Chceme si postavit In-Ear rack...

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Chceme si postavit In-Ear rack...

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od Krakonosh » pon 04. úno 2019 11:03:38

Kuchteleski: =D> Nádherná a zcela vyčerpávající odpověď. Teď by to chtělo udělat jako leták a rozhazovat z letadla kapelám, neb je v tom 90% informací, které potřebují (taky jsem se poučil).

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od Kuchteleski » pon 04. úno 2019 4:13:36

honza_simanek píše:
stř 30. led 2019 20:45:53
Co se kapely týče, jsme studenti. Ve skutečnosti jsme společně ještě koncert nehráli, jen každý v dřívějších kapelách. Já jsem bubeník, nikoliv zvu...
Děkuji za doplnění, pojďme se tedy bavit konkrétněji.

To, co od toho očekáváte, dává smysl a na výběr v tuto chvíli vidím reálně 2 cesty:
  1. Kompletní uzavřený a vydrátovaný IEM rack obsahující přednastavený mix a IEMs, kde jsou všechny kanály splittovaný a vše je plug&play
  2. Samostatný IEM rack a zvlášť řešení do zkušebny a na live
================================================================================================
Pojďme se nejdřív pragmaticky podívat na variantu 1:

Musí v tom být systém
- abyste mohli rychle vysvětlit i průměrně inteligentnímu technikovi jak to zapojit, musí se splitovat všechny kanály.
- varianta tohle k nám, tohle k Vám a tohle zase k nám je amatéřina, zmatenost a když jde o minuty, tak smrt.
- zapojení tedy jednoduchý a blbuvzdorný - všechno musí k Vám a všechno musí být popsaný.

Zapojení Vašeho systému nesmí být pakárna
- to znamená, že když zapojení vaší kapely bude na 24 vstupů a vy byste tedy požadovali 24 kabelů na zapojení k vám a potom si řekli že potřebujete dalších 24 kabelů od vás ven. Mno...
- to samý platí o nástrojích - popsaný a očíslovaný vlastní DI boxy a vlastní jack kabely - může se zdát jako kravina, ale zrychlení je řádové..

Rozdělení signálů
- v rámci splitteru první zapojení jde do patch panelu, který musí být popsanej a dobře přístupnej.
- z něj jedno rozbočení pochopitelně povede do pultu - interně vydrátovaný na čisto v rámci racku.
- druhá půlka splitu povede do místního zvukového systemu - vlastním multicore kabelem s popsaným rozpletem, aby to nebyla pakárna.

X32r vs XR18
- na Vaše nástrojové složení je 16 vstupů včetně sampleru málo.
- oba pulty mají 16 vstupů a oba pulty jdou použít jako zvuková karta, ale...
--- XR 18 dokáže pracovat v rámci mixu jen s 18 kanálama, což znamená, že při použití mixu jako zvukové karty, když ze sampleru půjde např. 2 stereo stopy samplů, click a timecode (nic neobvyklýho), tak XR18 už zvládne jenom 13 fyzických vstupů a 1 výstup na IEM (ok 3, když se jedny samply naroutujou do masteru a budete brát v potaz že po zapnutí nesmíte zapomenout master vytáhnout)
--- Což je IMHO velká daň za použití pultu jako zvukovku a pro tento účel vysloveně nevhodná, skoro až nepoužitelná.
--- Použití externí zvukovky sice vyřeší problém s výstupy, ale fyzické zapojení Vám sebere v tomto případě místo 4 vstupů 6 a to je při 16in opět nesmysl
- z tohoto porovnání jednoznačně vyplývá X32r, která má interně 32 kanálů, takže při použití jako zvukovka neubere nic z 16 fyzických vstupů a protože má Auxiliary výstupy, dají se samply a z pultu naroutovat do nich a zbydou výstupy pro 4 stereo IEMs beze ztráty kytičky.
- elegantním řešením je aux výstupy zapojit přímo do splitteru, čímž samply bez jakéhokoli dalšího zapojování rovnou posíláte do výstupního multicoru.

V okamžiku, kdy byste nechtěli používat pult jako zvukovku a chtěli mít zvukovku zvlášť, tak bych doporučil poohlídnout se po jinym pultu, případně dokoupit stagebox.
Omezení, který vyplývá z tohoto konceptu, je že PC, ve kterým jsou samply, musí být u mixu, což znamená že celý IEM rack a tedy místo, do kterého se bude celá kapela drátovat, musí být buď:
  • u stageracku dodavatele techniky a některý z hráčů musí před začátkem songu dojít zapnout samply
  • nebo bude u bubeníka, který bude pouštět samply od sebe a bude potřeba dlouhý multicore, aby dosáhnul přes celou stage k stageracku dodavatele techniky
A podle toho se musí buď nechat místo na stočení multicoru do racku a nebo navýšit rozpočet o multipin, což je ovšem v kontextu ceny ostatních komponent relativně velké navýšení rozpočtu (a něco bez čeho dokážete na Vaši úrovni žít, takže se tím dál nebudeme zaobírat)...

Takto například vypadá diagram zapojení, který splňuje popsaná kriteria:
IEMs.png
Tím by byl probraný system, který bude plug&play, po technické stránce.

Pojďme se podívat na další podmínky pro to, aby veškeré snažení vůbec k něčemu bylo - protože v této fázi je přidaná hodnota akorát že máte všechno popsaný, každý si může míchat odposlechy sám a nemusí se nic mezi sebou drátovat, jen se zapne rack do zásuvky.

