Jak nastavit kompresor?
-
- Reklama
Jak nastavit kompresor?
Ahoj všem,
omlouvám se, pokud již toto někdo zde probíral.
Mám nově kompresor FMR Audio RNC1773 a jelikož s kompresorama nemám moc zkušeností, obracím se na vás s prosbou o radu. Vím k čemu jednotlivé funkce na kompresoru slouží, ale nemám v tom žádnou praxi a tudíž netuším v jakém poměru je vzájemně nastavit tak, aby to mělo nějaký efekt.
Kompresor chci používat na live hraní, kdy do něho bude zapojen kompletní výstupní signál. Jedná se o elektronickou hudbu, spíš minimal zvuk s vokálem. Není to žádná experimentální hudba, spíše s odkazem na starý synth-pop.
Očekávám to, aby ve výsledném zvuku nebyl tolik utopený vokál, aby byl srozumitelný a celkově mírně "nad". Zároveň, aby mikrofon neházel tolik zpětné vazby. Také mi jde o to, aby úrovně hlasitosti jednotlivých skladeb byly tak nějak vyrovnané a zvuk jednotlivých nástrojů (syntetizery, drum machine) byl průzračnější, aby tak nějak dýchal a byl čistý, aby každý nástroj byl od sebe dobře rozeznatelný a aby to celé neznělo jako nějaký chomáč něčeho
Děkuji mockrát za Vaše připomínky!
omlouvám se, pokud již toto někdo zde probíral.
Mám nově kompresor FMR Audio RNC1773 a jelikož s kompresorama nemám moc zkušeností, obracím se na vás s prosbou o radu. Vím k čemu jednotlivé funkce na kompresoru slouží, ale nemám v tom žádnou praxi a tudíž netuším v jakém poměru je vzájemně nastavit tak, aby to mělo nějaký efekt.
Kompresor chci používat na live hraní, kdy do něho bude zapojen kompletní výstupní signál. Jedná se o elektronickou hudbu, spíš minimal zvuk s vokálem. Není to žádná experimentální hudba, spíše s odkazem na starý synth-pop.
Očekávám to, aby ve výsledném zvuku nebyl tolik utopený vokál, aby byl srozumitelný a celkově mírně "nad". Zároveň, aby mikrofon neházel tolik zpětné vazby. Také mi jde o to, aby úrovně hlasitosti jednotlivých skladeb byly tak nějak vyrovnané a zvuk jednotlivých nástrojů (syntetizery, drum machine) byl průzračnější, aby tak nějak dýchal a byl čistý, aby každý nástroj byl od sebe dobře rozeznatelný a aby to celé neznělo jako nějaký chomáč něčeho
Děkuji mockrát za Vaše připomínky!
Jak nastavit kompresor?
Pokud budes komprimovat vystup, tak akorat vyresis to, ze skladby muzou hrat stejne nahlas. Nevyresis tim zpetnou vazby mikrofonu nebo to, ze zpev ti "vyleze" vic ven. Na tohle potrebujes druhej, kterym bdues komprimovat zpev zvlast (porad tim nevyresis, akle zpetnou vazbu - spis naopak, pokud budes moc komprimovat).
Pokud predpokladam, ze hudbu do mixu poustis uz hotovu a nemichas, tak komprimovat zvlast zpev a zvlast hudbu co leze do mixu.
Pokud predpokladam, ze hudbu do mixu poustis uz hotovu a nemichas, tak komprimovat zvlast zpev a zvlast hudbu co leze do mixu.
Jak nastavit kompresor?
Skoukni tohle : http://www.music-store.cz/ztraceni-ve-studiu.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
G.
G.
Jak nastavit kompresor?
Dobře, tak dejme tomu, že budu komprimovat výstup z mixu a vokál zvlášť. Potřeboval bych tedy vědět, jak nastavit hodnoty na kompresoru na vokál tak, aby byl průbojnější, zřetelnější...Existuje nějaké "obecné" nastavení kompresoru pro toto? Je mi jasný, že nejde říct přesné hodnoty, ale spíše doporučit nějaké hodnoty, kterýma se nic nezkazí...
