Shrnu to podle důležitosti v řetězci:
1. Sbor musí zpívat adekvátně nahlas, pokud slyšíš víc šustit noty než zpěv je to špatně
2. Adekvátně silné a citlivé reproduktory na středech. Potom je dostatečný prostor do zpětné vazby. Doporučuju silné středy 2x6", 2x8" atd. (Vertical array) . Pokud máš nějaké levné plasťáky 15"+něco tak v kostele opravdu nazvučíš prd
3. vyekvalizovat si prostor , umravnit trochu "hrby" místnosti na kterých to má tendenci vazbit.
4. low pass filtr musí být samozřejmostí jinak v kostele s koďany začneš první vazbit dole.
5. tak tady už možná něco ovlivní mikrofon. Já používám ATM710 , ale myslím si že mikrofon pokud je aspoň trochu kvalitní ovlivní v tom řetězci uplné "prd" nepočítej s tím že ti někdo poradí nějaký zlatá grál mikrofonu a najednou se to vše zalije sluncem

, pokud první nesplníš předchozí body. (NT5 , M3 jsou dostatečně kvalitní mikrofony tam problém nehledej)
6. Antifeedback - ten ti při nejlepším v podstatě vykouše tu místnost viz. bod č.3 , ale většinou v neškolených rukou udělá ze zvuku neposlouchatelný hnus

touhle cestou bych nešel. Raději se nauč poslouchat a vykusovat pomoci EQ. Pokud máš digitalní pult neměl by to být problém.
7. malinko se dá pomoci ještě tím, že pravý sborový mikrofon pomocí panoramy naženeš více do levé bedny (30-50%) a naopak. Někdy to pomůže. Někdy ne. Chce to vyzkoušet. Někdy pomůže i u sboru obrátit polaritu. Ale jsou to takové "hokus pokus" testy.
Já "vykusuju" místnost pomocí eq na masteru. Pokud už jsou tam lidi před koncertem tak si to prubnu opatrně ještě jednou a poupravím. Protože se místnost bez lidí chová akusticky jinak. Pokud pečlivě posloucháš a opatrně taháš za kliku lidi si toho ani nevšimnou. Na pár akcích kde jsem nebyl jako zvukař ale jako host , jsem to zaslech že to zvukař "čekoval" kde má hranici vazby a kde co ještě vykousnout. Takže myslím že to kolegové dělají podobně
