Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Pan Chytrej » pon 04. črc 2016 10:50:43

Některý principy platí furt

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Milan T. » pon 04. črc 2016 9:25:34

5 let mrtvé téma....

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Petr Z. » ned 03. črc 2016 13:46:20

Malé mixpulty od Behringera /UB, Xenyx apod./ při nízkých gainech nešumí a pokud se nepoužívají jako hlavní mixy a tedy se s nimi často nekvedlá, tak i nějaký čas vydrží. V tomto případě jako submix kláves určitě.
Vybrat vhodný typ s potřebným počtem vstupů a výstupů /+2 rezerva/, v případě trojích kláves tedy alespoň 8 stejných univerzálních mono-vstupů. Tyto malé mixy totiž obvykle nemají víc, než 1-2 "pravé" linkové vstupy.
Klávesy se tedy budou zapojovat po párech do line vstupů univerzálních mono-vstupů s gainem prakticky na minimu, panoramatem střídavě L-R a korekcemi raději rovně.
Každý tento malý mix má jeden hlavní LR výstup a alespoň jeden asymetrický pomocný.
Tak tedy poslechový zesilovač či stereofonní aktivní boxy do pomocného výstupu a hlavní LR ke zvukaři.
Aktivní boxy budou muset být adekvátního provedení ohledem koncertního použití, nemohou to tedy být jen "nějaké aktivky".
Myslím, že v tomto případě ani tak nebude problém vybrat typy zařízení, jako spíš to celé kvalifikovaně "zadrátovat" tak, aby nikde nic nebručelo, nic nebylo přebuzeno a vše správně a opakovaně fungovalo.
Myslím tím třeba skutečnost, že klávesy mají až na výjimky asymetrické výstupy, kdežto mixpulty mají line vstupy až na výjimky symetrické. Pomocný výstup mixu /pro poslech/ je téměř vždy asymetrický a vstupy výkonnějších aktivek jsou často symetrické apod.
Bude tedy velice vhodné mít k ruce opravdu zkušeného zvukaře, který pomůže s propojením.
Někomu to všechno může připadat samozřejmé, ale pán přece už na začátku píše, že je v tomto oboru laik.

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od JakubKuba » ned 03. črc 2016 11:10:07

2 male aktivni bedny , hrat mono je katastrofa..
1x mensi mix a je vystarano.
Linku tam i zpet lze bez problemu poslat.

Casto se stava ze amaterske kapely nevedi kudy kam a o zvukarich nemluve..
Jsou zvykli zvucit kytaru ale jiny nastroj jim dela potize, nehlede na to ze mnohdy je kytara dominantnim nastrojem po cely koncert.
Hold zijeme v "kabati" dobe :-)

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Zerro » čtv 27. led 2011 10:00:55

Nechci vypadat nevděčně, ale ztratil jsem se tak u druhé věty :lol:
...ale asi tuším jaká je základní myšlenka ... nebyl by přímo nějaký tip na vyhovující mix?

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Ota » stř 26. led 2011 21:52:10

No právě proto jsem navrhoval ten mix. Z výstupu PRE-AUX bych připojoval kombo pro odposlech a nebo sluchátkový zes. V případě potřeby napojím "rejstříky" samostatně prostřednictvím DIRECT-OUT, případně (jak píše šáfa, z INS-OUT proti GND) a nebo naopak, dle akce, místa, prostoru a možností pošlu dolů do mixu hotovku. Je ale potřeba mít zásobu kablíků Jack - XLR M, zapojenou tak, aby živý vodič šel v XLR na pin 2 a stínění na pin 3. Z papírů od mixu vyčíst, jak jsou zapojeny výstupní Jacky. Plná symetrie bude zpravidla jen u Master OUT L, R, pokud bude. U insertů je někdy OUT na T (špičce), jindy na R (kroužku), DIR OUT bude zpravidla asymetrický (T-Live, S-GND) ale může zde být i tzv. impedanční symetrie, kdy výstup příslušného operáku i GND jsou do jackové zdířky připojeny přes rezistory stejné hodnoty (cca 470R). Do Stage-boxu a do mixu by to takto mělo většinou fungovat i bez oddělovacích tráfek, tj. bez (pasivních) diboxů. Pro zpáteční cestu odposlechového signálu od FOH mít šňůru XLR-F to jack do linkového sym. vstupu na mixu, ve šňůře připojit stínění jen na jedné straně. Když bude na pódiu odposlechový signál z AUXu FOH symetrický, mělo by to také chodit.
Pak už jenom hlídat kliku se vstupem od FOH ve chvíli, kdy pojedeš dolů jen ve stereu. Když budeš hrát separátně (různě rejstříky), neměl by se dolů zpětně odposlechový signál od FOH dostat, na této šavli nebude dolů DIR-OUT.

