honza_simanek píše: ↑stř 30. led 2019 20:45:53
Co se kapely týče, jsme studenti. Ve skutečnosti jsme společně ještě koncert nehráli, jen každý v dřívějších kapelách. Já jsem bubeník, nikoliv zvu...
Děkuji za doplnění, pojďme se tedy bavit konkrétněji.
To, co od toho očekáváte, dává smysl a na výběr v tuto chvíli vidím reálně 2 cesty:
-
Kompletní uzavřený a vydrátovaný IEM rack obsahující přednastavený mix a IEMs, kde jsou všechny kanály splittovaný a vše je plug&play
-
Samostatný IEM rack a zvlášť řešení do zkušebny a na live
================================================================================================
Pojďme se nejdřív pragmaticky podívat na variantu 1:
Musí v tom být systém
- abyste mohli rychle vysvětlit i průměrně inteligentnímu technikovi jak to zapojit, musí se splitovat všechny kanály.
- varianta tohle k nám, tohle k Vám a tohle zase k nám je amatéřina, zmatenost a když jde o minuty, tak smrt.
- zapojení tedy jednoduchý a blbuvzdorný - všechno musí k Vám a všechno musí být popsaný.
Zapojení Vašeho systému nesmí být pakárna
- to znamená, že když zapojení vaší kapely bude na 24 vstupů a vy byste tedy požadovali 24 kabelů na zapojení k vám a potom si řekli že potřebujete dalších 24 kabelů od vás ven. Mno...
- to samý platí o nástrojích - popsaný a očíslovaný vlastní DI boxy a vlastní jack kabely - může se zdát jako kravina, ale zrychlení je řádové..
Rozdělení signálů
- v rámci splitteru první zapojení jde do patch panelu, který musí být popsanej a dobře přístupnej.
- z něj jedno rozbočení pochopitelně povede do pultu - interně vydrátovaný na čisto v rámci racku.
- druhá půlka splitu povede do místního zvukového systemu -
vlastním multicore kabelem s popsaným rozpletem, aby to nebyla pakárna.
X32r vs XR18
- na Vaše nástrojové složení je 16 vstupů včetně sampleru málo.
- oba pulty mají 16 vstupů a oba pulty jdou použít jako zvuková karta, ale...
--- XR 18 dokáže pracovat v rámci mixu jen s 18 kanálama, což znamená, že při použití mixu jako zvukové karty, když ze sampleru půjde např. 2 stereo stopy samplů, click a timecode (nic neobvyklýho), tak XR18 už zvládne jenom 13 fyzických vstupů a 1 výstup na IEM (ok 3, když se jedny samply naroutujou do masteru a budete brát v potaz že po zapnutí nesmíte zapomenout master vytáhnout)
--- Což je IMHO velká daň za použití pultu jako zvukovku a pro tento účel vysloveně nevhodná, skoro až nepoužitelná.
--- Použití externí zvukovky sice vyřeší problém s výstupy, ale fyzické zapojení Vám sebere v tomto případě místo 4 vstupů 6 a to je při 16in opět nesmysl
- z tohoto porovnání
jednoznačně vyplývá X32r, která má interně 32 kanálů, takže při použití jako zvukovka neubere nic z 16 fyzických vstupů a protože má Auxiliary výstupy, dají se samply a z pultu naroutovat do nich a zbydou výstupy pro 4 stereo IEMs beze ztráty kytičky.
- elegantním řešením je aux výstupy zapojit přímo do splitteru, čímž samply bez jakéhokoli dalšího zapojování rovnou posíláte do výstupního multicoru.
V okamžiku, kdy byste nechtěli používat pult jako zvukovku a chtěli mít zvukovku zvlášť, tak bych doporučil poohlídnout se po jinym pultu, případně dokoupit stagebox.
Omezení, který vyplývá z tohoto konceptu, je že
PC, ve kterým jsou samply, musí být u mixu, což znamená že celý IEM rack a tedy místo, do kterého se bude celá kapela drátovat, musí být buď:
- u stageracku dodavatele techniky a některý z hráčů musí před začátkem songu dojít zapnout samply
- nebo bude u bubeníka, který bude pouštět samply od sebe a bude potřeba dlouhý multicore, aby dosáhnul přes celou stage k stageracku dodavatele techniky
A podle toho se musí buď nechat místo na stočení multicoru do racku a nebo navýšit rozpočet o multipin, což je ovšem v kontextu ceny ostatních komponent relativně velké navýšení rozpočtu (a něco bez čeho dokážete na Vaši úrovni žít, takže se tím dál nebudeme zaobírat)...
Takto například vypadá diagram zapojení, který splňuje popsaná kriteria:
Tím by byl probraný system, který bude plug&play, po technické stránce.
Pojďme se podívat na další podmínky pro to, aby veškeré snažení vůbec k něčemu bylo - protože v této fázi je přidaná hodnota akorát že máte všechno popsaný, každý si může míchat odposlechy sám a nemusí se nic mezi sebou drátovat, jen se zapne rack do zásuvky.
Abyste měli co nejkonzistnější poslech, tak je potřeba mít co nejkonzistnější input.
