od sinclair » ned 27. zář 2015 16:13:17
EMP124 /záleží, v jakém jej koupíte stavu/ po kompletní, ale nepříliš náročné repasi vynikající, plně profesionální pult, který byl hojně využíván ČsT i ČRo cca do konce osmdesátých let v menších ozvučovacích vozech. Vyráběla se dvě provedení, vestavné s příponou V a přenosné.
Profesionální určení poznáte už podle toho, že všechny vstupy i výstupy jsou transformátorově symetrické, tedy i galvanicky oddělené od zdrojů signálu či následných zařízení/výkonových zesilovačů, záznamových strojů apod/, korekce i gain jsou řešeny přepínači /alespoň u mých dvou tomu tak je/, takže jednou vyzkoušené nastavení lze kdykoli přesně zopakovat a rovněž přesně sedí i decibelové hodnoty u ovládacích prvků, včetně faderů-což nejsou potenciometry, ale T-články s proměnným útlumem a konstantní vstupní a výstupní impedancí, proto jsou tak přesné. VU metry a vše ostatní odpovídá OIRT, pult samotný, pokud je v naprostém pořádku, má úžasnou přebuditelnost vstupů a zcela minimální šum, na což je třeba myslet při repasích a opravách - přestože se zdá, že pult je osazen "obyčejnými, běžnými" polovodiči, vše je v tomto pultu vybíráno od vstupních BC179B přes MAA748 až po KFka ve výstupních zesilovačích a spínací fety KF552. Na přísný výběr polovodičů i některých pasivních součástek důrazně upozorňuje téměř 3cm tlustá servisní kniha a je v ní popsána i metodika výběru a zapojení testovacích přípravků.
Při repasi se moc součástek nemění, závady bývají téměř výhradně v elektromechanice a hlavně faderech, kde bývá zničená kluzná plocha opěrek běžce a utržený teflonový drát v ocelové vinuté pružince, vedoucí ke kontaktu běžce. Semtam zapraská některý přepínač, ale to bývá častěji způsobeno některým elytem /i když většina je tam tantalů/, než přepínačem samotným, alespoň u mne tomu u dvou pultů tak v pěti případech bylo. Faktem je, že tantaly nejsou do nízkofrekvenční signálové cesty příliš vhodné /mají určité "prahové" napětí několika stovek uV, než "naskočí" jejich kapacita, resp. začnou vést/, ale jsem přesvědčen, že výrobce v tehdejší součástkové bídě raději použil spolehlivé tantaly řady TE13x, TE15x a TE19x, než aby montoval spotřebkový hnůj typů TE00x a TE98x. Tyto kondenzátory jsou tam sice použity také, ale v místech, kde neohrozí ani průchod, ani kvalitu signálu, tedy téměř výhradně jen jako blokovací. Jednotka stabilizovaného zdroje pultu je řešena s takovou péčí a stabilitou, že i kdyby klekly všechny blokovací elyty v napájecích cestách šavlí, pult pojede dál, pouze se mírně zvětší přeslechy po napájení.
Při výměně konektorů za jiné je třeba dbát na charakter vstupů a zapojit je na nový typ konektoru korektně, jinak budou velké potíže. Pozor také na to, že kostra šroubovací 5-pin DIN zásuvky v tomto pultu NENÍ spojena s pinem 2 - ten je veden samostatně až na vstup desky, pláště konektorů jsou na stejném, ale jinudy vedeném zemním potenciálu. Pokud se pokusíte je propojit, se zlou se potážete - při vyšším gainu brum. Tentýž problém s brumem nastal, pokud se v šroubovacím samci na kabelu dotklo stínění kabelu kovové kostry konektoru v pojistné zarážce s červíkem - proto je ten červík také plastový, silonový. Stávalo se to občas u mikrofonních kabelů MK, kdy po dlouhodobém mech. namáhání šedý plášť kabelu vyjel zpod málo utaženého červíku a opletení se tak spojilo s kostrou konektoru. Naštěstí se to dalo snadno najít postupným odpojováním vstupů - fader na brum neměl vliv.
Kompletní servisní a výkresovou dokumentaci pultu EMP124 mám po asi pětidenní práci k dispozici v pdf elektronické formě, v rozlišení 300, 600 a 1200dpi, s oddělenou výkresovou a textovou částí a výkresovou částí ve formátech A3 a A4.
Objemy dat u vyšších rozlišení jsou značné. Omlouvám se předem, že to ani náhodou nehodlám věšet na žádné úložiště a to ani pod kódem. Dodávka buď na CDR, nebo v papírové formě s příslušným rozlišením. Ta je dle mne pro servis vhodnější - máte list při ruce, s monitorem či laptopem je to někdy na pracovním stole obtížnější
Kdo by měl zájem, nechť napíše nikoli sem do SZ, ale na servisdok-zavináč-seznam.cz. Cena není zrovna nízká, ale bez kompletní dokumentace pult nikdy nebude mít takové vlastnosti, jaké má mít, zvláště po stránce přesnosti úrovní, přebuditelnosti, měření, přesnosti interního servisního systému a ostatně i spolehlivosti.
Teď už víte, že zadarmo to není, tak nemusí psát ti, kteří by to zdarma chtěli, nebo ti, co neocení vlastnosti a kvalitu tohoto pultu po kompletní revizi a seřízení podle této servisní knihy. Vážní zájemci nechť píší na výše uvedený mail.
