od Aleš » pát 21. říj 2016 21:31:28
Tak jsem to ze zvědavosti zkusil:
Dvě SM58 svázané spolu, bez kopulek, aby vložky byly těsně u sebe, pult SC Si Ex1, na dvou kanálech stejný gain, stejné HPF, u jednoho otočená fáze, jinak oba bez korekcí a ostatního procesingu, panorama obou na střed.
Zdroj "přeslechu" rádio hrající opodál v místnosti (pokoj běžných rozměrů), poslech výstupu na uzavřená dobře izolující sluchátka (DT770M). Charakterizoval bych výsledek asi takto:
- pro vyšší střední a vysoké frekvence to (v souladu s předpokladem) nefunguje. Při nastavení stejné úrovně na obou kanálech sice dojde k vymizení nižších frekvencí, zvuk přeslechu se "ztenčí", ale subjektivně se příliš nezeslabí. Změna vzájemného poměru úrovní obou mikrofonů pak zní jako přelaďování HPF. Pro eliminaci přeslechu "řezavých" středovýšek z činelů asi sotva použitelné.
- sestava obou mikrofonů je dost citlivá na směr a vzdálenost z nichž se do ní mluví. Se změnou polohy se barva i hlasitost zvuku mění mnohem výrazněji než u jednoho samostatného mikrofonu. Při live produkci by to asi už působilo rušivě, leda by interpret stál jako zkamenělý.
Tentýž pokus jsem zopakoval se dvěma Audixy OM11 a s prakticky stejným výsledkem.
Kdo chce, může zkusit také. Mě to tedy nepřesvědčilo.
Tak jsem to ze zvědavosti zkusil:
Dvě SM58 svázané spolu, bez kopulek, aby vložky byly těsně u sebe, pult SC Si Ex1, na dvou kanálech stejný gain, stejné HPF, u jednoho otočená fáze, jinak oba bez korekcí a ostatního procesingu, panorama obou na střed.
Zdroj "přeslechu" rádio hrající opodál v místnosti (pokoj běžných rozměrů), poslech výstupu na uzavřená dobře izolující sluchátka (DT770M). Charakterizoval bych výsledek asi takto:
- pro vyšší střední a vysoké frekvence to (v souladu s předpokladem) nefunguje. Při nastavení stejné úrovně na obou kanálech sice dojde k vymizení nižších frekvencí, zvuk přeslechu se "ztenčí", ale subjektivně se příliš nezeslabí. Změna vzájemného poměru úrovní obou mikrofonů pak zní jako přelaďování HPF. Pro eliminaci přeslechu "řezavých" středovýšek z činelů asi sotva použitelné.
- sestava obou mikrofonů je dost citlivá na směr a vzdálenost z nichž se do ní mluví. Se změnou polohy se barva i hlasitost zvuku mění mnohem výrazněji než u jednoho samostatného mikrofonu. Při live produkci by to asi už působilo rušivě, leda by interpret stál jako zkamenělý.
Tentýž pokus jsem zopakoval se dvěma Audixy OM11 a s prakticky stejným výsledkem.
Kdo chce, může zkusit také. Mě to tedy nepřesvědčilo.