Co správně má poslat DJ zvukaři ?

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Zdeněk Prodance » pon 03. říj 2016 15:10:47

Na internetu nemůžeš nic brát opravdu osobně, jednoduše proto, že se osobně z velké části neznáme (a to tady se dá aspoň skoro s jistotou čekat, že za každým nickem je skutečná osoba a to stále ta samá, jinde je to spíš výjimkou). Pár písmen ještě není osoba.
Druhý důvod je ten, že každý normální "radil" nechce oslovovat jen jednu osobu, píše raději pro mnohem více lidí a tak také musí trochu zevšeobecňovat, aby se jich to mohlo týkat. Čili jsou i tací, kteří tomu popisu vyhovují a rozhodně to nemusíš být zrovna ty (ani každý zvukař, co počítá hlavně s kytarou a mikrofonem a všechno chce mít v těch vstupech s XLR i když jeho mix zrovna pady nemá :-)

H.M.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Luki » pon 03. říj 2016 14:11:58

Pánové, srdečně děkuji za rozsáhlou diskuzi a rady. Čekal jsem původně 1 - 2 odpovědi, z čehož mě minimálně v jedné někdo pošle do pr**** s tímhle dotazem :). No, rozhodně to bylo poučné.

Pro Petr Z: Vidím, že Reloop a jim podobné značky opravdu milujete :) . I vám děkuji za dlouhý příspěvek, nehledě na množství sarkasmu v něm obsaženém. Ale tak proč ne, vy tomu rozumíte, já ne. A mám k tomu respekt. Ale pletete se v mém přístupu. Já si tvrdě nevyžaduji plně profesionální přístup. Nebuzeruji ani zvukaře, ani pořadatele. Naopak se snažím vycházet všem co nejvíce vstříc a domluvit se jako člověk - důkazem může být toto téma, které si kladlo za cíl co nejvíce usnadnit práci ne mně, ale zvukařům. Kdybyste mě znal, něco takového byste nenapsal. Já si cesťák nevyřvávám, psal jsem vyjednávat s pořadatelem - s některými není problém se domluvit i na honoráři, ale jsou případy, pořadatel vystoupení chce, ale nechce zaplatit. Je to sice nepříjemné, ale doposud se ještě nestalo, že bych se i přesto nedomluvil - tedy myslím si, že v tomhle ohledu se já rozhodně za svůj přístup stydět nemusím. Jediné co chci je, aby mě zvukař byl schopný zapojit a nazvučit a jestli vám kvůli tomu připadám jako nějaký frajírek, co si hraje na prvoligovou hvězdu a má profesionální požadavky, tak to nechápu. Ale možná, že si to sám beru zbytečně osobně...ještě mě zaujala jedna věc, co jste psal:

"V některém dalším postu mohu popsat jednoduchý způsob, jak takto odfláknuté "symetrické" výstupy snadno poznat."

Zajímalo by mě, jak to tedy poznat, jestli máte ještě chuť o tom psát.

Všem zúčastněným diskuze velmi děkuji za cenné rady.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Zdeněk Prodance » ned 02. říj 2016 14:15:35

Poptávka po podobných radách asi celkem spolehlivě naznačuje, že takový problém existuje a není náhoda, že obvykle se ptají spíš klávesáci apod. takže to asi úplně všichni zvukaři vyřešené nemají. A když se na jednom podiu v jednom čase sejdou nepřipravený zvukař a nepřipravený DJ/klávesák/nekytarista, tak mají na problém zaděláno oba a posluchači všichni. Podle mne tomu je potřeba předcházet a ne čekat, že nepovinný hasičák v autě bude mít vždycky někdo jiný. Ano, osobní domluva předem je výborná věc, ale stejně to bude potřeba nějak vyřešit, když druhý konec telefonu zjevně nebude vědět, která bije. Což se podle mých zkušeností s dotazy zákazníků a jejich praxí dá v nezanedbatelném % případů čekat. Naopak věřím tomu, že se spousta lidí ve své úrovni už s ničím takovým nesetkává anebo to pokládá za trivialitu (kterou to také je), ovšem pouze proto, že tuhle fázi už mají osobně za sebou a dávno na ni zapomenuli. Ne tak každý.
Délka diskuze "o hovně" záleží i na množství zajímavějších témat, ale tam to může dopadnout přesně opačně (není kdo by zde o tom diskutoval, viz d-Live) anebo právě nejsou žádná.

