od Kuchteleski » stř 14. říj 2020 21:57:14
Robert píše: ↑stř 01. led 2020 20:25:21
Oživím..
....
Jde to vůbec takto dát dohromady nebo jsem vedle jako jedle?
Jde to nastavit v akusticky nepříznvých podmínkách. Jde to i podle ucha.
Jen je to pomalejší, protože člověk musí vědět, že uši lžou (Fletcher-Munson, Haas..) a v postupu to zohlednit...
Damton píše: ↑čtv 02. led 2020 14:07:45
tím zpožděním posouváš fázi na daný kmitočet, můžeš to sladit ideálně třeba na 50- 60hz a na 80-90hz už to nebude ono, nebo naopak. Naprosto ideálně to sfázovat v rozsahu celého basáku tj. 35-100hz nelze. je to o kompromisu. kde chceš aby to hrálo nelépe ve fázi.
Ehm. Cože??
Snažíte se tímto zvláštně popsaným způsobem naznačit, že 2 shodné suby otočené k sobě zády nejde zfázovat v celém jejich rozsahu?
...
Nesmysl.
Jsou to shodné suby. Vzájemným otočením se jen změnila jejich vzdálenost. Nic víc, nic míň.
Damton píše: ↑čtv 02. led 2020 14:07:45
A tady je to ještě komplikováno rozdílným basákem.
Není. Viz.
Robert píše: ↑stř 01. led 2020 20:25:21
Použil jsem dvě bedny STX828 nad sebe
----------------------------------------------------------------------------------------
Damton píše: ↑čtv 02. led 2020 14:07:45
A těch -6db je myšleno pouze u toho basáku který používáš jako vyhybku. Tj. přivádíš k němu oba kanály ve stereu.(tj. silnější signál)
Pokud nepoužíváš vyhybku na žádném basáku a jdeš tam pouze na obou basech do jednoho vstupu. Tak není důvod dávat těch -6db.
&
Damton píše: ↑pát 03. led 2020 0:01:27
Z jakého důvodu by měl jeden být -6db?
&
exxxi píše: ↑pát 03. led 2020 2:13:21
A dávat -6db na otočenou bednu je zbytečné. Normálně jeď naplno.
Odpověď je v tomto vláknu už naznačená od Huberta a to:
Zdeněk Prodance píše: ↑ned 07. úno 2016 16:15:47
Obvyklý dosažitelný poměr výkonů je asi 2:1 aby to přijatelně fungovalo.
// K tomu doplním, že poměr 2:1 je častý, nicméně to není berná mince. Firemní cardio presety existují pro různé poměry.
Většinou je výhodnější volit jiný poměr na míru podle kontextu konkrétního návrhu. Ale to je celkem velká odbočka.
Rada je to dobrá.
Tedy ztlumit dozadu mířící spkr o 6 dB je poměrově stejné, jako použít 2 spkr dopředu a 1 dozadu, tedy v tomto případě maximálně korektní.
----------------------------------------------------------------------------------------
TomasVv píše: ↑čtv 02. led 2020 21:22:41
Zkus to místo pocitů a poslouchání změřit.
Měření bez poslouchání je IMHO horší jak poslouchání bez měření.
Až na to samozřejmě souhlas s měřením. Je to nejrychlejší cesta k exaktnímu výsledku.
exxxi píše: ↑pát 03. led 2020 2:13:21
Na základní měření stačí i mobil.
Spíš ne.
Aplikace v mobilu jsou hloupé RTA, který je dobrý k odchytávání vazeb, ale maximálně nevhodné k nastavování systémů nebo měření tonality.
K nastavování systémů slouží Transfer Function (který jde mimochodem koupit jako placený doplněk aplikace Audi Tools na iOS), ale abych řešil, jak dostat referenci do PA z telefonu, kterým potřebuju zároveň hýbat po venue.. Spíš ne.
// Což mi připomíná ten tragikomický tutorial od Behringeru, kde zmatený kluk používat RTA na "měření aparátu" a jediný, co ve skutečnosti dělá, je, že se snaží odekvalizovat comb filter způsobený odrazy místnosti, což je samozřejmě nesmysl - chyba v časové doméně nejde vyřešit ekvalizérem - a tak zmatený kluk zopakuje postup ještě jednou na GEQ a prohlásí: "Takhle se to dělá."..
Bassman píše: ↑pon 06. led 2020 8:27:34
Chcem upozornit na jednu nepresnost ktora sa tu objavila. Respektive som mozno nepochopil ako to Damton a Robert mysleli.