Abyste měli co nejkonzistnější poslech, tak je potřeba mít co nejkonzistnější input.
Tedy všechno, co potřebujete mít v monitorech musíte mít pokaždý stejné, stejné mikrofony, na stejných místech, stejné DI boxy.

Když si například řeknete, že nikdy nechcete mít v uších overheady, tak si je OH mikrofony kupovat nemusíte, ale do rideru si musíte jasně napsat který mikrofony si přivezete a který chcete místní - v tom vidím praktickou cestu jak dočasně ušetřit a zároveň se vejít do 16 vstupů - ale to už jsem velmi zbytečně v realizační fázi.
To už je hudební koncept, do kterého nevidím a i kdybych viděl, tak už je to nad rámec této diskuse.

Ještě dodám že mikrofony, které si budete pořizovat, nemůžou být nižší než festivalový standart (což dá rozum, jinak byste veškerou energii vynaloženou ke zlepšení svého zvuku na většině akcí paradoxně pohřbili).

Závěrem bych k této variantě řekl, že osobně bych se do toho nevydal bez asistence profesionálního zvukaře, kterého znáte a kterému důvěřujete. Ideálně Vašeho kapelního.
Navíc jestli sám nejste zvukař, je na místě se sebekriticky zeptat, jestli je ve vašich silách nastavit uši tak, aby to bylo lepší než alespoň 50% zvukařů, které potkáte, aby celé snažení bylo přínosem.
Pakliže je odpověď ano, směle do toho. Bude to fungovat.

================================================================================================
A pragmaticky k variantě 2:

Nemít svuj IEM mix, ale mít mix, který bude mít 2 scény:
  • zkušebna
  • přehrávač samplů
Potom by vyhovovala i XR18, protože na zkouškách byste nepotřebovali pouštět samply z mixu ven a na živo byste naopak nepotřebovali pouštět mixy do iems, protože to by bylo v režii místního zvukaře.

Z důvodů již zmíněných XR18 není futureproof z pohledu budoucího budování IEM MIX racku.

Toto by vyřešilo potřebu po IEM, po tom mít nazvučený zkoušky a po tom pouštět na živo samply.
Když pustíte zvukaři click, tak ho dá do IEMs komu si řekne - nemusí jej mít jen bubeník. To je standartní požadavek.

Když nebudete mít svuj pult, tak převážně nemá přínos provozovat IEMs ve stereu, což nabízí ekonomický řešení a to koupit IEM s 2 přijímačema. Jeden přijímač se dá nastavit na L, druhý na R a správným zapojením máte z jednoho vysílače 2 nezávislý poslechy.

V případě, že byste přesto chtěli mít každý svůj přijímač a vysílač tak v počtu 4 kusů už začíná být na místě pořídit combiner, zrovna jako se začne hodit možnost mít vzdálené ovládání k bezdrátům pro správu bezdrátových frekvencí.

Ad výběr IEMs - je vhodný, aby se celá kapela, domluvila na stejném systemu.
V kontextu toho, že přemýšlíte nad vlastním mixem, nemá IMHO smysl se rozhlížet níž než mezi Sennheiser EW300 nebo SHURE PSM900, což jsou IEMs, který fungujou a nabízí možnost síťového managování, což v 2 kusech tolik neoceníte, ale do budoucna ano.

Opět platí to mít všechny IEMs vyvázáný v racku s popsanýma kabelama. Potom je zapojení vašich IEMs pro místního zvukaře záležitost minuty.
V této variantě patří mix k tomu, kdo pouští samply, nikoli do racky s IEMs.

Závěrem k variantě 2 bych řekl, že to je čisté řešení, které v okamžiku, kdy nemáte svého technika ani zvukaře vám dává komfort IEM na zkouškách i na koncertech a nezatěžuje vás věcma, které vás jako muzikanty odtahují od hudby. Jen Váš poslech bude pokaždé v rukou místního zvukaře - někdy naštěstí, někdy bohužel.
honza_simanek píše:
stř 30. led 2019 20:45:53
teď ještě pár otázek:


1) Pokud nemám kupovat ten stabilizátor, co koupit, abych do racku dostal elektriku s dostatečným počtem zásuvek?
Zásuvky.
honza_simanek píše:
stř 30. led 2019 20:45:53
2) Pokud tedy budu používat naše mikrofony na kytary, tak je kabelem pošlu do splitteru nebo Y káblu do našeho racku... Zvukař tedy sbalí svůj připravený mikrofon, vytáhne kabel ze svého mixu a místo něho tam píchne náš signál z Y kaáblu, co mu dám, rozumím tomu správně?
Ano. Všechno k Vám do popsaného splitteru a ze splitteru všechno popsané ke zvukaři.
honza_simanek píše:
stř 30. led 2019 20:45:53
3) Opravdu by nestačil 8U rack? Když z toho všeho vyškrtnu to, co jste poradili, tedy 1U stabilizér a 2U splittery, tak mi zbývá 3Umix a 2U (4x) bezdrát, to dělá 5U, i kdybych měl ty 3U do zásoby, k čemu větší?
10U by mohl stačit, když byste nechtěli mít šuplík na beltpacky a anteny.
10U.png
10U.png (5.05 KiB) Zobrazeno 225 x

