od blaha » sob 23. srp 2014 10:21:37
Tak to tu čtu a abych to shrnul a co napadá mě (i jako klávesáka - bývalého).
1. Trochu mimo, všechny rejstříky jdou u kláves upravovat, klávesák/čka by si měli promárně všechny hlasitostně srovnat tak, aby nebylo nutné s tím po každé písničce (nebo nedej bože ještě při ní) štelovat hlasitost, zvukař má jiný starosti než jen celej koncert hlídat klávesy. Mimochodem to platí i pro kytaristy.
2. Teď k věci, chápu dobře, že si zvučíte sami, je vás 6 a že používáte 5 odposlechových cest (3x monitor, 2x IE).
Já mám Roland XP-10, a tam jsem normálně používal LR výstup do mixu a ze sluchátek do komba, kde jsem si jako druhou linku přimíchával monitorovou cestu. Je mi divné, že by to tyhle Rolandy dělali jinak a po připojení sluchátek odpojily LR, pokud ano, je možné, že to bude třeba jen v nastavení. Pokud si s tím neví rady, doporučuju se s dotazem obrátit na Kuntovi (www. hudebnicentrum.cz), ti Rolandy dělají a klávesám rozumí.
3. I tak, šel bych nějakým způsobem cestou vlastního odposlechu, ať už sluchátka, nebo kombo, nebo aktivka bedna.
4. Rozdělení cest, kytaristům a bubeníkovi bych nechal cesty samostatné, jeden potřebuje jednu kytaru, druhej druhou, bubeník kopák a obě kytary, nic pro klávesy. Zbejvaj tedy 2 cesty které jsou do IE, zpěvačka a ty, z vás dvou je potřeba najít která cesta bude pro klávesačku nejideálnější (bez ohledu na klávesy - vysvětlím níže).
5. Teď se dostáváme k zapojení odposlechu u kláves, je tu několik variant:
- pokud se podaří zprovoznit současně sluchátkový a linkové výstupy, pak linkou do mixu přes nějaký DiBox, a ze sluchátek do malého, osobního pultíku, kde bude tedy cesta (stereo) z kláves a k tomu jedna linka společná s jedním z IE, z pultíku pak do sluchátek nebo nějaké aktivky. Tím pádem tam bude slyšet jak nějakou monitorovou cestu, tak si podle potřeby přimíchá i klávesy trochu víc.
- místo pultíku se může použít i klávesové kombo s více vstupy a opět, do jednoho dát klávesy a do druhého monitorovou cestu.
- pokud se sluchátkový výstup souběžně s linkovými zprovoznit nepodaří, pak linkama do 2 kanálového (nebo 2ks) DiBoxu s odbočkou Line Thru, XLRkama dál do hlavního mixu a z odbočky do osobního mixu/komba, pak už je to stejné
- no a poslední varianta mne napadá, z kláves z linkových výstupů do osobního mixu, třeba přes Master (XLR) to poslat dál do hlavního pultu, a na monitorové cestě si namíchat svůj odposlech právě z kláves a opět linky monitorové cesty poslané z hlavního pultu, která se pochopitelně pustí právě jen do toho AUXu/sluchátek (třeba přes čuchák) a nebude se pouštět do hlavního výstupu. Tahle poslední varianta je z pohledu použitých krabiček asi ekonomicky nejvýhodnější (není potřeba DiBox), ale taky je, při nedodržení správného nastavení pultu, nejrizikovější udělat bordel do celkového zvuku (stačí tu monitorovou cestu jen pustit ven a je tu problém).
Tak to tu čtu a abych to shrnul a co napadá mě (i jako klávesáka - bývalého).
1. Trochu mimo, všechny rejstříky jdou u kláves upravovat, klávesák/čka by si měli promárně všechny hlasitostně srovnat tak, aby nebylo nutné s tím po každé písničce (nebo nedej bože ještě při ní) štelovat hlasitost, zvukař má jiný starosti než jen celej koncert hlídat klávesy. Mimochodem to platí i pro kytaristy.
2. Teď k věci, chápu dobře, že si zvučíte sami, je vás 6 a že používáte 5 odposlechových cest (3x monitor, 2x IE).
Já mám Roland XP-10, a tam jsem normálně používal LR výstup do mixu a ze sluchátek do komba, kde jsem si jako druhou linku přimíchával monitorovou cestu. Je mi divné, že by to tyhle Rolandy dělali jinak a po připojení sluchátek odpojily LR, pokud ano, je možné, že to bude třeba jen v nastavení. Pokud si s tím neví rady, doporučuju se s dotazem obrátit na Kuntovi (www. hudebnicentrum.cz), ti Rolandy dělají a klávesám rozumí.
3. I tak, šel bych nějakým způsobem cestou vlastního odposlechu, ať už sluchátka, nebo kombo, nebo aktivka bedna.
4. Rozdělení cest, kytaristům a bubeníkovi bych nechal cesty samostatné, jeden potřebuje jednu kytaru, druhej druhou, bubeník kopák a obě kytary, nic pro klávesy. Zbejvaj tedy 2 cesty které jsou do IE, zpěvačka a ty, z vás dvou je potřeba najít která cesta bude pro klávesačku nejideálnější (bez ohledu na klávesy - vysvětlím níže).
5. Teď se dostáváme k zapojení odposlechu u kláves, je tu několik variant:
- pokud se podaří zprovoznit současně sluchátkový a linkové výstupy, pak linkou do mixu přes nějaký DiBox, a ze sluchátek do malého, osobního pultíku, kde bude tedy cesta (stereo) z kláves a k tomu jedna linka společná s jedním z IE, z pultíku pak do sluchátek nebo nějaké aktivky. Tím pádem tam bude slyšet jak nějakou monitorovou cestu, tak si podle potřeby přimíchá i klávesy trochu víc.
- místo pultíku se může použít i klávesové kombo s více vstupy a opět, do jednoho dát klávesy a do druhého monitorovou cestu.
- pokud se sluchátkový výstup souběžně s linkovými zprovoznit nepodaří, pak linkama do 2 kanálového (nebo 2ks) DiBoxu s odbočkou Line Thru, XLRkama dál do hlavního mixu a z odbočky do osobního mixu/komba, pak už je to stejné
- no a poslední varianta mne napadá, z kláves z linkových výstupů do osobního mixu, třeba přes Master (XLR) to poslat dál do hlavního pultu, a na monitorové cestě si namíchat svůj odposlech právě z kláves a opět linky monitorové cesty poslané z hlavního pultu, která se pochopitelně pustí právě jen do toho AUXu/sluchátek (třeba přes čuchák) a nebude se pouštět do hlavního výstupu. Tahle poslední varianta je z pohledu použitých krabiček asi ekonomicky nejvýhodnější (není potřeba DiBox), ale taky je, při nedodržení správného nastavení pultu, nejrizikovější udělat bordel do celkového zvuku (stačí tu monitorovou cestu jen pustit ven a je tu problém).