limiter pro PA

Dynamické, efektové, multifunkční, nástrojové, výhybky...
  • Reklama
  • RCF ART 9
Uživatelský avatar
Návštěvník

limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » sob 16. led 2021 22:08:38

Zdravím,

potřebuji poradit s výběrem limiteru pro mé PA. Vlastním tyto komponenty:

4x the box pro DSP sub
4x laney audiosub
3x mackie thump 15A

Chtěl bych pořídit buď nějaký speaker management např DBX driverack 260. Nebo levnější variantu, pouze limiter. Můžete mi prosím někdo poradit jaký přístroj vybrat pro výše uvedenou sestavu? Cenová relace do 10000 Kč.

Děkuji za rady.

Uživatelský avatar
Tthomas

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Tthomas » sob 16. led 2021 23:44:10

Doporučuji určitě speaker management, člověk má potom komplexní nástroj na úpravu zvuku. Asi nejvíce doporučovaný v této cenové relaci je bazarový Rane RPM26z. Kvalitou zvuku a funkčností jednotlivých bloků DSP se mu DBX driverack 260 a jemu podobné nevyrovnají.

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » ned 17. led 2021 0:40:29

Děkuji za odpověď. Moc se v této problematice zatím neorientuji. Je to tak, že pokud pořídím speaker management tak mohu zapojit a ovládat přes jeden přístroj celý sound? Ve specifikacích některých přístrojů jsem viděl např. konfiguraci 2x2 nebo 2x3. Tomu právě moc nerozumím.

Uživatelský avatar
Tthomas

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Tthomas » ned 17. led 2021 1:41:06

Přesně tak. Např. Rane RPM26Z je v konfiguraci 2x6, což znamená 2x vstup (většinou pravá - levá strana) a 6x výstup. Ve vašem případě můžete použít třeba 3 výstupy na satelity Mackie (pravá, levá, center), čtvrtý výstup na suby Laney a pátý na suby the Box. Výhoda Rane RPM26Z je také v tom, že si v aplikaci Dragnet můžete vytvořit jakékoliv libovolné propojení všech různých DSP bloků, optimálně pro vaše použití. Takže si dáte na vstupy třeba pásmový ekvalizér, potom si oba vstupy sloučíte do mona po suby a central satelit, potom si rozdelite pomocí frekvenční výhybky pásma pro suby a satelity, na každý výstup přiřadíte další ekvalizér, delay, limiter, volume .... vše si doladíte k obrazu svému a využijete tak své PA naplno.

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » ned 17. led 2021 12:25:51

Super, děkuji za vysvětlení. Tak nějak jsem si myslel, že by se to dalo zapojit.

Uživatelský avatar
Tthomas

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Tthomas » ned 17. led 2021 12:49:59

Není zač. Teď koukám, že je i jeden za dobrý peníz na bazaru: https://hudba.bazos.cz/inzerat/13088844 ... rpm26z.php

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » ned 17. led 2021 13:08:32

Doporučovat DSP Rane RPM26z, které se dávno nevyrábí a bylo primárně určené do pevných instalací, je tak trochu faux pas.
Kvalitou zvuku a funkčností jednotlivých bloků DSP se mu DBX Driverack 260 a jemu podobné nevyrovnají.
To je úplná hloupost a nechápu jak RPM26z může někdo doporučovat na live. Kvalitou zvuku a funkčností je RPM26z a DBX260 srovnatelné. Ale - DBX260 má standardní konektory XLR oproti svorkám na RPM26z - to je potenciální místo pro poruchy (spoje) a jsou tu další nevýhody (lišta, konektory, kabely, místo...). Dále - DBX260 má na sobě ovládací prvky a displej, tudíž ho lze ovládat přímo z panelu, vstup pro měřící mikrofon atd. Zrovna tak je možné ho ovládat pomocí počítače.
U RPM26z si bez PC ani neškrtneš. Kromě toho jsem se někde dočetl, že RPM26z má potíže se změnou IP adresy v novějších Windowsech. Nedivím se tomu, ten DSP se už poměrně dlouho nevyrábí, tudíž podpora nových Win asi bude nulová.
Kdyby byl DBX260, tak špatný a neúspěšný v prodejích, nevyráběl by se takovou spoustu let až do dneška. Tuto fámu kdysi vytvořilo Prodance, protože Rane měli v portfoliu.

Pro uvedenou sestavu, která je vlastně lowend pro amatérské zvučení bych spíš doporučil toto:
https://www.music-city.cz/dbx-driverack-pa2-am0082542
Kvalitou je to nad sestavou repro, kterou to má řídit, výbavu to má obdobnou jako oba výše uvedené a umí i bezdrátové ovládání.
Cenou se u nového DBX PA2 lehce vejdeš do 10.000 Kč a máš to se zárukou.

Být tebou bych se ještě zamyslel nad tím, zda nesjednotit typ subů. Bez měření se budou špatně spojovat.

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » ned 17. led 2021 14:53:10

Ano, na tento přístroj jsem se také díval a připadal mi vhodný. Jelikož jsem opravdu amatér tak do nastavení bych se sám na vlastní pěst asi nepouštěl. Ale byla by možnost pozvat profíka s měřícím mikrofonem, který by tuto práci odvedl za úplatu. Takže děkuji za radu.

Uživatelský avatar
Tthomas

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Tthomas » ned 17. led 2021 15:21:38

1. Bazarové Rane RPM doporučuje pro jeho kvality v dané cenové kategorii kde kdo, včetně profesionálních zvukařů a výrobců českých reproboxů.

2. To, že je DBX a RPM kvalitou zvuku srovnatelné není pravda.

3. Standartní XLR konektory nejsou žádná výhoda, protože téměř každý má DPS v racku a v něm lištu s konektory... A považovat toto jako potenciální místo poruchy.... No dovolte mi se pousmát...

4. Ovládácí prvky jsou možná pro Vás fajn, ale DPS stejně každý nastavuje přes PC a aplikaci, protože je to přehledné a pohodlné. U Rane RPM máte jistotu, že vám nějaký šťoural na předním panelu nic nerozladí. Takže bych to považoval stejně jako spousta jiných uživatelů spíše za KLAD.

5. Vstup pro měřicí mikrofon je stejně k ničemu, protože ten jejich princip stejně nefunguje optimálně.

6. Neznám v dnešní době zvukaře, co by jezdil na akci bez PC a pokud mám EQ na výstupu mixu, tak nemám potřebu do nastavení DPS hrabat.

7. Aplikace Dragnet je normálně kompatibilní s XP,W7,W10. Rane RPM nemá potíže se změnou IP adresy, pouze někteří kolegové neveděli, že je potřeba po změně IP restartovat aplikaci.

8. Nikde neříkám, že je DBX260 špatný a neúspěšný, jenom říkám, že je Rane RPM LEPŠÍ!!!

9. Nezlobte se namě, ale doporučit někomu nehrající šrot degradující signál jako je DBX driverack PA2 mi přijde dost ubohé a vyhozené peníze. Tazatel sice nevlastní nějakou extra sestavu, ale může mít za stejné peníze bazarové léty ověřené profesionální spolehlivé zařízení jako je Rane RPM a časem si může pořídit lepší další věci.

Evidentně jste zhrzený majitel DBX driverack a dotklo se Vás, že jsem Vám driverack nevychválil... Za to se Vám omlouvám

Informací najdeš zde nebo na fóru prodance.cz jistě víc než dost.

Robert
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 431
Registrován: sob 28. úno 2015 10:08:18

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Robert » ned 17. led 2021 16:05:09

Vlastním DBX Driverack 260 a mám k němu dvě připomínky. Ačkoliv se ještě stále prodává (nebo již doprodává), nedají se k němu stáhnout presety pro použití s mojí technikou (JBL řada SRX700, STX800...), ocenil bych aktuálnější databázi případně si mít možnost vybrat, čím si tovární presety obsadím. Další nevýhoda kterou vidím je, že nemá digitální vstup. Degradace je jen díky tomu, že mix převede digitál na analog a na vstupu DBX260 se vyrábí opět z analogu digitál.
Neřekl bych ale, že automatické nastavení ekvalizeru dle měřícího mikrofonu by fungovalo úplně špatně a že jej většina zvukařů nevyužívá je jen jejich věc. Ať hraji kde hraji, dostanu téměř bez práce velmi podobný charakter zvuku. Podmínkou je provést nastavení v době, kdy není velký rušivý hluk.

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » sob 23. led 2021 12:49:07

Tthomas:
Po přečtení tvé reakce jsem se lehce dopálil nad tvou mladickou arogancí, ale pak jsem si řekl, že si dám tu práci (konekonců sedíme doma na zadku) a zkusím ti to vyargumentovat. Včetně příkladů z pramenů, které jsi sám citoval, abys neměl pocit, že to tvrdím jen já. Upozorňuji, že se stále jedná o téma k aparátu Tamp, Laney a Mackie těch nejnižších modelů.
Ostatním se omlouvám za slohovou práci. Snad to půjde správně vložit.
1. „Bazarové Rane RPM doporučuje pro jeho kvality v dané cenové kategorii kde kdo, včetně profesionálních zvukařů a výrobců českých reproboxů.“
Tak to se pleteš, profesionální zvukař si o Rane RPM (stejně jako o DBX260) neopře ani kolo. V profi lize se používá nejčastěji něco z tohoto: Lake, BSS, XTA apod. Dnes už často integrované ve 2-4-8 kanálových zesilovačích.
RPM26 je historický kus instalačního DSP se slabým procesorem, kde ani zdaleka není možné použít všechny jeho funkce, protože mu (kromě jiných nectností) rychle dojde výpočetní výkon.

Příklad:
„Re: DBX 260 vs. Rane RPM-26z
Příspěvek od jeany » stř 09. zář 2009 9:10:02
Tak jsem ten DragNet vyzkoušel a z 6 vymyšlenych konfiguraci jsem 5x skončil na 101% - to fakt naštve :evil:
Jinak mi přijde, že početní výkon to nemá moc velkej, třeba dvoukanálovej GEQ + FBX to už nestíhá...
škoda, že Rane nedělá třeba nějakej upgrade početního výkonu mašiny, páč počtem I/O by mi to stačilo
asi se budu muset poohlídnout jinde...“
2. „To, že je DBX a RPM kvalitou zvuku srovnatelné není pravda.“
Buď si jistý, že jsou. Před léty jsme je porovnávali a RaneRPM dokonce vyšlo z testů o malinko hůř (zvuk i ovládání).

Příklad 1:
„Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?
Příspěvek od MADMAX » čtv 31. říj 2013 10:00:54
Pro vážně míněnou práci bych asi začínal někde v DriveRacku 260.

Příklad 2:
to Petr Be: tak na krmení takového hovada, jako je 18SW115 se čtvrtkilovou membránou je potřeba zesilovač minimálně 3-4 kW a to ještě takový, který dobře hraje v basech (LabGrupen), pak slušný procesor, dbx260, abys to mohl dobře nastavit. Jinak ten reprák ani nerozehraješ.“
3. „Standartní XLR konektory nejsou žádná výhoda, protože téměř každý má DPS v racku a v něm lištu s konektory... A považovat toto jako potenciální místo poruchy.... No dovolte mi se pousmát...“
No je vidět, že jezdíš jen občas. Při častějším převážení a chystání/balení techniky je reálné, že některý spoj se může uklepat nebo rozpojit. Nemluvě o oxidaci konektorů u 10,15 a více let starém Rane RPM. Nezapomeň, že to je celkem 3x24=72 spojů navíc oproti konektorům XLR na DSP bez lišty.
V případě DBX260/PA2 ta lišta není potřeba a nevyhodí se tím cca 1000,-Kč zbytečně navíc.