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od CharlesBass » ned 03. úno 2019 21:07:45

A vo vovo tom to je ... :-) přeci jen, bylo na místě vytahovat i jiné podstatné informace a opravdu je záhodno upozornit a rozebrat, že by měl v případě IEM problém vyřešit, nikoliv obejít. On by tam nejspíš zůstal a na prvním koncertě bych rozhodně nechtěl bejt zvukař. Partička studentů, co by naběhla s nacpaným kejsem IEM, hodinu by to tam zapojovala a řešila, a pak by do toho začala řezat jako hluchý do vrat. Samozřejmě - uvádím nejhorší variantu. Ale mám celkem oprávněný názor, že by to vypadalo víceceméně spíše takhle, než u toho etalonu profi kapely. Ty začátky sme si prožili všichni, co na něco hráli/hrají a spálené Regenty a Tesly a jiný herberk, které ve zkušebnách zvučili pouze zpěv, už sem dávno zažil. Někteří si, myslím uvědomili, kde byl hlavní problém, protože ani pořízení mnohem silnějších a odolnějších aparatur tehdy vůbec nic nevyřešilo - tedy jen to, že to na každé druhé zkoušce neshořelo :-D

Samozřejmě proti kvalitním řešením nic nemám, ani v nejmenším. Ale v první řadě by si měli vyřešit zvuk kytaristé, basák a i bubeník. Nikdo netvrdí, že by radši měli pověsit kytaru na hřebík, Ale zažil sem už dost zkoušek, kde stejné sestavy byli ve zkušebně schopné hrát tak, že tři vokály, klapky, akustiku byli schopné, proti dvěma elektrikám, base a bicím, kvalitně uzvučit i dva postarší 250W reproboxy. A to se hrálo vod vlacha po bacha na kabáty. Takže vím, že to jde a klávesačka ani zpěvačka neřešili, že si nakoupěj silnější bedny, aby se vůbec sami slyšeli :-)

Pokud se dostanou na tenhle level, kdy bude celkovej sound úměrněj jejich záměru, můžou řešit, zda-li si poříděj IEM v podobě jakou Honza poptával, nebo jestli se "spokojej" se službami místních zvukařů a nebo nějaké další nadstavby - např IEM jen pro bubeníka a zpěvačku, lhostejno, jestli se svým mixem, nebo bez.

Zacpat si uši sluchátkama je až ta poslední činnost, předchází tomu mnohé, a nikoliv jen zastrčení sluchátek do přijímače. Takto komplexní řešení IEM je opravdu velmi náročné na čas a na obsluhu. 10minut minimálně zabere jen drátování - propojování se stávajícím PA - pokud to má být zapojené na první dobrou i podle naprosto přesných inputlistů ve formátu A3. V tomto čase NEJDE cokoliv zvučit, u většiny akcí by u tohoto měl byl přítomný zvukař z FOH (pokud už je to lepší fesťák tak MON zvukař) - plus samozřejmě daný člen kapely nebo vlastní zvukař kapely, či dokonce jen manažer. Tzn, že z běžné půlhodinky na přestavbu a nazvučení nástrojů máme už jen 20min! Takže je třeba si uvědomit i to, že samotný sound kapely pak musí být špígl-nígl a stejně tak její naprostá disciplína při zvučení pro hlavní PA. To jsou třeba věci, které mají profi kapely zvládnuté - pak mohou čas obětovat pro svůj zvuk do oušek jak z CD :-) ;-) Proto se Kuchteleski ptal na jaké úrovni hrajou....

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od Bassman » sob 02. úno 2019 21:37:12

Je pravda, ze som si neuvedomil jednu vec a to ze to profi riesenie nie je uplne jednoducha vec pre niekoho kto nema skusenosti. Ale naucit sa zapojit to a nejak doladit, to sa da. Pravda je aj to ze to nieco stoji, ale o rozpoctovom limite sme sa nebavili, tak asi maju dobre zdroje.
Ale rozhodne nemozem suhlasit s nazorom, ze naco je zacinajucej kapele profi zariadenie. Ked sa tu hocikto pyta na bedne, mikrofony a vobec hocico, hned mu kazdy doporucuje profi masiny za vela penazi, takze neviem preco zrazu takato zmena? Rozhodne som za to aby kazdy pracoval s kvalitnym vybavenim. Vsetcia dobre vieme ako to je s nekvalitnymi ci kompromisnymi rieseniami.

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od Aleš » čtv 31. led 2019 11:34:22

exxxi píše:
čtv 31. led 2019 10:51:32
Neodpustim si jizlivou poznamku. Kam ten svet speje, kdyz pulka bubeniku nedokaze zahrat bez kliku? :-D
Tak se samplem to ani jinak moc nejde, ta přehrávající mašina prostě neuhne, nepočká, nepřizpůsobí se... :-)

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od exxxi » čtv 31. led 2019 10:51:32

Neodpustim si jizlivou poznamku. Kam ten svet speje, kdyz pulka bubeniku nedokaze zahrat bez kliku? :-D

Obycejna prodluzka neni standard. Normalni je zasuvkova lista do racku. A stoji do tisicovky. Pet nebo sest zasuvek z prodluzky je malo.

