DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Ladin » úte 09. kvě 2017 15:39:02

Dobrý den,
setavu používám ve složení 1x subwoofer, 2x satelity asi 2 roky. Daří se mi s ní velice dobře (amatérsky) ozvučit i akusticky složitější prostory. Výhybku nepoužívám na subwoofewru, ale zvlášť, je to ta nejjednodušší od dB s XLR výstupy. Osvědčilo se mi dávat mezní kmitočet o trochu vyšší než má nastavenou výhybku subwoofer.
Zkušenosti se zvukem - sama firma ART doporučuje k bednám HD 32A subwoofer řady 8000. Je to z jednoduchého důvodu - zvuková charakteristika beden HD-32 A je téměř vyrovnaná, je to zřejmě důsledek použitého procesoru, který je součástí jejího zesilovače. Kmitočtová charakteristika subwooferu Art 905-AS vykazuje v úzkém pásmu velký akustický tlak (má charakter hrbu, jehož krajní pásma už jsou značně potlačena). Takže pokud dělící kmitočet subwooferu posuneme na vrchol jeho křivky až k zhruba 75Hz, kde jeho akustický tlak je cca 115 dB, HD32 A na této frekvenci dosahuje pouze akustického tlaku 85dB a ke 100 dB se dostaneme až někde kolem 110Hz. Takže já mírně potlačím výstupní hlasitost na subwooferu a přidám do satelitů. Výsledné frekvenční nerovnosti se tím ovšem nezbavíme. Faktem je, že většina posluchačů to nemá šanci zaregistrovat. Ideální subwoofer k HD 32A je tedy ART 8004, ale jeho cena i váha a velikost už jsou patrně mimo finanční možnosti běžných smrtelníků.
Jinak sestava hraje úměrně ceně, pro běžné využití výborně. U HD 32A se mi osvědčilo na výstupním ekvalizéru o cca 3dB zvýraznit vyšší středy a u ART 905-AS o stejnou úroveň potlačit nízké basy. Subwoofer hraje konkrétně, přesně, nezkresleně, neduní. Systém má dosti velkou výkonovou rezervu, tudíž hraje i čistě. K úplné spokojenosti chybí jen ten problém s nastavením dělící frekvence a rozdílu akustického tlaku obou systémů v jejím okolí - hlasitost např. baskytary se tedy, hraje-li okolo této dělící frekvence o trochu sníží.
Dražší výhybky ani ekvalizéry dle mého názoru nemá smysl kupovat, uvedený jev souvisí s nekompatibilitou daných zařízení. Přesto se domnívám, že v tomto případě zkoušet subwoofery jiných výrobců by asi byla cesta "do pekel".

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Aleš » čtv 07. dub 2016 15:39:01

Ani z tohoto důvodu to nutné není, limitery a ochranu měničů řeší elektronika v aktivních bednách, která v případě satelitů už vlastně sama DSP obsahuje.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od mr.b » čtv 07. dub 2016 14:51:01

Pánové, děkuji za názory. Z diskuze jsem pochopil, že moc velký význam nemá kupovat DSP z pohledu výhybky. Ale co další funkce DSP jako je například limiter, compresor, atd. Má cenu k uvedené sestavě z tohoto pohledu DSP kupovat?
Díky.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Ondráš » čtv 31. bře 2016 22:00:19

ZP: tak tak, máme DSP 3in 6 out a už dávno lituji, že jsme nepořídili 4in 8 out, mohl bych dělat jedním dsp master a zároveň tím zpožďovat zvuk na některých vstupech mixu kvůli synchronizaci zvuku s obrazem... :wink:

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Zdeněk Prodance » stř 30. bře 2016 23:38:32

Jo, čísílka jsem uvedl taková kulatá, průměrná, obhajitelná a snadno představitelná, nejde to samozřejmě vůbec redukovat jen na ta dvě ani kdyby byla superpřesná, protože je to jev v celém prostoru, ne ve dvou bodech a dost složitě by se i jen zjišťovalo, jaký je například rozdíl mezi jedním a druhým poloprostorem, to by bylo na dvě hafa a tři nůše měření a pak ještě by nastalo vysvětlování, proč zrovna půl na půl a ne třeba 3:1.
Co se ale dá připomenout, je možnost aplikovat totéž DSP naopak na zpoždění a EQ fullrange beden v případě jejich distribuce v prostoru hlediště v různých vzdálenostech od jeviště a souvisí s tím počet jeho výstupních kanálů. Zatímco vstupy obvykle vystačí 2-4, tak výstupů pak může být potřeba výrazně víc a to i na ten End Fire. Prostě se dá říct, že kdo DSP nemá, tak ani neví, že mu možná chybí docela fest a kdo ano, tak obvykle přichází na další a další věci, které s tím jdou dělat a stále mu tak nějak chybí tu kanál, tu další parametrický filtr, pak uslyší něco o kategorii výš a už by to potřeboval vyměnit všechno atd.

H.M.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od TomasVv » stř 30. bře 2016 21:55:05

Jestli mě paměť neklame, tak u kardio setupu může být matematika ještě milejší, cca -1,5 dB vepředu a -40 dB vzadu, ale je možné, že je to pro 3 bedny.
Nebo lze použít End fire, tam je SPL dopředu stejné, útlum vzadu horší a frekvenčně více závislý.
Každopádně ten benefit je natolik markantní, že komu záleží na kvalitě zvuku, dříve nebo později se vydá cestou DSP, studia problematiky a měření. Pro přehrávanou hudbu to třeba tak nevynikne, ale dalším přínosem DSP je třeba bas z auxu, to taky pomůže pročistit zvuk.
Dále lze s DPS měnit umístění basovek podle potřeby, např. doprostřed a zfázovat s vršky, to pomůže rozložení basového spektra v prostoru.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Zdeněk Prodance » stř 30. bře 2016 18:43:20

Ano, od určité úrovně už to tak nikdo nebere, protože to nedává smysl. Asi jako si nikdo nedá tři porce guláše s osmnácti jen proto, že na to už má peníze, ale zvolí třeba candáta na másle, protože na to už má peníze a chuť. A nejde jen o nějaké vytahování se, prostě je to nákup lepší kvality a ticho na podiu jednoznačně kvalita je a to v celém sále. Ony i ty počty jsou docela nakloněny, protože se mění dejme tomu +3dB dopředu za -20dB dozadu a když už jednou ten aparát schopný volby mám, tak ho víc využiju, tedy lépe a rychleji amortizuji. Nelze do toho samozřejmě nutit každého, kdo je stále v té první fázi získávání dostatečného kraválu, tak ani nemůže mít kvalitu na prvním místě. Na druhé straně toto je přesně typ zlepšení, který je velmi efektivní, protože nevyžaduje nic ničím nahrazovat, jen se přikoupí celkem levná a univerzální krabička (anebo dokonce jen použije, pokud už byla k dispozici) a přehodí pár drátů a ještě se objeví další funkce jako bonus.

H.M.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Aleš » stř 30. bře 2016 13:31:27

Je mi jasné, že vytvoření toho "ticha" v určitém směru nemůže být zadarmo. Ale asi jako většina lidí zvyklých dosud přímočaré úvaze "víc subů, víc tlak" jsem nabyl dojmu, že bedny, které použiju ke kompenzaci vyzařování dozadu mi budou "dopředu" nějak citelně chybět. Ovšem fakt je, že "víc subů, víc tlak" není jediné měřítko kvality, takže jenom takhle se to brát nedá. Každopádně díky za zamyšlení. :)

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Zdeněk Prodance » stř 30. bře 2016 1:05:49

Ono především není tak důležité, jestli ta která směrová kombinace hraje dopředu víc a o kolik a hlavně v porovnání s čím, ačkoli je to snad ta nejčastější otázka od lidí, co to ještě nepoužívají. O to nejde skoro vůbec. Podobně jako u většiny mikrofonů důležité a nenahraditelné jakýmkoli množstvím kraválu je právě to "ticho", kterého lze v některém směru docílit. Na to se u beden čekalo dlouho, u subwooferů nejdéle, protože to není technicky úplně triviální a nejde to skoro zadarmo.

H.M.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Aleš » úte 29. bře 2016 20:15:03

To zní hodně lákavě :) Podle teorie tam nějaký rozdíl má být i když i ty "kompenzační" (nebo jak je česky nazvat) bedny přispívají k SPL ve chtěném prostoru. Nakolik je prakticky významný a vnímatelný, případně závislý od konkrétní situace a aplikace nedovedu posoudit, nezkoušel jsem.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od TomasVv » úte 29. bře 2016 16:58:21

Jen upřesním, že použitím kardioidní konfigurace basů se výsledné SPL v místě chtěného poslechu prakticky neliší od normálních konfigurací.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Aleš » úte 29. bře 2016 13:37:34

Abych to upřesnil, pro svůj případ jsem vyhodnotil už dříve, že externí DSP má prakticky nulovou prioritu i když ostatní vybavení mám v dostatečném počtu a pro mé potřeby vyhovující. Kardioidní sub by třeba byl i zajímavý, ale na to by bylo potřeba více beden, aby zbylo dost "síly" na hraní do lidí. Se čtyřma 905-AS to i v obvyklé konfiguraci není na nic velkého. :)

Vztaženo k původnímu dotazu, chci tím říct, že je podle mě předčasné uvažovat o koupi DSP pokud ještě tazatel nemá ty HD32-A a tím pádem vyzkoušený provoz s dělením výhybkou v subech. Taky neuvádí, zda měl nějaké problémy s takovým provozem stávajících 715-A. Pokud neměl, je dost pravděpodobné, že nebude mít i s HD32-A.
Osobně si myslím, že k veškerým potřebným korekcím takovéto sestavy postačí vhodné seřízení poměru bas/vrch a dobrý 30-pásmový EQ mezi mixem a bednami. Samozřejmě ale, že tuto práci může udělat i EQ v externím DSP.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Zdeněk Prodance » úte 29. bře 2016 11:19:48

Asi jak kdy. Běžně to určitě potřeba není a záleží hodně na tom, jak se kdo naučí s dalším kusem nářadí pracovat. S cenou je to také relativní, protože sestava beden stála mnohem víc a asi toho není mnoho, co by se dalo k ní za těch asi dvacet tisíc smysluplně přidat (samozřejmě pokud nechybí věci typu stojany, obaly, kvalitní kabely...). Určitě to ale bude soupeřit s ostatním vybavením, jinak o DSP bude uvažovat někdo, kdo už má všechny mikrofony, které potřebuje, vyhovuje mu mix apod a jinak kdo se musí rozmýšlet kam ty peníze dá dřív.

H.M.

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Aleš » úte 29. bře 2016 11:01:49

Starší modely XTA DP226, nebo v tomto případě by postačil i DP224, se občas objeví z druhé ruky v inzerátech za poměrně dostupné ceny. Stejně tak i Rane RPM. Vlastní zkušenost mám s DP226 a RPM26z, konkrétně ve spojení s bednami SPL acoustics (P. Vinš), a oba fungovaly velmi dobře.

V současnosti mám čtyři 905-AS a dvě HD32-A, ale přiznám se, že jsem zatím vůbec nepocítil potřebu řídit tuto sestavu externím DSP. Používám to na živé hraní (rock-pop, bicí, basa, kytary, klávesy). Před zvukovkou si podle naposlouchané nahrávky seřídím regulátory na bednách poměr bas/vrch a zbytek podle prostoru doladím v pultu master ekvalizérem, zatím jsem takto vždycky dosáhl stavu, že to hraje tak, jak potřebuju a publikum i kapela byli spokojení :)
Bude mít externí DSP pro tuto kombinaci aktivních beden takový přínos, aby to stálo za náklady s jeho pořízením a komplikovanější zapojení celé aparatury?

Re: DSP k ART 905-AS + RCF HD 32-A

od Zdeněk Prodance » pon 28. bře 2016 17:19:16

Problém je trochu s tím požadavkem na nový kus, Rane řady RPM se už nevyrábí, XTA je pravděpodobně příliš drahá, na druhou stranu samozřejmě dneska asi každý výrobce beden musí mít nějaký "svůj" speaker management (RCF ho má samozřejmě taky) a je spousta takových, které se od sebe liší jen nápisem a občas i SW (například Xilica/Sabine, Digisynthetic/Ohm aj.) Výběr tedy je a není velký a právě ta Protea se myslím dost dobře trefuje do kompromisu mezi cenou, kvalitou, univerzálností, přehledností atd. Pokud to někdo chce mít před sebou všechno, tak asi musí prolézt víc eshopů, protože například Audiotek úplně ignoruje právě ty "naše nejlepší značky", ačkoli se jich prodalo opravdu hodně (mají svůj dbx, který pro změnu nepotřebujeme na nic my) atd. Jsem si naprosto jistý, že na takhle položenou otázku se zde dozvíš i to, že nejlepší je Behringer DCX2496, stačí si v něm vyměnit operáky :-)

H.M.

Nahoru