Zvučíme sbory jak samotné, tak i se "symfonickým" orchestrem a to venku i uvnitř a naše zkušenosti jsou tyto:
- u mikrofonů okolo 10tis. a víc je celkem velký výběr, uvedená C214 je dobrá volba, zrovna tak jako většina velkomembrán od značkových výrobců. U uvedených Warm Audio bych byl opatrný (i když může být dobrý), bude se později hůř prodávat a za podobné peníze je uvedené AKG...
- zpíváte-li i venku, nešetřil bych na kvalitě mikrofonu a protivětrné ochrany. Když fouká vítr, je to peklo i s kvalitním windšusem...
- pokud je sbor nepříliš výkonný, začal bych řešit v první řadě tento problém. Parafrázoval bych pořekadlo "shit in - shit out" na "nothing in - nothing out".
- vyhnul bych se mikrofonům s přepínatelnou charakteristikou (jsou o dost dražší), vám by měla vyhovět dobrá kardioida bez přepínačů charakteristik.
- pomůže také kvalitní preamp nebo dobrý analogový pult (u levných digitálů je to skoro vždy o poznání horší).
Teď k uvedeným mikrofonům (musím se přiznat, že Rode nemusím, ale s uvedenou výjimkou):
- AKG C214 určitě ano
- AKG C1000 určitě ne
- WA-14 za mě ne (viz výše)
- Rode NT1A za mě ne
- Rode M3 určitě ne
Pokud není rozpočet na AKG 214 a pod., doporučuji Rode NT3. Tváří se jakou tužka, ale je to 3/4" kondenzátor a je minimálně o třídu lepší než Rode M3 (a sedí mu i basové hlasy). Snáší i hrubší zacházení (už nám i spadl na dlažbu) oproti studiovým mikrofonům, které vyžadují citlivější zacházení. Dá se s úspěchem použít i jako nástrojový mikrofon. Doporučuji alespoň vyzkoušet, je levný.
Jinak už jsem to nakousl výše - u velkomembránových "vařeček" je třeba počítat s tím, že jsou citlivější na hrubé zacházení.
Pokud máte 30 lidí ve 4 hlasech, tak to pravděpodobně znamená, že máte v sopránech nebo altech více než 6-8 osob v jednom hlasu. To už je na jeden mikrofon dost (je sice pravda, že díky počtu udělají větší tlak, ale s více mikrofony je ten daný rozsah barevnější). U hlubokých hlasů je ten počet lidí většinou menší. Za mě je rozumný kompromis cca 4-5 lidí na mikrofon (záleží samo na charakteristice a citlivosti mikrofonu a samozřejmě sboristech).
IvanD:
Nejdříve bych řešil obecná pravidla, to jest že mikrofonů je potřeba nasadit co nejméně, protože teoreticky každý další mikrofon snižuje práh pro vazbu o 3dB
Chceš říct, že když na větší sbor dám 6 mikrofonů, musím stáhnout gain o 18dB? - to si děláš legraci?
mikrofony mají být od sebe trojnásobek vzdalenosti, co je každý mikrofon od zdroje zvuku
Chceš říct, že např. když dám mikrofon 50cm od sopránů, tak další mikrofon může být až 1,5m daleko - fakt?
Dáváme běžně na symfonický orchestr s rockovou kapelou cca 30 kondenzátorových klipsen a dalších cca 20 mikrofonů na zbytek nástrojů na pódiu10x10m. Podle tvých pouček bychom měli mít gain -90dB. To by byl koncert pro hluché... Kupodivu míváme plný sál a myslím, že většina diváků není neslyšící.
