RODE M3 vs NT-1A
-
- Reklama
Re: RODE M3 vs NT-1A
mkarr:
Nebo lze sbor rozdělit a umístit na ochozy vlevo a vpravo do patra kostela...
Nebo lze sboristy umístit před oltář či za oltář...
Nebo lze PA zavěsit nad sbor na ochozy po bocích či na stojany a sklopit dolů na lidi...
Nejsou jen kostely v Horní - Dolní, které mají jednu velkou "místnost" a ještě tomu bídnou...
Záleží samozřejmě na tom koho zvučíš (např. školáky nebo profíky - aby to mělo smysl řešit) a musí k tomu být svolná i farnost...
- 99,9% zvukařů má antifeedback procesor zapojený do mainu, tudíž si v PA udělá díry podle toho nejhůř nastaveného mikrofonu
- zrovna Sabine já považuji za málo povedený, dělá si občas co chce a to nemluvím o tom, co dělá s fázemi. Nicméně nejlepší antifeedback je žádný antifeedback.
Mimochodem, pokud nedáváš vyhledání kritických frekvencí sluchem, můžeš použít třeba RTA, například ve zmíněném UI24 je integrovaný...
Insert je nesmysl, už proto, že bys těch antifedbacků potřeboval několik...
Jinak nerad bych vyvolal dojem, že to o čem se tu bavíme děláme často. Většina z výše popsaného jsou extrémy, které je málokdy potřeba řešit. Navíc kostely už tak často neděláme.
Nevím, jestli jsem tě pochopil, ale za základ "boje" se zpětnou vazbou považuji eliminaci podmínek pro její vznik. Vazba je následek nevhodného umístění/zesílení mikrofonů a PA v daném prostoru. Samozřejmě jsou horší i lepší místa...Tak asi je to potřeba brát spíš tak, že vyhoukání je základ boje se zpětnou vazbou, tedy když mám problémy, jdu si najít na čem mi to vazbí. Nikoli, že postavím aparát a jdu vyhoukávat mikrofony.
Divil by ses, co a kam jsou schopní někteří "takyzvukaři" postavit včetně beden Skytec, mikrofonu za 500,- apod.Vaše jiné možnosti jsou některé tak nějak samozřejmé, že to ani nepovažuju za boj se zpětnou vazbou, ale spíš za prevenci, která se dělá automaticky.
Velmi nesouhlasím, změna hlasitosti kapely se dá například velice dobře dosáhnout umístěním kapely na kůr k varhanům či na ochoz. To je super například pokud tam umístíš trumpetisty (a ještě to dobře vypadá). Takto si navíc třeba uvolníš místo pro sboristy dole. Nebo obráceně sbor nahoře, kapela dole...Vaše jiné možnosti jsou některé tak nějak samozřejmé, že to ani nepovažuju za boj se zpětnou vazbou, ale spíš za prevenci, která se dělá automaticky. Jiné bohužel moc nefungují.
Třeba stažení hlasitosti doprovodné kapely, se dá použít jen ve chvíli, kdy je celá doprovodná kapela elektronická, jinak celou případnou kapelu dorovnáváte k nejhlasitějšímu akustickému nástroji a to je v kostele často větší problém, než celý sbor. Stejně tak různé změny umístění mikrofonů. Pak vám přijde člověk s kytarou, postaví se k mikrofonu trošku jinak než minule a krásně vám tam tělem kytary odrazí zvuk z PAčka, kterého jste se změnou polohy mikrofonu před chvíli zbavil.
A změna umístění sboru.... No ještě jsem neviděl sbor, který by se přestěhoval z předtím pečlivě vybíraného místa (které je obvykle stejně jen jedno smysluplné), jen proto, že si to zvukař přál.
To umístění PA považuju naopak za tu prevenci, o které bych ani nemluvil jako o boji se zpětnou vazbou.
Nebo lze sbor rozdělit a umístit na ochozy vlevo a vpravo do patra kostela...
Nebo lze sboristy umístit před oltář či za oltář...
