od Ota » pon 30. bře 2009 18:32:20
Kytara byla odpojena jen vytažením jacku z nástroje, přičemž šňůra zůstala zapojena do "vyjetého" zesíku? (Nepředpokládám to, ale pro jistotu se ptám.)
Pokud vrčí samotné PA i bez nástrojovky, pak zkontroluj, zda není nikde v mobilním napájecím rozvodu (nechtěně) spojen vzájemně vodič N a PE. Co hlavní přívod - jeho délka a průřez? Co tyto parametry v pevné instalaci?
Příčina rušení je zde velmi pravděpodobně způsobena značným úbytkem napětí na fázových a především nulovém vodiči (pokud není nikde spojen PE s N). Z hlediska tlustoproudu jde o zanedbatelné hodnoty v řádu jednotek až stovek mV, avšak z hlediska hodnot modulačních napětí v audiořetězci jde už o problém. Průchodem filtracemi napájecích zdrojů audiotechniky by v běžném případě však měla být rušivá složka vyšších harmonických značně eliminována, ale v krajních případech se ani tento průnik rušení nedá vyloučit. Případné přivedení tohoto potenciálu na kostry přístrojů (spojených se signálovou GND) prostřednictvím PE vodiče pak zmiňované zhoršení odstupu rušivých napětí v audiosignálu způsobí poměrně spolehlivě.
Vodiče PE a N jsou spojeny v každém případě. Jenže v části, zahrnující pevnou instalaci objektu. Ve staré, neudržované sokolovně to bude zpravidla poblíž samotné zásuvky, kde je příchozí vodič PEN rozdělen na PE a N, tedy pokud tam vůbec "pětikolík" je. V nové instalaci, pokud ji nenavrhoval a nerealizoval nějaký hňup, by měl být rozdělen přívodní PEN již někde dole, v hlavním rozvaděči, kde je tento bod rozdělení zároveň i přizemněn. Sám si již domysli, jak to pak kde bude s tím odstupem vypadat.
Ale těch příčin může být i více - vzájemná blízkost racku s dimmery a zvukařiny také zhoršení odstupů přispívá. ... No, dalo by se pokračovat dál a dál...
Mimochodem, v režimu "Non Dimm" tyristory/triaky produkují (kromě stavu OFF) též nejmenší podíl rušivých složek, jelikož jsou plně otevřeny a proto apec též relativně ztichne.
Kytara byla odpojena jen vytažením jacku z nástroje, přičemž šňůra zůstala zapojena do "vyjetého" zesíku? (Nepředpokládám to, ale pro jistotu se ptám.)
Pokud vrčí samotné PA i bez nástrojovky, pak zkontroluj, zda není nikde v mobilním napájecím rozvodu (nechtěně) spojen vzájemně vodič N a PE. Co hlavní přívod - jeho délka a průřez? Co tyto parametry v pevné instalaci?
Příčina rušení je zde velmi pravděpodobně způsobena značným úbytkem napětí na fázových a především nulovém vodiči (pokud není nikde spojen PE s N). Z hlediska tlustoproudu jde o zanedbatelné hodnoty v řádu jednotek až stovek mV, avšak z hlediska hodnot modulačních napětí v audiořetězci jde už o problém. Průchodem filtracemi napájecích zdrojů audiotechniky by v běžném případě však měla být rušivá složka vyšších harmonických značně eliminována, ale v krajních případech se ani tento průnik rušení nedá vyloučit. Případné přivedení tohoto potenciálu na kostry přístrojů (spojených se signálovou GND) prostřednictvím PE vodiče pak zmiňované zhoršení odstupu rušivých napětí v audiosignálu způsobí poměrně spolehlivě.
Vodiče PE a N jsou spojeny v každém případě. Jenže v části, zahrnující pevnou instalaci objektu. Ve staré, neudržované sokolovně to bude zpravidla poblíž samotné zásuvky, kde je příchozí vodič PEN rozdělen na PE a N, tedy pokud tam vůbec "pětikolík" je. V nové instalaci, pokud ji nenavrhoval a nerealizoval nějaký hňup, by měl být rozdělen přívodní PEN již někde dole, v hlavním rozvaděči, kde je tento bod rozdělení zároveň i přizemněn. Sám si již domysli, jak to pak kde bude s tím odstupem vypadat. :)
Ale těch příčin může být i více - vzájemná blízkost racku s dimmery a zvukařiny také zhoršení odstupů přispívá. ... No, dalo by se pokračovat dál a dál...
Mimochodem, v režimu "Non Dimm" tyristory/triaky produkují (kromě stavu OFF) též nejmenší podíl rušivých složek, jelikož jsou plně otevřeny a proto apec též relativně ztichne.