![DEMO 15](/images/bannery/1711361821_demo15_banner_zvukarina_prodance.gif)
Compressor
-
- Reklama
Compressor
Zdravím,
mám asi nepochopitelně primitivní otázku. K čemu přesně je compressor? Pochopil jsem, že je to zřejmě zcela zásadní efekt používaný běžně na hlas a já nevím co ještě, ale pořád se mi nepodařilo pochopit k čemu slouží. Z technického popisu jeho funkce jsem nepochopil, jaký je výsledek jeho použití.
Moc díky za pomoc.
mám asi nepochopitelně primitivní otázku. K čemu přesně je compressor? Pochopil jsem, že je to zřejmě zcela zásadní efekt používaný běžně na hlas a já nevím co ještě, ale pořád se mi nepodařilo pochopit k čemu slouží. Z technického popisu jeho funkce jsem nepochopil, jaký je výsledek jeho použití.
Moc díky za pomoc.
Compresor
Compressor je zařízení, které se používá u nástrojů s velkým dynamickým rozsahem (tedy i hlasu) např. klavír, saxofon, trubka, trombon, kytara(méně), atd. Velký dynamický rozsah znamená (velice laicky) rozsah hlasitosti mezi nejtišším a nejhlasitějším zvukem. Pro to, aby se tyto amplitudy srovnali "na srovnatelnou" úroveň se používá právě compressor. Jak jsi řekl "je to efekt...", pozor není to obyčejný efekt. Musíš ho zapojit jako insert nikoliv do AUX send-return.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 461
- Registrován: stř 26. bře 2008 23:39:44
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Duvod je ten, ze v zapojeni do auxu a vraceni signalu do returnu bys michal puvodni zvuk s kompresovanym a to neni zadouci. To se hodi u reverbu, kterej primichas k suchemu zvuku. Kompresor se zapojuje do insertu, takze z preampu jde signal hned do kompresoru a z neho dal do ekvalizeru a na sbernici, takze slysis jenom zvuk upraveny kompresorem, ne ten puvodni.
compressor
Přesně tak, aux ti to přimíchá k původnímu signálu (proto můžeš regulovat aux-send, aux-return).
Jen pro upřesnění, insert nemusíš používat jen na jednu šavli (nástroj, zpěv), můžeš to použít i na grupu (např celé bicí, smyčce v orchestru atd.) a nebo dokonce na celek (master insert)
Jen pro upřesnění, insert nemusíš používat jen na jednu šavli (nástroj, zpěv), můžeš to použít i na grupu (např celé bicí, smyčce v orchestru atd.) a nebo dokonce na celek (master insert)
Jednou jsem takto zažil v paralelní FX smyčce kompresor i gate. Muzikanti, kteří si sami sestavovali onen aparát mně taky tvrdili, že efekty se přece zapojují vždycky takto:-) Ono nazývat kompresor efektem je vůbec matoucí - efekt je něco, co původní "suchý" zvuk neobsahuje a je to k němu přidané uměle, tj. hall, delay, apod. Kdežto úprava dynamiky nic v tomto smyslu nepřidává.
Ono by toto zapojení šlo za jistých okolností použít jako náhrada grupového insertu - nekomprimovaný signál ze šavlí neroutovat nikam, nechat jej procházet jen přes aux do kompresoru a dál zpracovávat jen komprimovaný signál navrácený přes return.
Ono by toto zapojení šlo za jistých okolností použít jako náhrada grupového insertu - nekomprimovaný signál ze šavlí neroutovat nikam, nechat jej procházet jen přes aux do kompresoru a dál zpracovávat jen komprimovaný signál navrácený přes return.
Jo, i tak by to šlo. Jinak pro upřesnění, myslel jsem to jen jako hypotetickou možnost, kdy by kompresor i v paralelní smyčce mohl být funkční. Rozhodně tím ale nechci tazatele nabádat, aby zapojoval kompresory takto
Standardním způsobem je samozřejmě insert v patřičném místě pultu (šavle, grupa, master).
![:-)](./images/smilies/001.gif)
Možné by to bylo za předpokladu že by původní signál šel pouze přes aux do mixu. Každopádně to nedělej. Nejsprávnější postup je zapojit vždy kompresor na insert vstupu. Na group nebo master bych dal pouze limiter, pokud tam dáš kompresor a přeženeš to tak z toho zvuku máš guláš (běžný případ jednoho kolegy).