Dobrý den všem, díky stále se množícím a opakujícím se dotazům od začátečníků a laiků jsem se rozhodl založit tohle vlákno kde bych rád shrnul nějaké základní informace na které je často dotazováno, protože člověk je od přírody tvor líný a hledat se mu nechce, tak aby tyto informace byly po hromadě. Rád bych aby tohle vlákno bylo vlastně takové FAQ. Všechny vaše postřehy a konkrétní fakta jsou vítána, prosím nepište do tohoto vlákna žádné dotazy ale opravdu jen fakta ať to zde zůstane přehledné a může doufám plnit svůj účel…
Přispěji tedy svou první troškou do mlýna co mě tak z hlavy napadá:
Jak začít, Jak se stát zvukařem ?
Ideální je k někomu se přidat, dělat mu bedňáka, pozorovat a ptát se. Postupem času zkusit pod dohledem něco zvučit, a pak třeba dostanete důvěru na nějakou menší akci sám…
Existuje nějaká literatura/zdroj kde je téma zvukařiny popsané?
Václav Vlachý : Praxe zvukové techniky
Zde na fóru sekce Teorie a návody:
viewtopic.php?f=129&t=2293
A zde na fóru je popsané už snad vše
Co jako zvukař musím mít za vybavení ?
Záleží i na to co za akce chcete dělat, pokud jen ozvučit mluvené slovo a v pauzách pouštět rádio tak je to něco jiného jak kapela ale když to vezmu obecně:
PA + odposlechy, mixážní pult, signálové kabely, napájecí kabely + nějaký rozvaděč, mikrofony, stojany na mikrofony, pevné nervy a něco v čem se to vše dá odvést
Tohle je základ bez kterého to nejde, pak se dá samozřejmě rozšiřovat : Di-boxy, signálové procesory, světelný park, vlastní elektrocentrála, pódium, přejezdové mosty…
Co jako zvukař potřebuji na místě ?
Zde zase záleží na domluvě pořadatel-zvukař domluvit se dá vše ale v zásadě potřebuji: Kvalitní přívod elektřiny, Místo na FOH se stolem a židlí (ideálně zabezpečené před opilci), čas před a po akci…
Jaké bedny/zesilovač si mám pořídit ?
To závisí na několika parametrech: Co bude aparát hrát? Kde bude aparát hrát? Pro kolik lidí bude aparát hrát? Kolik peněz do něj můžu investovat?
Vlákna na tohle téma zde jsou a je to na tolik rozmanité že se to nedá obecně odpovědět, po konkrétním dotazu do příslušného vlákna vám jistě někdo rád odpoví…
Jak mají být správně zapojené kabely ? Rozdíl mezi stereo a Symetrickým vedením
http://www.prodance.cz/download/Propojo ... te_110.pdf - na straně 2 je standartní zapojení kabelů a dále z tabulky kabely s indexem A to jsou standartní kabely, ostatní používat jen v případě že víte proč používáte takový kabel a čeho tím chcete dosáhnout.
Ve zvukařině se až na výjimky (připojení notebooku, rádia, telefonu) nepoužívá stereo vedení ale vedení symetrické. Rozdíl je v tom že jedním kabelem 2 žíly + stínění se vede jen jeden kanál symetricky, stereo se dělá tak že se použije dvou symetrických vedení. Co znamená symetrické vedení se dozvíte třeba zde
http://cs.wikipedia.org/wiki/Symetrick% ... gn%C3%A1lu
V praxi to znamená že jeden kabel=jeden kanál. Kabely je dobré mít všechny symetricky zapojené, protože takový kabel můžete zapojit i do nesymetrického vstupu/výstupu opačně to je problém. A pokud to jde tak symetrii zachovávat, byla vymyšlená proto aby se požívala, zvyšuje odolnost proti rušení a to víc než stínění, nejvíce je to poznat na dlouhých kabelech.
