End-Fire subwoofer array

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: End-Fire subwoofer array

Re: End-Fire subwoofer array

od Kuchteleski » čtv 15. říj 2020 23:14:41

exxxi píše:
čtv 15. říj 2020 19:28:12
můj dotaz:
Mohl bys funkci toho pasivního cardia trochu víc popsat? Vidím, že od toho zadního repráku to má signál dopředu řádově 120-140cm, což už je použitelné jako zpoždění 1/4 vlnové délky na 60Hz. Ale jak teď nahradit ty 4,2ms, které bych normálně ještě zpožďoval v DSP, pokud bych dělal End-fire ? Otočená polarita?
Konstrukčně se jedná o gradient.

Je to geniální konstrukce, kde do sebe jako dílky skládačky musí zapadnout kombinace vzájemného umístění roproduktorů, konstrukce boxu s ohledem na vzájemný dráhový rozdíl a kombinace ozvučnic různých řádů.
Jejich inženýři tomu říkají žertovně "plywood processing".

Re: End-Fire subwoofer array

od exxxi » čtv 15. říj 2020 19:28:12

Kuchteleski píše:
sob 10. říj 2020 22:46:41
"""Když se podíváme na V SUB od D&B Audiotechnik, tak uvidíme, že kombinuje v rámci jednoho boxu 18" v bassreflexové ozvučnici směrem dopředu a 12" v bandpassové ozvučnici směrem dozadu. Vhodným vzájemným umístěním tím vytváří gradient v celém frekvenčním rozsahu subwooferu a vhodnou kombinací vlastností reproduktorů jej zajišťuje v celém dynamickém rozsahu, aniž by plýtval energií.
V SUB cut small.png
// Na tomto konkrétním modelu je ovšem výjimečné něco jiného a to fakt, že toho všeho němečtí inženýři docílili v mechanické rovině, tedy se jedná o pasivní cardio, které funguje na jeden kanál zesilovače.
můj dotaz:
Mohl bys funkci toho pasivního cardia trochu víc popsat? Vidím, že od toho zadního repráku to má signál dopředu řádově 120-140cm, což už je použitelné jako zpoždění 1/4 vlnové délky na 60Hz. Ale jak teď nahradit ty 4,2ms, které bych normálně ještě zpožďoval v DSP, pokud bych dělal End-fire ? Otočená polarita?

Re: End-Fire subwoofer array

od Kuchteleski » pon 12. říj 2020 14:53:10

Za málo.
kelly.ok píše:
pon 12. říj 2020 9:45:13
Mohl bys prosím ještě trochu rozvést/osvětlit toto, když už to tu zaznělo:
Kuchteleski píše:
sob 10. říj 2020 22:46:41
Použít slabší box je z hlediska headroomu celého basového pole výhodnější než ztlumovat stejně silný.
To je jednoduché.
Obecně se snažíme vyvarovat tomu, aby jednotlivé elementy v rámci jednoho arraye měly výrazně odlišný headroom, protože když se úrovní dostaneme k limitu, limiter pro jednotlivé elementy začne zabírat v rozdílných úrovních, což je nežádoucí, protože se v ten moment array přestává chovat lineárně, tedy dochází k tzv. pattern implosion.
// Mimochodem přesně k tomu slouží parametr "headroom" v NX Ampech.

V praxi to znamená, že když spočítám, že potřebuji někde v rámci arraye výrazně ztlumit element, tak radši použiju menší stack nebo slabší spkr, než abych plýtval výkonem a zbytečně si tím rozhazoval headroom (win-win).

Re: End-Fire subwoofer array

od kelly.ok » pon 12. říj 2020 9:45:13

Díky za opět vyčerpávající odpověď.

Mohl bys prosím ještě trochu rozvést/osvětlit toto, když už to tu zaznělo:
Kuchteleski píše:
sob 10. říj 2020 22:46:41
Použít slabší box je z hlediska headroomu celého basového pole výhodnější než ztlumovat stejně silný.

Re: End-Fire subwoofer array

od Kuchteleski » sob 10. říj 2020 22:46:41

kelly.ok píše:
úte 29. zář 2020 14:59:55
Máte někdo zkušenost ať už s gradient nebo end-fire array, kdy jsou použity odlišné subwoofery "vpřed/vzad"? Tedy konkrétěnji, kdy subwoofery, které jsou fázově a časově "standartně" vpřed by byly dejmetomu 18", a subwoofery tvořící kardio-pattern by byly 15" (oba typy předpokládejme bassreflex a na shodném processing-amp řetězci).
Ano.

