v kovové krabici, jednotlivé výstupní linky jsou tam jen zakončeny 680R odpory /druhý transformátor na konci linky není/ a linkový signál od zakončovacích odporů pokračuje svazkem jednotlivých dvoupárových kablíků SYKFY na vstupy jednotlivých konců. Stínění každého ze vstupů konců je připojeno na vlastní pin 1 XLR, ale na druhém konci nikde, takže každý ze svazku kablíků ke vstupům konců má stínění připojeno jen k vlastnímu vstupu - a už nikde jinde. Pro zajímavost - zemní potenciálový rozdíl mezi stíněním linkového SYKFY z režie a piny 1 XLR vstupů konců byl průměrně přes pět voltů..spojit to dohromady, tak jsme z toho zešedivěli.
Při téhle rekonstrukci jsme tam narazili na superprasečiny, které měli na triku nejspíš "machři" z Vráblí. Jako konce použili desetikanálový 10x100W / 100V výkonový stojan AUC2102, který měl odpojený sítový PE..Deset síťových, bezkostrově vinutých traf v jedné plechové bedně a oni odpojí PE, aby jim to při propojení s jejich pultem v režii nebručelo..přitom každý kanál toho stojanu má své vstupní trafo.
Nutno však před tím vrábelským stojanem i ohavným pultem AUA144 smeknout - vydrželo to tam /v divadle/ s běžnou údržbou /elektrolyty, občas nějaké to KD či drobnosti v mixu/ fungovat téměř 40 let..