Co je to DI-box a na co jej potřebuji?
DI box slouží k oddělení, přizpůsobení signálu na mikrofonní úroveň a vytvoření symetrického vedení. Používá se na několik věcí když mě začne brumět aparát může to být zemní smyčka tak je potřeba oddělit signál mezi zařízeními kde vzniká (typicky klávesy, notebook, multiefekt) tak do signálové cesty vložím pasivní di-box a mělo by být po problému. Další případ je potřeba symetrizovat a přizpůsobit signál (typicky akustická kytara se snímačem) kytaru zapojím do di-boxu a znej do mixu. Poslední případ je oddělení signálu (typicky basa) mezi basu a kombo připojím di-box s odbočením od tud si signál vezmu do mixu a thu výstupem se připojí ke kombu.
Můžu připojit fantomové napájení na dynamický mikrofon ?
Za předpokladu správně zapojených kabelů ano. Ovšem může se stát že se nějak změní zvuk.
Výkon, citlivost atd…
Tohle téma nádherně shrnul pan Bláha dovolím si tedy citovat :
Pro připojení platí, že nejde připojit bedny s nižžší ohmáží na zesilovač který to neumí, obráceně to neva akorát se ti snižuje výkon (je to podle parametrů zesilovače).
Rozdíl mezi 4 a 8 ohm bednamy se stejnými parametry není žádný, liší se to jen v tom, jakej zesilovač pro ně potřebuješ. Výhoda 8 ohm je v tom, že můžeš většinou pověsit až 2 bedny na kanál, nebo jednu na můstek (platí pro zesy, který neuměl 4ohm můstek nebo 2x2ohm).
Jsou tam i menší úbytky na kabeláži, např. když budeš mít 4ohm bednu a kabel bude mít odpor 1ohm, přijdeš o 20% výkonu, při 8ohm bedně a stejným kabelu jen o 11%.
4ohmový bedny jsou osazeny většinou 2 8ohmovýmy reproduktory, což může být, ale je potřeba si u nich ohlídat citlivost, viz. níže.
Ale nejdůležitějším parametrem bedny nejsou ani waty ani ohmy, ale citlivost dB/1W/1m.
Pro shrnutí zjednodušeně několik pravidel ať už se nikdo nemusí ptát:
- bedna s jedním repro by měla mít citlivost min. 100dB/W/m
- bedna s dvěma repro by měla mít citlivost min. 103db/W/m
- každý 3dB navíc znamená zdojnásobnění aparátu
- RMS je udávaný výkon při konstantním signálu (sinusovka) - většinou udávaná hodnota v nabídkách
- Programm je maximální výkon pro zvukový signál (není konstantní) = 2xRMS
- PEAK je max. hodnota, kterou repro zahraje po určitý zlomek doby než odejde na věčnost = 2xProgramm nebo 4xRMS
- zesilovač by měl mít ideálně výkon, pro dané ohmy bedny někde mezi RMS a Programm
Příklad:
Pro zesilovač Crest CPX-2600 (2x500W@8ohm, 2x750W@4ohm, 1x1550W@8ohm) bych použil bedny s těmito min. parametry:
a) 2ks 2CH min. 300W(RMS)@8ohm
b) 2+2ks 2CH min. 200W(RMS)@8ohm
c) 2ks 2CH min. 400W(RMS)@4ohm
d) 1ks 1CH min. 800W(RMS)@8ohm
nebo pro bedny 500W(RMS)@8ohm můžeš použít zesilovač s parametry až 1000W@8ohm na ten daný kanál/můstek, pro 4ohm platí to samé akorát si zaměň 8 za 4
Sám budu pokračovat ale prosím i ostatní aby se zapojily, a pokud se tohle téma chytne asi by nebylo od věci je někam viditelně připíchnout.