EMP124 /záleží, v jakém jej koupíte stavu/ po kompletní, ale nepříliš náročné repasi vynikající, plně profesionální pult, který byl hojně využíván ČsT i ČRo cca do konce osmdesátých let v menších ozvučovacích vozech. Vyráběla se dvě provedení, vestavné s příponou V a přenosné.
Profesionální určení poznáte už podle toho, že všechny vstupy i výstupy jsou transformátorově symetrické, tedy i galvanicky oddělené od zdrojů signálu či následných zařízení/výkonových zesilovačů, záznamových strojů apod/, korekce i gain jsou řešeny přepínači /alespoň u mých dvou tomu tak je/, takže jednou vyzkoušené nastavení lze kdykoli přesně zopakovat a rovněž přesně sedí i decibelové hodnoty u ovládacích prvků, včetně faderů-což nejsou potenciometry, ale T-články s proměnným útlumem a konstantní vstupní a výstupní impedancí, proto jsou tak přesné. VU metry a vše ostatní odpovídá OIRT, pult samotný, pokud je v naprostém pořádku, má úžasnou přebuditelnost vstupů a zcela minimální šum, na což je třeba myslet při repasích a opravách - přestože se zdá, že pult je osazen "obyčejnými, běžnými" polovodiči, vše je v tomto pultu vybíráno od vstupních BC179B přes MAA748 až po KFka ve výstupních zesilovačích a spínací fety KF552. Na přísný výběr polovodičů i některých pasivních součástek důrazně upozorňuje téměř 3cm tlustá servisní kniha a je v ní popsána i metodika výběru a zapojení testovacích přípravků.
Při repasi se moc součástek nemění, závady bývají téměř výhradně v elektromechanice a hlavně faderech, kde bývá zničená kluzná plocha opěrek běžce a utržený teflonový drát v ocelové vinuté pružince, vedoucí ke kontaktu běžce. Semtam zapraská některý přepínač, ale to bývá častěji způsobeno některým elytem /i když většina je tam tantalů/, než přepínačem samotným, alespoň u mne tomu u dvou pultů tak v pěti případech bylo. Faktem je, že tantaly nejsou do nízkofrekvenční signálové cesty příliš vhodné /mají určité "prahové" napětí několika stovek uV, než "naskočí" jejich kapacita, resp. začnou vést/, ale jsem přesvědčen, že výrobce v tehdejší součástkové bídě raději použil spolehlivé tantaly řady TE13x, TE15x a TE19x, než aby montoval spotřebkový hnůj typů TE00x a TE98x. Tyto kondenzátory jsou tam sice použity také, ale v místech, kde neohrozí ani průchod, ani kvalitu signálu, tedy téměř výhradně jen jako blokovací. Jednotka stabilizovaného zdroje pultu je řešena s takovou péčí a stabilitou, že i kdyby klekly všechny blokovací elyty v napájecích cestách šavlí, pult pojede dál, pouze se mírně zvětší přeslechy po napájení.
Při výměně konektorů za jiné je třeba dbát na charakter vstupů a zapojit je na nový typ konektoru korektně, jinak budou velké potíže. Pozor také na to, že kostra šroubovací 5-pin DIN zásuvky v tomto pultu NENÍ spojena s pinem 2 - ten je veden samostatně až na vstup desky, pláště konektorů jsou na stejném, ale jinudy vedeném zemním potenciálu. Pokud se pokusíte je propojit, se zlou se potážete - při vyšším gainu brum. Tentýž problém s brumem nastal, pokud se v šroubovacím samci na kabelu dotklo stínění kabelu kovové kostry konektoru v pojistné zarážce s červíkem - proto je ten červík také plastový, silonový. Stávalo se to občas u mikrofonních kabelů MK, kdy po dlouhodobém mech. namáhání šedý plášť kabelu vyjel zpod málo utaženého červíku a opletení se tak spojilo s kostrou konektoru. Naštěstí se to dalo snadno najít postupným odpojováním vstupů - fader na brum neměl vliv.
Kompletní servisní a výkresovou dokumentaci pultu EMP124 mám po asi pětidenní práci k dispozici v pdf elektronické formě, v rozlišení 300, 600 a 1200dpi, s oddělenou výkresovou a textovou částí a výkresovou částí ve formátech A3 a A4.
Objemy dat u vyšších rozlišení jsou značné. Omlouvám se předem, že to ani náhodou nehodlám věšet na žádné úložiště a to ani pod kódem. Dodávka buď na CDR, nebo v papírové formě s příslušným rozlišením. Ta je dle mne pro servis vhodnější - máte list při ruce, s monitorem či laptopem je to někdy na pracovním stole obtížnější :-)
Kdo by měl zájem, nechť napíše nikoli sem do SZ, ale na servisdok-zavináč-seznam.cz. Cena není zrovna nízká, ale bez kompletní dokumentace pult nikdy nebude mít takové vlastnosti, jaké má mít, zvláště po stránce přesnosti úrovní, přebuditelnosti, měření, přesnosti interního servisního systému a ostatně i spolehlivosti.
Teď už víte, že zadarmo to není, tak nemusí psát ti, kteří by to zdarma chtěli, nebo ti, co neocení vlastnosti a kvalitu tohoto pultu po kompletní revizi a seřízení podle této servisní knihy. Vážní zájemci nechť píší na výše uvedený mail.