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od CharlesBass » čtv 31. led 2019 10:35:44

No asi sem podlehl trochu emocím. Ale ty nejsou přece od věci, já už mám tý všeobecný korektnosti celkem plný zuby. Je to komplikovanější téma, stejně jako tohle o tom IEM. Honza poskytl celkem dost informací, ale ty celkem zásadní byly chvíli v pozadí. Bassman sice zcela správně uvádí, že je to standartem u všech profi kapel - ale to se přece se studentskou, začínající kapelou, která ještě neměla jediný společný koncert, dost pravděpodobně nezvádají hlasitostní disciplínu, atp, nedá porovnat. Nejde jen o finance do toho vrazené, jde i o servis okolo toho, úroveň akcí, kde se hraje, vlastní zvukař, monitorový zvukař, stageboy atp. Představa, že bubeník bude na okresním festiválku obstarávat kompletní servis okolo IEM je pro mě úděsná - kdo mu bude stavět bicí? Klávesačka? Rodiče? Že to bude plug-and-play je i z mých zkušeností utopie. To je třeba Honzovi zdůraznit už v začátku. Ačkoli s IEM mám dost zkušeností, mám pocit, že se v klubové oblasti dost přeceňuje. Větší problémy bývají jinde, především v hlasitosti, v malých prostorech... atp ... Argumenty o zvukařích ... teda už je doba jinde, si myslím, a na středních akcích, kde by začínal IE mít smysl, jsou paradoxně už mašiny, které mívají i víc než 8AUXů a povětšinou zvukaře, který dokáže disciplinovanou kapelu nazvučit i na pět cest do IE, ve velmi rozumném čase. Já to tedy jako zvukař zvládám. A jako muzikant vím, že pro dobrý výsledek pro kapelu jsou důležitější jiné věci, než mít dokonalý poslech ve stereu. Já třeba nikdy nepotřeboval slyšet dokonale každý nástroj, bicí sou slyšet vždy, a pro mě jsou metronomem ony. A samozřejmě vokály, jsou nejdůležitější, tam má IEM opodstatnění, ale nezažil jsem, že by neostačoval odposlech klasický v kombinaci s ukázněnou kapelou.... Také jako existují bubeníci, kteří si vrazí do uší klik, a nepotřebují slyšet vůbec nic! Ano, kapely hrajicí v latino rytmech, s lichými dobami, tak tam ho můžou samozřejmě potřebovat i jiní členové...

A to si představte symfonický orchestr. Každý jeden muzikant slyší max svůj nástroj (někdy ani to ne!), někdy dokonce celou sekci, a na rytmus jen vidí!

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od blaha » čtv 31. led 2019 9:39:58

Já bych volil zlatou střední cestu, pokud chcete opravdu řešit odposlechy IEM, tak proč ne, ale na druhou stranu bych si to z kraje zbytečně nekomplikoval.

Protože pokud by jste chtěli opravdu prvoplánové řešení, přináší to opravdu asi víc starostí a financí navíc, je to krom IEM, právě použít stále stejné mikrofony, mit ideálně svoji a dostatečně dlouhou kabeláž, dostatečně dopředu to řešit se zvukařem a hlavně mu dodat minimálně stejně kvalitní, nebo kvalitnější zvuk, než tam má on sám. To je asi hlavně k těm splitterům a použitým mikrofonům a kabeláži.

Pokud by to bylo na mě, pro začátek bych pořešil rack s IEM, odhaduju, že je vás 5, tzn. dva dvoukanálový vysílače + 4 příjmače (pokud stačí mono) a bubeník sluchátka.
IEM bych nepodcenil, a hlavně ne sluchátka.
K tomu nějaký malý mix, který se hodí i do zkušebny, ten X-Air XR18 by asi stačil, ve zkušebně si tam naházíte co potřebujete, na koncertě:
- varianta 1: na vstupech NB se samplem a klikem, odposlechová linka od zvukaře pro bubeníka, na výstupech linky klik a sampl ke zvukaři a na sluchátkovým odposlech k bubeníkovi
- varianta 2: na vstupech 5x odposlechová linka od zvukaře plus NB se samplem a klikem, na výstupech sampl ke zvukaři, 4 výstupy do jednotlivých IEM, bubeník přes sluchátka přímo - klik a sampl si pak můžete podle potřeby do odposlechu přimíchat sami a šetříte jednu přípojnou linku ke zvukaři za klik

Tím bych prozatím skončil, pro propoj se zvukařem mu dodáte akorát kabel s 5ti XLR konektory, který vám vypíchne z AUXů, a v případě varianty 2 jeden, nebo dva konektory (sampl do sterea) se signálem.
Další věcí, kterou bych nezatracoval, je pořádně si zpracovat StagePlan a ideálně i nějakou tabulku co komu do odposlechů poslat. Plus komunikovat se zvukařem dostatečně dopředu. A i když se asi pitomci mezi zvukaři najdou, je to spíš nepatrné procento, ale ten zbytek je otevřený dohodě a dosažení maximálního výsledku.

Pro další zjednodušení si můžete do toho mixu hodit třeba i linku z kláves buď odbočkou z DI boxu, nebo přímo z druhého výstupu kláves (na tu vzdálenost klidně nesymetricky). Můžete si i odbočit kytary a basu, pokud to hlavy/komba/emulátory dovolují. Stále tak nepotřebujete splitter, jen pár kabelů navíc, které nezasahují zvukaři do jeho. Od něj vám pak do odposlechu půjdou věci snímané mikrofonem (bicí, zpěvy, případně kytary).