Dobrý den všem, díky stále se množícím a opakujícím se dotazům od začátečníků a laiků jsem se rozhodl založit tohle vlákno kde bych rád shrnul nějaké základní informace na které je často dotazováno, protože člověk je od přírody tvor líný a hledat se mu nechce, tak aby tyto informace byly po hromadě. Rád bych aby tohle vlákno bylo vlastně takové FAQ. Všechny vaše postřehy a konkrétní fakta jsou vítána, prosím nepište do tohoto vlákna žádné dotazy ale opravdu jen fakta ať to zde zůstane přehledné a může doufám plnit svůj účel…
Přispěji tedy svou první troškou do mlýna co mě tak z hlavy napadá:
[b]Jak začít, Jak se stát zvukařem ?[/b]
Ideální je k někomu se přidat, dělat mu bedňáka, pozorovat a ptát se. Postupem času zkusit pod dohledem něco zvučit, a pak třeba dostanete důvěru na nějakou menší akci sám…
[b]Existuje nějaká literatura/zdroj kde je téma zvukařiny popsané?[/b]
Václav Vlachý : Praxe zvukové techniky
Zde na fóru sekce Teorie a návody: https://www.zvukarina.cz/viewtopic.php?f=129&t=2293
A zde na fóru je popsané už snad vše
[b]Co jako zvukař musím mít za vybavení ?[/b]
Záleží i na to co za akce chcete dělat, pokud jen ozvučit mluvené slovo a v pauzách pouštět rádio tak je to něco jiného jak kapela ale když to vezmu obecně:
PA + odposlechy, mixážní pult, signálové kabely, napájecí kabely + nějaký rozvaděč, mikrofony, stojany na mikrofony, pevné nervy a něco v čem se to vše dá odvést
Tohle je základ bez kterého to nejde, pak se dá samozřejmě rozšiřovat : Di-boxy, signálové procesory, světelný park, vlastní elektrocentrála, pódium, přejezdové mosty…
[b]Co jako zvukař potřebuji na místě ?[/b]
Zde zase záleží na domluvě pořadatel-zvukař domluvit se dá vše ale v zásadě potřebuji: Kvalitní přívod elektřiny, Místo na FOH se stolem a židlí (ideálně zabezpečené před opilci), čas před a po akci…
[b]Jaké bedny/zesilovač si mám pořídit ?[/b]
To závisí na několika parametrech: Co bude aparát hrát? Kde bude aparát hrát? Pro kolik lidí bude aparát hrát? Kolik peněz do něj můžu investovat?
Vlákna na tohle téma zde jsou a je to na tolik rozmanité že se to nedá obecně odpovědět, po konkrétním dotazu do příslušného vlákna vám jistě někdo rád odpoví…
[b]Jak mají být správně zapojené kabely ? Rozdíl mezi stereo a Symetrickým vedením[/b]
http://www.prodance.cz/download/Propojovani_zvukovych_systemu_-_RaneNote_110.pdf - na straně 2 je standartní zapojení kabelů a dále z tabulky kabely s indexem A to jsou standartní kabely, ostatní používat jen v případě že víte proč používáte takový kabel a čeho tím chcete dosáhnout.
Ve zvukařině se až na výjimky (připojení notebooku, rádia, telefonu) nepoužívá stereo vedení ale vedení symetrické. Rozdíl je v tom že jedním kabelem 2 žíly + stínění se vede jen jeden kanál symetricky, stereo se dělá tak že se použije dvou symetrických vedení. Co znamená symetrické vedení se dozvíte třeba zde http://cs.wikipedia.org/wiki/Symetrick%C3%A9_veden%C3%AD_sign%C3%A1lu
V praxi to znamená že jeden kabel=jeden kanál. Kabely je dobré mít všechny symetricky zapojené, protože takový kabel můžete zapojit i do nesymetrického vstupu/výstupu opačně to je problém. A pokud to jde tak symetrii zachovávat, byla vymyšlená proto aby se požívala, zvyšuje odolnost proti rušení a to víc než stínění, nejvíce je to poznat na dlouhých kabelech.