Příklad:
„Re: DBX 260 vs. Rane RPM-26z
Příspěvek od safa » čtv 12. úno 2009 14:13:46
Tak ono nejde ani tak o ubastleni redukci jako ze bych se spis bal o spolehlivost tehle instalacnich konektoru pri vozeni na xefty (znas to, vecne natrasani a drncani) .“
4. „Ovládácí prvky jsou možná pro Vás fajn, ale DPS stejně každý nastavuje přes PC a aplikaci, protože je to přehledné a pohodlné. U Rane RPM máte jistotu, že vám nějaký šťoural na předním panelu nic nerozladí. Takže bych to považoval stejně jako spousta jiných uživatelů spíše za KLAD.“
Opět neznalost. Nejde jen o možnost zněny nastavení, ale třeba o možnost přepnutí presetu bez nutnosti zapínání PC.
Např.: přijedu na akci, uvidím že sál je malý a stačí polovina basů – bez zapnutí PC otočím kolečkem a přepnu si preset na menší počet basovek/vrchů. Zároveň vidím na displeji/metrech jak název, tak i řazení jednotlivých efektů, vybuzení jednotlivých vstupů/výstupů a mnohé další info. Z PC to samozřejmě funguje také.
Ovládání všech funkcí z panelu je taktéž přehledné a jednoduché.
Proti šťouralům jde samozřejmě ovládání z čelního panelu zamknout pomocí hesla.

Příklad:
„Re: DBX 260 vs. Rane RPM-26z
Příspěvek od george_58 » pon 31. srp 2009 15:29:12
Horší bude, až ti někdo na kšeftě "čorne nouta". To pak neuděláš na tom rane nic. Ale né že bych ti to přál! Chraň bůh...“
5. „Vstup pro měřicí mikrofon je stejně k ničemu, protože ten jejich princip stejně nefunguje optimálně.“
Netvrdím, že je to top funkce, ale někomu se může hodit. Navíc to není o principu měření.

Příklad:
„Re: limiter pro PA
Příspěvek od Robert » ned 17. led 2021 16:05:09
Neřekl bych ale, že automatické nastavení ekvalizeru dle měřícího mikrofonu by fungovalo úplně špatně a že jej většina zvukařů nevyužívá je jen jejich věc. Ať hraji kde hraji, dostanu téměř bez práce velmi podobný charakter zvuku. Podmínkou je provést nastavení v době, kdy není velký rušivý hluk.“
6. „Neznám v dnešní době zvukaře, co by jezdil na akci bez PC a pokud mám EQ na výstupu mixu, tak nemám potřebu do nastavení DPS hrabat.“
To máš pravdu, ale zrovna tak neznám nikoho, komu by někdy nespadlo PC nebo se nešlo připojit k wifi apod.
To, že je možné DSP ovládat i bez PC je prostě výhoda DBX260 i DBXPA2.
Já třeba na větší akce vozím dokonce 4ks PC. Jeden na síť Dante + nahrávání, jeden na monitoring bezdrátů, zesilovačů a napájení + měření PA, jeden pro možnost bezdrátové úpravy mixu ve venue (tablet) no a jeden PC jako rezervu.
7. „Aplikace Dragnet je normálně kompatibilní s XP,W7,W10. Rane RPM nemá potíže se změnou IP adresy, pouze někteří kolegové neveděli, že je potřeba po změně IP restartovat aplikaci.“
Zde si nejsem jistý, jen postnu reakci+řešení:

Příklad 1:
„Re: Rane RPM 26z
Příspěvek od tiem » ned 10. led 2016 13:48:43
No,na PC ze skušenosti na W8.1 sice funguje ale po čase se vypne,na W7 to jede pěkně.
Ostatně oni píšou že dragnet pracuje s: Windows 98(SE), 2000, XP, Vista a 7.“