No pre vyzarovanie dozadu je rozdiel ci robite kardio alebo end fire. Pri end fire skutocne zavisi od postavenia a opozdenia subov ako sa to bude scitavat pripadne odcitavat dozadu. Je teda pravda ze sa to vlastne ladi na urcite pomerne uzske frekvencne pasma, ktore chceme odrusit.
Ale pri kardio (teda bedne nad sebou) sa pri spravnom nastaveni odcitavaju dozadu vsetky frekvencie rovnako. Samozrejme to neznamena ze za bednami bude uplne ticho. Zvuk sa aj odraza a podobne ...
Rád bych také upozornil na nepřesnosti, které se zde objevily.
Ve stručnosti:
End Fire (popsaný Harry F Olsonem r. 1957)
- Vepředu jsou všechny boxy ve fázi a ve stejný čas, tedy dochází k celospektrální sumaci
- Vzadu jsou boxy v náhodný čas, tedy dochází ke kancelaci formou comb filtru
Gradient (popsaný Harry F Olsonem r. 1972)
- Funguje pouze pro 2 elementy
- Vzadu jsou oba boxy v protifázi a ve stejný čas, tedy dochází k celospektrální kancelaci
- Vepředu jsou boxy v různý čas, tedy dochází ke kancelaci formou comb filtru, což vymezuje relativně malou frekvenční oblast, kde sice nejsou v čase, ale jsou ve fázi (viz graf disperze: viewtopic.php?p=73408#p73408)
Také neplatí, že gradient je stacked a end fire je in line.
Může to být tak i tak.
Bassman píše: ↑pon 06. led 2020 8:27:34
Skuste si predstavit ze zo subov vypustite len jeden zakmit akejkolvek frekvencie a co sa deje smerom dozadu. Pri end fire najprv zazneje najzadnejsi sub (z pohladu divaka) a nasledne s opozdeniami tie dalsie smerom dopredu. To znamena ze dozadu sa vzdialenost medzi zakmitmi akoby predlzi, zakmity sa teda nikdy smerom dozadu nestretnu a pre ich scitanie alebo odcitanie ich musi byt viac za sebou a vtedy zavisi od ich frekvencie (repsektive vlnovel dlzky) ci sa stretnu vo faze (scitanie) alebo protifaze (odcitanie).
Pri kardio zazneje zakmit z bedni hrajucich dopredu, ten sa toci okolo bedne (zakmit totiz vytvara reproduktor, nie bedna ako taka), ide dozadu a pokial je vsetko spravne nastavene, tak v momente ked prechadza okolo prednej casti otocenych bedni, zazneje zakmit z nich (fazovo otoceny) a dochadza k odcitaniu bez zavislosti na dlzke vlny.
Tato analogie se mi
nelíbí - může vést ke
špatným závěrům, jako že se zadní vlna nestřetne a musí jich být víc za sebou, což by naznačovalo, že by toto chování nefungovalo pro inpulz, což je samozřejmě nesmysl, protože to funguje.
Kdybychom měli u této analogie zůstat, tak je důležité si do představy ještě zahrnout, jak je velká vlnová dálka a jak je v porovnání s ní malý rozestup mezi subama a v ten moment to začne dávat smysl, nicméně to v ten moment přestává být zjednodušení.
// Stejnou analogii používá ve svých "vzdělávacích" videích jedna zvukařská firma z Oregonu a dochází tam k opravdu divokým závěrům. Tak nesmyslným, že je považuji za ještě větší zdroj dezinformací, než toto fórum.
Bassman píše: ↑pon 06. led 2020 8:39:20
... a pre spravne nastavenie (ci uz end fire alebo kardio) odporucam notebook, malu zvukovku, hociaky lacak meraci mikrofon a soft na meranie fazi (Smaart, ...). Notas ma kazdy, jednokanalova zvukovka uz nestoji ani 100vku eur, meraci mikrofon postaci aj behringer za 30 a soft sa da zohnat ked mate dobrych kamaratov
. Je to pomerne lacne a hlavne presnejsie ako ucho.
Smaart v koncextu ceny techniky zase není tak drahý, plus je na Rational Acoustics skvělé, že naslouchá komunitě a pravidelně do programu přidává smysluplné funkce, které usnadňují život.
Kdo to myslí vážně, tak je to must have. Na obyčejné zfázování Main + SUBs + FF stačí bohatě levná verze
Smaart DI nebo
Open Sound Meter, který je zdarma a práci zastane. Doporučuji.
Damton píše: ↑pon 06. led 2020 11:19:54
Ale pri kardio (teda bedne nad sebou) sa pri spravnom nastaveni odcitavaju dozadu vsetky frekvencie rovnako.
Myslím že ne,
A já vím, že ano.
