od Petr Z. » sob 01. říj 2016 0:04:26
Na 99% analogových a na cca 80-85% digitálních mixů, použitelných jako FOH pro zvučení kapely jde XLR vstup buď PADem přepnout na linkový, nebo má tlačítko mic/line a pod/vedle XLR ještě TRS, který funguje zásadně jen pro linkové signály. Mixů, které začínají pouze XLR a nemají už vůbec nic jiného je tak mizivé procento, že v případě okresních i krajských lig nemá smysl se jimi zabývat. A znovu opakuju - i mixpult, co má na úplně všech klikách jen XLR, má možnost je přepnout na linkovou úroveň. Za téměř 40 let jsem nepoznal mixpult a to ani amatérský, u kterého by nešlo na každé mono-klice upravit gain, nebo zapnout dělič tak, aby se tam dal připojit i linkový signál, nebo něco mezi tím /slabší klávesy třeba/.
Jsou-li to všechno univerzální XLR symetrické vstupy, s možností regulace gainu v rozsahu např. 60dB a k tomu mají ještě i přepínač PAD, /což je zpravidla útlumový článek přímo na vstupu, tlumící signál 100x, tedy útlum 20dB/, tak musí zvládnout linkový signál v rozmezí od -12dBu do +12dBu bez pozorovatelného zkreslení.
To píši proto, že mi přijde úplně jebnuté po palici DI boxem signál jakkoli úmyslně tlumit. Na čím vyšší napěťové úrovni bude linkový signál přenášen, tím je nižší nebezpečí, že se do nepečlivě provedené linky či mizerného páráku něco rušivého naindukuje /třeba i prskance od blbých světel/. Zrovna u DJmixů podobné úrovně, jako je Reloop, Omnitronic, American Audio, McCrypt a podobných jsou XLR výstupy často tzv. kvazisymetrické, jsou to vlastně asymetrické "odporově vyvážené" výstupy vyvedené na XLR, ale se skutečnou symetrií nemající nic společného. V některém dalším postu mohu popsat jednoduchý způsob, jak takto odfláknuté "symetrické" výstupy snadno poznat.
Nevidím proto ani jeden jediný důvod, proč by mělo být nutné signál před odesláním do FOH mixu tlumit, nedejbože na mikrofonní úroveň. Opakuju, každá, opravdu každá univerzální mono klika touringového mixu /studiový tohle umět nemusí/ musí být a také reálně je schopna po příslušném přepnutí a stažení gainu zpracovat přímo do vstupu i nějakých +24dBu, tedy napětí nf signálu okolo šesti voltů. Tohle umějí dokonce i Behringerovy mixpulty od určité výbavy výše /teď nebyslím ty miniaturní hračky typu Xenyx a podobné, ale i ty zvládají dost/.
Jak jsem napsal - každý, jen trochu slušnější mix, použitelný jako FOH pro zvučení kapel, má jednak minimálně dva, obvykle ale čtyři "pravé" stereofonní linkové vstupy buď na XLR, nebo TRS-ech. Pokud nemá, nebo jsou tyhle "pravé" linkové stereovstupy už obsazeny klávesami kapely, pak každý jiný volný univerzální mono-vstup má možnost značného útlumu přímo na XLR vstupu, případně je hned vedle jeden, výhradně linkový TRS, funkční buď souběžně s XLR, nebo na přepnutí, nebo se XLR odpojí po zasunutí TRSu.
Pak se prostě vybere dvojice mono-vstupů, PANy se na nich střídavě přetočí do levé a pravé krajní polohy. Pro signál z DJmixu se buď použije dvojice tlumitelných XLR vstupů po páráku až na jeviště, nebo se u mixu příslušné XLR vytáhnou, osadí redukcemi XLR-TRS a zapíchnou do TRS linkových vstupů vybrané dvojice. Následný L-R routing až do masteru je už věcí zvukaře, který by ostatně vše výše uvedené měl automaticky umět - pokud neumí, není to zvukař, ale nějaký zaskakující zásuvkář z kulturáku.