Když to budu počítat technicky, tak
zepředu
1U IEM 2x 2ch vedle sebe
3U XR18
2U šuple na příjmače, sluchátka, drobnou kabeláž, baterky, nabíječku na baterky
zezadu
1U lišta s vyvedenými anténami
1U napájecí lišta
smotanej cca 10m kabel s rozpletem

- rack 6-8U v pohodě, Warvick vynechat (pár jich mám, zatím drží, ale není to nějaká extra kvalita), slušné, které se dají už použít jsou třeba od Proelu (byť racky dělám, v klasice vyjde Proel výhodněji i třeba jen jako základ pro úpravu, na XTička jsem si třeba vzal 4U mělčí, vyměnil na něm zámky za zapuštěné motýly a uvnitř lišty na přístroje, stále to vyšlo levněji, než bych stavěl celý nový)
- napájecí lišta Acar S8 FA - přepěťovka s filtrací, 3m kabelem a rack úchyty, 8 klasických zásuvek za cca 600,- bohatě stačí
- pak 2U šuplík, pro hračičky je možné si do něj nechat i vyfrézovat pěnu pro uložení věcí
- 1U lišta kam se dají vytáhnout antény

Dle mne vám toto bude pro začátek stačit, kdykoliv je možné to rozšířit o kvalitní splittery, další kabeláž a vlastní mikrofony, ale to bych nechal až podle potřeby.

Ještě tu je pak i možnost, pokud zvukař bude mit digitál, domluvit se s ním předem, že vás nechá připojit ke své síti a mixu a odposlech si můžete každý dolaďovat sám. Já třeba u SC Si Impact, toto udělt můžu daný telefon povolím k danému AUXu, kde dotyčný uživatel může řídit jen poměry, nedostane se mi jinam, nedostane se mi na korekce, tak proč ne.

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od PeBe » čtv 31. led 2019 8:45:58

Kdybych volně parafrázoval mojí babičku: "Jednou je to halt IN, tak to muší bejt..." :-D

ad "stabilizátor": Nevím, co si pod tím představit a ani to nebudu hledat, třeba je to něco sprostého :-)
Nejspíš máš však na mysli přepěťovou ochranu. Možná praktická věc, možná naprosto zbytečná. Aby přepěťová ochrana byla účinná, musí být instalována ve třech stupních. Do baráku by mělo jít maximální přepětí z venkovního vedení 6kV, toto by měla snížit první přepěťovka na vstupu do domu na 4kV. Další přepěťovka je v rozvaděči u jističů, ta to zchroustne na 2.5kV. A pak je zde konečně ta, kterou si všichni nadšeně kupují, aby ochránili svou elektroniku. Ta udělá z přepětí 2.5kV pouze 1.5kV a to by již mělo být přepětí, se kterým by si měly poradit napájecí zdroje... Pokud některý stupeň chybí, je ten další v podstatě zbytečný. Chtěl bych vidět kulturák, nebo hospodu, kde budou všechny stupně nainstalované a hlavně funkční... ;-) Takže pro klid v duši v pohodě stačí prodlužovačka s přepěťovkou, ale s téměř 100% jistotou nic neochrání :-)

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od Bassman » čtv 31. led 2019 8:22:50

1:
Obycajna predlzovacka na pevno do racku (je to uplny standard, prisrobovat pripadne SK pasky ... ), zasuvkova lista zbytocne zvacsuje rack a je v podstate draha (aj ked ono to ma svoje vyhody, ale nic extra podstatne).

2:
Presne ako pises. Aj 2 mikrace pred kombom sa obcas objavia, ale pokial nekupite nejake hovadiny, tak tam asi ziadny zvukar nebude ladovat tie svoje ale pouzije vase.

3:
Rack taky ako to bude vychadzat (vo vasom pripade asi 5U) + 1U pre istotu navyse (nikdy nevies a ziskas tak aj trosku miesta vnutry, treba ratat ze si tam budete chciet donutra odkladat aj nejake prislusenstvo). Mozno by som uz teraz ratal do buducna s 2U suflikom (na sluchatka, baterky, kable, ... ).

PS: nevsimaj si ustipacne poznamky. Ja nevidim nic zle na tom, ze zacinajuca kapela chce mat veci hned od zaciatku na nejakej vyssej urovni. InEar racky zacinaju byt uz pomaly standard u vsetkych profi kapiel (ako stageboy som mal tu cest so skoro celou nasou hudobnou smotaknou). Vsetcia dobre vieme ze je potom lepsi zvuk na podiu (teda menej zvuku) a to vela krat znamena lepsi zvuk von. A na klik uz hraju skoro vsetcia, viem to velmi dobre kedze tie veci zapajam a komunikujem s hudobnikmi.

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od CharlesBass » čtv 31. led 2019 0:03:49

Hmm. Dneska je moderní mít co nejvíce starostí? Jako bubeník toho taháš a stavíš málo? I kdyby nakrásně to bylo jen 5U, tím to přece nekončí. Dávej si i jiné otázky než: Jak dostat 230V do racku? Že by prodlužovací kabel s více zásuvkami? Či nikterak zásadněji funkčnější, jen elegantnější a mnohem dražší zásuvková lišta 1U? Sorry za jizlivost, čet si vůbec co psal Kuchteleski? To co jedině snad napsal méně jasné je to, že by před téma kombama byli mikrofony dva, jeden zvukařův a jeden tvůj.

Co hrajete za styl? Vrestici komba.triskajici činely....? To je opravdu nezbytné pro váši prezentaci? Ste spolu chvíli, ještě ani nemáte nejspíš ani název, ale už máš představu, že budete mít v uších zvuk jak z CD a ještě jim tam chceš cpát klik? :-D :-D :-D že se chceš zbavit odpovědnosti za rytmus? To je fakt gól.

Jo a ten rack si kup až budeš mít svůj moderní IEM. Bicí sis taky nekonfiguroval podle velikosti auta.... doufám.

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od honza_simanek » stř 30. led 2019 20:45:53

Co se kapely týče, jsme studenti. Ve skutečnosti jsme společně ještě koncert nehráli, jen každý v dřívějších kapelách. Já jsem bubeník, nikoliv zvukař, takže to, co znám, mám jen z půlroku brigády v roli podržtašky místního zvukaře a z hodin strávených doma jako samouk po internetu... Nápad s in ear rackem vzešel ode mě, dlouho jsem chtěl něco takového mít, abychom mohli mít zkoušky krom bicích potichu a hlavně phodlně a zdravě v uších, nikoliv přes vřískajícíc komba, bedny, a třeštící činely... Potom co klávesistka začala mluvit o koupi nové bedny do zkušebny a vokalistka přišla s tím stejným, řekl jsem jim, že mám nápad a nabídl jim IEM variantu, s tím že si tak ušetří peníze i zdraví. samozřejmě jsme i přes poměrně slušné talenty některých z nás jen amatéři, ale chtěli bychom letos (nejsme spolu příliš dlouho) vyrazit do světa a zastáváme názor, když už, tak už. Mít IEM rack je dnes moderní, nebudeme si lhát. Stejně tak je to ale i efektivní, chtěli jsme mít stejný zvuk na zkoušce i na koncertu a eliminovat starosti se špatným nebo neochotným zvukařem, zkrátit zvukové zkoušky o neustálou nespokojenost s odposlechy, zlepšit kvalitu zvuku na pódiu a já jako bubeník především chci, aby měl každý v uších metronom a podkresy z PC, které by jinak celé stály na mě (ano, přiznávám, chci si tím ulehčit ze zodpovědnsoti za držení se metronomu jako jediný :roll: ). To, že jsme studenti však neznamená, že nejsme ochotni dát do toho vše, co máme. Každá koruna ušetřená nám však umožňuje třeba zepšit si nástroj. basák si teď pořizuje darkglass pedály, nvou aparaturu, já mám na soupravě pořád do čeho rvát peníze, však to znáte...

teď ještě pár otázek:

1) Pokud nemám kupovat ten stabilizátor, co koupit, abych do racku dostal elektriku s dostatečným počtem zásuvek?

2) Pokud tedy budu používat naše mikrofony na kytary, tak je kabelem pošlu do splitteru nebo Y káblu do našeho racku... Zvukař tedy sbalí svůj připravený mikrofon, vytáhne kabel ze svého mixu a místo něho tam píchne náš signál z Y kaáblu, co mu dám, rozumím tomu správně?

3) Opravdu by nestačil 8U rack? Když z toho všeho vyškrtnu to, co jste poradili, tedy 1U stabilizér a 2U splittery, tak mi zbývá 3Umix a 2U (4x) bezdrát, to dělá 5U, i kdybych měl ty 3U do zásoby, k čemu větší?

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od atrakce » pon 28. led 2019 20:38:53

s kapelou jsme řešili podobnou věc - jsme 4 muzikanti - zpěv, kytara, basa, bicí, k tomu sampl/metronom (polovina věcí se samplerem, zbytek metronom). Bubeníkovi jsem strčil digitál s motorovým fadery (má problém s jakoukoliv technikou), ostatním mixuju poměry na tabletu. Zkoušíme tak i ve zkušebně, kde máme do mixu kompletní kapelu (bicí BD,SN, TT1,TT2, FT, HH - vše mikrofony), basu přes DI výstup z basového zesilovače, kytaru přes PALMER PD-9, 3 x zpěv (tj. mimo bubeníka) , sampler + click, metronom. Na všechny signály mám připraven 2x 8 ch. mikrofonní splitter od ART v racku, přes multipin párák k bubeníkovi (u mixu taky multipin), druhý multipin - malý párák s rozpletem pro zvukaře. Bubeník pouští sampl, metronom (click a metronom máme kromě zpěváka v uších zbylí tři).
Pokud hrajeme sami, jdou všechny signály vyjma kytary přes splitter. Pokud se střídáme nebo hrajeme krátký set, vyžaduju 4 IE odposlechové cesty (3x samostatný zpěv - pouze zpěvový mikrofon daného muzikanta + 1x kompletní bicí), nezatěžuju zvukaře splittem všech signálů.
IE vysílače máme s baskytaristou každý v racku, a k mixpultu bubeníka jdeme každý 2-párovým multikabelem (nástroj / zpětný odposlech). Hlasité odposlechy, pokud jsou, tak maximálně jako rezerva pro výpadek, ale nejsou nutností.....
Zpěvák má IE vysílač bokem, vestavba do racku u bubeníka s mixem je na spadnutí.
Kytaru ať si zvukař vezme svým oblíbeným mikrofonem, basu klidně taky mikrofonem nebo rozbočenou z DI....
Poslední akce, co jsme hráli, jsem do nastavení, kromě srovnání gainu na mikrofonních vstupech vůbec nezasahoval, jeli jsme na nastavení ze zkušebny.
Tak nějak jsem si už na ten syrovější zvuk z PALMERU v uších zvykl.... Při vystoupení na pódiu nemáme kravál, a v malých klubech se dá udržet hlasitost v rozumných mezích (i bubeník je schopný pracovat s dynamikou, když je potřeba šetrně, tak do toho moc neřeže).
Je potřeba IE trénovat standartně na zkouškách ve zušebně minimálně půl roku, pocity / poslech / reakce uší je diametrálně odlišná od hlasitého odposlechu..

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od Bassman » pon 28. led 2019 17:33:33

Poslednych cca 10 riadkov co pisal kolega predo mnou je absolutne klucovych (predovsetkym ta otazka na konci).

Po doplneni informacii by som mal par doplnujucich infosiek.

Sice este neviete ako to presne bude s tymi gitarami, ale aj tak sa uz da nejak nasmerovat.
V drvivej vacsine je ten retazec nasledovny : gitara - pedalboard (alebo racks milionom FX a pod ...) - kombo (resp. hlava a bedna). Z tejto drvivej vacsiny sa opat v drvivej vacsine snimanie zvuku gitary robi len 2 sposobmi : mikrofon pred kombom alebo odbocenie pomocou DiBoxu (kvalitneho a bez akychkolvek simulacii) medzi pedalboardom a kombom. Ide o to co chcete mat v odposluchoch. Co pojde von nerieste, to bude vzdy v rukach zvukara. Pokial nie ste nejaky experimentatori tak inou cestou nechodte a to by mala byt vlasne odpoved na otazku ako dostat zvuk gitary do mixu (resp. splitru).

Klavesy urcite cez Diboxy (ochranite pult/splitter, nebudete musiet riesit elektromagneticke rusenia na kabloch ... to tak v skratke). Vokalove mikrofony maju symetricke vystupy, mozte ist rovno do pultu (splitteru). Ku gitaram splitter iba ak budete odbocovat signal medzi FX a kombom (Dibox signal aj zosymetrizuje a rozdvojenie je jeho sekundarna cinnost), ak pouzijete mikrofony, diboxy netreba, u nastrojovych mikrofonov su takisto vystupy symetricke.
A pozor, slusny dibox nestoji malo (najlacnejsi dobry podla mna je klarkteknik dn100 a ten stoji cca 80 eur).

PC samozrejme mozes prepojit do mixu aj cez USB ak ti to dlzka kabla dovoli, ja to tak robim tiez (ide to aj na x18 aj x32). Tu by som mozno trosku nesuhlasil s kolegom predmnou. Pokial chcete mix skutocne vyhradne na svoje monitory, ulpne bude stacit x18 (xr18). Ten pokrocilejsi routig a dalsie rozsirene funkcie x32 nebudete potrebovat, x18 ma skutocne vsetko co potrebujete.

Celkovo mi je jasne ze toho moc o zvuceni neviete, takze urcite sa dajte dokopy s nejakym zvukarom a vsetko s nim este konzultujte pri tych konkretnych konecnych rozhodnutiach.

Re: Chceme si postavit In-Ear rack...

od Kuchteleski » ned 27. led 2019 20:01:57

Zdravím, řešení i přístupů se nabízí víc. Abych Vám mohl správně poradit, bylo by dobré doplnit pár informací.

Co jste za kapelu?
- Jste kapela, která hrajete vlastní tvorbu a hraje převážně v klubech a na festivalech nebo jste zábavová kapela a jezdíte po plesech svatbách?
- Jste studentská kapela která do koníčku dává večkeré své kapesné nebo vám hraní generuje zisk?

Jaký problém nebo potřebu Vám má toto řešení vyřešit?
- Máte málo času na festivalech na zvukovku? Máte vysoký nároky na svůj poslech a místní zvukaři nesplňují Vaše standarty? Máte zvukaře a ten nestíhá? Hrajete 50 setů za večer a chcete mít každej kdykoli přístup ke svému odposlechu? Má to kamarádovo kapela a strašně si to chválí?

K poleženým otázkám:
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44
1. Nejsem si jistý, jestli do racku strčit všude zmiňovaný Behringer X32, nebo by stačil XR18... Vím, že X32 má display, je solidnější, má více funkcí... Je to ale i tak rozdíl devíti tisíc, což je pro nás relativně velká částka, za kterou můžu vylepšit jiné součásti racku. Jaké jsou podle vás plusy a mínusy obou mixů v případě využití tímto způsobem?
Jednoznačně X32.
XR18 má prakticky nulovou možnost routingu a bez možnosti rozšíření.
Ale opět záleží. Nevíme potřebu.

Nicméně jestli jste např. studentská kapela a 9k je pro Vás hodně, tak bych se doporučil na IEM mix a splittery vykašlat a nakoupit jenom kvalitní IEMs.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44
2. jako amatér bohužel nedokážu odpovědět na triviální otázku... Když se rozhodneme koupit X18, můžu ho do toho racku (odkaz dole) dostat? Má napájení zboku, tam se přeci kabelem nedostanu? :shock:
Toto je líná otázka - http://bfy.tw/Lzxf
(spoiler: Dostanete)
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

3) Pokud budu chtít ovládat mix přes PC, spojím ho kabelem. Pokud bych ale chtěl z nějakého důvodu spojit mix např s telefonem, nebo tabletem bezdrátově, musel bych s sebou vozit i wifi router a platit zprostředkování internetu, popř. využívat wifi sítě hospody, nemýlím-li se?
Ne, mýlíte se. Takhle WiFi nefunguje. Máte svoji síť, není v ní internet, je v ní vzdálené ovládání a nikdo kromě Vás se do ní nemá připojit.
Tady doporučuji se dovzdělat.

U XR18 s sebou router nutně vozit nemusíte, má ho sice nevalné kvality, zato integrovaný.
Každopádně jak k X32 tak x XR18 doporučuji dokoupit externí wifi router nebo router +AP - opět záleží jaké akce jezdíte.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

4. Snad největší potíž zůstala na tom, jak dostat do mixu kytary. Vím zatím o těcht možnostech:
a) nazvučit mikrofonem (podle mě na hovno, musel bych na koncertech řešit se zvukařem kabeláž a zvuk by se nám v uších mohl lišit = potencionální zdržení mixování našich IEM)

b) pořídit nějaký digitální čaroděje jako AXE FX (drahý), Kemper (drahý), nebo Eleven rack (přijatelný, ale pořád drahý...)

c) poslat signál z nějakýho speaker emulátoru = Tohle mi připadá jako nejlepší řešení poměr cena/kvalita... Vím, že nejlevnější způsob by byl koupit Uliho DI bog G100 ultra s tou možnotí simulace, ale jakou kvalitu ten zvuk má?... Narazil jsem pak na tuhle potvoru: https://www.thomann.de/gb/bugera_power_ ... 410834_1_3 .. Měla by mít solidnější zvuk(nedokážu moc hodnotit přes video). Je tohle přijatelná možnost? neznáte nějaký jiný emulátor co by se dal namontovat do racku? Nebo máte nějaký jiný návrh?
Tady bych opravdu potřeboval znát důvod proč to vlastně potřebujete řešit.

Z toho, co čtu, mám obavu, že se chystáte s vodou vylít i dítě...

Kombo je důležitá součást zvuku kytary - v okamžiku kdy jej kytarista ke svému zvuku nepotřebuje, můžete toho využít, ale z toho co popisujete to vypadá, že se chystáte si kazit zvuk na úkor pohodlnějšího odposlechu. Což je samozřejmě kravina.

Jestli je mikrofon na hovno, že byste museli řešit se zvukařem kabeláž? Hello? Chcete mít splitter... Musíte řešit se zvukařem kabeláž...
Správný a vlastně i pomalu nejlevnější řešení je koupit si mikrofony a držáky ke kombum.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

5) Podle čeho vybrat stabilizátor napětí? Vím, že cenu ovlivní přítomnost displaye a přítmonost osvětlení.. Co ale kvalita/funkce/ochrana? Je dole přiložený Furman stejně výkoný jako nějaký jiný za 3x vyší cenu, nebo se jedná jen o příplatek za display se světlem, popř. značku?
Tuhle položku si můžete vyškrtnout. Nepotřebujete ji.
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44

6) Bylo by zapotřebí kupovat splittery dva (jeden čelně vstupy, druhý čelně výstupy pro zvukaře) nebo by šlo pořídit jeden, a pak do racku hodit XLR snake kabel, který bych dal rovnu zvukařovi? Pokud by to šlo, liší se nějak tyhle tlustý snake kabely v kvalitě? podle čeho krom délky vybírat?
Tyto splittery nebrat. Nejsou dobrý. To už je lepší to řešit klasicky Y splittem, který si buďto vyrobíte sami nebo si jej necháte vyrobit (OteCables, Prodance...).
honza_simanek píše:
pát 25. led 2019 22:38:44
Rack: (solidnější varianta) -https://www.muziker.cz/warwick-proffesional-rack-8he-8u
Ne. Tomu se vyhněte. To je papír, který se vám rozsype v půlce sezony (jezdíte-li každý víkend).

Doporučuji si připlatit (ne o moc víc mimochodem) a objednat si poctivý case třeba z THT case.cz
A když už, tak nechtít klasický víka, ale objednat ho rovnou s quickdoorem - hodně to usnadní život.

Jestli chcete mít IEMs, MIX a Splitter v jednom raku, tak si myslím, že 8U bude málo.

Ještě dodám jednu věc, kterou je si potřeba uvědomit:
Jestli chcete mít všude stejný zvuk - jenom se zapnout a hrát - tak kromě vlastního IEM mixu a IEMs (pochopitelně) musíte mít Vy nebo Váš zvukař pokaždý stejný DI boxy a stejný mikrofony, který budou pokaždý na stejných pozicích.

Bez toho to je tak trochu zbytečná práce, resp. si budete pokaždý muset znova namixovat uši a to potom ztrácí význam.

Mimo jiné i když tuto podmínku dodržíte, tak jednou hrajete venku bez odrazů a podruhý v odrazivém prostředí, tedy zvuk v uších nebude pokaždý identický, ale rozhodně už nebude potřeba zvučit.

Rád poradím víc, případně nasměruji, jakou cestou se vydat, ale toto nejde říct univerzálně a je potřeba to vymyslet s konceptem.
Bez toho akorát vyhodíte peníze.

Zopakuji tedy otázku: Proč to vlastně potřebujete?

Nahoru