od Kuchteleski » sob 17. říj 2020 18:17:22
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
Umístíš-li je těsně vedle sebe, získáš oproti dnešku nikoli + 3 dB (z 1 kW na 2 kW), ale téměř 6 dB (čili 140dB dle popisu) a to je hoodně znát.
Na jednu stranu jsem rád, že čtu číslo 6 ale…
Decibel je vyjádření poměru. Tedy kdybych výše napsané přepsal do češtiny, znělo by to jako:
„Umístíš-li 2 spkr vedle sebe, budou hrát nikoli 1,41x tak nahlas (jako kdyby se u jednoho spkr zdvojnásobil výkon zesilovače), ale skoro 2x tak nahlas a to je hodně znát.“
To nemůžu nechat bez komentáře, protože
- Není nejmenší důvod zmiňovat výkony.
- 2 spkr nebudou hrát skoro 2x tak nahlas, ale budou hrát právě 2x tak nahlas.
- 2 spkr budou hrát jako 2 spkr, i když nebudou u sebe.
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
Na oko to sice nevypadá tak pěkně, jako když je pod každým satelitem sub
To je věc vkusu.
Například mě se to nelíbí (ale mě se obecně nelíbí věci, který moc nefungují).
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
ale umístění u sebe přináší těch až 3 dB hlasitosti navíc
Jako že když se dají 2 spkr k sobě, tak se zázračně někdo objeví a přinese 3 dB na stříbrném podnose?
A ty 3 dB jsou čeho? Akustického tlaku, výkonu, citlivosti, napětí?
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
(vyzařování jen do poloprostoru)
Ehm. Cože?
Když to shrnu, tvrdíte, že když dám 2 spkr k sobě v poloprostoru, zvýší se hlasitost o 3 dB?
Jak to mám tuto blbost chápat? Že ve volném prostoru se nebudou 2 spkr chovat jako 2 spkr? Nebo že když se dají 2 spkr k sobě vznikne zázračně poloprostor a ten udělá výjimku a namísto 6 dB přidá Vámi zmiňovaných 3 dB?
A víte vůbec, co je to poloprostor?
A že to s ničím, na co se tazatel ptal, nesouvisí?
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
a dále i rovnoměrněji basovými kmitočty ozvučený celý parket - poslechový prostor (nesčítá a především neodečítá se to podle vlnové délky kmitočtu a vzájemné vzdálenosti).
Je pravda, že je lepší nemít od sebe vice zdrojů ve vzdálenosti větší než 2/3 vlnové délky v rozsahu, ve kterém hrají, protože potom vznikají výše popsané power alley.
Trochu nad rámec otázky, ale je fér na to upozornit.
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
Nakonec je to totéž jako jedna bedna se dvěma 18"...
Kdyby bylo vše stejné a jediný rozdíl by byl pouze poloviční počet reproduktorů a poloviční objem, potom by to byla pravda.
Nicméně, jak jste v tomto konkrétním případě špatným postupem téměř správně spočítal od db technologies 2x SUB 18D bude slabší než 1x DVA S30N.
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
Ještě mne napadlo se dotknout rozdílu zvuku od bandpassu a od basreflexu. Bandpass (mám je v 15" - ART905AS) mi připadá takový poněkud zahuhlaný, nemá ten jasný, tvrdý nástup tónu jako basreflex. Ale bývá hlasitější o několik dB. Je otázka, zda Ti neschází ty nástupy.
To není úplně pravda.
Konstrukce reproboxu je jen jedna část rovnice.
Byť obecně můžeme prohlásit, že bandpassová ozvučnice vyššího řádu bude mít větší group delay než bassreflex, nemůžeme to samé říct obecně o hotových reproboxech, aniž bychom věděli, jaký XO použil výrobce, tedy jaký group delay vznikl v elektrické doméně.
Pro referenci dobře udělaný bandpass je například STM S118
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
Muzikanti obvykle preferují basreflex
Muzikantům to je jedno.
----------------------------------------------------------------------------------------
Abych odpověděl na otázku v nadpisu, tedy
jestli je lepší 2x stejný spkr nebo jeden 2x tak silný…
Je to jen nástroj a je dobré mít obojí – vzájemně kompatibilní, když to výrobce nabízí. V jakém množství záleží na konceptu firmy - jak velký akce dělá a kolik akcí paralelně potřebuje být schopná odbavit.
Z hlediska systémového návrhu budu radši mít 8 slabších než 4 silnější, protože mi to dá 8 pozic a v ten moment můžu pracovat nejen s kancelací, ale i směrovostí, což se jeví jako win-win a není důvod to tak neudělat. Ale obecně to říct nemůžu, protože například radši budu mít 4x KS28 než 8x SB18. Zrovna jako radši budu mít na větší venue 16 silných spkr než 32 polovičních.
Z toho vyplývá, že spíš než zvukařská otázka, je to otázka konceptu podnikání.
// Potvrzuje to mimochodem i příspěvek kolegy, který, když kromě zvukaře je i bedňák, se musí rozhodovat hlavně podle váhy, což je validní argument.
----------------------------------------------------------------------------------------
Abych odpověděl na konkrétní otázku
Mirex píše: ↑pát 16. říj 2020 9:53:49
Moja otazka znie, ci by ste mi odporucali zohnat este jeden rovnaky subwoofer alebo by bolo lepsie ho predat, a zohnat iba jednu bednu, ktora obsahuje 2x18", nieco ako DVA S30N a podobne.
Nevím, kde jste kolego našel, že S30N má max SPL 144dB, když výrobce na svých stránkách udává 141 dB, ale pokud dB Technologies není schizofrenní firma, tak max SPL pro svoje produkty bude určovat stejnou metodou, tedy napříč jejich katalogem by ty údaje měly být relevantní.
Díky tomu můžeme s klidným svědomím odhadnout, že bude o 1dB hlasitější než 2 kusy těch, které máte, což není moc.
Vyplatí se to?
Svůj tip mám, ale nebudu ho vnucovat. Namísto toho doporučím kontaktovat nejbližší firmu, která je má,
půjčit si a poslechnout, jestli splňuje představy po sonické stránce.
A ještě dodám, že z tohoto tvrzení bych neměl strach...
Otas píše: ↑pát 16. říj 2020 15:44:47
RCF310A pak nejspíše budou "tahat za kratší konec lana".
...protože v kontextu žánru, který posloucháte bývá zvykem mít 12-20dB basový zdvih*, tedy vezmu-li jako bernou minci max SPL pro ART 310 mk4 jako 127dB**, hledáte SPL pro spodní pásmo mezi 139 -147 dB, což odpovídá, jak správně píšete 1-2ks S30N, případně 2-4ks Sub18D.
*
viz viewtopic.php?p=73402#p73402
**
tady jsem si vědom, že čísla od různých výrobců mohou být získaná jiným způsobem, zrovna jako jsem nikde nečetl jakou generaci spkr tazatel má a může to tedy zavánět porovnáváním jablek s hruškami, nicméně k ilustraci se to v tomto případě nebojím použít. V tomto ohledu obrovský palec firmě Meyer Sound a jejich projektu M-noise, kterým se snaží max SPL sjednotit napříč výrobci.
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
Umístíš-li je těsně vedle sebe, získáš oproti dnešku nikoli + 3 dB (z 1 kW na 2 kW), ale téměř 6 dB (čili 140dB dle popisu) a to je hoodně znát.
[/quote]
Na jednu stranu jsem rád, že čtu číslo 6 ale…
Decibel je vyjádření poměru. Tedy kdybych výše napsané přepsal do češtiny, znělo by to jako:
„Umístíš-li 2 spkr vedle sebe, budou hrát nikoli 1,41x tak nahlas (jako kdyby se u jednoho spkr zdvojnásobil výkon zesilovače), ale skoro 2x tak nahlas a to je hodně znát.“
To nemůžu nechat bez komentáře, protože
[list=]Není nejmenší důvod zmiňovat výkony.[/list]
[list=]2 spkr nebudou hrát skoro 2x tak nahlas, ale budou hrát právě 2x tak nahlas.[/list]
[list=]2 spkr budou hrát jako 2 spkr, i když nebudou u sebe.[/list]
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
Na oko to sice nevypadá tak pěkně, jako když je pod každým satelitem sub
[/quote]
To je věc vkusu.
Například mě se to nelíbí (ale mě se obecně nelíbí věci, který moc nefungují).
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
ale umístění u sebe přináší těch až 3 dB hlasitosti navíc
[/quote]
Jako že když se dají 2 spkr k sobě, tak se zázračně někdo objeví a přinese 3 dB na stříbrném podnose?
A ty 3 dB jsou čeho? Akustického tlaku, výkonu, citlivosti, napětí?
[attachment=0]fascinating-tell-me.jpg[/attachment]
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
(vyzařování jen do poloprostoru)
[/quote]
Ehm. Cože?
Když to shrnu, tvrdíte, že když dám 2 spkr k sobě v poloprostoru, zvýší se hlasitost o 3 dB?
Jak to mám tuto blbost chápat? Že ve volném prostoru se nebudou 2 spkr chovat jako 2 spkr? Nebo že když se dají 2 spkr k sobě vznikne zázračně poloprostor a ten udělá výjimku a namísto 6 dB přidá Vámi zmiňovaných 3 dB?
A víte vůbec, co je to poloprostor?
[b]A že to s ničím, na co se tazatel ptal, nesouvisí?[/b]
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
a dále i rovnoměrněji basovými kmitočty ozvučený celý parket - poslechový prostor (nesčítá a především neodečítá se to podle vlnové délky kmitočtu a vzájemné vzdálenosti).
[/quote]
Je pravda, že je lepší nemít od sebe vice zdrojů ve vzdálenosti větší než 2/3 vlnové délky v rozsahu, ve kterém hrají, protože potom vznikají výše popsané power alley.
Trochu nad rámec otázky, ale je fér na to upozornit.
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
Nakonec je to totéž jako jedna bedna se dvěma 18"...
[/quote]
Kdyby bylo vše stejné a jediný rozdíl by byl pouze poloviční počet reproduktorů a poloviční objem, potom by to byla pravda.
Nicméně, jak jste v tomto konkrétním případě špatným postupem téměř správně spočítal od db technologies 2x SUB 18D bude slabší než 1x DVA S30N.
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
Ještě mne napadlo se dotknout rozdílu zvuku od bandpassu a od basreflexu. Bandpass (mám je v 15" - ART905AS) mi připadá takový poněkud zahuhlaný, nemá ten jasný, tvrdý nástup tónu jako basreflex. Ale bývá hlasitější o několik dB. Je otázka, zda Ti neschází ty nástupy.
[/quote]
To není úplně pravda.
Konstrukce reproboxu je jen jedna část rovnice.
Byť obecně můžeme prohlásit, že bandpassová ozvučnice vyššího řádu bude mít větší group delay než bassreflex, nemůžeme to samé říct obecně o hotových reproboxech, aniž bychom věděli, jaký XO použil výrobce, tedy jaký group delay vznikl v elektrické doméně.
Pro referenci dobře udělaný bandpass je například STM S118
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
Muzikanti obvykle preferují basreflex
[/quote]
Muzikantům to je jedno.
----------------------------------------------------------------------------------------
Abych odpověděl na otázku v nadpisu, tedy [b][size=130]jestli je lepší 2x stejný spkr nebo jeden 2x tak silný[/size][/b]…
Je to jen nástroj a je dobré mít obojí – vzájemně kompatibilní, když to výrobce nabízí. V jakém množství záleží na konceptu firmy - jak velký akce dělá a kolik akcí paralelně potřebuje být schopná odbavit.
Z hlediska systémového návrhu budu radši mít 8 slabších než 4 silnější, protože mi to dá 8 pozic a v ten moment můžu pracovat nejen s kancelací, ale i směrovostí, což se jeví jako win-win a není důvod to tak neudělat. Ale obecně to říct nemůžu, protože například radši budu mít 4x KS28 než 8x SB18. Zrovna jako radši budu mít na větší venue 16 silných spkr než 32 polovičních.
[i]Z toho vyplývá, že spíš než zvukařská otázka, je to otázka konceptu podnikání.
[/i]
[color=#aaaaaa]// Potvrzuje to mimochodem i příspěvek kolegy, který, když kromě zvukaře je i bedňák, se musí rozhodovat hlavně podle váhy, což je validní argument.[/color]
----------------------------------------------------------------------------------------
Abych odpověděl na konkrétní otázku
[quote=Mirex post_id=76697 time=1602834829 user_id=4585]
Moja otazka znie, ci by ste mi odporucali zohnat este jeden rovnaky subwoofer alebo by bolo lepsie ho predat, a zohnat iba jednu bednu, ktora obsahuje 2x18", nieco ako DVA S30N a podobne.
[/quote]
Nevím, kde jste kolego našel, že S30N má max SPL 144dB, když výrobce na svých stránkách udává 141 dB, ale pokud dB Technologies není schizofrenní firma, tak max SPL pro svoje produkty bude určovat stejnou metodou, tedy napříč jejich katalogem by ty údaje měly být relevantní.
Díky tomu můžeme s klidným svědomím odhadnout, že bude o 1dB hlasitější než 2 kusy těch, které máte, což není moc.
Vyplatí se to?
Svůj tip mám, ale nebudu ho vnucovat. Namísto toho doporučím kontaktovat nejbližší firmu, která je má,[b] půjčit si a poslechnout[/b], jestli splňuje představy po sonické stránce.
A ještě dodám, že z tohoto tvrzení bych neměl strach...
[quote=Otas post_id=76698 time=1602855887 user_id=1866]
RCF310A pak nejspíše budou "tahat za kratší konec lana".
[/quote]
...protože v kontextu žánru, který posloucháte bývá zvykem mít 12-20dB basový zdvih*, tedy vezmu-li jako bernou minci max SPL pro ART 310 mk4 jako 127dB**, hledáte SPL pro spodní pásmo mezi 139 -147 dB, což odpovídá, jak správně píšete 1-2ks S30N, případně 2-4ks Sub18D.
*[color=#aaaaaa]viz https://www.zvukarina.cz/viewtopic.php?p=73402#p73402[/color]
**[color=#aaaaaa] tady jsem si vědom, že čísla od různých výrobců mohou být získaná jiným způsobem, zrovna jako jsem nikde nečetl jakou generaci spkr tazatel má a může to tedy zavánět porovnáváním jablek s hruškami, nicméně k ilustraci se to v tomto případě nebojím použít. V tomto ohledu obrovský palec firmě Meyer Sound a jejich projektu M-noise, kterým se snaží max SPL sjednotit napříč výrobci.