Nebo lze PA zavěsit nad sbor na ochozy po bocích či na stojany a sklopit dolů na lidi...
Nejsou jen kostely v Horní - Dolní, které mají jednu velkou "místnost" a ještě tomu bídnou...
Záleží samozřejmě na tom koho zvučíš (např. školáky nebo profíky - aby to mělo smysl řešit) a musí k tomu být svolná i farnost...
Taky nesouhlasím:Za boj právě naopak považuju to vyhoukání a případně zapojení nějakého procesoru, co to udělá z části za mě. A co se týče toho, jestli je vhodnější to dělat na pultu z hlediska šetrnějšího zásahu, Schválně jsem zmiňoval značku Sabine, která je v tomto oboru jedním z těch co to umějí
- 99,9% zvukařů má antifeedback procesor zapojený do mainu, tudíž si v PA udělá díry podle toho nejhůř nastaveného mikrofonu
- zrovna Sabine já považuji za málo povedený, dělá si občas co chce a to nemluvím o tom, co dělá s fázemi. Nicméně nejlepší antifeedback je žádný antifeedback.
Téměř všechny malé digitální pulty jako např. UI24 apod. mají minimálně 4 parametry + lowpas a hipass. Takže když použiji jeden nebo dva parametry a třeba hipass, tak mě pořád zbydou ještě 2-3 parametry. S tím se pořád dá pracovat. Pokud by i to bylo málo, mohl by sis ten vstup dát do grupy a použít ekvalizér grupy nebo VCA. Jestli i potom máš problém na více frekvencích, pátral bych jinde - špatná frekvenční nebo fázová charakteristika PA atd.Ekvalizéry na jednotlivých vstupech slouží především k tomu, abyste z toho co nabral mikrofon, udělal co nejposlouchatelnější výsledek. Když je použijete na boj proti zpětné vazbě, tak, pokud to vůbec trefíte srovnatelně dobře, připravil jste se o ekvalizer na doladění zvuku pro solidní poslouchatelnost. Digitální pulty v kategorii samozvučících se těles a cenovce naznačené při výběru mikrofonů, nebudou oplývat parametrickými ekvalizery řaditelnými za sebe. Často nebudou mít ani ten insert, aby se tam dal dát ten externí procesor, jen na konkrétní kanál/y
Mimochodem, pokud nedáváš vyhledání kritických frekvencí sluchem, můžeš použít třeba RTA, například ve zmíněném UI24 je integrovaný...
Insert je nesmysl, už proto, že bys těch antifedbacků potřeboval několik...
Mám opačnou zkušenost, nakonec výše jsi si odpověděl ohledně pověsti antifeedbacků.Procesory mi v kostelích docela fungují. Právě do problematických prostor jsou určené. V pohodových prostorách je nikdo nepotřebuje. Jen v kostelích mají trošku horší pověst kvůli náchylnosti považovat varhany za zpětnou vazbu Takže je lepší si filtry zamknout, alespoň většinu a nenechat je přelaďovat jak se jim zachce, pokud se má hrát i na varhany.
Jinak nerad bych vyvolal dojem, že to o čem se tu bavíme děláme často. Většina z výše popsaného jsou extrémy, které je málokdy potřeba řešit. Navíc kostely už tak často neděláme.
Re: RODE M3 vs NT-1A
Ferda: Řekl bych, že naše výměna názorů na techniku už trochu přesáhla potřeby tazatele a nerad bych vlákno stočil víc mimo původní téma.
Jen bych chtěl podotknout, že dotaz jsem pochopil tak, že pán hledá řešení na touring a ne na stálé místo, čili jejich možnosti vybrat si kde budou stát, kam dají PA, a podobně, jsou nejspíš omezené i neznalostí akustiky místa kam jedou a taky tím že jim to někdo určí už předem. Taky zmiňuje nepříliš výkoný sbor, čili se pokouším radit v duchu, "jedu někam, musím se na místě vypořádat se vším co mě tam potká, sbor musím nabrat za každou cenu, a to i za cenu nižší kvality, hlavně ať je slyšet že zpívají.
A ohledně dělení kapely a sboru ve větším kostele, to ti možná raději odpoví někdo povolanější, jestli to jde. já vždycky slýchal děs z toho, že se budou jednotlivé části hudebního tělesa slyšet se zpožděním. Nehledě na to, že dát hudbu na kůr a sbor dolů, mi přijde jako obrázení smyslu, co je potřeba aby bylo líp slyšet.
Jen bych chtěl podotknout, že dotaz jsem pochopil tak, že pán hledá řešení na touring a ne na stálé místo, čili jejich možnosti vybrat si kde budou stát, kam dají PA, a podobně, jsou nejspíš omezené i neznalostí akustiky místa kam jedou a taky tím že jim to někdo určí už předem. Taky zmiňuje nepříliš výkoný sbor, čili se pokouším radit v duchu, "jedu někam, musím se na místě vypořádat se vším co mě tam potká, sbor musím nabrat za každou cenu, a to i za cenu nižší kvality, hlavně ať je slyšet že zpívají.
A ohledně dělení kapely a sboru ve větším kostele, to ti možná raději odpoví někdo povolanější, jestli to jde. já vždycky slýchal děs z toho, že se budou jednotlivé části hudebního tělesa slyšet se zpožděním. Nehledě na to, že dát hudbu na kůr a sbor dolů, mi přijde jako obrázení smyslu, co je potřeba aby bylo líp slyšet.
Re: RODE M3 vs NT-1A
Jen malé shrnutí pro tazatele.
Pojem vyhoukat zahrnuje několik příprav, aby pak člověk nebyl za kokosa.
1) najít si, kde houkají konkrétní mikrofony. Není potřeba tu frekvenci vykousnout o 10 dB, zamezení vazby stačí už třeba 2dB. Mám už ale nalezenou tu frekvenci a při zvukovce ji pak můžu a nemusím vyříznout víc. Vyřezávám to na mikrofonním vstupu, ne na výstupu.
2) Při zapnutých mikrofonech si vyzkouším, co mi do těch mikrofonů dělá klavír, který pouštím do monitorů. To, co tam má snahu vyvolávat vazbu, vyřežu na monitorových cestách.
3) Do monitorů pak jdou už jen sólové zpěvy, které si taky v monitorech ošetřím.
4) Nastavit si ekvalizaci v daném prostoru běžně dělají zvukaři s linearray bednami, protože k tomu taky mají rovnou patřičný software. Dělat to můžeš i s malými bednami, v pevné instalaci je to už dnes taky běžné.
5) hlídat si hall. Pokud ho tam pustíš bez HPF a ekvalizace, může taky rozjet vazbu.
6) můžeš to dělat úplně jinak
Pojem vyhoukat zahrnuje několik příprav, aby pak člověk nebyl za kokosa.
1) najít si, kde houkají konkrétní mikrofony. Není potřeba tu frekvenci vykousnout o 10 dB, zamezení vazby stačí už třeba 2dB. Mám už ale nalezenou tu frekvenci a při zvukovce ji pak můžu a nemusím vyříznout víc. Vyřezávám to na mikrofonním vstupu, ne na výstupu.
2) Při zapnutých mikrofonech si vyzkouším, co mi do těch mikrofonů dělá klavír, který pouštím do monitorů. To, co tam má snahu vyvolávat vazbu, vyřežu na monitorových cestách.
3) Do monitorů pak jdou už jen sólové zpěvy, které si taky v monitorech ošetřím.
4) Nastavit si ekvalizaci v daném prostoru běžně dělají zvukaři s linearray bednami, protože k tomu taky mají rovnou patřičný software. Dělat to můžeš i s malými bednami, v pevné instalaci je to už dnes taky běžné.
5) hlídat si hall. Pokud ho tam pustíš bez HPF a ekvalizace, může taky rozjet vazbu.
6) můžeš to dělat úplně jinak
SiEx3, X32r, IG4T, EV, Turbosound etc.