Pro příklad nemusíme chodit daleko.
Když se podíváme na V SUB od D&B Audiotechnik, tak uvidíme, že kombinuje v rámci jednoho boxu 18" v bassreflexové ozvučnici směrem dopředu a 12" v bandpassové ozvučnici směrem dozadu. Vhodným vzájemným umístěním tím vytváří gradient v celém frekvenčním rozsahu subwooferu a vhodnou kombinací vlastností reproduktorů jej zajišťuje v celém dynamickém rozsahu, aniž by plýtval energií.
V SUB cut small.png
// Na tomto konkrétním modelu je ovšem výjimečné něco jiného a to fakt, že toho všeho němečtí inženýři docílili v mechanické rovině, tedy se jedná o pasivní cardio, které funguje na jeden kanál zesilovače.
kelly.ok píše:
úte 29. zář 2020 14:59:55
a) Jde to a principielně to funguje srovnatelně jako u použití všech subwooferů shodných (samozřejmě chápu, že co do akustického výkonu se bude 18"/15" lišit, takže výsledný efekt nebude zcela shodný jako při použití 18"/18")
Ano.
Použít slabší box je z hlediska headroomu celého basového pole výhodnější než ztlumovat stejně silný.
// Ale to samé platí při tvorbě všech basových polí, nejen cardio.
kelly.ok píše:
úte 29. zář 2020 14:59:55
b) Jde to, ale návrh takového array je složitější/odlišný, protože...
Je to nepatrně složitější. Při návrhu je jen potřeba navíc zohlednit různé spl jednotlivých typů boxů a víc se zamýšlet nad distribucí dsp.
Jinak je postup klasický.
kelly.ok píše:
úte 29. zář 2020 14:59:55
c) S "random" kombinací subwooferů je to úplná blbost, je nutný systém přímo navržený pro takovéto použití (Martin SXC118, Alcons BC332,...)
Random kombinace jsou možný, ale rozhodně nejsou "beginner friendly".

Různý typy ozvučnic se chovají jako filtry a v ten moment random boxy nemusí být mezi sebou vzájemně fázově kompatibilní - to se snadno vyřeší pomocí pokročilých filtrů, nicméně za cenu, že se degraduje lepší zdroj, což ne vždy za to stojí.
// Případně se to nesnadno vyřeší kompletním předěláním výhybky, což je netriviální a ne vždy to jde.

Potom je potřeba vzít v potaz i vzájemné rivalství mezi značkami, kdy jeden výrobce záměrně dělal na svých subbasech výhybky 3. řádu, aby byly v protifázi s jejich tehdy největší konkurencí. To je velmi snadno řešitelné.

// A i když se nekombinuje a vše by mělo být na první pohled v pořádku, pastím se člověk stejně nevyhne, protože existuje například výrobce, který ve své subbasové sérii TT nejspíš zapomněl na výstupní kontrolu zařadit kontrolu polarity a pak se na akci divím, když z 8 boxů jsou 3 v protifázi.
Exxxi mobil píše:
stř 30. zář 2020 1:49:54
Treba v basreflexu neni problem kombinovat. Zkousel jsem 18" dopredu a 12" zezadu od ruznych vyrobcu a praci to odvede. U horny musis zohlednit cas behu skrz hornu,
Ano. Stejně jako je potřeba u různě velkých boxů zohlednit rozdílný baffle step..

Ale od toho je měření a poslouchání.

Re: End-Fire subwoofer array

od Exxxi mobil » stř 30. zář 2020 1:49:54

Treba v basreflexu neni problem kombinovat. Zkousel jsem 18" dopredu a 12" zezadu od ruznych vyrobcu a praci to odvede. U horny musis zohlednit cas behu skrz hornu,

Re: End-Fire subwoofer array

od kelly.ok » úte 29. zář 2020 14:59:55

Zkusím oživit toto starší vlákno dalším dotazem k tématu, ale více z praktické stránky věci.

Máte někdo zkušenost ať už s gradient nebo end-fire array, kdy jsou použity odlišné subwoofery "vpřed/vzad"? Tedy konkrétěnji, kdy subwoofery, které jsou fázově a časově "standartně" vpřed by byly dejmetomu 18", a subwoofery tvořící kardio-pattern by byly 15" (oba typy předpokládejme bassreflex a na shodném processing-amp řetězci).

a) Jde to a principielně to funguje srovnatelně jako u použití všech subwooferů shodných (samozřejmě chápu, že co do akustického výkonu se bude 18"/15" lišit, takže výsledný efekt nebude zcela shodný jako při použití 18"/18")

b) Jde to, ale návrh takového array je složitější/odlišný, protože...

c) S "random" kombinací subwooferů je to úplná blbost, je nutný systém přímo navržený pro takovéto použití (Martin SXC118, Alcons BC332,...)

Re: End-Fire subwoofer array

od Kuchteleski » pon 01. črc 2019 19:17:54

2 Exxxi:

Na to je odpověď v předchozím komentáři - v případě EF konfigurace v ose prakticky v celém rozsahu - nicméně podle kriterií slušných výrobců už Progresive Q směrovost a side loby začnou vadit dřív.

Nicméně v okamžiku kdy neznáme preset a nevíme jestli použili Gradient nebo End Fire konfiguraci, tak můžeme podle chování obou konfigurací pro rozsah omni zdrojů 0,5m udělat erudovaný odhad, že v obou případech bude rozsah omezen zhora shelfem nebo vlastním rozsahem reproduktoru okolo 250 Hz.
- u EF začíná být celkem dominantní side lob
- u Gradientu začíná útlum dopředu a vzniká side lob do strany.

viz. dispertion angle diagram:
0,5m spacing 2rows.png
Ale to je jen jeden pohled na danou problematiku...

Bez konkrétního presetu není co rozebírat - maximálně principy a jaké problémy jsou v tomto kontextu spojeny s návrhem, což je nad rámec jednoho přízpěvku i mimo téma tohoto vlákna.

Re: End-Fire subwoofer array

od exxxi » čtv 10. led 2019 12:37:06

Třeba abych byl konkrétní, Megaton v té své řadě pasivních dvanáctek používá to, že basovku (asi ND12) zavěšuje za satelit (ND123/4). Neznám ten jejich preset, tak mě zajímá, jak vysoko jsou schopní si přitlačit z té zadní bedny.

Re: End-Fire subwoofer array

od Kuchteleski » čtv 10. led 2019 4:41:19

Zjistil jsem, že sem jdou vkládát obrázky, tedy pro úplnost doplním předchozí příklad v tomto sterém vlákně:
50Hz 100Hz 150Hz
50Hz 100Hz 150Hz
200Hz 250Hz 300Hz
200Hz 250Hz 300Hz

Re: End-Fire subwoofer array

od Kuchteleski » pát 30. lis 2018 2:11:55

asterix1 píše:
čtv 29. lis 2018 19:03:45
To je irelevantná otázka. Subbasy v EF pracujú s LPF okolo 80-100Hz. Z hľadiska šírenia zvukových vĺn je subbass stále "omni" v celom pracovnom spektre.
To je blbost.
Je pravda, že většinu subbasů můžeme pro zjednodušení prohlásit za omni a nebudeme daleko od pravdy (kromě subbasů od D&B Audiochnik, který jsou v základu pasivní gradient), ale právě proto z nich tvoříme větší celky, čímž získáváme směrovost (ať už arc, end fire, gradient nebo kombinace všeho zmíněného).
Říct, že subbasy v EF jsou všesměrové je tedy nesmysl, protože díky tomu, že jsou v EF směrové jsou. Jak a na jakých f záleží na setupu.
Kdo udělal EF a skončil se všesměrovým basovým polem, ten ho udělal špatně.
exxxi píše:
čtv 29. lis 2018 16:02:54
Rád bych se zeptal zkušenějších, do jak vysokých frekvencí může EF normálně fungovat?
To je dobrá otázka a krátká odpověď je - záleží, co potřebujeme a co je pro nás přijatelné a co už ne, což vychází z podstaty chování..

Podrobné vysvětlení je nad rámec článku v diskusi.
Pro jednoduchost pojďme tedy pominout fakt, že hodně z toho, co bychom mohli považovat za "omezení" se nechá do velké míry minimalizovat vhodným APF, EQ, gainem, časovým posunem, nerovnoměrným rozmístěním nebo kombinací všeho zmíněného (což někteří výrobci už používají ve svých presetech)...

V okamžiku, kdy Vás zajímá frekvenční doména, tak se podívejme nejdřív na princip:
  • Každý spkr je zpožděn tak, aby začal hrát až v okamžiku, kdy k němu dorazí zvuk z předchozího spkr. Směrem dopředu tedy všechny frekvence dorazí ve stejný čas (nenastává žádný vzájemný fázový posun, tedy sumace je celospektrální) - což je hlavní výhoda EF - směrem dopředu se ve frekvenční doméně nic neztrácí.
  • Když se podíváme, co se děje směrem dozadu, tak vidíme, že každý spkr dorazí v jiný čas, tedy už víme, co můžeme očekávat - Když dorazí stejné signály v různý čas, tak nevytvoří nic jiného než comb filter (hřebenový filtr) a přesně na tomto principu funguje kancelace v EF konfiguraci. Čím víc spkr, tím víc hřebenových filtrů...
Pokud je pro nás přijatelný cyklicky se opakující sumace a kancelace vzadu a mimo osu, tak nemáme teoreticky ve frekvenční doméně omezeni. :D
Nicméně toto je zřídkakdy přijatelné, proto se snažíme, aby první sumace v rámci comb filtru vyšla mimo akustický XO, tedy mimo efektivní rozsah subbasu.

V kontextu EF, se tato první sumace vzadu nazývá kritická frekvence a vyplývá z nejmenší vzdálenosti mezi jednotlivými spkr.

Moje doporučení je nečekat vzadu na plnou sumaci (phase offset 360dg), ale umístit XO, kde je comb filter -6dB (phase offset +/- 240 dg, podle počtu spkr).

Další frekvenční omezení vyplývají ze směrovosti, kde buď nám může vadit, že je EF moc široký nebo moc úzký. Ale to je nad rámec otázky.
kelly.ok píše:
čtv 29. lis 2018 18:27:58
Nepovažuju se určitě za zkušenějšího (spíš si tu tak nahlas přemýšlím a doufám, že mě případně někdo opraví). Jestli myslíš "maximální frekvenci fungování EF" takovou, na které nejvyšší frekvenci bude docházet k maximálnímu potlačení směrem vzad, pak by to teoreticky měla být taková frekvence, pro kterou ještě lze mezi předním a zadním subem fyzicky vytvořit odpovídající vzdálenost. Pokud to myslíš ve smyslu, do jaké frekvence ještě bude k vůbec nějakému (menšímu než maximálnímu) potlačení docházet, pak už ani představu nemám.
Opravím, ale malinko :D
V principu hřebenového filtru se budou kancelace opakovat teoreticky do nekonečna, tedy nejvyšší kancelaci nemůžeme úplně určit, ale můžeme s jistotou říct tu nejnižší a to je ta, která vyplývá z fyzického uspořádání.
  • Malý příklad:
    Když budu mít 2 spkr a budu chtít kancelaci @ 50 Hz, tak abych dostal phase offset 180dg na 50Hz, tak potřebuju zpoždění odpovídající 360 dg na 100 Hz, tedy 10 ms.
    Je to EF, tedy dopředu musí být sumace (0ms dly) a dozadu 10ms dly, tedy přední spkr musí být zpožděn 5ms a 5ms daleko (což si všimněte, že je 1/4 lambda pro 50 Hz).
    5ms je daleko při 20°C 1,72m.

    Když se podíváme na chování vzadu:
    50 Hz první třetinooktávová kancelace
    100 Hz sumace - poprvé stejně nahlas jako vepředu, kancelace do stran
    150 Hz druhá kancelace - už 1 side lobe
    200 Hz druhá sumace - 1 side lobe (hraje stejně nahlas do stran i dozadu)
    250 Hz třetí kancelace - už 2 side lobes
    300 Hz třetí sumace - 2 side lobes (hraje stejně nahlas dozadu, kancelace do stran)
    ...

Re: End-Fire subwoofer array

od asterix1 » čtv 29. lis 2018 19:03:45

To je irelevantná otázka. Subbasy v EF pracujú s LPF okolo 80-100Hz. Z hľadiska šírenia zvukových vĺn je subbass stále "omni" v celom pracovnom spektre.

Re: End-Fire subwoofer array

od kelly.ok » čtv 29. lis 2018 18:27:58

Nepovažuju se určitě za zkušenějšího (spíš si tu tak nahlas přemýšlím a doufám, že mě případně někdo opraví). Jestli myslíš "maximální frekvenci fungování EF" takovou, na které nejvyšší frekvenci bude docházet k maximálnímu potlačení směrem vzad, pak by to teoreticky měla být taková frekvence, pro kterou ještě lze mezi předním a zadním subem fyzicky vytvořit odpovídající vzdálenost. Pokud to myslíš ve smyslu, do jaké frekvence ještě bude k vůbec nějakému (menšímu než maximálnímu) potlačení docházet, pak už ani představu nemám.

Re: End-Fire subwoofer array

od exxxi » čtv 29. lis 2018 16:02:54

Rád bych se zeptal zkušenějších, do jak vysokých frekvencí může EF normálně fungovat?

Re: End-Fire subwoofer array

od Kuchteleski » čtv 15. lis 2018 1:11:59

Rick píše:
stř 14. lis 2018 21:00:48
Aky je vas nazor na priebeh faze pri centroch tesne vedla seba resp. S medzerou cca 2/3 sirky bedny?
Průběh fáze? Proč? V jakém místě a vůči čemu? Co je mezera 2/3 sirky bedny?

Bavíte se vůbec o EF?

Možná by bylo dobré otázky přeformulovat, aby bylo jasné, co Vás zajímá.

Nahoru