SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

Pravidla fóra
...přijďte "pobejt" aneb diskuze o možném i nemožném.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od CSAgency » ned 17. led 2021 20:07:42

mkarr píše:
ned 17. led 2021 1:03:39
Taky by se dalo pobrat to nahrávání jako výzkum akustických vlastností uzavřeného prostoru. Nebo asi i jakéhokoli prostoru.
Co udělá s dozvukem v místnosti třeba koberec tam kde byla jen dlažba, co udělá basová past v rohu, co udělá pověšení deky na krátkou stěnu a co na dlouhou stěnu, co udělá pověšení dvou dek na protilehlé stěny a nebo na sebe kolmé stěny.... Jaký je rozdíl mezi prázdným pokojem a vybaveným pokojem, ......
Na tyhle pokusy je potřeba nějaký vhodný mikrofon, ideálně slušný měřící mikrofon, ale pro školní projekt by se asi dalo i s elektretovou vložkou. Pak zdroj růžového šumu, někteří lidi tvrdí že jim na měření dozvuku stačí tlesknutí, já to s tleskáním nikdy nezkoušel. A pak něco co zobrazí frekvenční spektrum snímaného zvuku ve chvíli kdy jej něco vydává a pak postupně jak v takovém prostoru utichá potom, co jej to něco vydávat přestalo. Asi nejužívanější standard je hodnota RT60, což je pokud vím čas v milisekundách za který klesne úroveň zvuku o 60 dB od chvíle kdy neco přestalo ten zvuk vydávat. Což logicky znamená, že zdroj zvuku musí být dostatečně výkonný, aby vyrobil pro začátek dostatečně silný zvuk, aby vůbec mohl klesnout o 60 dB. Poměrně oblíbeným přístrojem je akustický analyzér AL1, ale pokud nemáš někoho kdo jej na delší dobu zapůjčí, dá se vystačit s počítačem. Zkusil bych REW Room acoustic software. Je kolem toho i dost informací co jak použít, jen je to převážně anglicky.

A případně se dá zaměři na vliv různých těchto prostředí na snímání zvuku mikrofonem, třeba jaký je rozdíl jen mít mikrofon na nízkém stojánku nad prázdným stolem a totéž jen na tom stole mít ubrus. Toto je sice problematika spíš profesionální, ale v době koronaviru a čím dál větší obliby různých video konferencí, v době youtuberů a streamovačů různých her, je to téma i pro vyloženě zvukařské laiky, takže by taková výsledná prezentace mohla zaujmout i mnoho lidí z řad studentů i učitelů. Možná zaměřit pozornost vyloženě na videokonference a vliv různých věcí na srozumitelnost a příjemnost/přirozenost zvuku. Mikrofon na hlavě před ústy, na klopě, na stole, jaký druh mikrofonu na stole, (směrový / všesměrový, dynamický / kondenzátorový, blízko / daleko od úst).
Ono by to šlo aj spojiť ako jednu tému.

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od mkarr » ned 17. led 2021 1:03:39

Taky by se dalo pobrat to nahrávání jako výzkum akustických vlastností uzavřeného prostoru. Nebo asi i jakéhokoli prostoru.
Co udělá s dozvukem v místnosti třeba koberec tam kde byla jen dlažba, co udělá basová past v rohu, co udělá pověšení deky na krátkou stěnu a co na dlouhou stěnu, co udělá pověšení dvou dek na protilehlé stěny a nebo na sebe kolmé stěny.... Jaký je rozdíl mezi prázdným pokojem a vybaveným pokojem, ......
Na tyhle pokusy je potřeba nějaký vhodný mikrofon, ideálně slušný měřící mikrofon, ale pro školní projekt by se asi dalo i s elektretovou vložkou. Pak zdroj růžového šumu, někteří lidi tvrdí že jim na měření dozvuku stačí tlesknutí, já to s tleskáním nikdy nezkoušel. A pak něco co zobrazí frekvenční spektrum snímaného zvuku ve chvíli kdy jej něco vydává a pak postupně jak v takovém prostoru utichá potom, co jej to něco vydávat přestalo. Asi nejužívanější standard je hodnota RT60, což je pokud vím čas v milisekundách za který klesne úroveň zvuku o 60 dB od chvíle kdy neco přestalo ten zvuk vydávat. Což logicky znamená, že zdroj zvuku musí být dostatečně výkonný, aby vyrobil pro začátek dostatečně silný zvuk, aby vůbec mohl klesnout o 60 dB. Poměrně oblíbeným přístrojem je akustický analyzér AL1, ale pokud nemáš někoho kdo jej na delší dobu zapůjčí, dá se vystačit s počítačem. Zkusil bych REW Room acoustic software. Je kolem toho i dost informací co jak použít, jen je to převážně anglicky.

A případně se dá zaměři na vliv různých těchto prostředí na snímání zvuku mikrofonem, třeba jaký je rozdíl jen mít mikrofon na nízkém stojánku nad prázdným stolem a totéž jen na tom stole mít ubrus. Toto je sice problematika spíš profesionální, ale v době koronaviru a čím dál větší obliby různých video konferencí, v době youtuberů a streamovačů různých her, je to téma i pro vyloženě zvukařské laiky, takže by taková výsledná prezentace mohla zaujmout i mnoho lidí z řad studentů i učitelů. Možná zaměřit pozornost vyloženě na videokonference a vliv různých věcí na srozumitelnost a příjemnost/přirozenost zvuku. Mikrofon na hlavě před ústy, na klopě, na stole, jaký druh mikrofonu na stole, (směrový / všesměrový, dynamický / kondenzátorový, blízko / daleko od úst).
Když jsme dělali SOČ my, většinou měly úspěch většinou ty projekty, které si nevytyčily příliš divoké cíle ale byly dotažené do použitelného konce, protože příliš divoké málok do zvládl dotáhnout do konce buď kvůli technické náročnosti, nebo časové.

Jinak pokud toužíš zůstat u tématu zvuku pro neslyšící, šel bych na to z opačné strany. Nehledal bych mezi zvukaři, ale mezi neslyšícími a mezi institucemi, které se takto hendikepovanými zabývají. Případně bych zkusil oslovit technické muzeum v Brně, které mělo a možná ještě má expozici zaměřenou na nevidomé a neslyšící a na technologie ketré jim pomáhají a mohli by umět nasměrovat, na další osoby co v tomto něco umí, vědí, dělají.

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od Bassman » pát 15. led 2021 22:43:55

Myslim ze v oblasti vyskumu (nahravanie zvuku) je veda tak daleko, ze asi tazko vymyslis nieco nove, respektive nieco co si aj schopny technicky realizovat.

Ukazka (trebars nejakeho principu), je nieco co sa urcite da zvladnut a mohlo by to byt zaujimave.

Len tak strelim od boku prve co ma napada je smerova a frekvencna charakteristika mikrofonov. Stacia nejake mikrofony, zvukovka, pocitac a soft a mas mnozstvo moznosti co prezentovat a este to bude poucne aj pre teba. Ale ber to iba ako taky prvy nastrel.

Druhe co ma napadlo, vplyv bitovej hlbky na kvalitu zaznamu, respektive porovnanie zaznamu analogoveho a digitalneho.

... celkom ma chytlo to vymyslanie tem ...

Tretie, trosku narocnejsie, praca s fazou, posuvanie, otacanie, summing fazovo modifikovanyvh signalov ...

Vela stastia, daj vediet co budes robit.

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od CSAgency » pát 15. led 2021 14:27:26

Nechcem až tak moc zachádzať do Biológie je to téma na Sočkách rozobraná do najmenších detailov zostal by som pri tej hudbe. Tá nahrávka pre nepočujúcich mi znela super v prvotnom nadšení no tým prvým príspevkom si mi trochu otvoril oči. Teoretická časť má názov Tvorba zvuku je v nej teda podrobne zapísané ako sa zvuk zaznamenáva ako sa upravuje v podstate je v nej obsiahnutá práca v štúdiu. To stými hluchými neznie zle áno bola by to zaujímavá téma ale skúšal som si niečo pozrieť na internete a ono je o tom dosť info, ale pritom je to nevyužiteľné v bežnej praxi a keďže nemienim vrážať do projektu veľa peňazí tak asi začnem uvažovať o novej téme praktickej časti. Nenapadá vás niečo.....musí to byť od zvuku a teda jeho nahrávaní..... :D

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od kelly.ok » pát 15. led 2021 12:01:21

Tak ono to téma určitě nebude nezajímavé... Když se oprostíš vyloženě od té hudby, která mi obecně nepřijde jako vnímatelná jinak než sluchem. Technologie na řešení některých příčin ztráty sluchu už existují, takže by to bylo nejspíš jen popis již existujícího nebo znovuobjevování ameriky. Ale můžeš se zkusit věnovat třeba něčemu jako je ten vliv různých frekvencí na různé funkce těla atd., pokud tě baví tohle propojení audia a lidské fyziologie (dá se to zpracovat i relativně zábavně, viz jedna nebo dvě epizody MythBusters) ale dá se k tomu samozřejmě přistupovat i se vší vážností striktně věděcky.

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od CSAgency » pát 15. led 2021 9:40:17

kelly.ok áno toto je to čo ma odrádza, že nebudú mať z toho, normálny zážitok. vibrácie síce môžu cítiť no nikdy nebudú reálne tu hudbu počuť, možno raz bude vynajdeny prístroj, alebo hluchota bude liečiteľná ale obávam sa že taký génius som zatiaľ není.... :-D

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od CSAgency » pát 15. led 2021 9:35:40

Inak, ešte doplním ak vás napadne úplne ina tiež zaujímavá téma budem len rád, zatiaľ nič nieje definitívne, hudba pre nepočujúcich bol taky prvý nápad ktorý ma celkom chytil ale ako hovorím ak bude tiež zaujímavá téma určite budem rozmýšľať

Re: SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od kelly.ok » čtv 14. led 2021 13:32:25

Téma každopádně víc než zajímavé, ale... Obávám se, že z principu bude problém obecně s přenosem vyšších frekvencí. Bude obtížné, ne-li nemožné přenést vysoké frekvence v dostatečné amplitudě na nějaký povrch tak, aby byly vnímatelné hmatem (bráno jako povrchem kůže, medicínské technologie, které jsou schopny některé druhy ztráty sluchu obejít existují, ale princip těchto zařízení zde předpokládám na mysli není). Nízké frekvence problém v podstatě nejsou a zařízení na tomto principu také existují ("kickery" na sedačku pro bubeníky atd.). Otázka dále je, pokud by přenos vysokých frekvencí v dostatečné intenzitě na nějaký povrch teoreticky možný byl, jestli by byl hmat schopen tyto frekvence dostatečně rozlišit aby takto šlo přenášet (řekněme i hodně zjednodušenou) melodii. Můj odhad je takový, že hmat zřejmě nedosáhne dostatečného rozlišení aby bylo možné vycházet z konceptu běžné hudby, tak jak ji známe a vnímáme. Učitě by bylo reálné vytvořit nějaký pro toto speciálně určený sampl na frekvencích, které by bylo možné přenášet a vnímat, a který by v rámci možností nějakou informaci o úplně jednoduché melodii přenášel, ale určitě ty možnosti budou hodně omezené a spíš bych pochyboval o tom, že to vůbec může přinést něco, co bude alespoň vzdáleně přibližovat zážitek z hudby. Mimo to by se dalo vycházet z různých také již existujících spekulací či teorií o tom, jak mohou různé např. nízkofrekvenční vibrace na člověka působit, ale v tomto případě také nelze určitě mluvit o nějakém hudebním zážitku (nehledě na to, že efekty tohoto údajně mohou být i silně negativní).

SOČ - Stredoškolská odborná činnosť

od CSAgency » čtv 14. led 2021 12:43:07

Zdravím

Na gymnáziu kde chodím sa robia projekty každý žiak alebo dvojica si vyberie ľubovoľnú tému, ktorú následne spracuje najskôr teoreticky a následne aj prakticky v podobe buď nejakého výskumu alebo ukážky a pod. Tému ktorú som si vybral je Tvorba Zvuku. Teoretickú časť som už spracoval no rozmýšľam nad tou praktickou. Napadlo ma, známe je že zvuk sa dá rozlišovať a vnímať sluchom ale aj hmatom. No nepočujúci sú tu v obrovskej nevýhode, a tak ma (teda moju učiteľku) napadlo že možno by sa dalo vytvoriť nahrávku určenú hlavne pre nepočujúcich. Zatiaľ neviem ako to urobiť, ani som zatiaľ nič nehľadal. Mám na to rok aj pol ( dá sa aj viac) aby som niečo vymyslel, som si vedomí že to bude veľa prebdených nocí, hodín strávených v štúdiu, na internete hľadaním informácií a snažením sa o niečo čo ešte nie je možné. :lol: Ale ak mal niekto niekedy rovnaký bláznivý nápad alebo chce pomôcť, bol by som rád keby ma kontaktoval či už tu na fóre alebo na e-mail: csagency.info@gmail.com prípadne viem poskytnúť sociálne siete.

Ďakujem za vaše rady. :)

Nahoru