![DEMO 15](/images/bannery/1711361821_demo15_banner_zvukarina_prodance.gif)
Kompresor = limiter?
-
- Reklama
Re: Kompresor = limiter?
Ale kdepak! Změna průběhu "ořezáním" špiček, jak o ní píše midnight, je přece přesně totéž, co se děje při přebuzení - tedy stav kdy zesilovací stupeň už není schopen poskytnout vyšší výstupní napětí, ačkoliv vstupní napětí ještě roste, zkrátka tvrdé ořezání amplitudy projevující se slyšitelným zkreslením.
Limiter naproti tomu nic takto ořezávat nesmí, to by se nedalo poslouchat! Limiter dělá to, že po překročení tresholdu prudce zmenší své zesílení, čímž špičku "zneškodní", ale tvar průběhu signálu zůstává zachován!
Limiter naproti tomu nic takto ořezávat nesmí, to by se nedalo poslouchat! Limiter dělá to, že po překročení tresholdu prudce zmenší své zesílení, čímž špičku "zneškodní", ale tvar průběhu signálu zůstává zachován!
- midnight_man
- Uživatel
- Příspěvky: 194
- Registrován: pát 26. pro 2008 0:38:32
- Bydliště: Somewhere Between Beats
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kompresor = limiter?
jo ták! ved mi to hned nesedelo ze by limiter vyrabal umely JS v signale...teda proste len stisuje uroven. Teda ten kompresor bude skor na tie dynamicke nastroje, ze? kedze limiter by asi nevedel reagovat tak rychlo a efektivne...a co mam skusenost limiter to bere vazne
ked to prezeniete kludne je aj chvilku ticho..hm no dik..uz v tom mam ako tak jasno.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
5kW Sound/EM,Beyma,Uli,QSC,DBX/, 2kW Lights, Dáke tie otáčajúce sa hlavy, 200mW ILDA Laser(20kpps)/Kvant/, 3kW Smoke.
Re: Kompresor = limiter?
Kompresor i limiter dělají principiálně totéž - po překročení určité vstupní úrovně snižují své zesílení, takže výstupní úroveň roste méně nebo zůstává konstantní. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom "jak moc"(parametr ratio) a "jak rychle"( parametr attack) se to děje.
Obecně řečeno jinými slovy, limiter je mezní případ nastavení kompresoru, kdy ratio je "nekonečno ku jedné" a attack se limitně "blíží nule".
Úkolem kompresoru je pouze zmenšit dynamiku vstupního signálu (=rozpětí mezi nejslabším a nejsilnějším signálem) do mezí potřebných pro další zpracování, přičemž rozdíly musí zůstat zachovány. Laicky řečeno, tišší zvuky zesílí a hlasitější zeslabí, ale stále je patrný rozdíl mezi tišším a hlasitějším. Takto se to používá pro úpravu dynamiky nástrojů a zpěvů. Obecně platné nastavení ovšem neexistuje, je vždy třeba se přizpůsobit konkrétnímu hráči nebo zpěvákovi a jeho technice hry či zpěvu. Zatímco jednoho zpěváka bez řádné komprese "nad kapelu" srozumitelně nevytáhnu, jiný ji skoro vůbec nepotřebuje a přesto je ho plný sál...
Úkolem limiteru je nepřipustit na svém výstupu úroveň vyšší než je nastavená, tedy "zploštit" veškerou dynamiku vstupního signálu na jednu konstantní výstupní úroveň.
Laicky řečeno tišší i hlasitější zvuky zní po prohnání limiterem stejně hlasitě. To by se samozřejmě v praxi nedalo poslouchat, proto se limiter používá s tak vysoko nastaveným prahem, že do "normálního" hudebního signálu nezasahuje a zachytává jen špičky, které by mohly narušit funkci následujících zařízení (přetížení měničů v bednách, přebuzení A/D převodu, přemodulování vysílače, atd.)
Obecně řečeno jinými slovy, limiter je mezní případ nastavení kompresoru, kdy ratio je "nekonečno ku jedné" a attack se limitně "blíží nule".
Úkolem kompresoru je pouze zmenšit dynamiku vstupního signálu (=rozpětí mezi nejslabším a nejsilnějším signálem) do mezí potřebných pro další zpracování, přičemž rozdíly musí zůstat zachovány. Laicky řečeno, tišší zvuky zesílí a hlasitější zeslabí, ale stále je patrný rozdíl mezi tišším a hlasitějším. Takto se to používá pro úpravu dynamiky nástrojů a zpěvů. Obecně platné nastavení ovšem neexistuje, je vždy třeba se přizpůsobit konkrétnímu hráči nebo zpěvákovi a jeho technice hry či zpěvu. Zatímco jednoho zpěváka bez řádné komprese "nad kapelu" srozumitelně nevytáhnu, jiný ji skoro vůbec nepotřebuje a přesto je ho plný sál...
Úkolem limiteru je nepřipustit na svém výstupu úroveň vyšší než je nastavená, tedy "zploštit" veškerou dynamiku vstupního signálu na jednu konstantní výstupní úroveň.
Laicky řečeno tišší i hlasitější zvuky zní po prohnání limiterem stejně hlasitě. To by se samozřejmě v praxi nedalo poslouchat, proto se limiter používá s tak vysoko nastaveným prahem, že do "normálního" hudebního signálu nezasahuje a zachytává jen špičky, které by mohly narušit funkci následujících zařízení (přetížení měničů v bednách, přebuzení A/D převodu, přemodulování vysílače, atd.)
- TomasVv
- Uživatel
- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kompresor = limiter?
A nebo na Techno, D'nB a podobné DJs styly, kdy to nastavíš tak, aby ti špičkama neodpálil bedny (nebo nezabil lidi v sále) aybs za chvílu zjistil, že hraje jenom ve špičkách a limiter svítí červeně a všichni jsou spokojeni (a já se špunty v uších taktéž...)Aleš píše:To by se samozřejmě v praxi nedalo poslouchat, proto se limiter používá s tak vysoko nastaveným prahem, že do "normálního" hudebního signálu nezasahuje...
Dělám, co mě baví.