od Kuchteleski » pát 30. lis 2018 2:11:55
asterix1 píše: ↑čtv 29. lis 2018 19:03:45
To je irelevantná otázka. Subbasy v EF pracujú s LPF okolo 80-100Hz. Z hľadiska šírenia zvukových vĺn je subbass stále "omni" v celom pracovnom spektre.
To je blbost.
Je pravda, že většinu subbasů můžeme pro zjednodušení prohlásit za omni a nebudeme daleko od pravdy (kromě subbasů od D&B Audiochnik, který jsou v základu pasivní gradient), ale právě proto z nich tvoříme
větší celky, čímž
získáváme směrovost (ať už arc, end fire, gradient nebo kombinace všeho zmíněného).
Říct, že subbasy v EF jsou všesměrové je tedy
nesmysl, protože díky tomu, že jsou v EF směrové jsou. Jak a na jakých f záleží na setupu.
Kdo udělal EF a skončil se všesměrovým basovým polem, ten ho udělal špatně.
exxxi píše: ↑čtv 29. lis 2018 16:02:54
Rád bych se zeptal zkušenějších, do jak vysokých frekvencí může EF normálně fungovat?
To je dobrá otázka a krátká odpověď je - záleží, co potřebujeme a co je pro nás přijatelné a co už ne, což vychází z podstaty chování..
Podrobné vysvětlení je nad rámec článku v diskusi.
Pro jednoduchost pojďme tedy pominout fakt, že hodně z toho, co bychom mohli považovat za "omezení" se nechá do velké míry minimalizovat vhodným APF, EQ, gainem, časovým posunem, nerovnoměrným rozmístěním nebo kombinací všeho zmíněného (což někteří výrobci už používají ve svých presetech)...
V okamžiku, kdy Vás zajímá frekvenční doména, tak se podívejme nejdřív na princip:
- Každý spkr je zpožděn tak, aby začal hrát až v okamžiku, kdy k němu dorazí zvuk z předchozího spkr. Směrem dopředu tedy všechny frekvence dorazí ve stejný čas (nenastává žádný vzájemný fázový posun, tedy sumace je celospektrální) - což je hlavní výhoda EF - směrem dopředu se ve frekvenční doméně nic neztrácí.
- Když se podíváme, co se děje směrem dozadu, tak vidíme, že každý spkr dorazí v jiný čas, tedy už víme, co můžeme očekávat - Když dorazí stejné signály v různý čas, tak nevytvoří nic jiného než comb filter (hřebenový filtr) a přesně na tomto principu funguje kancelace v EF konfiguraci. Čím víc spkr, tím víc hřebenových filtrů...
Pokud je pro nás přijatelný cyklicky se opakující sumace a kancelace vzadu a mimo osu, tak nemáme teoreticky ve frekvenční doméně omezeni.
Nicméně toto je zřídkakdy přijatelné, proto se snažíme, aby první sumace v rámci comb filtru vyšla mimo akustický XO, tedy mimo efektivní rozsah subbasu.
V kontextu EF, se tato první sumace vzadu nazývá
kritická frekvence a vyplývá z
nejmenší vzdálenosti mezi jednotlivými spkr.
Moje doporučení je nečekat vzadu na plnou sumaci (phase offset 360dg), ale umístit XO, kde je comb filter -6dB (phase offset +/- 240 dg, podle počtu spkr).
Další frekvenční omezení vyplývají ze směrovosti, kde buď nám může vadit, že je EF moc široký nebo moc úzký. Ale to je nad rámec otázky.
kelly.ok píše: ↑čtv 29. lis 2018 18:27:58
Nepovažuju se určitě za zkušenějšího (spíš si tu tak nahlas přemýšlím a doufám, že mě případně někdo opraví). Jestli myslíš "maximální frekvenci fungování EF" takovou, na které nejvyšší frekvenci bude docházet k maximálnímu potlačení směrem vzad, pak by to teoreticky měla být taková frekvence, pro kterou ještě lze mezi předním a zadním subem fyzicky vytvořit odpovídající vzdálenost. Pokud to myslíš ve smyslu, do jaké frekvence ještě bude k vůbec nějakému (menšímu než maximálnímu) potlačení docházet, pak už ani představu nemám.
Opravím, ale malinko
V principu hřebenového filtru se budou kancelace opakovat teoreticky do nekonečna, tedy nejvyšší kancelaci nemůžeme úplně určit, ale můžeme s jistotou říct tu nejnižší a to je ta, která vyplývá z fyzického uspořádání.
- Malý příklad:
Když budu mít 2 spkr a budu chtít kancelaci @ 50 Hz, tak abych dostal phase offset 180dg na 50Hz, tak potřebuju zpoždění odpovídající 360 dg na 100 Hz, tedy 10 ms.
Je to EF, tedy dopředu musí být sumace (0ms dly) a dozadu 10ms dly, tedy přední spkr musí být zpožděn 5ms a 5ms daleko (což si všimněte, že je 1/4 lambda pro 50 Hz).
5ms je daleko při 20°C 1,72m.
Když se podíváme na chování vzadu:
50 Hz první třetinooktávová kancelace
100 Hz sumace - poprvé stejně nahlas jako vepředu, kancelace do stran
150 Hz druhá kancelace - už 1 side lobe
200 Hz druhá sumace - 1 side lobe (hraje stejně nahlas do stran i dozadu)
250 Hz třetí kancelace - už 2 side lobes
300 Hz třetí sumace - 2 side lobes (hraje stejně nahlas dozadu, kancelace do stran)
...