Příklad 2:
„Re: Rane rpm 26z - problém s připojením k PC
Příspěvek od petr.jean » pon 13. bře 2017 21:07:42
Připojení a změna IP je na Win Xp úplně snadná. Jak jsem psal. Není potřeba vypínat firewally ani antivir.
Křížený kabel použít při přímém připojení k PC bez routeru. Stačí si změnit IP adresu PC na jakoukoliv chci treba 192.168.0.1 a spustit Dragnet. Sám si najde zařízení a ip adresu RPM přiřadí další číslo sám 192.168.0.2,...3....,4
Jinak rovné kabely připojit k jakémukoliv Wifi routeru.
V nastavení routeru si zadám potřebnou IP adresu v lanu 192.168.0.1 a opět spustit Dragnet.
Sám si opět najde zařízení RPM a přiřadí další volnou IP adresu. Úplně stejně jako v prvním případě.
Pokud nezačne Dragnet hledat sám stačí kliknout v horní nebo i boční liště programu na configure hardware IP adress.
A abych nezapomněl po instalaci Dragnetu je důležité ho odblokovat.
Okno se otevře samo při prvním spuštění. Stačí kliknout povolit přístup.
Takhle jednoduché to je ale pouze ve WinXP.
Win 7,8,10 je katastrofa. Dragnet sice běží bezproblemu ale konfigurace ip adresy je nemožná.
Trápil jsem se strašně dlouho abych si nastavil vše na jednu IP adresu na Win 8 a už mě nic jiného nenapadlo než to zkusit na starém IBM s XP ckama který už mraky let nepoužívám a bylo to hned hotové.
Prostě nastavení IP adresy jsem provedl na Win XP a pak už používám Dragnet na Win 8.1 64 bit úplně bezproblému.
Snad ti to pomůže.....“
8. „Nikde neříkám, že je DBX260 špatný a neúspěšný, jenom říkám, že je Rane RPM LEPŠÍ!!!“
Zvukově jsou zhruba srovnatelné a když napíšeš víc vykřičníků, tak to víc pravda nebude.
Rane RPM se už řadu let nedělá (s nulovým servisem), má slabší procesor, má jen instalační konektory, nemá ovládání z panelu….
DBX 260 se vyrábí (s 2. nebo 3. upgradem dle poznatků uživatelů + záruka a servis), má konektory XLR, ovládání z panelu, měřící mikrofon, procesor stíhá i při všech zapnutých efektech, má i více možností procesingu (RTA,AFS, Peak limitery)…. Nemá digit. vstup.
Tady se velmi projevil silný marketing Prodance, zejména v podání H. Mašína (RIP), který byl velmi zdatný rétor i technik. V té době totiž v sortimentu neměli jiné cenově rozumné DSP, proto tlačili toto instalační RaneRPM.
9. „Nezlobte se na mě, ale doporučit někomu nehrající šrot degradující signál jako je DBX driverack PA2 mi přijde dost ubohé a vyhozené peníze. Tazatel sice nevlastní nějakou extra sestavu, ale může mít za stejné peníze bazarové léty ověřené profesionální spolehlivé zařízení jako je Rane RPM a časem si může pořídit lepší další věci.“
To se nezlob Ty. Pro tento účel je DBXPA2 úplně dostačující (viděl jsi ho vůbec někdy nebo měl možnost ho vyzkoušet?). Je to relativně nové zařízení (upgrade z DBXPA+) s dostatkem výpočetního výkonu, s možnosti ovládání místně i dálkově. Má veškerý potřebný procesing a zvukově je zcela v kategorii dané sestavy – možná i nad (a to za 9500,- Kč včetně záruky a servisu).
Pokud někdo takový bude upgradovat techniku, tak jako většina amat. zvukařů sáhne po aktivkách (majících většinou DSP v sobě) a bezdrátovém pultu (např. UI24 apod., opět mající DSP v sobě). Tudíž už často nepotřebuje samostatný DSP.
Nehledě na to, že pokud bude upgradovat techniku na vyšší level a do budoucna, tak RaneRPM určitě nebude jeho „jasná volba“….
Dále: jakékoliv bazarové zařízení nemusí být vůbec spolehlivé a správně fungující, protože nikdo nemůže vědět, co všechno za ty roky absolvovalo (a to i velmi profesionální technika). Od nabouraných zdrojů rázy ze sítě, vyschlých kondenzátorů a vadných pamětí po hovadské zacházení od obsluhy nebo bedňáků, oxidace spojů vlhkem…

Příklad:
„Re: Obyčejný crossover nebo speaker management?
Příspěvek od blaha » stř 30. říj 2013 8:20:30
DSP by mělo být kvalitativně úměrné, nebo dokonce lepší než zbytek aparátu, není to věc, kterou by jsi měnil každý rok. Pokud bude používat Omnitroniky, Skyteky apod., pak PA i PX asi budou nejsilnějšími články v řetězci….“
„Evidentně jste zhrzený majitel DBX driverack a dotklo se Vás, že jsem Vám driverack nevychválil... Za to se Vám omlouvám“
To se hluboce mýlíš, procesory typu DBX260, Rane apod. jsme přestali používat už někdy před 15 lety.
„Informací najdeš zde nebo na fóru prodance.cz jistě víc než dost.“
No, našel a postnul jsem ti je sem….

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » sob 23. led 2021 13:56:43

Robert:
Vlastním DBX Driverack 260 a mám k němu dvě připomínky. Ačkoliv se ještě stále prodává (nebo již doprodává), nedají se k němu stáhnout presety pro použití s mojí technikou (JBL řada SRX700, STX800...), ocenil bych aktuálnější databázi případně si mít možnost vybrat, čím si tovární presety obsadím.
Nový firmware a Driveware pro DBX260 je zde:
https://dbxpro.com/en/softwares

Presety do DBX260 pro SRX700 najdeš zde:
https://jblpro.com/zh/products/srx712m

Presety pro řadu STX jsou zde:
https://jblpro.com/zh/products/stx812m
Tyto jsou bohužel ale jen pro Crown ITech4x3500, XTi2 a ITech HD. Zkusil bych presety pro STX800 nahrát do Crown XTI2 a pak si je opsat a nastavit do DBX260 ručně.
Další nevýhoda kterou vidím je, že nemá digitální vstup. Degradace je jen díky tomu, že mix převede digitál na analog a na vstupu DBX260 se vyrábí opět z analogu digitál.
Pokud máš na pultu dig. výstup, tak by to bylo vhodné.
Nejlepší varianta z pohledu převodů A/D je analog vstup mixu - dig. výstup mixu - dig. vstup zesilovače s DSP (DANTE, MADI, AES) - repro.
A ano, každý A/D převod zanese do řetězce určité zkreslení, nicméně není to nic hrozného.

Uživatelský avatar
Návštěvník

Re: limiter pro PA

Příspěvek od Návštěvník » sob 23. led 2021 17:54:45

Děkuji za slohovou práci. Myslím, že půjdu do nového DBX. Popravdě ani nevím jak bych řešil připojení toho Rane a z druhé ruky kupuji nerad. Zvučím pouze vlastní akce 4 až 5x do roka. Do budoucna mám v plánu zvuk rozšířit o něco vyšší kvality. Z toho důvodu si ještě rozmyslím jestli DBX PA nebo DBX 260, který je sice jednou tolik drahý, ale s příchodem trochu lepšího vybavení by zůstal stále použitelný.

Všem zúčastněným děkuji za jejich čas :-)

mifune
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 214
Registrován: stř 22. lis 2017 17:29:43

Re: limiter pro PA

Příspěvek od mifune » sob 23. led 2021 18:35:07

Pokud zvučíš 4 - 5x do roka, tak se s tím na moc velké profi úrovni asi nezabýváš..a nechceš nic z druhé ruky (u mě naprosto pochopitelný) - najeď na Thomanna a kup něco levnýho (stejně je to všechno z P.R.C.) a fungovat to rozumně bude, záruka 3 roky a levná věc (pokud pudeš na další level) se prodává dobře s malou ztrátou....

Uživatelský avatar
radekpp

Re: limiter pro PA

Příspěvek od radekpp » ned 24. led 2021 0:42:44

Tyto jsou bohužel ale jen pro Crown ITech4x3500, XTi2 a ITech HD. Zkusil bych presety pro STX800 nahrát do Crown XTI2 a pak si je opsat a nastavit do DBX260 ručně.
To asi nepůjde, firemní presety jsou v CROWN I-tech ve většině nastavení zamknuté - neuvidíš nic, co by se dalo opsat.

Odpovědět

Zpět na „Zvukové procesory“