H.M.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od J.J. » ned 02. říj 2016 12:25:40

Zvláštní, jak se dá dlouho diskutovat o zapojení jedné stereo linky. XLR výstupy, je to nejjednodušší na zapojení co může být, a pokud není schopen zvukař zvládnout úrovně které ti z toho jdou, tak počítej s tím, že i zbytek jeho práce bude nejspíš mizerný. I "kytaroví" zvukaři musí celkem často připojovat různé linkové stereo výstupy (klávesy, samplery atd.). Nejlepší cesta jak z toho "pekla" ven je dostat se s produkcí na "vyšší" úroveň, kdy si jako kapela budete moci více diktovat podmínky.
Ještě bych ti doporučil kromě zasílání stageplánů trvat na zaslání kontaktu na zvukaře a s ním se předem domluvit na přímo. Věř, že takto dokážeš doladit spoustu věcí dopředu. Nejsem sice hudebník, ale občas jezdím jako zvukař s kapelou a nedokážu si představit, že bych se dopředu nedomluvil s místním zvukařem.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Aleš » sob 01. říj 2016 2:53:24

ten pohled musí být širší, protože on opravdu neví, na koho narazí. Nelze předpokládat žádnou úroveň, ani malou ani velkou a už vůbec si ji nelze opravdu vynutit, prostě tam někdo s něčím bude a na to se musí zahrát tak, aby posluchač nic špatného nezaznamenal (už vůbec ne zničený mix a konec akce).
Přesně tohle myslím už od svého prvního příspěvku v tomto vlákně. O to totiž jde v první řadě.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Zdeněk Prodance » sob 01. říj 2016 0:25:01

Ale jo, já s vámi dílčím způsobem souhlasím s oběma, byť jste vzájemně poněkud na opačných koncích spektra, sám neustále propaguju používání stereovstupů s linkovou úrovní (naposled právě v tomto vláknu...), sám neustále říkám, že nejdřív něco zeslabit, abych to pak mohl hodně zesilovat je naprostá technická hovadina (a spousta zvukařů se se mnou o to hádá, protože prostě milují to kroucení na mikrofonních vstupech, kde je toho hodně a jsou na ně taknějak víc zvyklí a naopak nejsou zvyklí na kabely s různými konektory...), ale ten pohled musí být širší, protože on opravdu neví, na koho narazí. Nelze předpokládat žádnou úroveň, ani malou ani velkou a už vůbec si ji nelze opravdu vynutit, prostě tam někdo s něčím bude a na to se musí zahrát tak, aby posluchač nic špatného nezaznamenal (už vůbec ne zničený mix a konec akce). S tím, že je dost mixů bez jacků jsem nepřišel já, to je z praxe. Jistě můžeme každý mít nebo znát praxi různou, ale to neznamená, že se navzájem vylučují. Ano, některé věci má dneska i nejlacinější Behringer. Ale nemá je řada i docela drahých digitálů, kterých tady už hrají spousty a že to jde někde v menu nastavit, vůbec neznamená, že to nebude nastaveno špatně anebo že někdo jen nepřehodí kabely do jiného XLR, kde to je nastaveno jinak. Zvlášť když je to XLR fyzicky hodně daleko od FOH pracoviště se zvukařem...