Díky!
Díky!
Jak nastavit kompresor?
K původnímu: kompresorem toho nedocílíš, pokud je hudba nesrozumitelná, potřeboval bys ji v multitracku.
Jak už napsali přede mnou, použití kompresoru na majku snižuje headroom, čím víc budeš komprimovat, tím blíž budeš k hranici vazby.
Obecné nastavení, jak sám tušíš, není. Už jen třeba proto, že nikdo nemá tušení:
- jaký máš mikrofon
- jak moc je vybuzen preamp
- jak silný máš hlas
Ale abych jen neplkal, pokusím se o cosi obecného, co ale snad každý další čtenář vezme s velkým nadhledem:
- dej si poťák THD do nejzasší polohy (někdy je tam popisek "0", někdy dokonce "OFF")
- ratio si dej na 4:1 nebo 6:1
- attack někde kolem 40 ms
- release kolem 100 ms
Teď používej mikrofon, toč poťákem THD a snižuj práh, poslouchej, kdy začíná kompresor zabírat, jestli je to hezký, nebo už ne.
Jak už napsali přede mnou, použití kompresoru na majku snižuje headroom, čím víc budeš komprimovat, tím blíž budeš k hranici vazby.
Obecné nastavení, jak sám tušíš, není. Už jen třeba proto, že nikdo nemá tušení:
- jaký máš mikrofon
- jak moc je vybuzen preamp
- jak silný máš hlas
Ale abych jen neplkal, pokusím se o cosi obecného, co ale snad každý další čtenář vezme s velkým nadhledem:
- dej si poťák THD do nejzasší polohy (někdy je tam popisek "0", někdy dokonce "OFF")
- ratio si dej na 4:1 nebo 6:1
- attack někde kolem 40 ms
- release kolem 100 ms
Teď používej mikrofon, toč poťákem THD a snižuj práh, poslouchej, kdy začíná kompresor zabírat, jestli je to hezký, nebo už ne.
- TomasVv
- Uživatel
- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jak nastavit kompresor?
Nejlépe by bylo zpívat průbojněji a zřetelněji.
Pak bych se snažil udělat v mixu prostor zpěvu, takže ekvalizovat a případně komprimovat podklady.
Až na závěr trochu líznou kompresorem zpěv, ale snižuješ tím odstup od zpětné vazby (ne povinně).
Zkus si to na multitrackovém záznamu se zpěvem, aby sis mohl kroutit čudlíky a nemusel u toho zpívat, jen poslouchat.
Pak bych se snažil udělat v mixu prostor zpěvu, takže ekvalizovat a případně komprimovat podklady.
Až na závěr trochu líznou kompresorem zpěv, ale snižuješ tím odstup od zpětné vazby (ne povinně).
Zkus si to na multitrackovém záznamu se zpěvem, aby sis mohl kroutit čudlíky a nemusel u toho zpívat, jen poslouchat.
Dělám, co mě baví.
Re: Jak nastavit kompresor?
Obrázky v tom odkazu jsou totálně nesmyslné. Osy X a Y znázorňují ve skutečnosti poměr mezi vstupní a výstupní úrovní, nikoliv mezi úrovní a časem jak je uváděno. Čas do toho procesu samozřejmě vstupuje nezanedbatelnou měrou - nikoliv ale tak jak je to tam znázorněno.
Lépe třeba tady https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression
Lépe třeba tady https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression
Zvukař bez www stránek
-
- Uživatel
- Příspěvky: 465
- Registrován: stř 09. led 2008 8:41:16
- Bydliště: Vršovická 30/808, PRAHA 10
Re: Jak nastavit kompresor?
