od Petr Z. » ned 19. čer 2016 11:16:09
Asi tak před 3 lety jsem na kroměřížském náměstí viděl a hlavně slyšel nějaký hodně početný národopisný soubor se svým vlastním ozvučením /nejspíš, i zvukař měl kroj/. Upoutal mě ne soubor, ale hlavně jejich neobyčejně dobrý zvuk na tak blbém prostoru, tak jsem tam na zahrádce jedné kavárny přes hodinu pil kafe na střídačku s mattonkou a čekal na konec, že to půjdu okouknout. Už si ale úplně přesně nepamatuju typy, jen něco.
Vše namontováno v tzv. holírně - racková skříň na brzditelných kolečkách a v ní úplně všecko. Nahoře našikmo rackový analogový pult XR20E /mslím Peavey nebo Crest/, pod hranou pultu červenozelenomodrá tlačítka ovládacího dílu od 2-CD playeru Denon s jednou USB dírou uprostřed. Shora vodorovně v racku dvojšuplíková mechanika od toho 2-CD, pod tím nějaký rackový kazetový magnetofon a pod ním MD player, oba od TEAC. Níže pak nějaký multiverb Alesis, pod ním ještě jeden přístroj Alesis, tuším nějaký vícenásobný delay nebo něco takového. Ještě níž měli feedback procesor Sabine a pod tím dva 2U koncové zesilovače Ecler, ale asi rezervní či na něco jiného, byly vypnuté. Úplně dole pak nějaké jističe a vypínače-síťová část se 16A 3F panelovou zástrčkou. Zezadu té holírny byly vystrčené 4 ovládací panely a UHF šulínky antén bezdrátů Sennheiser, nevím už jaké to byly typy - zeleně svítící displeje
Hlavní bedny byly čtyři RCF ART315 a dokonce měli i jakoby sidefillový poslech, udělaný ze dvou ART312. Před celou partou bylo na zemi šest či sedm asi nějakých kopií těch zaoblených-půlkulatých monitorů, jako má tuším L´Acoustics, nemělo to žádná loga a podle pár znaků bylo vidět, že jsou to kopie-ale opravdu moc hezké.
Zajímavostí pro mě bylo, že všecky bedny, i všecky ty aktivní RCF, které to normálně nemají, měly vzadu zabudované Speakony, i ty aktivní monitory-možná na pasivní provoz, nevím. Ale všecko v době, kdy jsem to viděl a slyšel, běželo aktivně.
Přední mikrofony všechny Sennheiser z osmičkové řady, mikrofony pro sbor byly nějaké čtyři černé tužky vysoko na šibenicích, těžko říci co to bylo, byly moc vysoko - ale zvukař ten sbor měl posbíraný opravdu skvěle.
Všecka stíněná kabeláž stejná, šedočerná, všecko podle vizáže Neutrik, i na bubnu páráku.
V té holírně zezadu byla i díra pro buben páráku. Nikde okolo žádné zbytečné kabely, od holírny k "jevišti" jen ten párák, vedle přiložený jeden černý síťový kabel pro aktivky a k holírně síťový přívod tlustým káblem z nějakého obchodu.
Všechno pěkně v jednom, žádné káblování-drátování a než jsem se vzpamatoval, měli sbaleno..
Kdybych měl vybudovat nějaké mobilní zařízení pro podobný typ souboru, neudělal bych to tehdá líp ani jinak.
Dnes jsou už ale úplně jiné možnosti a i cenově je to jinde, stejná či hodně podobná sestava půjde pořídit určitě výrazně levněji než tenkrát.
Mě prostě zaujala ta kompaktnost toho provedení, ale hlavně opravdu výborný zvuk, který z toho celého šel. Výkonu víc, než dostatek, místy možná až moc - až jsem se divil, že třeba ten sbor šel bez vazeb tolik ohulit a stejně tak ty bezdrátové headasety, které měli někteří tanečníci i handka, co měl třeskutě vtipný, až před PA poletující moderátor.
Opravdu úžasný, čistý a silný přirozený zvuk. Ten zvukař, zřejmě právoplatný člen souboru, to měl evidentně a slyšitelně v ruce, dobře osahané a pod perfektní kontrolou, neslyšel jsem za hodinu a cosi ani jediné zapísknutí či nahouknutí.
Tehdy, ale stejně tak dneska je to všecko jen o penězích, sehnat se dalo tehdy i dnes úplně všecko, ale dnes to díky pokroku a technologiím půjde v digitálně pozměněné verzi pořídit o mnoho levněji, snad kromě mikrofonů a kabelů, ty stojí +/- pořád stejně.
Jen těch opravdu dobrých, slyšících a myslících zvukařů jako byl tento, se v poslední době nějak nedostává, nebo co. To co mám možnost občas slyšet je fakt hrůza-buď mám smůlu na tetřevy s Behringery, nebo je to opravdu tak zlé.
Nechal jsem se zatáhnout na jednu typickou východomoravskou tancovačku s "rockovou" kapelou, jejíž zvukař byl zřejmě prodejce či agent Behringeru, skoro všecko včetně půl nástrojovky bylo od nich. Neskutečná hrůza a na tom místě jsem si nebyl jistý, zda je to tím Behringerem, hluchým blbem za pultem, nebo obojím současně. Těch 100,- vstupného mi bylo za půlhodinu, co jsem tam vydržel fakt líto. Z krabičky cigaret ve stejné hodnotě bych byl otrávený mnohem méně.