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od safa » stř 26. led 2011 11:56:53

Hosi vy mu teda motate hlavu. Proc mam pocit ze mu z puvodne jednoduchy veci delate atomovou elektrarnu ?

Samozrejme ze je fajn mit vsechny rejstriky na klikach ale pokud ma muzikant rejstriky vyrovnany coz by spravnej klavesak mel umet udelat tak to neni nutnost. Na malejch klubovejch akcich kde ma mistni provozni-barman-osvetlovac-zvukar osmikanalovej mix je fajn kdyz ma muzikant moznost si klapky smichat sam a poslat jenom submix do dvou. Ten RX1202 ma na kanalech inserty takze v nejhorsim je mozny jednotlivy nastroje odpichnoud odsud. S DIboxama bych to neprehanel, pokud bude s klapkama na stejny siti tak s tim problemy mit nebude, jedine pro vystupni kanaly bych si pro jistotu vozil treba pasivni DI400vky kdyby nahodou. Jinak jako zvukari sami vite ze ssebou DIboxy vozite vzdycky cili pripadnej problem s brumem jste schopni vyresit, zadny drama.

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Gustav » stř 26. led 2011 9:28:42

:x Jenže když si nástroje budou míchat na jevišti, tak to si udělají jen mix pro MONITOR hezky ,nikoli pro početnějíší posluchače hledišti - jde o to se rozhodnout pro koho hrajete ,nebo jestli je to veřejná zkouška [-o< = Zvukař Gustav

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Zerro » úte 25. led 2011 20:35:42

...je to myšleno jako jeden klávesák (s více nástroji) a jeden kytarista ...
Uváděl jsem to, protože běžné bývají kytary dvě a klávesy hrající jen background, což v našem případě není moc vhodný model zvučení :wink:

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od OK2MDK » úte 25. led 2011 20:13:29

vstoupím do diskuze jenom, někde cca 5 zpráv zpět jsem narazil "máme jedny klávesy a kytaru"

ale přitom čtu o michání kláves, nesedí mi to. Asi sem slepý, ale raději se zeptám.

sory za OT

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Zerro » úte 25. led 2011 17:57:08

Dobrá tedy, takže by byla možnost třeba mít svůj mix pro klávesy a malý sluchátkový mix na dvě lajny (klávesy + od zvukaře zbytek) a bylo by tím vyřešené všechno. V případě menších možností zvukaře si vše smíchám na pódiu, jemu pošlu jako stereo a sobě smichám s jakoukoli odposlechovou linkou do sluchátek... No a v případě větších možností, prostě pošlu zvukaři všechno tak jak to je jednotlivě a nechám si udělat do sluchátek mix přímo jak potřebuju, třeba i dvěma linkama (klávesy zvlášť) a opět si to pořeším jen do sluchátek. Je tak?

No a pakliže Behringer není to pravé, tak co byste navrhli lepšího a přitom v ceně max do 7000Kč?

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od blaha » úte 25. led 2011 13:23:15

Ještě jedna věc, zvukař, alespoň trošku zkušenější pozná nebo vycejtí to jestli klávesák ví co dělá nebo je to hore kopcom dole kopcom. V prvním případě to je v klidu na stereosignál, ale nemusíš se bát, že ti zmrší nějakou aranž. V druhém by byl stereo signál totální průšvih, se kterým zvukař už nic neudělá.

Jenže pro svůj vlastní submix musíš vědět přesně co chceš, jak a v jakým poměru to má znít, ale to se podle mého nedá udělat na tom Behringeru, kterej máš na mysli. Tam by to dle mého chtělo pultík alespoň se základníma korekcema, a to jsme zase o penězích.
A stále zůstává ta věc, že odposlech musíš řešit jinou cestou, ať už monitorem nebo sluchátkama od zvukaře, nebo pro posílení, vlastním kombem nebo nějakou aktivkou.

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Pijan » úte 25. led 2011 12:54:53

Zvuk začíná u kapely. Zvukař může lecos vylepšit (nebo zničit), ale když kapela nemá dobrej zvuk sama o sobě (nemá představu, jak chce znít :D ), tak výsledek podle toho bude vypadat. Takže přesně jak říkáš, jestli se na klávesách použijí zároveň různý rejstříky, který jsou mezi sebou nevyvážený, zvukař s tim skutečně nic moc nenadělá.

Jestli máš přesnou představu o tom co, kdy, kde, jak nahlas má být, tak bych se malýho pultu nebál. Třeba klávesák skupiny Merlin82 má 4 klávesy zapojený do svýho malýho pultu po svej levici a pošle z nich už namixovanej stereo signál zvukaři. Během hraní mixuje poměry mezi sebou tak, jak potřebuje, hraje si s panoramou a tim vytváří celkovou klávesovou aranž, kterou bych mu jako zvukař, kterej slyší poprvé jejich dílo, neudělal.

Potom pokud máš problém slyšet pouze klávesy, tak sluchátka z tvýho mixu, by ti ten problém vyřešila, ale radši bych zkusil nejdřív se domluvit se zvukařem (přeci jen, asi potřebuješ slyšet i jiný věci).

Co se DI boxů týče, tak většinou klávesy, který jsou napájeny přes adaptér nemají tendence brumit a většina kláves má 2 symetrický výstupy na TRS jacka, takže bys DI potřebovat nemusel. To bych řešil, až by to začalo brumit nebo tam lezl jinej bordel.

Jinak souhlas s Bláhou - signál z odposlechový cesty bych nikomu do jeho pultu na podiu, ze kterýho mi posílá signál, neposlal. (Omylem mi ho pošle zpátky a co pak? :D )

Abych to shrnul. Přiklánim se k malýmu pultu, odposlech nechat dělat zvukaře (sluchátka z pultu v případě nouze), za předpokladu, že zvládneš mixovat svuj signál při hraní. Když to zvládneš, máš jistotu, že výsledek bude vždy takovej, jakej má být. Když nezvládneš, tak vás pak už žádnej zvukař nezahrání - v tom případě pořídit předzesilovač na sluchátka a domlouvit se se zvukařem, čim je nakrmit :wink:

Re: Jak vyřešit předposlech + monitor. cestu pro klávesáka?

od Zerro » úte 25. led 2011 10:38:30

Teď mě napadla ještě jedna (pro mě) nejasasnost. Všichni píšete, že je občas potřeba doladit poměr "kila" a sólová linka, ale teď mě napadlo, že často se obojí nachází na jedněch klávesách a odchází jako jeden stereo signál. V tomto případě tam možnost do toho šáhnout stejně není. Je to tak?

Tzn. že je na klávesákovi, že má všechno dobře vyvážené už přímo v nástroji a zvukař toto nastavení respektuje. No a pakliže má klavesák dobře nastavené troje klávesy, tak už jde čistě o jejich smíchání, které ovlivní je poměr mezi jednotlivými nástroji, ale nikoli mezi jednotlivými zvuky. Takže vlastně totéž jako když má klavesák jen jeden nadupaný workstation.

Vzpoměl jsem si totiž, že se někdy stává, že u jedné skladby zvukař vytuší, že jsou kila moc nahlas, tak je stáhne, ale v další skladbě má tento part znít zcela jinak, jenže zůstal stažený a tím pádem jakoby nebyl. Máme občas "nestandardně" postavené skladby a ve chvíli kdy se zvukař rozhodne, že "se to dělá jinak", tak vlastně zničí celkové vyznění... Jak jsem řekl, máme jedny klávesy a jednu kytaru a v dnešní době mívám pocit, že se dopředu cpou kytary a klávesy jsou jen background, jenže pokud to takhle udělají u nás, tak je "půlka" zvuku pryč.

Neberte mě prosím jako rejpala, jen mě vyvstávají otázky, tak se doptávám...

od blaha » úte 25. led 2011 0:36:28

No i v případě mála odposlechových linek, se to dá řešit odbočením odposlechového signálu ať už splitterem, nebo z průchozího výstupu zesilovače (AUX do zesu a ze zesu do sluch. předzesilovače), nebo obráceně (AUX do sluch. předzesilovače a průchozím výstupem do zesu), akorát se pak budeš muset o cestu podělit s někým dalším, i když lepší je když máš pro sluchátka vlastní cestu a o klasický odposlech se podělí ti ostatní. Rovněž se můžeš podělit o svoji cestu s někým dalšímzkapely kdo je ochotný ji sdílet a hrát na sluchátka.
Kompromis se dá najít pokud jsou k dispozici alespoň 4 odposlechový cesty. A pokud má zvukař těch cest míň, tak se dá i pochybovat o tom, že by dokázal připojit 6-8 kanálů jen z kláves, o DiBoxech ani nemluvě.

Od toho jsou, ale stage plány a input listy, pak všichni vědí co je čeká a dá se s tím podle toho pracovat.

Stále se tu bavíme o nejlevnějším řešení, pochopitelně jde třeba udělat, že ze všech věcí to pošleš do DiBoxu, tam se odbočí zvukař. Pak to může pokračovat do nějakýho mixáčku, z kterýho to poženeš do sluchátek, jenže pro orientaci ještě potřebuješ stejně linku z mixu, ta je ale potřeba připojit do symetrického vstupu.
Pak je tu ještě možnost použít vícevstupý kombo zapojený za DIBoxem.
Třeba Laney AH200.

Nahoru