[b]Co je to DI-box a na co jej potřebuji?[/b]
DI box slouží k oddělení, přizpůsobení signálu na mikrofonní úroveň a vytvoření symetrického vedení. Používá se na několik věcí když mě začne brumět aparát může to být zemní smyčka tak je potřeba oddělit signál mezi zařízeními kde vzniká (typicky klávesy, notebook, multiefekt) tak do signálové cesty vložím pasivní di-box a mělo by být po problému. Další případ je potřeba symetrizovat a přizpůsobit signál (typicky akustická kytara se snímačem) kytaru zapojím do di-boxu a znej do mixu. Poslední případ je oddělení signálu (typicky basa) mezi basu a kombo připojím di-box s odbočením od tud si signál vezmu do mixu a thu výstupem se připojí ke kombu.
Můžu připojit fantomové napájení na dynamický mikrofon ?
Za předpokladu správně zapojených kabelů ano. Ovšem může se stát že se nějak změní zvuk.
[b]Výkon, citlivost atd…[/b]
Tohle téma nádherně shrnul pan Bláha dovolím si tedy citovat :
Pro připojení platí, že nejde připojit bedny s nižžší ohmáží na zesilovač který to neumí, obráceně to neva akorát se ti snižuje výkon (je to podle parametrů zesilovače).
Rozdíl mezi 4 a 8 ohm bednamy se stejnými parametry není žádný, liší se to jen v tom, jakej zesilovač pro ně potřebuješ. Výhoda 8 ohm je v tom, že můžeš většinou pověsit až 2 bedny na kanál, nebo jednu na můstek (platí pro zesy, který neuměl 4ohm můstek nebo 2x2ohm).
Jsou tam i menší úbytky na kabeláži, např. když budeš mít 4ohm bednu a kabel bude mít odpor 1ohm, přijdeš o 20% výkonu, při 8ohm bedně a stejným kabelu jen o 11%.
4ohmový bedny jsou osazeny většinou 2 8ohmovýmy reproduktory, což může být, ale je potřeba si u nich ohlídat citlivost, viz. níže.
Ale nejdůležitějším parametrem bedny nejsou ani waty ani ohmy, ale citlivost dB/1W/1m.
Pro shrnutí zjednodušeně několik pravidel ať už se nikdo nemusí ptát:
- bedna s jedním repro by měla mít citlivost min. 100dB/W/m
- bedna s dvěma repro by měla mít citlivost min. 103db/W/m
- každý 3dB navíc znamená zdojnásobnění aparátu
- RMS je udávaný výkon při konstantním signálu (sinusovka) - většinou udávaná hodnota v nabídkách
- Programm je maximální výkon pro zvukový signál (není konstantní) = 2xRMS
- PEAK je max. hodnota, kterou repro zahraje po určitý zlomek doby než odejde na věčnost = 2xProgramm nebo 4xRMS
- zesilovač by měl mít ideálně výkon, pro dané ohmy bedny někde mezi RMS a Programm
Příklad:
Pro zesilovač Crest CPX-2600 (2x500W@8ohm, 2x750W@4ohm, 1x1550W@8ohm) bych použil bedny s těmito min. parametry:
a) 2ks 2CH min. 300W(RMS)@8ohm
b) 2+2ks 2CH min. 200W(RMS)@8ohm
c) 2ks 2CH min. 400W(RMS)@4ohm
d) 1ks 1CH min. 800W(RMS)@8ohm
nebo pro bedny 500W(RMS)@8ohm můžeš použít zesilovač s parametry až 1000W@8ohm na ten daný kanál/můstek, pro 4ohm platí to samé akorát si zaměň 8 za 4
Sám budu pokračovat ale prosím i ostatní aby se zapojily, a pokud se tohle téma chytne asi by nebylo od věci je někam viditelně připíchnout.