od Kuchteleski » čtv 20. čer 2019 1:40:53
Správná odpověď je
záleží...
Záleží na použití, konfiguraci basového pole, křivce preferované tonality, doporučení výrobce a k jakému vrchu se to kombinuje a jak je věrně schopný reprodukovat frekvence v daném rozsahu.
Tedy rada, jak to mít správně a mít 100% jistotu je si to nechat změřit a nastavit.
Nicméně i bez toho můžeme říct pár věcí a to:
Naštěstí se v tomto případě neřeší návrh celého XO, protože alespoň ten je pevně daný od výrobce, jeho strmost podle specsheetu můžeme s poměrně velkou jistotou prohlásit za filtr 4. řádu, což je důležité vědět, protože teď přichází ta zásadní otázka:
Jaké je použití? Je to reprodukovaná hudba? Je to folková kapela? Je to pro tvrdší žánry?
Z toho nepřímo vychází i křivka preferované tonality, potažmo jaké jsou požadavky FOHa? S jakým basovým zdvihem operujeme?
Statisticky je průměrný český zvukař zvyklý pracovat s basovým zdvihem +12dB - +16 dB
Budeme-li pracovat s touto hodnotou, tak zdvih na XO s
corner f @ 80 Hz vytvoří akustický XO na
112 Hz - 125 Hz, což je celkem vysoko - při tomto nastavení (zdvih, strmost a corner f) si basy s vrchama předávají práci až do kolem 150 Hz - 170 Hz, a až od toho momentu cokoli, co se děje na basech, prakticky neovlivní vrchy.
Tedy intuitivně bych šel po této variantě, kdybych k tomu neměl žádné jiné informace.
V kontextu XO, aby bylo basové pole konzistentní, tak nesmí být vzdálenost jednotlivých boxů od sebe větší než 1,4m, což se opět trefí do většiny aplikací.
V okamžiku, kdy je požadavek na unity gain, ať už z jakéhokoli důvodu (folková kapela, vážná hudba, FOH, který je zvyklý míchat ve studiu...), tak potom by
v kontextu s ART 322 podle spec sheetu dávalo větší smysl volit XO s
corner f @ 100 Hz.
Kdyby vrchy
nebyly schopny věrně produkovat f pod 120 Hz, tak bych spíš než XO @ 120 Hz volil jiný vrchy.
Jinak XO s corner f @ 120 Hz jen mezi sub a satelit mě osobně přijde hodně vysoko pro boxy na živý koncert. (Výjimky jsou a fungují výborně, ale to je spíš otázka konceptu, který je mimo otázku).
Tedy tomuto nastavení bych se bez žádných jiných informací doporučil vyhnout.
Což je pouze odborný odhad, ale stále je správná odpověď, to záleží...
Správná odpověď je [b]záleží...[/b]
Záleží na použití, konfiguraci basového pole, křivce preferované tonality, doporučení výrobce a k jakému vrchu se to kombinuje a jak je věrně schopný reprodukovat frekvence v daném rozsahu.
Tedy rada, jak to mít správně a mít 100% jistotu je si to nechat změřit a nastavit.
Nicméně i bez toho můžeme říct pár věcí a to:
Naštěstí se v tomto případě neřeší návrh celého XO, protože alespoň ten je pevně daný od výrobce, jeho strmost podle specsheetu můžeme s poměrně velkou jistotou prohlásit za filtr 4. řádu, což je důležité vědět, protože teď přichází ta zásadní otázka:
Jaké je použití? Je to reprodukovaná hudba? Je to folková kapela? Je to pro tvrdší žánry?
Z toho nepřímo vychází i křivka preferované tonality, potažmo jaké jsou požadavky FOHa? S jakým basovým zdvihem operujeme?
Statisticky je průměrný český zvukař zvyklý pracovat s basovým zdvihem +12dB - +16 dB
[i]Budeme-li pracovat s touto hodnotou[/i], tak zdvih na XO s[b] corner f @ 80 Hz[/b] vytvoří akustický XO na [b]112 Hz - 125 Hz[/b], což je celkem vysoko - při tomto nastavení (zdvih, strmost a corner f) si basy s vrchama předávají práci až do kolem 150 Hz - 170 Hz, a až od toho momentu cokoli, co se děje na basech, prakticky neovlivní vrchy.
[b]Tedy intuitivně bych šel po této variantě, kdybych k tomu neměl žádné jiné informace.[/b]
V kontextu XO, aby bylo basové pole konzistentní, tak nesmí být vzdálenost jednotlivých boxů od sebe větší než 1,4m, což se opět trefí do většiny aplikací.
V okamžiku, kdy je požadavek na unity gain, ať už z jakéhokoli důvodu (folková kapela, vážná hudba, FOH, který je zvyklý míchat ve studiu...), tak potom by [i]v kontextu s ART 322 podle spec sheetu[/i] dávalo větší smysl volit XO s [b]corner f @ 100 Hz[/b].
Kdyby vrchy[b] nebyly schopny věrně produkovat f pod 120 Hz[/b], tak bych spíš než XO @ 120 Hz volil jiný vrchy. 8)
Jinak XO s corner f @ 120 Hz jen mezi sub a satelit mě osobně přijde hodně vysoko pro boxy na živý koncert. (Výjimky jsou a fungují výborně, ale to je spíš otázka konceptu, který je mimo otázku).
[b]Tedy tomuto nastavení bych se bez žádných jiných informací doporučil vyhnout.[/b]
Což je pouze odborný odhad, ale stále je správná odpověď, to záleží...