H.M.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Petr Z. » sob 01. říj 2016 0:04:26

Na 99% analogových a na cca 80-85% digitálních mixů, použitelných jako FOH pro zvučení kapely jde XLR vstup buď PADem přepnout na linkový, nebo má tlačítko mic/line a pod/vedle XLR ještě TRS, který funguje zásadně jen pro linkové signály. Mixů, které začínají pouze XLR a nemají už vůbec nic jiného je tak mizivé procento, že v případě okresních i krajských lig nemá smysl se jimi zabývat. A znovu opakuju - i mixpult, co má na úplně všech klikách jen XLR, má možnost je přepnout na linkovou úroveň. Za téměř 40 let jsem nepoznal mixpult a to ani amatérský, u kterého by nešlo na každé mono-klice upravit gain, nebo zapnout dělič tak, aby se tam dal připojit i linkový signál, nebo něco mezi tím /slabší klávesy třeba/.
Jsou-li to všechno univerzální XLR symetrické vstupy, s možností regulace gainu v rozsahu např. 60dB a k tomu mají ještě i přepínač PAD, /což je zpravidla útlumový článek přímo na vstupu, tlumící signál 100x, tedy útlum 20dB/, tak musí zvládnout linkový signál v rozmezí od -12dBu do +12dBu bez pozorovatelného zkreslení.
To píši proto, že mi přijde úplně jebnuté po palici DI boxem signál jakkoli úmyslně tlumit. Na čím vyšší napěťové úrovni bude linkový signál přenášen, tím je nižší nebezpečí, že se do nepečlivě provedené linky či mizerného páráku něco rušivého naindukuje /třeba i prskance od blbých světel/. Zrovna u DJmixů podobné úrovně, jako je Reloop, Omnitronic, American Audio, McCrypt a podobných jsou XLR výstupy často tzv. kvazisymetrické, jsou to vlastně asymetrické "odporově vyvážené" výstupy vyvedené na XLR, ale se skutečnou symetrií nemající nic společného. V některém dalším postu mohu popsat jednoduchý způsob, jak takto odfláknuté "symetrické" výstupy snadno poznat.
Nevidím proto ani jeden jediný důvod, proč by mělo být nutné signál před odesláním do FOH mixu tlumit, nedejbože na mikrofonní úroveň. Opakuju, každá, opravdu každá univerzální mono klika touringového mixu /studiový tohle umět nemusí/ musí být a také reálně je schopna po příslušném přepnutí a stažení gainu zpracovat přímo do vstupu i nějakých +24dBu, tedy napětí nf signálu okolo šesti voltů. Tohle umějí dokonce i Behringerovy mixpulty od určité výbavy výše /teď nebyslím ty miniaturní hračky typu Xenyx a podobné, ale i ty zvládají dost/.
Jak jsem napsal - každý, jen trochu slušnější mix, použitelný jako FOH pro zvučení kapel, má jednak minimálně dva, obvykle ale čtyři "pravé" stereofonní linkové vstupy buď na XLR, nebo TRS-ech. Pokud nemá, nebo jsou tyhle "pravé" linkové stereovstupy už obsazeny klávesami kapely, pak každý jiný volný univerzální mono-vstup má možnost značného útlumu přímo na XLR vstupu, případně je hned vedle jeden, výhradně linkový TRS, funkční buď souběžně s XLR, nebo na přepnutí, nebo se XLR odpojí po zasunutí TRSu.
Pak se prostě vybere dvojice mono-vstupů, PANy se na nich střídavě přetočí do levé a pravé krajní polohy. Pro signál z DJmixu se buď použije dvojice tlumitelných XLR vstupů po páráku až na jeviště, nebo se u mixu příslušné XLR vytáhnou, osadí redukcemi XLR-TRS a zapíchnou do TRS linkových vstupů vybrané dvojice. Následný L-R routing až do masteru je už věcí zvukaře, který by ostatně vše výše uvedené měl automaticky umět - pokud neumí, není to zvukař, ale nějaký zaskakující zásuvkář z kulturáku.

Pro klid DJ-ovy profesionální duše, hrajícího na Reloopu a jen za vyřvaný cesťák, bych s sebou vozil tohle :
a/ Dva XLR-XLR kabely červené barvy a délky cca 10m
b/ Dvě redukce TRS-XLR/F
c/ Dvě redukce TRS-XLR/M
d/ pro 100% jistotu jeden dvoukanálový, nebo dva jednokanálové pasivní DI boxy 1:1 bez zbytečných serepetiček, které zde nejsou třeba, ale na obou stranách vybaveny jak XLR, tak TRS.
e/ pokud z toho vyřvaného cesťáku dokážete zaplatit pár drinků kamarádovi, co není ani DJ, ani muzikant, ale do profitechniky vidí podstatně víc než Vy, tak vřele doporučuji jej s sebou brát - zařídí u zvukaře a Vašeho pultu vše potřebné

Na závěr bych si dovolil ještě drobný postřeh.
DJ s mixpultem Reloop a pár dalšími hračkami za několik málo desítek tisíc, vystupující pouze za vyřvaný cesťák - a zároveň ale tvrdě vyžadující plně profesionální přístup technického okolí - to jsou natolik protichůdné věci a požadavky, že mi vůbec nejdou dohromady a v praxi se vyskytují jen velmi, velmi zřídka. Víte proč?
Pokud jste nucen si na pořadatelích či organizátorech před akcí pracně vyřvávat aspoň cesťáky a zároveň o chvíli později požadujete plně profesionální spolupráci a přístup zvukařů, tak se prosím nedivte, že Vás nikdo nebere vážně.
A to i v případě, že jste velmi kreativní a třeba se i živíte něčím úplně jiným - to totiž ten pořadatel vůbec nemusí vědět. Viděno očima pořadatele takové akce : On vidí člověka, co si musí pracně vyřvávat cesťák a za chvíli má požadavky jako prvoligová hvězda a buzeruje zvukaře. Takto to opravdu někteří pořadatelé mohou vidět.
Je to jen můj subjektivní názor, který si rozhodně neklade za cíl korespondovat s jakýmkoli dalším.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od exxxi » pát 30. zář 2016 23:49:52

Dnes celkem bezne stageboxy od digitalnich mixu maji pouze XLR. Ostatne, na analogovem paraku clovek jacka taky obvykle nenajde.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Zdeněk Prodance » pát 30. zář 2016 20:18:41

Boha jeho, ty přece nemůžeš odpovídat jako majitel a uživatel nějakého konkrétního mixu, to teď nikoho nezajímá. Tazatel NEVÍ na jaké další majitele a zvukaře narazí, takže se chce zabezpečit proti těm horším. A pokud jsi nikdy neměl v ruce mix, který začíná POUZE XLR, tak ti prostě chybí zkušenost. Mne prodeje žádných krabiček vůbec nezajímají a ty je taky nijak neovlivníš, takže to opravdu neber osobně. Akorát nemám rád, když se rady dobré a blbé mísí v poměru 1:1 a výsledkem je, že nikdo nic neví, správný výsledek tady je ten, že blbé se ukážou být blbými ! V tom je smysl podobných for a diskuzí, v tom je jejich výhoda oproti běžné komunikaci přes pult nebo stůl v hospodě.

H.M.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Palko » pát 30. zář 2016 19:50:30

Zdeňku. Dívám se na otázku - a opakuji se - z pohledu toho, který stojí za mixem. Já svůj mix znám a vim co můžu a co né. Pro mě jako pro zvukaře je to celé těžko přestavitelné.
Neraď nikomu, že si nemá cosi pořizovat, když nechápeš k čemu všemu to slouží.
Vím velmi dobře k čemu se používá i jak funguje a k čemu všemu slouží dibox - sám je také ve výbavě mám /BSS AR-133/ a podle potřeby je použiju. Ale připojovat linkový signál do mixu na mikrofonní vstup, když jsou na mixu linkové vstupy ?
Tak proč je výrobci na mixy montují ? A nebo - kdy tedy vlastně použít linkové vstupy ?
Neraď nikomu, že si nemá cosi pořizovat...
A není moje rada proti výrobci - prodejci diboxů ?
Proto to kopání ?

Otázku zemní smyčky tady už naznačil Petr Z. Je to na zvukaři aby si to ošéfoval.

On si tazatel sám rozhodne co a kde si koupí.

Palko.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Aleš » pát 30. zář 2016 18:26:14

S tím zahrnutím zpěvu do vlastního předmíchání to opravdu není moc dobrý nápad. Z pódia jen těžko trefíš správné korekce a správný poměr, tak aby to v sále bylo akorát a bylo rozumět. A podle in-earu už vůbec. Nehledě k tomu, že v DJ pultech na mikrofonním vstupu asi nebudou moc velké možnosti úpravy signálu (EQ, insert, efekt, atd.), nevím jak to má Reloop.
Kdybyste měli vlastního zvukaře, tak je samozřejmě nejlepší vést všechno samostatně, jak už jste to měli.
Takto zpěv samostatně a zbytek v jedné stereo lince je asi vyhovující kompromis mezi eliminací chyb externího zvukaře a možností ovlivnit zvuk ze sálu.
A pokud by někdo i přesto neuměl smíchat jednu stereolinku a jeden mikrofon, tak tam už nepomůže nic... :)

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Zdeněk Prodance » pát 30. zář 2016 17:26:21

Palko, i kdyby ten dibox (respektive trafo v něm) nemusel nic symetrizovat, tak stále galvanicky odděluje a chrání před připojením fantomu. To je opravdu schopné zničit anebo poškodit jak výstup z elektroniky, tak některé mikrofony. Neraď nikomu, že si nemá cosi pořizovat, když nechápeš k čemu všemu to slouží. Ty tvoje redukce jistě jsou užitečné a taky bych za ty peníze párek do výbavy doporučil, ale může se stát, že mix opravdu nebude mít žádné jackové vstupy (už tady bylo vysvětleno, že je to stále častější případ a proč) a pak už jen ta trafa umí na 100% zabránit průseru při nějaké chybě v obsluze. Pouhé oddělení kondenzátory stačit nemusí, protože se budou nabíjet a vybíjet a takový DC oddělovač má taky postup, jak ho používat a ten nemusí být vždy dodržen. No a že ty jsi nikdy neměl problém se smyčkami opravdu neznamená, že ho nebude mít nikdy nikdo.
Ano, v mixech nebývá na jackových konektorech fantom snad nikdy. Ale jakmile použiješ nějaký přepojovač, tak má jacky skoro určitě, takže kombinace jack+fantom se bohužel také vyskytnout může a to je opravdu velmi, velmi špatně. Další věc, kterou já obvykle zmíním, je prodloužená páka, která při použití XLR+XLR+jack někde do mixu apod. umí při poměrně malém tahu za kabel zničit i dost velkou část zařízení, ve kterém je jacková samice. Ale ony i ohnuté kontakty stačí k přerušení funkce. Je to nouzovka a musí se hlídat.


H.M.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Palko » pát 30. zář 2016 16:56:08

Luky - dívám se na to z pohledu toho, co stojí za pultem a pro mě není problém na mixu využít i linkové vstupy, když je tam výrobce dává, jsou symetrické a zdroj signálu je také linkový a symetrický. Proto považují za zbytečné utrácet za dibox - který není určen pro propojování dvou symetrických linkových zařízení, ale pro připojení linky - většinou nesymetrické - klávesy, kytary, notebook... právě na symetrický mikrofonní vstup. Podrobně to tu nechci popisovat - funkce a použití diboxu se tu dá nastudovat.
Ale je to stejně zbytečné jako zapojovat dibox mezi mikrofon a mikrofonní vstup. I když to taky jde.
...ale co kdyby nastala ta situace, že i ten JACK zapojí stejně do mikrofonního vstupu a omylem tam pustí fantom ?...
Neviděl jsem mix, který má napájení fantom na jack line vstup. Jestli ho někdo ze zvukařů viděl tak mě můžete ukamenovat.
Nestačí rovnou hotový kabel XLR - TRS ?
Stačí - je to tento kabel:
http://shop.audiolight.cz/produkt/fl036 ... dio-fl036/
Ale pak už nebude na rozdíl od redukce možno použít i páráku.

Palko.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Luki » pát 30. zář 2016 16:01:03

blaha: byly to malé akce. Stage plan samozřejmě máme a posíláme. IEM si naštěstí řešíme taky sami. Vlastního zvukaře jsme zvažovali taky. Chtěl bych si i sepsat smlouvu, která by obsahovala seznam předpokladů nezbytných k vystoupení a která by se musela před domluvením odsouhlasit (včetně bodu, že zvukař bude vyrozuměn se stage plan :) ). Jenomže na to jsme příliš malé lejna, abychom si my něco diktovali. A když někam přijedete, tak už vystoupit musíte. Nehledě na to, že zvukař nečetl stage plan, že nemá kabely nebo že nerozumí vlastnímu mixu a nutí vás, abyste si stáhli master téměř na 0, protože to on u sebe nezvládne. I tehdy musíte vystoupit, protože lidi, co tam přišli nezajímá, že máte problém. Tedy, respektive nemusíte, jenomže když to neuděláte, budou se na vás všichni dívat jako na bandu namyšlených pitomců. K poslední větě - a nespletl se jen dotyčný v názvu ? Nemyslel spíš posílání signálu přes CAT5 ?

Palko: No, já si právě úplně jistý nejsem. Možná kecám blbosti, ale co kdyby nastala ta situace, že i ten JACK zapojí stejně do mikrofonního vstupu a omylem tam pustí fantom ? Ale jako jistý způsob prevence to určitě vhodné je. Ještě mě napadlo, a je potřeba té redukce ? Nestačí rovnou hotový kabel XLR - TRS ?

Aleš: Ano, přesně o to mi jde. Zvukaři tam toho šlo původně víc. To je právě taky celkem štvalo :) . Mix jsem si pořídil taky proto, abych měl sám kontrolu nad tím, jak budou jednotlivé komponenty nahlas. Nejraději bych si tam zapojil i mikrofon, ale to není podle mě dobrý nápad. Hlídat hlasitost zpěvu, na to musí člověk pořád dohlížet. Do toho DI boxu půjdu, jaký poměr zeslabení signálu ještě nevím - jsem moc zvědavý, jaký význam má ten limiter u toho mixu, jestli to skutečně zeslabuje signál. Určitě bych měl radost, kdyby to tak fungovalo.

Re: Co správně má poslat DJ zvukaři ?

od Aleš » pát 30. zář 2016 15:38:45

Aha, takže pokud dobře chápu, ty "nehody" s metronomem se stávaly dřív v jiném zapojení, kdy jednotlivé signály šly do FOH pultu samostatně. A teď si z tohoho důvodu svoje věci mícháš sám do jedné stereo linky. Tak to je v tomto ohledu správný krok, to už snad pro zvukaře ani jednoduššeji udělat nejde :)

Ten dibox bych ale nevynechával. Toto nelze poměřovat jen honoráři na akcích, jde i o ochranu techniky, do které jsi už investoval. Až bude odkouřený výstup pultu a nebude ani na opravu, ani na dibox, tak co potom?
Ona je sice redukce XLR-TRS jednoduchá a a levná, ale aby to fungovalo, musí taky být zapojená na správném místě - u FOH pultu na příslušných linkách a do TRS vstupů. Čili to by musel zase udělat ve své kabeláži ten zvukař, na kterého nemůžete spoléhat. Těžko asi kdokoliv z vás muzikantů půjde při chystání kapely do sálu mu přepojovat kabely u FOH pultu...
Nemluvě o tom, co jsem už psal - digitální stageboxy, kde jsou jen XLR konektory a může do nich jít i fantom. Tam by vám samotná redukce nebyla nic platná. Pasivním dvoukanálem z PD 1:1 nebo 3:1 určitě nic nepokazíš.

Nahoru