Asi tak před 3 lety jsem na kroměřížském náměstí viděl a hlavně slyšel nějaký hodně početný národopisný soubor se svým vlastním ozvučením /nejspíš, i zvukař měl kroj/. Upoutal mě ne soubor, ale hlavně jejich neobyčejně dobrý zvuk na tak blbém prostoru, tak jsem tam na zahrádce jedné kavárny přes hodinu pil kafe na střídačku s mattonkou a čekal na konec, že to půjdu okouknout. Už si ale úplně přesně nepamatuju typy, jen něco.
Vše namontováno v tzv. holírně - racková skříň na brzditelných kolečkách a v ní úplně všecko. Nahoře našikmo rackový analogový pult XR20E /mslím Peavey nebo Crest/, pod hranou pultu červenozelenomodrá tlačítka ovládacího dílu od 2-CD playeru Denon s jednou USB dírou uprostřed. Shora vodorovně v racku dvojšuplíková mechanika od toho 2-CD, pod tím nějaký rackový kazetový magnetofon a pod ním MD player, oba od TEAC. Níže pak nějaký multiverb Alesis, pod ním ještě jeden přístroj Alesis, tuším nějaký vícenásobný delay nebo něco takového. Ještě níž měli feedback procesor Sabine a pod tím dva 2U koncové zesilovače Ecler, ale asi rezervní či na něco jiného, byly vypnuté. Úplně dole pak nějaké jističe a vypínače-síťová část se 16A 3F panelovou zástrčkou. Zezadu té holírny byly vystrčené 4 ovládací panely a UHF šulínky antén bezdrátů Sennheiser, nevím už jaké to byly typy - zeleně svítící displeje :-)
Hlavní bedny byly čtyři RCF ART315 a dokonce měli i jakoby sidefillový poslech, udělaný ze dvou ART312. Před celou partou bylo na zemi šest či sedm asi nějakých kopií těch zaoblených-půlkulatých monitorů, jako má tuším L´Acoustics, nemělo to žádná loga a podle pár znaků bylo vidět, že jsou to kopie-ale opravdu moc hezké.
Zajímavostí pro mě bylo, že všecky bedny, i všecky ty aktivní RCF, které to normálně nemají, měly vzadu zabudované Speakony, i ty aktivní monitory-možná na pasivní provoz, nevím. Ale všecko v době, kdy jsem to viděl a slyšel, běželo aktivně.
Přední mikrofony všechny Sennheiser z osmičkové řady, mikrofony pro sbor byly nějaké čtyři černé tužky vysoko na šibenicích, těžko říci co to bylo, byly moc vysoko - ale zvukař ten sbor měl posbíraný opravdu skvěle.
Všecka stíněná kabeláž stejná, šedočerná, všecko podle vizáže Neutrik, i na bubnu páráku.
V té holírně zezadu byla i díra pro buben páráku. Nikde okolo žádné zbytečné kabely, od holírny k "jevišti" jen ten párák, vedle přiložený jeden černý síťový kabel pro aktivky a k holírně síťový přívod tlustým káblem z nějakého obchodu.
Všechno pěkně v jednom, žádné káblování-drátování a než jsem se vzpamatoval, měli sbaleno..
Kdybych měl vybudovat nějaké mobilní zařízení pro podobný typ souboru, neudělal bych to tehdá líp ani jinak.
Dnes jsou už ale úplně jiné možnosti a i cenově je to jinde, stejná či hodně podobná sestava půjde pořídit určitě výrazně levněji než tenkrát.
Mě prostě zaujala ta kompaktnost toho provedení, ale hlavně opravdu výborný zvuk, který z toho celého šel. Výkonu víc, než dostatek, místy možná až moc - až jsem se divil, že třeba ten sbor šel bez vazeb tolik ohulit a stejně tak ty bezdrátové headasety, které měli někteří tanečníci i handka, co měl třeskutě vtipný, až před PA poletující moderátor.
Opravdu úžasný, čistý a silný přirozený zvuk. Ten zvukař, zřejmě právoplatný člen souboru, to měl evidentně a slyšitelně v ruce, dobře osahané a pod perfektní kontrolou, neslyšel jsem za hodinu a cosi ani jediné zapísknutí či nahouknutí.
Tehdy, ale stejně tak dneska je to všecko jen o penězích, sehnat se dalo tehdy i dnes úplně všecko, ale dnes to díky pokroku a technologiím půjde v digitálně pozměněné verzi pořídit o mnoho levněji, snad kromě mikrofonů a kabelů, ty stojí +/- pořád stejně.
Jen těch opravdu dobrých, slyšících a myslících zvukařů jako byl tento, se v poslední době nějak nedostává, nebo co. To co mám možnost občas slyšet je fakt hrůza-buď mám smůlu na tetřevy s Behringery, nebo je to opravdu tak zlé.
Nechal jsem se zatáhnout na jednu typickou východomoravskou tancovačku s "rockovou" kapelou, jejíž zvukař byl zřejmě prodejce či agent Behringeru, skoro všecko včetně půl nástrojovky bylo od nich. Neskutečná hrůza a na tom místě jsem si nebyl jistý, zda je to tím Behringerem, hluchým blbem za pultem, nebo obojím současně. Těch 100,- vstupného mi bylo za půlhodinu, co jsem tam vydržel fakt líto. Z krabičky cigaret ve stejné hodnotě bych byl otrávený mnohem méně.