Ahoj Trisuli, píšeš:
"Očekávám to, aby ve výsledném zvuku nebyl tolik utopený vokál, aby byl srozumitelný a celkově mírně "nad". Zároveň, aby mikrofon neházel tolik zpětné vazby. Také mi jde o to, aby úrovně hlasitosti jednotlivých skladeb byly tak nějak vyrovnané a zvuk jednotlivých nástrojů (syntetizery, drum machine) byl průzračnější, aby tak nějak dýchal a byl čistý, aby každý nástroj byl od sebe dobře rozeznatelný a aby to celé neznělo jako nějaký chomáč něčeho"
nezlob se, nechci ti tu nějak "číst levity", ale jedinou funkcí, kterou můžeš od kompresoru (zvl. na masteru) chtít, je to, k čemu je určen - REDUKCE DYNAMIKY. Není v moci žádného kompresoru na světě udělat něco čistším a průzračnějším, dostat vokál nad podklad, zvýšit srozumitelnost atd. atd. Jediné, v čem může splnit Tvoje přání, je to vyrovnání hlasitosti jednotlivých skladeb, ovšem za cenu ztráty dynamiky, tedy všechno bude plošší, poněkud méně čisté, méně živé, více zamíchané do sebe, a "bude to víc znít jako chomáč něčeho". "Na hulváta" řečeno, kompresor dělá spíš pravý opak toho, co píšeš. Myslím, že se budeš nejprve muset naučit lépe pracovat se zvuky, lépe aranžovat, lépe míchat a pak uvidíš, jestli potřebuješ a využiješ kompresor...
"Očekávám to, aby ve výsledném zvuku nebyl tolik utopený vokál, aby byl srozumitelný a celkově mírně "nad". Zároveň, aby mikrofon neházel tolik zpětné vazby. Také mi jde o to, aby úrovně hlasitosti jednotlivých skladeb byly tak nějak vyrovnané a zvuk jednotlivých nástrojů (syntetizery, drum machine) byl průzračnější, aby tak nějak dýchal a byl čistý, aby každý nástroj byl od sebe dobře rozeznatelný a aby to celé neznělo jako nějaký chomáč něčeho"
nezlob se, nechci ti tu nějak "číst levity", ale jedinou funkcí, kterou můžeš od kompresoru (zvl. na masteru) chtít, je to, k čemu je určen - REDUKCE DYNAMIKY. Není v moci žádného kompresoru na světě udělat něco čistším a průzračnějším, dostat vokál nad podklad, zvýšit srozumitelnost atd. atd. Jediné, v čem může splnit Tvoje přání, je to vyrovnání hlasitosti jednotlivých skladeb, ovšem za cenu ztráty dynamiky, tedy všechno bude plošší, poněkud méně čisté, méně živé, více zamíchané do sebe, a "bude to víc znít jako chomáč něčeho". "Na hulváta" řečeno, kompresor dělá spíš pravý opak toho, co píšeš. Myslím, že se budeš nejprve muset naučit lépe pracovat se zvuky, lépe aranžovat, lépe míchat a pak uvidíš, jestli potřebuješ a využiješ kompresor...
MAD
Re: Jak nastavit kompresor?
Jelikož toto téma je a bude věčné - sděluji z vlastní zkušenosti, kterou mohu v praxi názorně předvést, že přidáním starého analogového LA Audio kompresor/limiter/gate procesoru (made in England, žádný chinaschrott) mezi master out běžného analogového mixu (Peavey PV, AH ZED, Soundcraft EFX...) a vstup PA aktivních repro suby+vrchy (JBL PRX, Bose L1, NOVA systems…) a pečlivým nastavením tzv. sweet-pot optimálního režimu se nejen v mixu jak komplet live kapely, tak v mixu třeba karaoke/DJ téměř dokonale zvedly zpěvy způsobem, že zpěvák nyní může zpívat úplně lehce a na pohodu, předtím se tzv. nadřel a tiché pasáže byly utopený, teď si může hrát i s výrazem, ne pouze řvát aby vůbec byl slyšet. Stejně dokonale se vyvážil celkový zvuk, a co je zajímavý, neslilo se to do jedný koule bez dynamiky, což mi dělaly snad všechny digitální mixpulty a digitální kompresory, gate a limitery na šavlích.. Asi klasika a analog bez ztráty dynamiky digitalizací je holt stále funkční a nepřekonatelná běžnými prostředky.
Jo, špičkové digitální procesory řádově za statisíce už mají dynamický rozsah i čisté nezkreslené veškeré kmitočty původního signálu v kvalitě analogu, ale než třeba digital mastering nebo procesing s nejlevnějšími DAC přecvodníky, co vám srazí už jen DAC převodem dynamiku a headroom na polovinu původního signálu, tak je lepší raději nic, nebo, a to podle mě úplně nejlepší, je použít na analogové zdroje zvuku a analogové výstupy (aktivní bedny, zesy bez DAC procesorů) opět a pouze analogové mixy a procesory. Ale každýho věc, já jen, že to v praxi jde a skoro až neuvěřitelně dokonale. Reaguji na ten původní dotaz + odpovědi, kde se píše, že tento problém skoro vyřešit nejde..
Jo, špičkové digitální procesory řádově za statisíce už mají dynamický rozsah i čisté nezkreslené veškeré kmitočty původního signálu v kvalitě analogu, ale než třeba digital mastering nebo procesing s nejlevnějšími DAC přecvodníky, co vám srazí už jen DAC převodem dynamiku a headroom na polovinu původního signálu, tak je lepší raději nic, nebo, a to podle mě úplně nejlepší, je použít na analogové zdroje zvuku a analogové výstupy (aktivní bedny, zesy bez DAC procesorů) opět a pouze analogové mixy a procesory. Ale každýho věc, já jen, že to v praxi jde a skoro až neuvěřitelně dokonale. Reaguji na ten původní dotaz + odpovědi, kde se píše, že tento problém skoro vyřešit nejde..
Re: Jak nastavit kompresor?
Já dávám na začátku jako výchozí hodnoty na zpěvy RATIO 2, ATTACK 10ms, RELEASE 80ms a THRESHOLD tak aby záběr kompresoru byl i ve špičkách pod 6dB. Pak to v průběhu zkoušky a prvního setu dolaďuju podle ucha.
- TomasVv
- Uživatel
- Příspěvky: 1215
- Registrován: pon 25. čer 2007 21:19:01
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak nastavit kompresor?
Opravdu věčné téma, obzvlášť, když se od kompresoru očekávají zázraky, kouzla a tajné fígle.
Kompresor opravdu umí pouze komprimovat, od toho se tak jmenuje. Komprimace = stlačení, tedy vždy a pouze ubírá dynamiku signálu.
Druhá věc je, jak se nám potom jeví výsledek. Domnívám se, že někde tady je zakopaný pes, lidi zaměňují funkci a dojem z funkce.
Např. když zkomprimuji zpěváka, uberu mu dynamiku, ale díky tomu jej můžu více zesílit, aniž by jeho zpěv byl nepříjemný - právě kvůli nadměrné dynamice. Výsledný dojem - pevnější zpěv nad kapelou - vytváří dojem, že jsem dynamiku neořezal. Ale samozřejmě ořezal.
Dále se dá mocně čarovat s časy. Chci komprimovat jen špičky signálu? Dám rychlý atack i relase. Chci srovnávat hlasitosti? Dám pomalejší relase i atack, ale to mi zase nebude ovlivňovat transienty, které tím pádem vytrčím. Zase bude výsledný dojem, že vlastně nic nekomprimuji, dokonce to můžu nastavit tak, že dynamika bude v čase nepřirozená a nepříjemná.
Kompresor ale v žádném případě svojí funkcí nevyřeší špatnou aranž, nedostatky muzikantů a zpěváků, špatný aparát, není to všelék.
Je ÚPLNĚ jedno, jestli je analogový, digitální, lampový, obloukový, pístový nebo Roottsův, vždy jen komprimuje.
Pokud dělá i něco jiného, už to není jen kompresor. Třeba ten lampový LA ještě docela dost zkresluje (pokud se tak nastaví), což může zvuku pomoci, nebo taky uškodit, záleží na okolnostech. Přidané zkreslení může zvuku dodat jakousi jiskru, ale moc bych na to nesázel, že mě to zachrání před špatným mixem...
Takže jak nastavit kompresor? Nejdřív musím vědět, co od něj chci a podle toho jej nastavím. A ještě před tím musím vědět, co vůbec můžu chtít a jestli mi to bude k něčemu dobré. Nastavovat čudlíky, aby to pěkně blikalo je na houby.
Kompresor opravdu umí pouze komprimovat, od toho se tak jmenuje. Komprimace = stlačení, tedy vždy a pouze ubírá dynamiku signálu.
Druhá věc je, jak se nám potom jeví výsledek. Domnívám se, že někde tady je zakopaný pes, lidi zaměňují funkci a dojem z funkce.
Např. když zkomprimuji zpěváka, uberu mu dynamiku, ale díky tomu jej můžu více zesílit, aniž by jeho zpěv byl nepříjemný - právě kvůli nadměrné dynamice. Výsledný dojem - pevnější zpěv nad kapelou - vytváří dojem, že jsem dynamiku neořezal. Ale samozřejmě ořezal.
Dále se dá mocně čarovat s časy. Chci komprimovat jen špičky signálu? Dám rychlý atack i relase. Chci srovnávat hlasitosti? Dám pomalejší relase i atack, ale to mi zase nebude ovlivňovat transienty, které tím pádem vytrčím. Zase bude výsledný dojem, že vlastně nic nekomprimuji, dokonce to můžu nastavit tak, že dynamika bude v čase nepřirozená a nepříjemná.
Kompresor ale v žádném případě svojí funkcí nevyřeší špatnou aranž, nedostatky muzikantů a zpěváků, špatný aparát, není to všelék.
Je ÚPLNĚ jedno, jestli je analogový, digitální, lampový, obloukový, pístový nebo Roottsův, vždy jen komprimuje.
Pokud dělá i něco jiného, už to není jen kompresor. Třeba ten lampový LA ještě docela dost zkresluje (pokud se tak nastaví), což může zvuku pomoci, nebo taky uškodit, záleží na okolnostech. Přidané zkreslení může zvuku dodat jakousi jiskru, ale moc bych na to nesázel, že mě to zachrání před špatným mixem...
Takže jak nastavit kompresor? Nejdřív musím vědět, co od něj chci a podle toho jej nastavím. A ještě před tím musím vědět, co vůbec můžu chtít a jestli mi to bude k něčemu dobré. Nastavovat čudlíky, aby to pěkně blikalo je na houby.
Dělám, co mě baví.
Re: Jak nastavit kompresor?
Zapomnel jsi na sroubovy a scroll kompresor
No a hlavne pro zacatecnika: az se budes divit, proc ti to houka jako krava na 200Hz, tak ten kompresor vypni!
No a hlavne pro zacatecnika: az se budes divit, proc ti to houka jako krava na 200Hz, tak ten kompresor vypni!
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.
- CharlesBass
- Uživatel
- Příspěvky: 546
- Registrován: ned 20. dub 2008 13:11:38
- Bydliště: Banská Bystrica
Re: Jak nastavit kompresor?
TomasVv
Já už to čet v pátek, a dokonce chtěl i reagovat, ale když jsem vymazal expresívní výrazy, nezbylo z toho nic
Ty dojmy s pojmy si trefil. Je to přesně tak. Pak můžou bejt lidi přesvědčený, že zpěvák se nenadře, i když je kompresor na mastru celého mixu. Musim to ale při nejbližší přílžitosti taky zkusit.... ( pak bude ten zvuk jako z CD, ne ? - ten termín mi vtom příspěvku chyběl )
Já už to čet v pátek, a dokonce chtěl i reagovat, ale když jsem vymazal expresívní výrazy, nezbylo z toho nic
Ty dojmy s pojmy si trefil. Je to přesně tak. Pak můžou bejt lidi přesvědčený, že zpěvák se nenadře, i když je kompresor na mastru celého mixu. Musim to ale při nejbližší přílžitosti taky zkusit.... ( pak bude ten zvuk jako z CD, ne ? - ten termín mi vtom příspěvku chyběl )
Basista zajímající se značnou měrou o zvuk, tedy i samozvučení a jeho následky
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři