od Ota » úte 17. čer 2014 9:50:29
blaha: To všechno není problém. Sehnat si k sobě na subdodávku AV techniky další spolehlivé komplice, dodat zboží a ošéfovat to, je běžnou praxí. Má to ale jednu podmínku: V rozpočtu projektu u investora je na to vyhrazena částka 2 mil. Kč. Ty víš, že to s odřenýma ušima dodáš za 1,9 mil, aby jsi kolegům a sobě jakž-takž zaplatil, fungovalo to dle našich profesních představ a nestyděl jsi se za zařízení a celkový výsledek. Jenomže generální dodavatel stavby se s Tebou začne bavit až od chvíle, kdy mu to nabídneš za 1,2mil., ale radši ještě méně. Pro jistotu ale shání ještě kdekoliv jinde a není výjimkou, že se najde ještě někdo další, kdo se nabídne za 0,8 mil. Proč ne, když výkaz výměr defacto nepožaduje nic konkrétního, na trhu je bezpočet srágor a investor se v tom nevyzná. Buď se ohneš a napereš tam ty omnitroníky, citroníky, a další mrdky a ještě něco vyděláš a nebo nadáváš na současnou praxi a máš prd.
V drtivé většině případů potkáš v závěrečné fázi stavby lidi od dodávek TZB, kteří by velmi rádi dělali smysluplnou kvalitní práci. Ale bohužel, všichni nadávají na neskutečný kocourkov a prasárny, které musí tvořit, protože jsou k tomu dohnáni neúměrným tlakem na šíleně nízké ceny a hlavně šibeničně krátkými termíny, které nastaly díky zpoždění předchozími profesemi. Ty nabraly prozměnu zpoždění díky nedostatečně provedené projektové dokumentaci. Ta však byla dostatečná, ale byla vypracována v rámci zadání a minimalizaci ceny pouze pro stupeň DSP, tedy pro stavební povolení. Domluvíš si termín nástupu na montáž ozvučovacího systému, ve smlouvě požaduješ dokončení předchozích profesí měsíc před slavnostním zahájením provozu. Přijedeš na plac, ale kabina technického bloku je zatím ve fázi betonového skeletu, jeviště je ve fázi neomítnuté hrubé stavby. Těžko sem asi něco montovat. Přijedeš o 14 dní později, truhláři pokládají hranoly na budování podlahy..., ve středu, ale spíše až v pondělí dalšího týdne by se mohli uvolnit zedníci, aby zde dokončili omítky. Ty víš, že termín předání prošvihnout nemůžeš, protože otevření baráku bude ve znamení megalomanské oslavy a demonstrace možností moderních scénických technologií. A hlavně, nedokončení může znamenat nevčasné převzetí a hrozí i propadnutí části dotace. Nemusí to nastat, ale generální dodavatel si za penále na nedokončených subdodávkách rád zmírní dopady podstřelených cen v tendru. Ostatní je již jen tvůj boj, na stavbě halda podivných induviduí, elektrikářům minulý týden zmizely dvě klubka CYKYny, řešil se jeden ztracený kufr s nářadím a není kam uskladnit drahou nevybalenou techniku. Všude halda prachu a bordelu a hlavně všude vzájemně si překážejících lidí. V den, (4 dny před slavnostním otevřením) kdy se konečně můžeš pustit pustit do práce v režii, někdo natře finální vrstvou jediné přístupové schodiště a minimálně den se na ně nesmí vstoupit. Do toho za tebou chodí zaměstnanci kulturáku s věčnými připomínkami, že už to mělo dávno fungovat, místní ochotníci potřebují nacvičovat, kapely zkoušet. Nedojde jim, že do budovy nastoupili ve chvíli, kdy je vše zdánlivě hotovo a že drahé technologie se tam začaly stěhovat až ve stejnou chvíli. A už vůbec je netrkne, že se ta technika nerozběhne ihned po vzájemném propojení a zapojením do elektriky. Obzvlášť v době digitálních technologií, síťování, integrovaných řídících systémů atd., které potřebují na odladění minimálně týdny ve zkušebním, avšak reálném provozu.
Jedna perlička na okraj: Byl jsem před rokem svědkem situace, kdy firma instalující ozvučení sálu, namontovala na portály pouze dvě, téměř komerční reprosoustavy s kusem dvojlinky, protože investor nehodlal akceptovat cenu kompletního řetězce, a tak škrtal nekompromisně kolonky. Bylo to těsně před zahájením provozu a nic netušící produkce tamního kulturáku již hrdě žila v domění, jak sál disponuje supermoderním ozvučovacím systémem. Bylo docela rušno mezi kravatáky, když jsem dramaturgy/produkční na to upozornil.
blaha: To všechno není problém. Sehnat si k sobě na subdodávku AV techniky další spolehlivé komplice, dodat zboží a ošéfovat to, je běžnou praxí. Má to ale jednu podmínku: V rozpočtu projektu u investora je na to vyhrazena částka 2 mil. Kč. Ty víš, že to s odřenýma ušima dodáš za 1,9 mil, aby jsi kolegům a sobě jakž-takž zaplatil, fungovalo to dle našich profesních představ a nestyděl jsi se za zařízení a celkový výsledek. Jenomže generální dodavatel stavby se s Tebou začne bavit až od chvíle, kdy mu to nabídneš za 1,2mil., ale radši ještě méně. Pro jistotu ale shání ještě kdekoliv jinde a není výjimkou, že se najde ještě někdo další, kdo se nabídne za 0,8 mil. Proč ne, když výkaz výměr defacto nepožaduje nic konkrétního, na trhu je bezpočet srágor a investor se v tom nevyzná. Buď se ohneš a napereš tam ty omnitroníky, citroníky, a další mrdky a ještě něco vyděláš a nebo nadáváš na současnou praxi a máš prd.
V drtivé většině případů potkáš v závěrečné fázi stavby lidi od dodávek TZB, kteří by velmi rádi dělali smysluplnou kvalitní práci. Ale bohužel, všichni nadávají na neskutečný kocourkov a prasárny, které musí tvořit, protože jsou k tomu dohnáni neúměrným tlakem na šíleně nízké ceny a hlavně šibeničně krátkými termíny, které nastaly díky zpoždění předchozími profesemi. Ty nabraly prozměnu zpoždění díky nedostatečně provedené projektové dokumentaci. Ta však byla dostatečná, ale byla vypracována v rámci zadání a minimalizaci ceny pouze pro stupeň DSP, tedy pro stavební povolení. Domluvíš si termín nástupu na montáž ozvučovacího systému, ve smlouvě požaduješ dokončení předchozích profesí měsíc před slavnostním zahájením provozu. Přijedeš na plac, ale kabina technického bloku je zatím ve fázi betonového skeletu, jeviště je ve fázi neomítnuté hrubé stavby. Těžko sem asi něco montovat. Přijedeš o 14 dní později, truhláři pokládají hranoly na budování podlahy..., ve středu, ale spíše až v pondělí dalšího týdne by se mohli uvolnit zedníci, aby zde dokončili omítky. Ty víš, že termín předání prošvihnout nemůžeš, protože otevření baráku bude ve znamení megalomanské oslavy a demonstrace možností moderních scénických technologií. A hlavně, nedokončení může znamenat nevčasné převzetí a hrozí i propadnutí části dotace. Nemusí to nastat, ale generální dodavatel si za penále na nedokončených subdodávkách rád zmírní dopady podstřelených cen v tendru. Ostatní je již jen tvůj boj, na stavbě halda podivných induviduí, elektrikářům minulý týden zmizely dvě klubka CYKYny, řešil se jeden ztracený kufr s nářadím a není kam uskladnit drahou nevybalenou techniku. Všude halda prachu a bordelu a hlavně všude vzájemně si překážejících lidí. V den, (4 dny před slavnostním otevřením) kdy se konečně můžeš pustit pustit do práce v režii, někdo natře finální vrstvou jediné přístupové schodiště a minimálně den se na ně nesmí vstoupit. Do toho za tebou chodí zaměstnanci kulturáku s věčnými připomínkami, že už to mělo dávno fungovat, místní ochotníci potřebují nacvičovat, kapely zkoušet. Nedojde jim, že do budovy nastoupili ve chvíli, kdy je vše zdánlivě hotovo a že drahé technologie se tam začaly stěhovat až ve stejnou chvíli. A už vůbec je netrkne, že se ta technika nerozběhne ihned po vzájemném propojení a zapojením do elektriky. Obzvlášť v době digitálních technologií, síťování, integrovaných řídících systémů atd., které potřebují na odladění minimálně týdny ve zkušebním, avšak reálném provozu.
Jedna perlička na okraj: Byl jsem před rokem svědkem situace, kdy firma instalující ozvučení sálu, namontovala na portály pouze dvě, téměř komerční reprosoustavy s kusem dvojlinky, protože investor nehodlal akceptovat cenu kompletního řetězce, a tak škrtal nekompromisně kolonky. Bylo to těsně před zahájením provozu a nic netušící produkce tamního kulturáku již hrdě žila v domění, jak sál disponuje supermoderním ozvučovacím systémem. Bylo docela rušno mezi kravatáky, když jsem dramaturgy/produkční na to upozornil.