Tedy všechno, co potřebujete mít v monitorech musíte mít pokaždý stejné, stejné mikrofony, na stejných místech, stejné DI boxy.
Když si například řeknete, že nikdy nechcete mít v uších overheady, tak si je OH mikrofony kupovat nemusíte, ale do rideru si musíte jasně napsat který mikrofony si přivezete a který chcete místní - v tom vidím praktickou cestu jak dočasně ušetřit a zároveň se vejít do 16 vstupů - ale to už jsem velmi zbytečně v realizační fázi.
To už je hudební koncept, do kterého nevidím a i kdybych viděl, tak už je to nad rámec této diskuse.
Ještě dodám že mikrofony, které si budete pořizovat,
nemůžou být nižší než festivalový standart (což dá rozum, jinak byste veškerou energii vynaloženou ke zlepšení svého zvuku na většině akcí paradoxně pohřbili).
Závěrem bych k této variantě řekl, že osobně bych se do toho nevydal bez asistence profesionálního zvukaře, kterého znáte a kterému důvěřujete. Ideálně Vašeho kapelního.
Navíc jestli sám nejste zvukař, je na místě se sebekriticky zeptat, jestli je ve vašich silách nastavit uši tak, aby to bylo lepší než alespoň 50% zvukařů, které potkáte, aby celé snažení bylo přínosem.
Pakliže je odpověď ano, směle do toho. Bude to fungovat.
================================================================================================
A pragmaticky k variantě 2:
Nemít svuj IEM mix, ale mít mix, který bude mít 2 scény:
- zkušebna
- přehrávač samplů
Potom by vyhovovala i XR18, protože na zkouškách byste nepotřebovali pouštět samply z mixu ven a na živo byste naopak nepotřebovali pouštět mixy do iems, protože to by bylo v režii místního zvukaře.
Z důvodů již zmíněných XR18 není futureproof z pohledu budoucího budování IEM MIX racku.
Toto by vyřešilo potřebu po IEM, po tom mít nazvučený zkoušky a po tom pouštět na živo samply.
Když pustíte zvukaři click, tak ho dá do IEMs komu si řekne - nemusí jej mít jen bubeník. To je standartní požadavek.
Když nebudete mít svuj pult, tak převážně nemá přínos provozovat IEMs ve stereu, což nabízí ekonomický řešení a to koupit IEM s 2 přijímačema. Jeden přijímač se dá nastavit na L, druhý na R a správným zapojením máte z jednoho vysílače 2 nezávislý poslechy.
V případě, že byste přesto chtěli mít každý svůj přijímač a vysílač tak v počtu 4 kusů už začíná být na místě pořídit combiner, zrovna jako se začne hodit možnost mít vzdálené ovládání k bezdrátům pro správu bezdrátových frekvencí.
Ad výběr IEMs - je vhodný, aby se celá kapela, domluvila na stejném systemu.
V kontextu toho, že přemýšlíte nad vlastním mixem, nemá IMHO smysl se rozhlížet níž než mezi Sennheiser EW300 nebo SHURE PSM900, což jsou IEMs, který fungujou a nabízí možnost síťového managování, což v 2 kusech tolik neoceníte, ale do budoucna ano.
Opět platí to mít všechny IEMs vyvázáný v racku s popsanýma kabelama. Potom je zapojení vašich IEMs pro místního zvukaře záležitost minuty.
V této variantě patří mix k tomu, kdo pouští samply, nikoli do racky s IEMs.
Závěrem k variantě 2 bych řekl, že to je čisté řešení, které v okamžiku, kdy nemáte svého technika ani zvukaře vám dává komfort IEM na zkouškách i na koncertech a nezatěžuje vás věcma, které vás jako muzikanty odtahují od hudby. Jen Váš poslech bude pokaždé v rukou místního zvukaře - někdy naštěstí, někdy bohužel.
honza_simanek píše: ↑stř 30. led 2019 20:45:53
teď ještě pár otázek:
1) Pokud nemám kupovat ten stabilizátor, co koupit, abych do racku dostal elektriku s dostatečným počtem zásuvek?
Zásuvky.
honza_simanek píše: ↑stř 30. led 2019 20:45:53
2) Pokud tedy budu používat naše mikrofony na kytary, tak je kabelem pošlu do splitteru nebo Y káblu do našeho racku... Zvukař tedy sbalí svůj připravený mikrofon, vytáhne kabel ze svého mixu a místo něho tam píchne náš signál z Y kaáblu, co mu dám, rozumím tomu správně?
Ano. Všechno k Vám do popsaného splitteru a ze splitteru všechno popsané ke zvukaři.
honza_simanek píše: ↑stř 30. led 2019 20:45:53
3) Opravdu by nestačil 8U rack? Když z toho všeho vyškrtnu to, co jste poradili, tedy 1U stabilizér a 2U splittery, tak mi zbývá 3Umix a 2U (4x) bezdrát, to dělá 5U, i kdybych měl ty 3U do zásoby, k čemu větší?
10U by mohl stačit, když byste nechtěli mít šuplík na beltpacky a anteny.
- 10U.png (5.05 KiB) Zobrazeno 1261 x