Damton píše: ↑pon 06. led 2020 11:19:54
vždy je to kompromis na úzké zvolené pásmo. Jak už tu bylo několikrát zmíněno, vezmi si ten měřící mikrofon a soft. kde je měření fáze a ihned to pochopíš, jinak se tady můžeme bavit teoreticky do nekonečna
Doufám, že ne.
Donekonečna se můžeme bavit o názvosloví, ale kolega Bassman, zde jasně rozlišuje End Fire a Cardio a v ten moment, je z kontextu celkem snadno pochopitelné, že tím považuje Cardio a Gradient za rovné, kdežto já se řadím ke skupině, která se přiklání k definici Cardia jako nadmnožině pro End Fire a Gradient.
Ale to může být pouze předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích.
O čem se ale nemůžeme bavit, je fakt, že v tomto případě kolega Damton popisuje spíš chování EndFire, tedy buď nerozumí úplně problematice nebo nerozumí měření.
mkarr píše: ↑stř 15. led 2020 23:44:13
No já sice nevím o měření fáze téměř nic, ale když jsme si s tím hráli, tak to jestli se jedná o tu správnou vlnu se dalo poznat tak, že jsi měřil nějaký rozsah a nesměl tam být ve fázovém posunu ostrý skok, Jakmile letěla fáze dolů a vylezla z vrchu, nebo naopak, tak je jasné že to už je další vlna. Viz začátek mého příspěvku... Odpovídám na to stejné o čem se bavíte?
Ne. Ostrý čáry ve fázi je pouze reprezentace toho, že nastal tzv. wrap around (tedy modulo 360) a programátoři jej graficky neodstranili.
Pro uvědomění si, co je fáze a jak vlastně funguje, doporučuji ve svých měřících softwarech z edukativního hlediska najít option
unwrap phase.
Jak interpretovat fázi a jak vypadá měření, když je nějaká frekvence o vlnu vedle je celkem obsáhlé téma samo pro sebe.
[quote=Robert post_id=74474 time=1577906721 user_id=3175]
Oživím..
....
Jde to vůbec takto dát dohromady nebo jsem vedle jako jedle?
[/quote]
Jde to nastavit v akusticky nepříznvých podmínkách. Jde to i podle ucha.
Jen je to pomalejší, protože člověk musí vědět, že uši lžou (Fletcher-Munson, Haas..) a v postupu to zohlednit...
[quote=Damton post_id=74488 time=1577970465 user_id=3890]
tím zpožděním posouváš fázi na daný kmitočet, můžeš to sladit ideálně třeba na 50- 60hz a na 80-90hz už to nebude ono, nebo naopak. Naprosto ideálně to sfázovat v rozsahu celého basáku tj. 35-100hz nelze. je to o kompromisu. kde chceš aby to hrálo nelépe ve fázi.
[/quote]
Ehm. Cože??
Snažíte se tímto zvláštně popsaným způsobem naznačit, že 2 shodné suby otočené k sobě zády nejde zfázovat v celém jejich rozsahu?
...
Nesmysl.
Jsou to shodné suby. Vzájemným otočením se jen změnila jejich vzdálenost. Nic víc, nic míň.
[quote=Damton post_id=74488 time=1577970465 user_id=3890]
A tady je to ještě komplikováno rozdílným basákem.
[/quote]
Není. Viz.
[quote=Robert post_id=74474 time=1577906721 user_id=3175]
Použil jsem dvě bedny STX828 nad sebe
[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------
[quote=Damton post_id=74488 time=1577970465 user_id=3890]
A těch -6db je myšleno pouze u toho basáku který používáš jako vyhybku. Tj. přivádíš k němu oba kanály ve stereu.(tj. silnější signál)
Pokud nepoužíváš vyhybku na žádném basáku a jdeš tam pouze na obou basech do jednoho vstupu. Tak není důvod dávat těch -6db.
[/quote]
&
[quote=Damton post_id=74493 time=1578006087 user_id=3890]
Z jakého důvodu by měl jeden být -6db?
[/quote]
&
[quote=exxxi post_id=74495 time=1578014001 user_id=1605]
A dávat -6db na otočenou bednu je zbytečné. Normálně jeď naplno.
[/quote]
Odpověď je v tomto vláknu už naznačená od Huberta a to:
[quote="Zdeněk Prodance" post_id=62583 time=1454858147 user_id=1688]
Obvyklý dosažitelný poměr výkonů je asi 2:1 aby to přijatelně fungovalo.
[/quote]
[color=#aaaaaa]// K tomu doplním, že poměr 2:1 je častý, nicméně to není berná mince. Firemní cardio presety existují pro různé poměry.