[quote=asterix1 post_id=71934 time=1543514625 user_id=2586]
To je irelevantná otázka. Subbasy v EF pracujú s LPF okolo 80-100Hz. Z hľadiska šírenia zvukových vĺn je subbass stále "omni" v celom pracovnom spektre.
[/quote]
To je blbost.
Je pravda, že většinu subbasů můžeme pro zjednodušení prohlásit za omni a nebudeme daleko od pravdy (kromě subbasů od D&B Audiochnik, který jsou v základu pasivní gradient), ale právě proto z nich tvoříme [i]větší celky[/i], čímž [i]získáváme směrovost[/i] (ať už arc, end fire, gradient nebo kombinace všeho zmíněného).
Říct, že subbasy v EF jsou všesměrové je tedy [i]nesmysl[/i], protože díky tomu, že jsou v EF směrové jsou. Jak a na jakých f záleží na setupu.
Kdo udělal EF a skončil se všesměrovým basovým polem, ten ho udělal špatně.
[quote=exxxi post_id=71928 time=1543503774 user_id=1605]
Rád bych se zeptal zkušenějších, do jak vysokých frekvencí může EF normálně fungovat?
[/quote]
To je dobrá otázka a krátká odpověď je - záleží, co potřebujeme a co je pro nás přijatelné a co už ne, což vychází z podstaty chování..
[i]Podrobné vysvětlení je nad rámec článku v diskusi.[/i]
Pro jednoduchost pojďme tedy pominout fakt, že hodně z toho, co bychom mohli považovat za "omezení" se nechá do velké míry minimalizovat vhodným APF, EQ, gainem, časovým posunem, nerovnoměrným rozmístěním nebo kombinací všeho zmíněného (což někteří výrobci už používají ve svých presetech)...
V okamžiku, kdy Vás zajímá frekvenční doména, tak se podívejme nejdřív na princip:
[list]Každý spkr je zpožděn tak, aby začal hrát až v okamžiku, kdy k němu dorazí zvuk z předchozího spkr. Směrem dopředu tedy všechny frekvence dorazí ve stejný čas (nenastává žádný vzájemný fázový posun, tedy sumace je celospektrální) - což je hlavní výhoda EF - směrem dopředu se ve frekvenční doméně nic neztrácí.[/list]
[list]Když se podíváme, co se děje směrem dozadu, tak vidíme, že každý spkr dorazí v jiný čas, tedy už víme, co můžeme očekávat - Když dorazí stejné signály v různý čas, tak nevytvoří nic jiného než comb filter (hřebenový filtr) a přesně na tomto principu funguje kancelace v EF konfiguraci. Čím víc spkr, tím víc hřebenových filtrů... [/list]
Pokud je pro nás přijatelný cyklicky se opakující sumace a kancelace vzadu a mimo osu, tak nemáme teoreticky ve frekvenční doméně omezeni. :D
Nicméně toto je zřídkakdy přijatelné, proto se snažíme, aby první sumace v rámci comb filtru vyšla mimo akustický XO, tedy mimo efektivní rozsah subbasu.
V kontextu EF, se tato první sumace vzadu nazývá [b]kritická frekvence[/b] a vyplývá z[b] nejmenší vzdálenosti[/b] mezi jednotlivými spkr.
Moje doporučení je nečekat vzadu na plnou sumaci (phase offset 360dg), ale umístit XO, kde je comb filter -6dB (phase offset +/- 240 dg, podle počtu spkr).
Další frekvenční omezení vyplývají ze směrovosti, kde buď nám může vadit, že je EF moc široký nebo moc úzký. Ale to je nad rámec otázky.
[quote=kelly.ok post_id=71932 time=1543512478 user_id=4009]
Nepovažuju se určitě za zkušenějšího (spíš si tu tak nahlas přemýšlím a doufám, že mě případně někdo opraví). Jestli myslíš "maximální frekvenci fungování EF" takovou, na které nejvyšší frekvenci bude docházet k maximálnímu potlačení směrem vzad, pak by to teoreticky měla být taková frekvence, pro kterou ještě lze mezi předním a zadním subem fyzicky vytvořit odpovídající vzdálenost. Pokud to myslíš ve smyslu, do jaké frekvence ještě bude k vůbec nějakému (menšímu než maximálnímu) potlačení docházet, pak už ani představu nemám.
[/quote]
Opravím, ale malinko :D
V principu hřebenového filtru se budou kancelace opakovat teoreticky do nekonečna, tedy nejvyšší kancelaci nemůžeme úplně určit, ale můžeme s jistotou říct tu nejnižší a to je ta, která vyplývá z fyzického uspořádání.
[list]Malý příklad:
Když budu mít 2 spkr a budu chtít kancelaci @ 50 Hz, tak abych dostal phase offset 180dg na 50Hz, tak potřebuju zpoždění odpovídající 360 dg na 100 Hz, tedy 10 ms.
Je to EF, tedy dopředu musí být sumace (0ms dly) a dozadu 10ms dly, tedy přední spkr musí být zpožděn 5ms a 5ms daleko (což si všimněte, že je 1/4 lambda pro 50 Hz).
5ms je daleko při 20°C 1,72m.
Když se podíváme na chování vzadu:
50 Hz první třetinooktávová kancelace
100 Hz sumace - poprvé stejně nahlas jako vepředu, kancelace do stran
150 Hz druhá kancelace - už 1 side lobe
200 Hz druhá sumace - 1 side lobe (hraje stejně nahlas do stran i dozadu)
250 Hz třetí kancelace - už 2 side lobes
300 Hz třetí sumace - 2 side lobes (hraje stejně nahlas dozadu, kancelace do stran)
...
[/list]