Pro klid DJ-ovy profesionální duše, hrajícího na Reloopu a jen za vyřvaný cesťák, bych s sebou vozil tohle :
a/ Dva XLR-XLR kabely červené barvy a délky cca 10m
b/ Dvě redukce TRS-XLR/F
c/ Dvě redukce TRS-XLR/M
d/ pro 100% jistotu jeden dvoukanálový, nebo dva jednokanálové pasivní DI boxy 1:1 bez zbytečných serepetiček, které zde nejsou třeba, ale na obou stranách vybaveny jak XLR, tak TRS.
e/ pokud z toho vyřvaného cesťáku dokážete zaplatit pár drinků kamarádovi, co není ani DJ, ani muzikant, ale do profitechniky vidí podstatně víc než Vy, tak vřele doporučuji jej s sebou brát - zařídí u zvukaře a Vašeho pultu vše potřebné
Na závěr bych si dovolil ještě drobný postřeh.
DJ s mixpultem Reloop a pár dalšími hračkami za několik málo desítek tisíc, vystupující pouze za vyřvaný cesťák - a zároveň ale tvrdě vyžadující plně profesionální přístup technického okolí - to jsou natolik protichůdné věci a požadavky, že mi vůbec nejdou dohromady a v praxi se vyskytují jen velmi, velmi zřídka. Víte proč?
Pokud jste nucen si na pořadatelích či organizátorech před akcí pracně vyřvávat aspoň cesťáky a zároveň o chvíli později požadujete plně profesionální spolupráci a přístup zvukařů, tak se prosím nedivte, že Vás nikdo nebere vážně.
A to i v případě, že jste velmi kreativní a třeba se i živíte něčím úplně jiným - to totiž ten pořadatel vůbec nemusí vědět. Viděno očima pořadatele takové akce : On vidí člověka, co si musí pracně vyřvávat cesťák a za chvíli má požadavky jako prvoligová hvězda a buzeruje zvukaře. Takto to opravdu někteří pořadatelé mohou vidět.
Je to jen můj subjektivní názor, který si rozhodně neklade za cíl korespondovat s jakýmkoli dalším.
Na 99% analogových a na cca 80-85% digitálních mixů, použitelných jako FOH pro zvučení kapely jde XLR vstup buď PADem přepnout na linkový, nebo má tlačítko mic/line a pod/vedle XLR ještě TRS, který funguje zásadně jen pro linkové signály. Mixů, které začínají pouze XLR a nemají už vůbec nic jiného je tak mizivé procento, že v případě okresních i krajských lig nemá smysl se jimi zabývat. A znovu opakuju - i mixpult, co má na úplně všech klikách jen XLR, má možnost je přepnout na linkovou úroveň. Za téměř 40 let jsem nepoznal mixpult a to ani amatérský, u kterého by nešlo na každé mono-klice upravit gain, nebo zapnout dělič tak, aby se tam dal připojit i linkový signál, nebo něco mezi tím /slabší klávesy třeba/.
Jsou-li to všechno univerzální XLR symetrické vstupy, s možností regulace gainu v rozsahu např. 60dB a k tomu mají ještě i přepínač PAD, /což je zpravidla útlumový článek přímo na vstupu, tlumící signál 100x, tedy útlum 20dB/, tak musí zvládnout linkový signál v rozmezí od -12dBu do +12dBu bez pozorovatelného zkreslení.
To píši proto, že mi přijde úplně jebnuté po palici DI boxem signál jakkoli úmyslně tlumit. Na čím vyšší napěťové úrovni bude linkový signál přenášen, tím je nižší nebezpečí, že se do nepečlivě provedené linky či mizerného páráku něco rušivého naindukuje /třeba i prskance od blbých světel/. Zrovna u DJmixů podobné úrovně, jako je Reloop, Omnitronic, American Audio, McCrypt a podobných jsou XLR výstupy často tzv. kvazisymetrické, jsou to vlastně asymetrické "odporově vyvážené" výstupy vyvedené na XLR, ale se skutečnou symetrií nemající nic společného. V některém dalším postu mohu popsat jednoduchý způsob, jak takto odfláknuté "symetrické" výstupy snadno poznat.
Nevidím proto ani jeden jediný důvod, proč by mělo být nutné signál před odesláním do FOH mixu tlumit, nedejbože na mikrofonní úroveň. Opakuju, každá, opravdu každá univerzální mono klika touringového mixu /studiový tohle umět nemusí/ musí být a také reálně je schopna po příslušném přepnutí a stažení gainu zpracovat přímo do vstupu i nějakých +24dBu, tedy napětí nf signálu okolo šesti voltů. Tohle umějí dokonce i Behringerovy mixpulty od určité výbavy výše /teď nebyslím ty miniaturní hračky typu Xenyx a podobné, ale i ty zvládají dost/.
Jak jsem napsal - každý, jen trochu slušnější mix, použitelný jako FOH pro zvučení kapel, má jednak minimálně dva, obvykle ale čtyři "pravé" stereofonní linkové vstupy buď na XLR, nebo TRS-ech. Pokud nemá, nebo jsou tyhle "pravé" linkové stereovstupy už obsazeny klávesami kapely, pak každý jiný volný univerzální mono-vstup má možnost značného útlumu přímo na XLR vstupu, případně je hned vedle jeden, výhradně linkový TRS, funkční buď souběžně s XLR, nebo na přepnutí, nebo se XLR odpojí po zasunutí TRSu.
Pak se prostě vybere dvojice mono-vstupů, PANy se na nich střídavě přetočí do levé a pravé krajní polohy. Pro signál z DJmixu se buď použije dvojice tlumitelných XLR vstupů po páráku až na jeviště, nebo se u mixu příslušné XLR vytáhnou, osadí redukcemi XLR-TRS a zapíchnou do TRS linkových vstupů vybrané dvojice. Následný L-R routing až do masteru je už věcí zvukaře, který by ostatně vše výše uvedené měl automaticky umět - pokud neumí, není to zvukař, ale nějaký zaskakující zásuvkář z kulturáku.
Pro klid DJ-ovy profesionální duše, hrajícího na Reloopu a jen za vyřvaný cesťák, bych s sebou vozil tohle :
a/ Dva XLR-XLR kabely červené barvy a délky cca 10m
b/ Dvě redukce TRS-XLR/F
c/ Dvě redukce TRS-XLR/M
d/ pro 100% jistotu jeden dvoukanálový, nebo dva jednokanálové pasivní DI boxy 1:1 bez zbytečných serepetiček, které zde nejsou třeba, ale na obou stranách vybaveny jak XLR, tak TRS.
e/ pokud z toho vyřvaného cesťáku dokážete zaplatit pár drinků kamarádovi, co není ani DJ, ani muzikant, ale do profitechniky vidí podstatně víc než Vy, tak vřele doporučuji jej s sebou brát - zařídí u zvukaře a Vašeho pultu vše potřebné
Na závěr bych si dovolil ještě drobný postřeh.
DJ s mixpultem Reloop a pár dalšími hračkami za několik málo desítek tisíc, vystupující pouze za vyřvaný cesťák - a zároveň ale tvrdě vyžadující plně profesionální přístup technického okolí - to jsou natolik protichůdné věci a požadavky, že mi vůbec nejdou dohromady a v praxi se vyskytují jen velmi, velmi zřídka. Víte proč?
Pokud jste nucen si na pořadatelích či organizátorech před akcí pracně vyřvávat aspoň cesťáky a zároveň o chvíli později požadujete plně profesionální spolupráci a přístup zvukařů, tak se prosím nedivte, že Vás nikdo nebere vážně.
A to i v případě, že jste velmi kreativní a třeba se i živíte něčím úplně jiným - to totiž ten pořadatel vůbec nemusí vědět. Viděno očima pořadatele takové akce : On vidí člověka, co si musí pracně vyřvávat cesťák a za chvíli má požadavky jako prvoligová hvězda a buzeruje zvukaře. Takto to opravdu někteří pořadatelé mohou vidět.
Je to jen můj subjektivní názor, který si rozhodně neklade za cíl korespondovat s jakýmkoli dalším.