Většinou je výhodnější volit jiný poměr na míru podle kontextu konkrétního návrhu. Ale to je celkem velká odbočka.
Rada je to dobrá.
[/color]
Tedy ztlumit dozadu mířící spkr o 6 dB je poměrově stejné, jako použít 2 spkr dopředu a 1 dozadu, tedy v tomto případě maximálně korektní.
----------------------------------------------------------------------------------------
[quote=TomasVv post_id=74492 time=1577996561 user_id=293]
Zkus to místo pocitů a poslouchání změřit.
[/quote]
[b]Měření bez poslouchání je IMHO horší jak poslouchání bez měření. [/b]
Až na to samozřejmě souhlas s měřením. Je to nejrychlejší cesta k exaktnímu výsledku.
[quote=exxxi post_id=74495 time=1578014001 user_id=1605]
Na základní měření stačí i mobil.
[/quote]
Spíš ne.
Aplikace v mobilu jsou hloupé RTA, který je dobrý k odchytávání vazeb, ale maximálně nevhodné k nastavování systémů nebo měření tonality.
K nastavování systémů slouží Transfer Function (který jde mimochodem koupit jako placený doplněk aplikace Audi Tools na iOS), ale abych řešil, jak dostat referenci do PA z telefonu, kterým potřebuju zároveň hýbat po venue.. Spíš ne.
[color=#aaaaaa]// Což mi připomíná ten tragikomický tutorial od Behringeru, kde zmatený kluk [i]používat RTA na "měření aparátu"[/i] a jediný, co ve skutečnosti dělá, je, že se snaží odekvalizovat comb filter způsobený odrazy místnosti, což je samozřejmě nesmysl - chyba v časové doméně nejde vyřešit ekvalizérem - a tak zmatený kluk zopakuje postup ještě jednou na GEQ a prohlásí: "Takhle se to dělá."..[/color]
[quote=Bassman post_id=74523 time=1578295654 user_id=3268]
Chcem upozornit na jednu nepresnost ktora sa tu objavila. Respektive som mozno nepochopil ako to Damton a Robert mysleli.
No pre vyzarovanie dozadu je rozdiel ci robite kardio alebo end fire. Pri end fire skutocne zavisi od postavenia a opozdenia subov ako sa to bude scitavat pripadne odcitavat dozadu. Je teda pravda ze sa to vlastne ladi na urcite pomerne uzske frekvencne pasma, ktore chceme odrusit.
Ale pri kardio (teda bedne nad sebou) sa pri spravnom nastaveni odcitavaju dozadu vsetky frekvencie rovnako. Samozrejme to neznamena ze za bednami bude uplne ticho. Zvuk sa aj odraza a podobne ...
[/quote]
Rád bych také upozornil na nepřesnosti, které se zde objevily.
Ve stručnosti:
[b]End Fire[/b] [color=#aaaaaa](popsaný Harry F Olsonem r. 1957)[/color]
[list]Vepředu jsou všechny boxy ve fázi a ve stejný čas, tedy dochází k celospektrální sumaci[/list]
[list]Vzadu jsou boxy v náhodný čas, tedy dochází ke kancelaci formou comb filtru[/list]
[b]Gradient[/b][color=#aaaaaa] (popsaný Harry F Olsonem r. 1972)[/color]
[list]Funguje pouze pro 2 elementy[/list]
[list]Vzadu jsou oba boxy v protifázi a ve stejný čas, tedy dochází k celospektrální kancelaci[/list]
[list]Vepředu jsou boxy v různý čas, tedy dochází ke kancelaci formou comb filtru, což vymezuje relativně malou frekvenční oblast, kde sice nejsou v čase, ale jsou ve fázi (viz graf disperze: https://www.zvukarina.cz/viewtopic.php?p=73408#p73408)[/list]
Také neplatí, že gradient je stacked a end fire je in line.
Může to být tak i tak.
[quote=Bassman post_id=74523 time=1578295654 user_id=3268]
Skuste si predstavit ze zo subov vypustite len jeden zakmit akejkolvek frekvencie a co sa deje smerom dozadu. Pri end fire najprv zazneje najzadnejsi sub (z pohladu divaka) a nasledne s opozdeniami tie dalsie smerom dopredu. To znamena ze dozadu sa vzdialenost medzi zakmitmi akoby predlzi, zakmity sa teda nikdy smerom dozadu nestretnu a pre ich scitanie alebo odcitanie ich musi byt viac za sebou a vtedy zavisi od ich frekvencie (repsektive vlnovel dlzky) ci sa stretnu vo faze (scitanie) alebo protifaze (odcitanie).
Pri kardio zazneje zakmit z bedni hrajucich dopredu, ten sa toci okolo bedne (zakmit totiz vytvara reproduktor, nie bedna ako taka), ide dozadu a pokial je vsetko spravne nastavene, tak v momente ked prechadza okolo prednej casti otocenych bedni, zazneje zakmit z nich (fazovo otoceny) a dochadza k odcitaniu bez zavislosti na dlzke vlny.
[/quote]
Tato analogie se mi [i]nelíbí [/i]- může vést ke [i]špatným závěrům[/i], jako že se zadní vlna nestřetne a musí jich být víc za sebou, což by naznačovalo, že by toto chování nefungovalo pro inpulz, což je samozřejmě nesmysl, protože to funguje.
Kdybychom měli u této analogie zůstat, tak je důležité si do představy ještě zahrnout, jak je velká vlnová dálka a jak je v porovnání s ní malý rozestup mezi subama a v ten moment to začne dávat smysl, nicméně to v ten moment přestává být zjednodušení.
[color=#aaaaaa]// Stejnou analogii používá ve svých "vzdělávacích" videích jedna zvukařská firma z Oregonu a dochází tam k opravdu divokým závěrům. Tak nesmyslným, že je považuji za ještě větší zdroj dezinformací, než toto fórum.[/color]
[quote=Bassman post_id=74524 time=1578296360 user_id=3268]
... a pre spravne nastavenie (ci uz end fire alebo kardio) odporucam notebook, malu zvukovku, hociaky lacak meraci mikrofon a soft na meranie fazi (Smaart, ...). Notas ma kazdy, jednokanalova zvukovka uz nestoji ani 100vku eur, meraci mikrofon postaci aj behringer za 30 a soft sa da zohnat ked mate dobrych kamaratov :). Je to pomerne lacne a hlavne presnejsie ako ucho.
[/quote]
Smaart v koncextu ceny techniky zase není tak drahý, plus je na Rational Acoustics skvělé, že naslouchá komunitě a pravidelně do programu přidává smysluplné funkce, které usnadňují život.
Kdo to myslí vážně, tak je to must have. Na obyčejné zfázování Main + SUBs + FF stačí bohatě levná verze [b]Smaart DI[/b] nebo [b]Open Sound Meter[/b], který je zdarma a práci zastane. Doporučuji.
[quote=Damton post_id=74526 time=1578305994 user_id=3890]
[quote]Ale pri kardio (teda bedne nad sebou) sa pri spravnom nastaveni odcitavaju dozadu vsetky frekvencie rovnako.[/quote]
Myslím že ne,
[/quote]
A já vím, že ano.
[quote=Damton post_id=74526 time=1578305994 user_id=3890] vždy je to kompromis na úzké zvolené pásmo. Jak už tu bylo několikrát zmíněno, vezmi si ten měřící mikrofon a soft. kde je měření fáze a ihned to pochopíš, jinak se tady můžeme bavit teoreticky do nekonečna :-D
[/quote]
Doufám, že ne.
Donekonečna se můžeme bavit o názvosloví, ale kolega Bassman, zde jasně rozlišuje End Fire a Cardio a v ten moment, je z kontextu celkem snadno pochopitelné, že tím považuje Cardio a Gradient za rovné, kdežto já se řadím ke skupině, která se přiklání k definici Cardia jako nadmnožině pro End Fire a Gradient.
Ale to může být pouze předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích.
O čem se ale nemůžeme bavit, je fakt, že v tomto případě kolega Damton popisuje spíš chování EndFire, tedy buď nerozumí úplně problematice nebo nerozumí měření.
[quote=mkarr post_id=74639 time=1579128253 user_id=2756]
No já sice nevím o měření fáze téměř nic, ale když jsme si s tím hráli, tak to jestli se jedná o tu správnou vlnu se dalo poznat tak, že jsi měřil nějaký rozsah a nesměl tam být ve fázovém posunu ostrý skok, Jakmile letěla fáze dolů a vylezla z vrchu, nebo naopak, tak je jasné že to už je další vlna. Viz začátek mého příspěvku... Odpovídám na to stejné o čem se bavíte?
[/quote]
Ne. Ostrý čáry ve fázi je pouze reprezentace toho, že nastal tzv. wrap around (tedy modulo 360) a programátoři jej graficky neodstranili.
Pro uvědomění si, co je fáze a jak vlastně funguje, doporučuji ve svých měřících softwarech z edukativního hlediska najít option[i] unwrap phase[/i].
Jak interpretovat fázi a jak vypadá měření, když je nějaká frekvence o vlnu vedle je celkem obsáhlé téma samo pro sebe.