mikrofon v protifázi na malém pódiu

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :-D :) :-) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: ;-) :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: mikrofon v protifázi na malém pódiu

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Petr Z. » úte 17. črc 2018 13:27:05

V poslední době často vidím u kecpultů nejvyšších státníků typické "prezidentské" MD441U a dva těsně nad sebou.
To má jaký přesně efekt? Analogicky měničům nad sebou, jakoby u reprosloupu? Tedy zúžení vertikálního snímacího úhlu?

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Robert » úte 17. črc 2018 7:21:18

Jako zakladatel tohoto dotazu jsem si po přečtení názorů a po osobním testu v praxi původně zamýšlené řešení opustil a vyhodnotil to jako slepou uličku. N/D 967 mám a jsem s ním spokojený jak s barvou zvuku, tak s odolností proti zpětné vazbě, ale nasazuji je málo. Důvod je neukázněnost zpěváků a pak v praxi mi lépe vychází stará SM58, kterou jsem dříve odsoudil a neměl rád. Čím lepší mikrofon, tím musí být lepší interpret.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od safa » pon 16. črc 2018 20:04:53

Aleš píše:protože N/D967 také je z této kategorie mikrofonů pro hlučná pódia, osobně s ním ale nemám zkušenost.
... N/D967, respektive jeho nástupce ND96, je jistě vynikající mikrofon, ale z konstrukčního principu vyžaduje aby na něm byl zpěvák celou dobu blízko. Pokud se vzdálí díky proximity efektu ztratí okamžitě barvu a sílu... což je často nicméně žádoucí pro výchovu zpěváků (zvukaři to milujou :D ).

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od nitrodej » ned 08. říj 2017 5:32:04

na bordel z bicich a obecne preslechy na podiu je ten optogate vynikajici, ale musi s nim zpevak umet zachazet. u staly kapely pecka, v klubu taky ale ne kazdej hned pochopi, jak to funguje ..

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Aleš » pon 24. říj 2016 10:10:44

Ano, to jsem zapoměl dodat, při oddálení obou mikrofonů efekt potlačení nižších frekvencí zeslábne až zmizí. Už přítomnost kopulek hranici slyšitelně posune, proleze víc "středů". Je to jen subjektivní poslechové hodnocení.

Ještě mě napadá, v kapele jsme to na akcích, které měly být decentnější, řešili i tak, že bubeník hrál špejlema místo paliček, aspoň ze začátku, než se všem "zatáhly" uši :) Zvuk bicích tím sice dostane poněkud "na pr*del", ale je znatelně slabší a činely obzvlášť, a pořád je to menší zlo než přeřvávat PAčkem rachot a bojovat s extrémními přeslechy. Celá kapela pak může jít s hlasitostí dolů. Ale to samozřejmě záleží na domluvě a na bubeníkovi, jestli bude ochotný.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od exxxi » ned 23. říj 2016 21:33:49

Nejjednodussi reseni tedy bude plexisklo pred bici.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Zdeněk Prodance » ned 23. říj 2016 11:42:37

Slyšet možná jsou, ale to už jsme zase jinde - u toho, jak člověk vnímá i velmi různé úrovně. Kdybys to potlačení zkusil změřit, tak se možná budeš dost divit. Já to naměřím poměrně často, když je někde v bedně jeden z více reproduktorů stejného pásma v protifázi a to nebývají až tak blízko a na ucho to hraje furt, jen "divně a trochu míň". A samozřejmě pokud dáš dva stejně malé reproduktory stejně od sebe daleko, jako musí být ty mikrofony (a dávat je dál je opravdu nelze) a zajistíš, aby oba měly stejný kmitočtový průběh a citlivost (1dB rozdílu je už pro tohle poměrně hodně), tak skutečně z nižších kmitočtů (jejich vlnová délka v poměru k velikosti a vzdálenosti repro) moc neuslyšíš. Takže jestli chceš něco zkoušet, tak jedině s mikrofony u sebe tak blízko, jak to půjde, jinak jsi nevyzkoušel nic. Ovšem s běžnou velikostí dynamické vložky jsi pro vysoké kmitočty stále moc daleko a navíc by to chtělo i spárované mikrofony.

H.M.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Robert » ned 23. říj 2016 10:10:32

Děkuji za reakce a Alešovi jmenovitě za fyzické vyzkoušení. Jako autor nápadu si slepou uličku zkusím ověřit i sám, ale pokud to nefunguje u mikrofonů se systémy těsně vedle sebe, nebude to pravděpodobně fungovat ani pro v praxi umístěné mikrofony kousek od sebe. Při Alešově pokusu bych čekal téměř ticho. Ale nyní mne napadá podoba s dvěma repráčky vedle sebe v protifázi, které by tím pádem neměly být slyšet, ale v praxi jsou.
Kapela jsou rozumní chlapi, bubeník se snaží být umírněný, ale asi to taky nejde úplně, páč by se pak asi ztratila radost ze hry a sterilní muzika není to pravé ořechové. Zkusím se s nimi dohodnout na jiném rozmístění než byli zvyklí, snad by to mohlo projít. Nejsou to "moji kluci", jsem pro ně jen nájemný zvukař a objednatel je provozní hotelu. Kdyby byla možná zvuková zkouška, udělal bych pokus při ní, ale je to hotel, motají se tam stále lidi a tak nezbývá než postavit, zapojit a hrát. A nechci aby to byla ostuda kvůli účinkujícím a ani kvůli sobě.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Petr Z. » sob 22. říj 2016 22:57:32

Roberte, po přečtení Vašeho posledního příspěvku bych měl už jen dvě rady, co zaručeně pomohou.
Umírnit bubeníka. Mají to všichni v začátcích ve zvyku, řezat všude a pořád stejně. Prospěje to jemu, kapele i lidem okolo.
Nelézt s kapelou do tak malých řití, jak sám popisujete. Jestli jste jen trochu v něčem dobří, tak tohle nejspíš nemáte zapotřebí.
Čtyřčlennou kapelu i s komplet vybavením prostě na 6m2 slušně nedáte, nikde.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Aleš » pát 21. říj 2016 21:31:28

Tak jsem to ze zvědavosti zkusil:

Dvě SM58 svázané spolu, bez kopulek, aby vložky byly těsně u sebe, pult SC Si Ex1, na dvou kanálech stejný gain, stejné HPF, u jednoho otočená fáze, jinak oba bez korekcí a ostatního procesingu, panorama obou na střed.
Zdroj "přeslechu" rádio hrající opodál v místnosti (pokoj běžných rozměrů), poslech výstupu na uzavřená dobře izolující sluchátka (DT770M). Charakterizoval bych výsledek asi takto:

- pro vyšší střední a vysoké frekvence to (v souladu s předpokladem) nefunguje. Při nastavení stejné úrovně na obou kanálech sice dojde k vymizení nižších frekvencí, zvuk přeslechu se "ztenčí", ale subjektivně se příliš nezeslabí. Změna vzájemného poměru úrovní obou mikrofonů pak zní jako přelaďování HPF. Pro eliminaci přeslechu "řezavých" středovýšek z činelů asi sotva použitelné.

- sestava obou mikrofonů je dost citlivá na směr a vzdálenost z nichž se do ní mluví. Se změnou polohy se barva i hlasitost zvuku mění mnohem výrazněji než u jednoho samostatného mikrofonu. Při live produkci by to asi už působilo rušivě, leda by interpret stál jako zkamenělý.

Tentýž pokus jsem zopakoval se dvěma Audixy OM11 a s prakticky stejným výsledkem.

Kdo chce, může zkusit také. Mě to tedy nepřesvědčilo.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Zdeněk Prodance » pát 21. říj 2016 13:59:24

Tak ony samozřejmě pro určitý rozsah kmitočtů "jsou na jednom místě", o tom právě ta fyzika je. Přitom ale stále platí i ten čtverec vzdálenosti, takže i v centimetrových diferencích tam nějaký rozdíl ve výsledné úrovni (a tím výstupní signál) bude. Nakonec některé směrové mikrofony jsou doslova "dva (nebo i více) mikrofony skoro na jednom místě". Souhlas s tím, že na hodně vysokých kmitočtech to přestane fungovat a bicí jich produkují hodně, ale běžný hlas zas moc ne a tak se to dá zkusit někde ostře uříznout všechno. Není to dneska běžně používaná metoda, ale vyzkoušet to asi může každý, tak proč ne. Kdeco se snaží napodobit původní zvuky nástrojů, krabiček, reproduktorů, dokonce i mikrofonů (včetně zkreslujících uhlíkových) a gramodesek a tohle je o kusu gafy a jednom speciálním kabelu anebo jen nastavení dvou vstupů na vybavenějším mixu, žádné přeplácení starého šrotu, protože je "vintage".

H.M.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od vitek_cz » pát 21. říj 2016 12:18:41

Mikrofon v proti fazi je blbost. Kdyz oprasis stredoskolskou fyziku, tak Ti to bude jasne. Aby to fungovalo, tak bys musel mit oba mikrofony v jednom miste. Navic by v jednom musel byt zpev a preslech a v druhem jen ten preslech. Jak bys to udelal?? (-: Ciste teoreticky by to mohlo fungovat spis na delsich vlnovych delkach, kde bys mohl zanedbat vzdalonosti od mikrofonu. Ale tebe to trapi spise na druhem konci (vyssi stredy a vysky) Kde je problem, ze i mala vzdalenost od mikrofonu znamena, ze jsi treba i o nekolik vln dale a vznika tedy hrebenovy filtr..

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Aleš » pát 21. říj 2016 10:38:43

Problém se pochopil, ale popravdě jsem dost skeptický k tomu, že experimenty s mikrofonem v protifázi přinesou dobré, bezproblémové a opakovatelné řešení tohoto problému. Proto upozorňuju na jiné možnosti.
Pokud se už všechno vyzkoušelo a jiná možnost není, nezbývá mi než popřát hodně úspěchu při laborování.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od exxxi » pát 21. říj 2016 10:37:11

Problem se pochopil, pouze lehce odbocujeme od tematu, ale snad ne moc. Dokud je zpevak nalepeny na mikrofonu, tak ty preslechy u uzkeho mikrofonu (Beta58, nd967 i 767) dost eliminuje. Jak prestane zpivat a da hlavu i jen o dvacet cm pryc, tak se preslechy zvysi.

Re: mikrofon v protifázi na malém pódiu

od Návštěvník » pát 21. říj 2016 9:33:36

Použiť na spev náhlavný mikrofón?

Nahoru