crosover 8001 As
-
- Reklama
crosover 8001 As
Zdravím pánové ,jak mam nastavit na subu 8001 as crosover jsou tam tři možnosti 80 100 120 Hz vršky RCF 322 A díky za odpovědi
Re: crosover 8001 As
Pokud by to bucelo, musis delit vys. Jinak radsi niz, aby se stredobas satelitu dostatecne chladil.
- Kuchteleski
- Uživatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: ned 14. říj 2018 23:51:28
Re: crosover 8001 As
Správná odpověď je záleží...
Záleží na použití, konfiguraci basového pole, křivce preferované tonality, doporučení výrobce a k jakému vrchu se to kombinuje a jak je věrně schopný reprodukovat frekvence v daném rozsahu.
Tedy rada, jak to mít správně a mít 100% jistotu je si to nechat změřit a nastavit.
Nicméně i bez toho můžeme říct pár věcí a to:
Naštěstí se v tomto případě neřeší návrh celého XO, protože alespoň ten je pevně daný od výrobce, jeho strmost podle specsheetu můžeme s poměrně velkou jistotou prohlásit za filtr 4. řádu, což je důležité vědět, protože teď přichází ta zásadní otázka:
Jaké je použití? Je to reprodukovaná hudba? Je to folková kapela? Je to pro tvrdší žánry?
Z toho nepřímo vychází i křivka preferované tonality, potažmo jaké jsou požadavky FOHa? S jakým basovým zdvihem operujeme?
Statisticky je průměrný český zvukař zvyklý pracovat s basovým zdvihem +12dB - +16 dB
Budeme-li pracovat s touto hodnotou, tak zdvih na XO s corner f @ 80 Hz vytvoří akustický XO na 112 Hz - 125 Hz, což je celkem vysoko - při tomto nastavení (zdvih, strmost a corner f) si basy s vrchama předávají práci až do kolem 150 Hz - 170 Hz, a až od toho momentu cokoli, co se děje na basech, prakticky neovlivní vrchy.
Tedy intuitivně bych šel po této variantě, kdybych k tomu neměl žádné jiné informace.
V kontextu XO, aby bylo basové pole konzistentní, tak nesmí být vzdálenost jednotlivých boxů od sebe větší než 1,4m, což se opět trefí do většiny aplikací.
V okamžiku, kdy je požadavek na unity gain, ať už z jakéhokoli důvodu (folková kapela, vážná hudba, FOH, který je zvyklý míchat ve studiu...), tak potom by v kontextu s ART 322 podle spec sheetu dávalo větší smysl volit XO s corner f @ 100 Hz.
Kdyby vrchy nebyly schopny věrně produkovat f pod 120 Hz, tak bych spíš než XO @ 120 Hz volil jiný vrchy.
Jinak XO s corner f @ 120 Hz jen mezi sub a satelit mě osobně přijde hodně vysoko pro boxy na živý koncert. (Výjimky jsou a fungují výborně, ale to je spíš otázka konceptu, který je mimo otázku).
Tedy tomuto nastavení bych se bez žádných jiných informací doporučil vyhnout.
Což je pouze odborný odhad, ale stále je správná odpověď, to záleží...
Záleží na použití, konfiguraci basového pole, křivce preferované tonality, doporučení výrobce a k jakému vrchu se to kombinuje a jak je věrně schopný reprodukovat frekvence v daném rozsahu.
Tedy rada, jak to mít správně a mít 100% jistotu je si to nechat změřit a nastavit.
Nicméně i bez toho můžeme říct pár věcí a to:
Naštěstí se v tomto případě neřeší návrh celého XO, protože alespoň ten je pevně daný od výrobce, jeho strmost podle specsheetu můžeme s poměrně velkou jistotou prohlásit za filtr 4. řádu, což je důležité vědět, protože teď přichází ta zásadní otázka:
Jaké je použití? Je to reprodukovaná hudba? Je to folková kapela? Je to pro tvrdší žánry?
Z toho nepřímo vychází i křivka preferované tonality, potažmo jaké jsou požadavky FOHa? S jakým basovým zdvihem operujeme?
Statisticky je průměrný český zvukař zvyklý pracovat s basovým zdvihem +12dB - +16 dB
Budeme-li pracovat s touto hodnotou, tak zdvih na XO s corner f @ 80 Hz vytvoří akustický XO na 112 Hz - 125 Hz, což je celkem vysoko - při tomto nastavení (zdvih, strmost a corner f) si basy s vrchama předávají práci až do kolem 150 Hz - 170 Hz, a až od toho momentu cokoli, co se děje na basech, prakticky neovlivní vrchy.
Tedy intuitivně bych šel po této variantě, kdybych k tomu neměl žádné jiné informace.
V kontextu XO, aby bylo basové pole konzistentní, tak nesmí být vzdálenost jednotlivých boxů od sebe větší než 1,4m, což se opět trefí do většiny aplikací.
V okamžiku, kdy je požadavek na unity gain, ať už z jakéhokoli důvodu (folková kapela, vážná hudba, FOH, který je zvyklý míchat ve studiu...), tak potom by v kontextu s ART 322 podle spec sheetu dávalo větší smysl volit XO s corner f @ 100 Hz.
Kdyby vrchy nebyly schopny věrně produkovat f pod 120 Hz, tak bych spíš než XO @ 120 Hz volil jiný vrchy.
Jinak XO s corner f @ 120 Hz jen mezi sub a satelit mě osobně přijde hodně vysoko pro boxy na živý koncert. (Výjimky jsou a fungují výborně, ale to je spíš otázka konceptu, který je mimo otázku).
Tedy tomuto nastavení bych se bez žádných jiných informací doporučil vyhnout.
Což je pouze odborný odhad, ale stále je správná odpověď, to záleží...
- CharlesBass
- Uživatel
- Příspěvky: 546
- Registrován: ned 20. dub 2008 13:11:38
- Bydliště: Banská Bystrica
Re: crosover 8001 As
Tzn že o tolik více než zbytek spektra?Kuchteleski píše: Statisticky je průměrný český zvukař zvyklý pracovat s basovým zdvihem +12dB - +16 dB
Co je corner f ? průnik?Kuchteleski píše: Budeme-li pracovat s touto hodnotou, tak zdvih na XO s corner f @ 80 Hz vytvoří akustický XO na 112 Hz - 125 Hz, což je celkem vysoko - při tomto nastavení (zdvih, strmost a corner f) si basy s vrchama předávají práci až do kolem 150 Hz - 170 Hz, a až od toho momentu cokoli, co se děje na basech, prakticky neovlivní vrchy.
proč se vytvoří akustický XO až o 60 hz výše? obvzlášt mě to zajímá pokud je použito filtru 4řádu? to jako proto, že na basech máme napáleno vo 12db víc tak tedy prolejzají i vyšší frekvence?
Basista zajímající se značnou měrou o zvuk, tedy i samozvučení a jeho následky
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři
A drze se deroucí do vyššího levelu sorty podivínů říkající si zvukaři
Re: crosover 8001 As
Pokud je na výstupu pro bas napáleno +12dB oproti výstupu pro vrch, týká se to také kmitočtů v zadržovaném pásmu za mezní frekvencí (corner f) basové dolní propusti. Nárůst útlumu v zadržovaném pásmu v závislosti na kmitočtu je postupný a daný strmostí tohoto filtru. Proto ke stavu kdy bas i vrch přispívají k výslednému signálu stejnou měrou dojde až na nějakém vyšším kmitočtu nad mezní frekvencí, kdy přenos basové dolní propusti musí poklesnout ještě o těch napálených 12dB, aby se srovnal s výstupem horní propusti pro vrch.
- Kuchteleski
- Uživatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: ned 14. říj 2018 23:51:28
Re: crosover 8001 As
Zvláštněji řečeno ale asi ano.CharlesBass píše: ↑ned 23. čer 2019 0:13:55Tzn že o tolik více než zbytek spektra?Kuchteleski píše: Statisticky je průměrný český zvukař zvyklý pracovat s basovým zdvihem +12dB - +16 dB
Nicméně není to nic nenormálního - jedná se o kulturní zvyk.
Například v zemích jižní Ameriky je průměrný basový zdvih kolem 25dB..
Ani jedno není dobře ani špatně - je to jak se komu dobře míchá a je zvyklý pracovat. Jenom tady v Čechách znám FOHy, který chtěj basový zdvih 25dB i který chtějí rovný systém bez basového zdvihu.
Obecně je ale většina systémů lehce "pink shifted", tedy lehký basový zdvih, pakliže člověk nechce jít úplně proti target curve, se kterou výrobce systém zamýšlel, stejně bude.
Příklad target curve pro d&b Audiotechnik nebo L-Acoustics: Tedy já bych basový zdvih bral od frekvence, kde zdvih začíná...
Od "zbytku spektra" mi přijde takové moc neurčité..
Corner Frequency (nebo taky Cutoff Frequency) je místo mezi stopband a passband..CharlesBass píše: ↑ned 23. čer 2019 0:13:55Co je corner f ? průnik?Kuchteleski píše: Budeme-li pracovat s touto hodnotou, tak zdvih na XO s corner f @ 80 Hz vytvoří akustický XO na 112 Hz - 125 Hz, což je celkem vysoko - při tomto nastavení (zdvih, strmost a corner f) si basy s vrchama předávají práci až do kolem 150 Hz - 170 Hz, a až od toho momentu cokoli, co se děje na basech, prakticky neovlivní vrchy.
Je ve filterech ať už HPF, LPF, Shelf nebo peak. Ve věšině topologií označuje -3dB útlum.
Jeden obrázek (kde jsou hned 2 výjimky) za tisíc slov: (na obrázku filtry 4. řádu BW, LR a BESS)
- Kuchteleski
- Uživatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: ned 14. říj 2018 23:51:28
Re: crosover 8001 As
Vždy prolézají vyšší (i nižší) frekvence. Jak moc záleží na strmosti.CharlesBass píše: ↑ned 23. čer 2019 0:13:55proč se vytvoří akustický XO až o 60 hz výše? obvzlášt mě to zajímá pokud je použito filtru 4řádu? to jako proto, že na basech máme napáleno vo 12db víc tak tedy prolejzají i vyšší frekvence?
V tomto případě je strmost 4. řádu, tedy útlum 24dB/oct. Při této strmosti, corner f 80 Hz a LPF gainu 12dB bude stejná úroveň - tedy XO - na 112 Hz.
Což není posun o 60 Hz, ale 32 Hz, který platí jen v kontextu zadaných údajů.
Neděje se nic jiného než toto: