Compressor

Dynamické, efektové, multifunkční, nástrojové, výhybky...
Odpovědět
  • Reklama
  • DEMO 15
johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 137
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Compressor

Příspěvek od johny_r » pát 08. srp 2008 13:36:56

Zdravím,
mám asi nepochopitelně primitivní otázku. K čemu přesně je compressor? Pochopil jsem, že je to zřejmě zcela zásadní efekt používaný běžně na hlas a já nevím co ještě, ale pořád se mi nepodařilo pochopit k čemu slouží. Z technického popisu jeho funkce jsem nepochopil, jaký je výsledek jeho použití.
Moc díky za pomoc.

Uživatelský avatar
jirkaaa
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 165
Registrován: sob 26. srp 2006 23:09:46
Bydliště: Pardubicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jirkaaa » pát 08. srp 2008 16:02:28

:) nu celkem laicky bez technických popisů : kvůli dynamice a nadýchanosti zvuku.
K tomu zpěvu: pokud ti zpěvák začne v tichých pasážíš šeptat a pak najednou hulákat tak tam je ta komprese právě užitečná.
U aparátu ti správně nastavená dodá takový jako "koule"
Kdo vás to naučil dělat takovej kravál?:)

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 137
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Příspěvek od johny_r » sob 09. srp 2008 12:27:34

Díky :-)
Nebyl by někde ke stažení a k porovnání zvuk s a bez komprese?

Uživatelský avatar
phoniq
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 6
Registrován: stř 18. říj 2006 12:07:48

Compresor

Příspěvek od phoniq » stř 13. srp 2008 14:16:43

Compressor je zařízení, které se používá u nástrojů s velkým dynamickým rozsahem (tedy i hlasu) např. klavír, saxofon, trubka, trombon, kytara(méně), atd. Velký dynamický rozsah znamená (velice laicky) rozsah hlasitosti mezi nejtišším a nejhlasitějším zvukem. Pro to, aby se tyto amplitudy srovnali "na srovnatelnou" úroveň se používá právě compressor. Jak jsi řekl "je to efekt...", pozor není to obyčejný efekt. Musíš ho zapojit jako insert nikoliv do AUX send-return.

johny_r
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 137
Registrován: pon 23. čer 2008 14:15:43

Příspěvek od johny_r » čtv 14. srp 2008 20:13:55

phoniq: chápu to správně, že je to z toho důvodu, že v aux send-return by komprimoval všechny vstupy, zatímco v inzertu komprimuje jen ten konkrétní vstup? Tedy třeba jen hlasy, ale nástroje ne apod.? Nebo je ten důvod jiný?

Díky

jardatop
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 461
Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jardatop » pát 15. srp 2008 0:33:45

Duvod je ten, ze v zapojeni do auxu a vraceni signalu do returnu bys michal puvodni zvuk s kompresovanym a to neni zadouci. To se hodi u reverbu, kterej primichas k suchemu zvuku. Kompresor se zapojuje do insertu, takze z preampu jde signal hned do kompresoru a z neho dal do ekvalizeru a na sbernici, takze slysis jenom zvuk upraveny kompresorem, ne ten puvodni.

Uživatelský avatar
phoniq
Nováček fóra
Nováček fóra
Příspěvky: 6
Registrován: stř 18. říj 2006 12:07:48

compressor

Příspěvek od phoniq » pát 15. srp 2008 11:39:01

Přesně tak, aux ti to přimíchá k původnímu signálu (proto můžeš regulovat aux-send, aux-return).
Jen pro upřesnění, insert nemusíš používat jen na jednu šavli (nástroj, zpěv), můžeš to použít i na grupu (např celé bicí, smyčce v orchestru atd.) a nebo dokonce na celek (master insert)

Aleš
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 275
Registrován: úte 25. bře 2008 13:32:52

Příspěvek od Aleš » pát 15. srp 2008 14:17:42

Jednou jsem takto zažil v paralelní FX smyčce kompresor i gate. Muzikanti, kteří si sami sestavovali onen aparát mně taky tvrdili, že efekty se přece zapojují vždycky takto:-) Ono nazývat kompresor efektem je vůbec matoucí - efekt je něco, co původní "suchý" zvuk neobsahuje a je to k němu přidané uměle, tj. hall, delay, apod. Kdežto úprava dynamiky nic v tomto smyslu nepřidává.

Ono by toto zapojení šlo za jistých okolností použít jako náhrada grupového insertu - nekomprimovaný signál ze šavlí neroutovat nikam, nechat jej procházet jen přes aux do kompresoru a dál zpracovávat jen komprimovaný signál navrácený přes return.

jardatop
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 461
Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jardatop » pát 15. srp 2008 15:49:39

to uz je jednodussi v group insertu.

Aleš
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 275
Registrován: úte 25. bře 2008 13:32:52

Příspěvek od Aleš » pon 18. srp 2008 9:23:28

Píšu-li "náhrada grupového insertu", mám na mysli situaci kdy grupový insert není z jakýchkoliv důvodů k dispozici. Třeba kdyby chtěl někdo mermomocí pracovat na starých Tesla pultech ...

jardatop
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 461
Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jardatop » pon 18. srp 2008 12:07:08

Jasne, to uz bych vystup z grupy poslal do kompresoru a z kompresoru do stereo vstupu naroutovaneho do mix out.

Aleš
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 275
Registrován: úte 25. bře 2008 13:32:52

Příspěvek od Aleš » pon 18. srp 2008 13:23:25

Jo, i tak by to šlo. Jinak pro upřesnění, myslel jsem to jen jako hypotetickou možnost, kdy by kompresor i v paralelní smyčce mohl být funkční. Rozhodně tím ale nechci tazatele nabádat, aby zapojoval kompresory takto :-) Standardním způsobem je samozřejmě insert v patřičném místě pultu (šavle, grupa, master).

cyz
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 23
Registrován: ned 07. zář 2008 21:23:08
Bydliště: Uherské Hradiště

Příspěvek od cyz » pon 08. zář 2008 12:25:23

Možné by to bylo za předpokladu že by původní signál šel pouze přes aux do mixu. Každopádně to nedělej. Nejsprávnější postup je zapojit vždy kompresor na insert vstupu. Na group nebo master bych dal pouze limiter, pokud tam dáš kompresor a přeženeš to tak z toho zvuku máš guláš (běžný případ jednoho kolegy).

Odpovědět

Zpět na „Zvukové procesory“