od TomasVv » ned 09. úno 2020 13:46:51
Opravdu věčné téma, obzvlášť, když se od kompresoru očekávají zázraky, kouzla a tajné fígle.
Kompresor opravdu umí pouze komprimovat, od toho se tak jmenuje. Komprimace = stlačení, tedy vždy a pouze ubírá dynamiku signálu.
Druhá věc je, jak se nám potom jeví výsledek. Domnívám se, že někde tady je zakopaný pes, lidi zaměňují funkci a dojem z funkce.
Např. když zkomprimuji zpěváka, uberu mu dynamiku, ale díky tomu jej můžu více zesílit, aniž by jeho zpěv byl nepříjemný - právě kvůli nadměrné dynamice. Výsledný dojem - pevnější zpěv nad kapelou - vytváří dojem, že jsem dynamiku neořezal. Ale samozřejmě ořezal.
Dále se dá mocně čarovat s časy. Chci komprimovat jen špičky signálu? Dám rychlý atack i relase. Chci srovnávat hlasitosti? Dám pomalejší relase i atack, ale to mi zase nebude ovlivňovat transienty, které tím pádem vytrčím. Zase bude výsledný dojem, že vlastně nic nekomprimuji, dokonce to můžu nastavit tak, že dynamika bude v čase nepřirozená a nepříjemná.
Kompresor ale v žádném případě svojí funkcí nevyřeší špatnou aranž, nedostatky muzikantů a zpěváků, špatný aparát, není to všelék.
Je ÚPLNĚ jedno, jestli je analogový, digitální, lampový, obloukový, pístový nebo Roottsův, vždy jen komprimuje.
Pokud dělá i něco jiného, už to není jen kompresor. Třeba ten lampový LA ještě docela dost zkresluje (pokud se tak nastaví), což může zvuku pomoci, nebo taky uškodit, záleží na okolnostech. Přidané zkreslení může zvuku dodat jakousi jiskru, ale moc bych na to nesázel, že mě to zachrání před špatným mixem...
Takže jak nastavit kompresor? Nejdřív musím vědět, co od něj chci a podle toho jej nastavím. A ještě před tím musím vědět, co vůbec můžu chtít a jestli mi to bude k něčemu dobré. Nastavovat čudlíky, aby to pěkně blikalo je na houby.
Opravdu věčné téma, obzvlášť, když se od kompresoru očekávají zázraky, kouzla a tajné fígle.
Kompresor opravdu umí pouze komprimovat, od toho se tak jmenuje. Komprimace = stlačení, tedy vždy a pouze ubírá dynamiku signálu.
Druhá věc je, jak se nám potom jeví výsledek. Domnívám se, že někde tady je zakopaný pes, lidi zaměňují funkci a dojem z funkce.
Např. když zkomprimuji zpěváka, uberu mu dynamiku, ale díky tomu jej můžu více zesílit, aniž by jeho zpěv byl nepříjemný - právě kvůli nadměrné dynamice. Výsledný dojem - pevnější zpěv nad kapelou - vytváří dojem, že jsem dynamiku neořezal. Ale samozřejmě ořezal.
Dále se dá mocně čarovat s časy. Chci komprimovat jen špičky signálu? Dám rychlý atack i relase. Chci srovnávat hlasitosti? Dám pomalejší relase i atack, ale to mi zase nebude ovlivňovat transienty, které tím pádem vytrčím. Zase bude výsledný dojem, že vlastně nic nekomprimuji, dokonce to můžu nastavit tak, že dynamika bude v čase nepřirozená a nepříjemná.
Kompresor ale v žádném případě svojí funkcí nevyřeší špatnou aranž, nedostatky muzikantů a zpěváků, špatný aparát, není to všelék.
Je ÚPLNĚ jedno, jestli je analogový, digitální, lampový, obloukový, pístový nebo Roottsův, vždy jen komprimuje.
Pokud dělá i něco jiného, už to není jen kompresor. Třeba ten lampový LA ještě docela dost zkresluje (pokud se tak nastaví), což může zvuku pomoci, nebo taky uškodit, záleží na okolnostech. Přidané zkreslení může zvuku dodat jakousi jiskru, ale moc bych na to nesázel, že mě to zachrání před špatným mixem...
Takže jak nastavit kompresor? Nejdřív musím vědět, co od něj chci a podle toho jej nastavím. A ještě před tím musím vědět, co vůbec můžu chtít a jestli mi to bude k něčemu dobré. Nastavovat čudlíky, aby to pěkně blikalo je na houby.