od sledge » sob 12. úno 2011 13:05:07
Zdravím vespolek.
Obávám se, že se zde řešily jevy teoretické, avšal již v samém počátku naprosto odtržené od vzájemných souvislostí a navíc nepochopených - viz "fázové zpoždění vs časové zpoždění". Ono fázové a časové zpoždění je JEDNO A TO SAMÉ, jen záleží na tom, zda se udává v časových nebo úhlových jendotkách, anžto druhé jsou frekvenčně závislé - 180° na 100 Hz trvá 5 ms, na 10 kHz už jen 0,05 ms.
Dále měření rozdílů mezi pulty na osciloskopu je dle mého názoru nevhodné. Na škopku zjistím tak leda tvarové neharmonické zkreslení, chování při extrémně rychlých signálech (analogové obdélníky) atd. Osciloskop má například definovanou přesnost stopy řádově procento!!!
Ale šum, zkreslení a případně frekvenční průběh mnohem lépe změřím na netbooku s nějakou slušnou kartou a vhodným SW (SysTune neb REW). Zajímavé je například porovnávat obdélník řekněme 5 kHz mezi analogovým a digitálním pultem při 48 kHz vzorkování, ale o zvuku toho příliš neřekne.
Pak se tu jen dohadujeme, co oni experti pomocí osciloskopu asi mohli zjistit, to ještě přes svědectví z doslechu člověka, který se v tom ne zcela přesně orientuje (bez urážky, rezervy tu ale opravdu jsou, což nevyčítám, jen konstatuji

.
Ad latence 1ms při 48 kHz vzorkování - docela by mě zajímalo, jaké mají převodníky! Například takový AKM5385A (poměrně slušný standard, který je všude možně k nalezení) má zpoždění AD převodu 43 vzorků, což je při 48 kHz 0,9 ms!!! Jde o čas, vyžadovaný převážně digitálním anti-aliasingovým filtrem. kratší čas = méně strmý filtr s nižším potlačením a/nebo větším zvlněním v akustickém pásmu......navíc jde jen o údaj AD převodu, což je jen část celkové latence!!!
Pokud se nad tim zamyslis a pripustis jistou davkou zjednoduseni, prijmes namerene hodnoty popsane vyse, ty ja ted beru jako fakt, protoze jsem to videl, tak vsechny frekvence, ktere lezou z podia a digitalni pult je otoci (tj., onech kazdych zminovanych cca. 400Hz) tak tyto frekvence se "vyrusi" a budou v sale chybet.
Tohe by platilo jen teoreticky, za jedné jedinné podmínky přesné konstelace polohy komba, PA bedny a posluchače v bezodrazové komoře, navíc za předpokladu přesně stejného akuatrického výkonu obou zdrojů signálu (v místě posluchače). Jistě uznáš, že jde o velmi specifický případ. Stačí například, aby výkon jednoho z aparátů byl jen o 3 dB vyšší (ostatní bude zachováno) a výsledné "zvlnění hlasitosti" se bude pohybovat podle aktuálních fázových poměrů od -3 dB do cca +1,8 dB, což je jistě velmi zanedbatelné, v reálných podmínkách je to šumák......
Edit: PS: více vyšších harmonických ve zvuku doslova znamená větší harmonické/tvarové zkreslení elektroniky

Zdravím vespolek.
Obávám se, že se zde řešily jevy teoretické, avšal již v samém počátku naprosto odtržené od vzájemných souvislostí a navíc nepochopených - viz "fázové zpoždění vs časové zpoždění". Ono fázové a časové zpoždění je JEDNO A TO SAMÉ, jen záleží na tom, zda se udává v časových nebo úhlových jendotkách, anžto druhé jsou frekvenčně závislé - 180° na 100 Hz trvá 5 ms, na 10 kHz už jen 0,05 ms.
Dále měření rozdílů mezi pulty na osciloskopu je dle mého názoru nevhodné. Na škopku zjistím tak leda tvarové neharmonické zkreslení, chování při extrémně rychlých signálech (analogové obdélníky) atd. Osciloskop má například definovanou přesnost stopy řádově procento!!!
Ale šum, zkreslení a případně frekvenční průběh mnohem lépe změřím na netbooku s nějakou slušnou kartou a vhodným SW (SysTune neb REW). Zajímavé je například porovnávat obdélník řekněme 5 kHz mezi analogovým a digitálním pultem při 48 kHz vzorkování, ale o zvuku toho příliš neřekne.
Pak se tu jen dohadujeme, co oni experti pomocí osciloskopu asi mohli zjistit, to ještě přes svědectví z doslechu člověka, který se v tom ne zcela přesně orientuje (bez urážky, rezervy tu ale opravdu jsou, což nevyčítám, jen konstatuji :-).
Ad latence 1ms při 48 kHz vzorkování - docela by mě zajímalo, jaké mají převodníky! Například takový AKM5385A (poměrně slušný standard, který je všude možně k nalezení) má zpoždění AD převodu 43 vzorků, což je při 48 kHz 0,9 ms!!! Jde o čas, vyžadovaný převážně digitálním anti-aliasingovým filtrem. kratší čas = méně strmý filtr s nižším potlačením a/nebo větším zvlněním v akustickém pásmu......navíc jde jen o údaj AD převodu, což je jen část celkové latence!!!
[quote]Pokud se nad tim zamyslis a pripustis jistou davkou zjednoduseni, prijmes namerene hodnoty popsane vyse, ty ja ted beru jako fakt, protoze jsem to videl, tak vsechny frekvence, ktere lezou z podia a digitalni pult je otoci (tj., onech kazdych zminovanych cca. 400Hz) tak tyto frekvence se "vyrusi" a budou v sale chybet. [/quote]
Tohe by platilo jen teoreticky, za jedné jedinné podmínky přesné konstelace polohy komba, PA bedny a posluchače v bezodrazové komoře, navíc za předpokladu přesně stejného akuatrického výkonu obou zdrojů signálu (v místě posluchače). Jistě uznáš, že jde o velmi specifický případ. Stačí například, aby výkon jednoho z aparátů byl jen o 3 dB vyšší (ostatní bude zachováno) a výsledné "zvlnění hlasitosti" se bude pohybovat podle aktuálních fázových poměrů od -3 dB do cca +1,8 dB, což je jistě velmi zanedbatelné, v reálných podmínkách je to šumák......
Edit: PS: více vyšších harmonických ve zvuku doslova znamená větší harmonické/tvarové zkreslení elektroniky :-D